Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Västgötaloppet 42km, 31/1 2010


Mekis

Recommended Posts

Låt säga att jag har koll på 95%. Man kan dela upp det i tre delar

 

1' date=' Eljusspår/konstsnöspår.

2, Mil spåret med viss modifiering.

3, Golfbanan

 

Preppareringen av banan sker med pistmaskin, alltså även golfbanan.

Det borgar för bra underlag.[/quote']

Åkte ett lopp på den banan för tre-fyra år sedan. Tror att det kallades Ulricehamnsloppet (kan ha fel där...). Vill minnas att det var en ganska rejäl uppförsbacke innan man kom ut på golfbanan. Har för mig att man körde längs en kraftledningsbana med en nerförsbacke, följt av skarp vänstersväng innan man kom in i mördarbacken. Är du med på vilken backe jag menar? Och vet du om man kan förvänta sig att avnjuta den i år också? :-)

Utan att korrigera i vilken ordning din beskrivning kom, så ja du lär få avnjuta vad vi kallar kraftledningsgatan....:)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply
Har åkt denna tidigare vintrar. Finare bana får man leta efter, med någon enstaka saxbacke, de flesta är riktigt fina diagonaler, så där korta härliga diagonaltag, som får mjölksyran att pumpa ut i precis hela kroppen. När man kommer upp på golfbanan, så finns där fler backar att testa sin kapacitet på, har lite respekt, lätt att gå för hårt där. En riktig värdemätare helt klart.
Link to comment
Share on other sites

Utan att korrigera i vilken ordning din beskrivning kom' date=' så ja du lär få avnjuta vad vi kallar kraftledningsgatan....:)[/quote']

Härligt - helgen är räddad! :-)

Nu är banprofilen uppe på hemsidan. Det tycks vara riktigt fin skidåkning.

Mycket fin skidåkning kommer det att bli.

Ser dock att den "grymma" delen av kraftledningsgatan inte kommer att köras.

Med det betyder inte att det kommer att saknas stigningar. Någon som tänkt köra utan fästvalla. ;)

 

Kraftledningen går vertikalt mitt i kartan, svart/gult streck. Den del som inte kommer att köras är längst ner på kartan/ledningsgatan.

Link to comment
Share on other sites

Om man går in här http://www.uifskidor.nu/kanon/Lassalyckan%20Sp%C3%A5rkarta%202008%20ver2.pdf

 

Så får man även en karta med höjdkurvor. Som synes på kartan och på banprofilen så är inte heller golfbanan speciellt platt. Men det blir grymt fina stakbackar:). Enligt prognosen drar det också förbi ett bra snöfall strax söder om Ulricehamn på söndag fm. Vore bra om det rörde sig lite norrut så att eliten lungnade ner sin framfart en del.

Link to comment
Share on other sites

En riktigt bra arrangerad tävling tycker jag oxå. Ett bra seednings arrangemang tycker jag det var även om det såg tomt ut med endast 7 st i elitledet. spåren höll perfekt och rolig bana med spännande nedförsbackar. Att jag sen trots slutkörda armar lyckades spurta förbi 3 st på upploppet och på så sätt få en av dom sista priserna gjorde inte saken sämre.
Link to comment
Share on other sites

fyfan, det var jobbigt. Att tänka sig att man ska hålla på med det här i 10-11 timmar om en månad gör mig harmynt.

 

:)

 

Edit, nu har jag inte så mycket att jämföra med, men var inte alla funktionärer otroligt hjälpsamma?

Link to comment
Share on other sites

Det var en riktig skidtävling. Fantastiska spår. Distansen kan dock inte stämma. Fick den till 40,13 km på min suunto t6 med GPS pod och jag har kollat om jag tappat kontakten med satelliterna men så verkar inte vara fallet. Hade dessutom 21 km vid varvningen. Ur seedningssynpunkt borde detta inte vara helt ointressant för vinnartiden visar då att loppet var hårdare än om det går lika fort vid 43 km vilket borde påverka seedningen. Nu spelar det inte någon jätteroll för mig personligen eftersom jag skall åka öppet spår men rätt skall vara rätt.
Link to comment
Share on other sites

Det var en riktig skidtävling. Fantastiska spår. Distansen kan dock inte stämma. Fick den till 40,13 km på min suunto t6 med GPS pod och jag har kollat om jag tappat kontakten med satelliterna men så verkar inte vara fallet. Hade dessutom 21 km vid varvningen. Ur seedningssynpunkt borde detta inte vara helt ointressant för vinnartiden visar då att loppet var hårdare än om det går lika fort vid 43 km vilket borde påverka seedningen. Nu spelar det inte någon jätteroll för mig personligen eftersom jag skall åka öppet spår men rätt skall vara rätt.

Loppet var 40 km, fick det själv och har pratat med minst 5 st som fick samma resultat. Alla hade iof Garmin men att du har ett annat märke, gör det bara ännu säkrare. Tiderna var också för bra för 43 km på den relativt kuperade banan. Varv1 21 km och varv2 19 km. Alla km-skyltar som jag såg 5, 10 och 15 km stämde nästan exakt.

Link to comment
Share on other sites

Jättefin tävling! Kul kombo mellan stakning, diagonalåkning, saxning OCH flera nervkittlande nedförsbackar med avslut i en skarp kurva...:-)

 

Som vanligt ska det bli intressant att se seedningstabellen när den kommer upp!

Gränsen till led 2 kanske går vid 2,22 :) och (:

Tror iof mer på 2,18

Link to comment
Share on other sites

Jättefin tävling! Kul kombo mellan stakning' date=' diagonalåkning, saxning OCH flera nervkittlande nedförsbackar med avslut i en skarp kurva...:-)

 

Som vanligt ska det bli intressant att se seedningstabellen när den kommer upp![/quote']

Gränsen till led 2 kanske går vid 2,22 :) och (:

Tror iof mer på 2,18

Jo, under 2.20 lär det nog vara iaf... Hur gick det för dig?

Link to comment
Share on other sites

Jättefin tävling! Kul kombo mellan stakning' date=' diagonalåkning, saxning OCH flera nervkittlande nedförsbackar med avslut i en skarp kurva...:-)

 

Som vanligt ska det bli intressant att se seedningstabellen när den kommer upp![/quote']

Gränsen till led 2 kanske går vid 2,22 :) och (:

Tror iof mer på 2,18

Jo, under 2.20 lär det nog vara iaf... Hur gick det för dig?

Trodde du listat ut det med hjälp av mitt förra ngt kryptiska inlägg. Placeringen efter dig om jag inte tar fel, ngt närmare än på Landvetterloppet alltså, men det förklaras nog mest av jag nu hade halvbra skidor och inte urusla:) Hur gick dina?

Link to comment
Share on other sites

Gränsen till led 2 kanske går vid 2' date='22 :) och (:

Tror iof mer på 2,18[/quote']

Jo, under 2.20 lär det nog vara iaf... Hur gick det för dig?

Trodde du listat ut det med hjälp av mitt förra ngt kryptiska inlägg. Placeringen efter dig om jag inte tar fel, ngt närmare än på Landvetterloppet alltså, men det förklaras nog mest av jag nu hade halvbra skidor och inte urusla:) Hur gick dina?

Haha! Ja, förstod att det var nåt sånt, men tog mig inte riktigt tiden att matcha listorna mot varandra. Hade du blå/gul dräkt?

 

Mina skidor gick finfint. Körde med LF4 + VR30. Kändes som om jag hade bra glid relativt övriga, dock på bekostnad av några tjuvsläpp här och där.

 

Men av nån outgrundlig anledning kändes det som jag fick en kass start och blev fast i ledet. Fick kämpa med att plocka placeringar längs loppet. Men det gjorde säkert inte så mkt på tiden i slutändan, mest skönt att ha nåt att skylla på...:-)

Link to comment
Share on other sites

Seedningen från västgötaloppet är uppe nu. 3,20 för att komma till startgrupp 9. Uff...

 

Vad tror ni, hade 3,37 och slet som ett djur hela rundan. Är det meningsfullt att försöka med något annat seedningslopp eller ska man bara träna på istället?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det var en ganska snäll seedning. Led 1 på 2,12 och led 2 på 2,20 led 3 på 2,28.

Att jag bara skulle vara 2 min från led 1 på detta lopp trodde jag inte efter att ha tränat min hårdaste månad någonsin. Det får nog bli ett lopp till, och en riktig förberedelse, men inte än på ett tag.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...