Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur slipa spetsar?


Skidåkaren

Recommended Posts

Hej!

 

Det har varit lite diskussioner om vad ni använder för att slipa spetsarna till stavarna vid rullskidåkning. Men jag har inte hittat något om hur ni slipar era spetsar?

Ska man slipa från båda hållen på spetsen eller bara från "nedsidan"? (som är lättast att komma åt).

Hur gör ni? Och finns det nackdelar/fördelar med att bara slipa från ett håll?

 

mvh

 

SKIDÅKAR´N

Link to comment
Share on other sites

Tycker båda sidorna är lika lätta att komma åt jag vänder bara på staven och slipar mot diamantslipen i borrmaskinen. Brukar slipa ungefär lika mkt på båda sidorna annars tycker jag att spetsen till slut blir för trubbig, alltså inte själva den yttersta spetsen utan hela geometrin.
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte samma diamantslipfil som Vasa och det fungerar hyggligt, fast man får lägga ner lite energi för att få till en någorlunda vass spets. Jag slipade från båda hållen och lite på bredsidorna också.

Du får köpa till ett sådant där 30-kronorsbryne jag länkade till så att du får den där slutliga skärpan.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Det har varit lite diskussioner om vad ni använder för att slipa spetsarna till stavarna vid rullskidåkning. Men jag har inte hittat något om hur ni slipar era spetsar?

Ska man slipa från båda hållen på spetsen eller bara från "nedsidan"? (som är lättast att komma åt).

Hur gör ni? Och finns det nackdelar/fördelar med att bara slipa från ett håll?

 

mvh

 

SKIDÅKAR´N

Jag slipar endast undersidan på spetsen, men jag kan hålla med om att geometrin på spetsen blir lite trubbig mot slutet.

Jag kör med en Diamantslipcylinder från Jula 79:-, funkar kanon!

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...