Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

magbesvär


icarus

Recommended Posts

Hittade en intressant artikel som tar upp det som nämts ovan.
[url]http://www.paddlingsnyaadress.com/paddlarvaard/vatsk.htm[/url]

Summerar man allt så ska man alltså under VL dricka 2,5dl vätska/kvart. Första timmen endast vatten sedan en 6%-ig kolhyderatlösning. Jag uppskattar att jag drack ca: 3,5 liter (20-25 muggar a 1-2 dl + 4 gel) under VL. Jag åkte på 5,5h och borde igentligen ha druckit 5,5 liter. Efter som jag fuskade med vätskan borde det jag druckit innhehållt 10% kolhyderater.

Det blir till att planera vätskan bättre till nästa år. Så kanske jag slipper soppatorsk med 14km kvar som jag fick i år!
Link to comment
Share on other sites

jo
Jag tror att många vältränade fokuserar mycket på träning och material men glömmer energiintaget under loppen. Eftersom ni då är så vältränade så är det lättare att fuska med upplägget och ändå få en bra tid. Jag tror att det finns mycket tid att kapa här.
Jag kan beskriva min kondition kontra tiden på ÖS.
12kg överviktig började jag träningen på nyårsafton då det äntligen kom lite snö. Innan dess hade jag inte en träningstimme sedan ÖS 2005. Min pulsklocka med konditionstest, hur pålitlig den är vet jag inte, visade dagarna före ÖS på "Very Poor" vilket nog stämmer. Men med ett bra upplägg på energiintaget fixade jag 7.08. Skidorna var till större delen en besvikelse med skigo Racinguniversal -1 till -20 och vallahjälpen i Everstberg gjorde inte den saken bättre. Så jag är övertygad om att det är Vitargo electrolyt som hjälpte mig till en förhållandevis bra tid.

Annars för att mer återgå till magproblemen så tror jag att det också är väldigt viktigt att äta rätt dagarna innan och då tänker jag inte på laddningen som ju är välkänt sedan hundra år, nej jag menar undvik fet mat som är trögsmällt och rökta produkter som skinka i större mängder. Den typen av mat kan ta flera dygn på sig för att passera tarmarna. Har varit med om att stå och "rapa" en stek (tjärknöl) uppe på myrarna. Man får liksom svårt med stakningen då.

Ser man till att tarmsystemet är i bra skick dagarna innan genom att äta snäll mat så tror jag ingen får problem med de "riktiga" sportdryckerna.

Icarus
Diarre kan man få om man tex blir kall om underliv och mage. Kanske var det det som ställde til det för dig.

//Hans-Johan
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...