Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

magbesvär


icarus

Recommended Posts

Hej!
jag undar lite vad som gick fel för mig i söndags på öppet spår. Jag hade gjort en bra kolhydrat laddning tycker jag själv, kände mig stark och pigg i en ca 43 km. Sedan tog jag två Enervit Energi gel och en 3-4 dl sportdryck. Strax före Evertsberg bara tvärnöp magen med diarre som följd och en rejält orolig mage. Det höll sedan i sig hela söndagen och större delen av måndagen. Hade tagit 2 GT-tabletter för varje mil men ingen buljong längs spåret. Hade även ätit hemmagjorda energikakor med bl.a. nötter, muslibladning och russin längs spåret samt en halv bulle vid varje station.
Blev det för mycket för magen med 2 gel och sportdryck på en gång om den var känslig? Hur får man annars i kolhydrater som kan binda västskan i magen? Är det bättre att bara dricka vatten eller vanlig saft? Hur sparar man magen bäst under ett långlopp?
Har provat Enervitsprodukter annars, så jag provade inget nytt.
Link to comment
Share on other sites

Glukos (druvsocker) kan djävlas med vissa. Testa en ren maltodextrin-gel om du vill ha något skonsammare. Sackaros (vanilg saft) är skonsammare men bryts ner till hälften fruktos - som är väldigt långsam och som kräver mycket aktivitet i levern (för att ombildas till glukos). Maltos är ett annat alternativ om man vill ha snabb energi (GI 150), kan dock vara lurigt att få tag i rent.

/O.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=icarus]jag undar lite vad som gick fel för mig i söndags på öppet spår. Jag hade gjort en bra kolhydrat laddning tycker jag själv, kände mig stark och pigg i en ca 43 km. Sedan tog jag två Enervit Energi gel och en 3-4 dl sportdryck. Strax före Evertsberg bara tvärnöp magen med diarre som följd och en rejält orolig mage. Det höll sedan i sig hela söndagen och större delen av måndagen. Hade tagit 2 GT-tabletter för varje mil men ingen buljong längs spåret. Hade även ätit hemmagjorda energikakor med bl.a. nötter, muslibladning och russin längs spåret samt en halv bulle vid varje station.[/quote]
Eller så var det vanliga bakterier. Något gammalt snusk på händerna vid någon bensinstation på vägen till Mora, eller liknande. En klassisk matförgiftning brukar slå till 6h efter att man fått i sig bakterierna och hålla exakt 24h. Jag röstar på bakterier. Om det tog dig 3h till Evertsberg, så borde du fått i dig skiten vid 4-5 tiden på morgonen.
Link to comment
Share on other sites

Håller med finn2 (även om det kanske var bakterier i det här fallet). Min mage slutar att ta emot kolhydrater efter ett tags hård ansträngning. Det blir som en klump i magen. Så jag börjar med sportdryck, blåbär etc. men sen är det vatten som gäller. En gel i slutet av loppet är inte att tänka på...men alla funkar vi ju olika
Link to comment
Share on other sites

Påminner starkt om mitt lopp i fjol. Min mage höll dock ca en mil längre.
Jag hade för första gången kört en "seriös" kolhydratladdning och tror att problemen kom av det. I år tänker jag också ladda men med lite måtta lördagkväll och söndag morgon och hoppas att det ska gå bättre.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=ironman]man ska hålla sig borta från för mkt fibrer för det sätter igång magen....alltså skippa bullarna.[/quote]
Det håller jag inte med om. Det man ska hålla sig ifrån är sånt man inte provat innan. Jag brukar pressa i mig en bulle på varje kontroll och dricka 3-4 muggar sportdryck/blåbärssoppa. Sedan blir det lite extra vätska mellan varje kontroll. Har aldrig haft problem med magen under loppet och det här upplägget funkar fint för mig. Däremot så får jag stora problem när jag laddar upp om jag äter en överdrivet stor andel kolhydrater och om jag inte sprider ut intaget över dagen. Då blir inte magen att leka med...

Alltså, testa inga nya kostdricks inför och under en vasa!
Link to comment
Share on other sites

Jag kände en stor klump i min mage efter kontrollerna och blåbärssoppa/sportdrycken.
Det verkade som att min mage oxå arbetade långsammare (liksom Lars P skrev tidigare), jag gissar att det berodde på en ansenligt högre ansträngningsnivå än tidigare år (slog pers. med 70 min, gick på 5,46 i år).
Bulle var inte att tänka på, det gick bara inte.

Jag har aldrig upplevt detta tidigare, kan detta bero på alltför koncentrerad dryck, för mycket socker ??
Link to comment
Share on other sites

Myrstakarn: Har du använt gelen och GT tabletterna tidigare? Kan ju vara som Orvarino beskriver och att det var dessa du reagerade mot?
Har själv haft problem med Enertivits GT tabletter och Gel men det var nog en helt annan sak. Jag tog helt enkelt in för mycket energi så kroppen svarade med att öka insulindosen vilket gav ett riktigt brutalt blodsockerfall. Hände efter 7 km på ett Lidingölopp :) Men det hade ju inget med magen att göra iofs.
Link to comment
Share on other sites

Hej!
Tack för tipsen.
Jag tror jag förstår lite mer vad som hände. Troligtvis chockade jag magen när den låg på gränsen med för högt kolhydratintag i koncentrerad form. Enervits Gel och GT tabletter har jag provat tidigare och tålt dem men dock var doseringen högre denna gång för att jag inte ville få kramp.

Hur säkerställer man att man får i sig näring under hela loppet? På Vättern är det inga problem för där får man ju riktig mat två gånger och Lidingö är minst halva tiden mot Vasan.
Finns det en bättre (mer skonsam med maltodextrin) energi gel än Enervit ?
Ska man eventuellt undvika alla olika sportbars, geler etc och satsa på riktig kost i stället?
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker du ska testa dig fram! Långa träningspass eller seedningslopp är bra tillfällen. För min del funkar en 3 dagars lättare kolhydratuppladdning kompletterat med att jag dricker 3-4 muggar soppa/sportdryck och äter en bit bulla vid varje kontroll. Sedan brukar jag peta i mig 1 eller 2 Enervit Liquid mot slutet. Har också med en flaska egengjord sportdryck (Maltodextrin + Dextropur + lite salt + vatten) som jag kompletterar med. Gel är jag inte förtjust i så den hoppar jag gärna över.
Link to comment
Share on other sites

HW: Jag brukar bara dricka vatten när jag tränar, jag brukar inte köra så långa pass (max 2 timmar, tiden räcker lixom inte till...)
Jag brukar dock inte ha några som hest problem med magen, förutom denna gång.
Jag brukar proppa i mej sportdryck, blåbärssoppa, gele, bullar utan problem tidigare.

Problem och problem, definitionsfråga, men jag kände av magen, det skvalpade runt lixom, det kändes som magsäcken inte tog upp drycken så fort.

GT-tabletter vet jag inte vad det är, har aldrig ätit.
Link to comment
Share on other sites

Maltodextrin, är det samma formel som fruktos=fruktsocker??

Har för mig att fruktos är den enklaste formen av socker och därför mest skonsam mot magen, kroppen och utan större svängningar av insulinhalten? Druvsocker är väl en högvärdig sockerart som består av två sockermolekyler och måste brytas ned först i levern och därför stiger insulinhalten i blodet vid högt intag av druvsocker? Just svängningar av insulinhalten vill man generellt väl försöka undvika, speciellt med en Gi-kost?

Kan man sammanfatta det ovan på detta sätt eller har jag missförstått det??
Link to comment
Share on other sites

Kall dryck har förstört ett VL för mig.

Har börjat grunda med Dimor för att hålla magen lugn. Funkar bra.

Lägg ned pastaladdning in excess. What goes in must come out. Ladda lagom
med Maxim el. Vitargo och fokusera på kcal under loppet ist. 450 Kcal per h
(om du bränner ca 900 per h).
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag var på en föreläsning och lärde mig om det osmatiska trycket i magen. Vid ett visst osmatiskt släpper magen ut innehållet i tarmen. Det osmatiska trycket påverkas kraftigt av hur start sockerlösningen är i magen. Är sockerlösningen i magen för stark så måste kroppen spä ut med vätska som tas från övriga kroppen.

Kontentan av detta är att man inte kan dricka för mycket eller för starkt blandad sportdryck utan att spä med vatten. Jag tror dock att vissa magar klarar av detta bättre än andra. På vasaloppet är det nog lämpligt att dricka 2 sportdryck + 1 vatten eller 1 blåbär + 2 vatten. Tar man gel så bör detta sköljas ner med vatten inte sportdryck.

Det klassiska senariot är att man vräker i sig starkt blandad sportdryck och får ränndrete en tid efter detta. Vad är det som händer? Jo, magen behåller den för starka vätskan utan att släppa ut den i tarman. Spär ut maginehållet med vatten. Vid rätt osmatiska tryck släpper magen på den buffrade vätskan ut i tarman, som är ganska tom vid det här laget, med resultatet ränndreta.

Det är ju oxå rätt ödestiget om magen behåller vätskan i magen där den inte kan tas upp av kroppen. Desutom så "stjäl" magen vätska som behövs bättre ute i kroppen än att gå tillbaks till magsäcken för att sedan på nytt behöva tas upp av tarmen.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Inte Kolhydrater direkt innan ett lopp. Vänta tills du varit aktiv i minst en timma. Varför?
Jo, insulinets uppgift är att låsa upp kroppens celler för att göra det möjligt för glukosen i blodet att ta sig in i cellen. Men när musklerna är laddade med glykogen finns det ingen plats för glukosen att komma in, eller man kan se det som att muskelcellerna inte suger åt sig någon glukos, varpå kroppen utsöndrar ännu mer insulin och därmed börjar låsa upp den stora (hrmm) massan av fettceller. Nu börjar det hända saker, blodglukosen rusar ut i fettcellerna och detta går snabbt eftersom mängden glukos i blodet på en medelstor person inte är mer än ca. fyra sockerbitar. Nu är blodsockerbluesen i full gång. Insulinnivån den närmaste timmen kommer att vara så hög att stora mängder av sportdrycken man nu intar efter en och två timmar till stor del går ut i fettcellerna eftersom dessa också är upplåsta, med följd att man blir onödig kraftlös.

När kroppen efter ca. en timme kommit igång riktigt är det inte många som ger den tillräckligt. Man ska enl. de flesta kunniga på området inta mellan 0,8 till 1,2 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt och timma. För min del med 92kg kroppsvikt intar jag lämpligen ca. 100gram sportdryck.

Det ovan beskrivna är mina erfarenheter som diabetiker i trettio år och när det gäller hög aktivitet så är det ingen skillnad för en frisk person.

Mitt råd är 1.Vitargo kolhydraten. 2. sportdryck på Maltodextrin (de flesta).

Undvik dessa.
Fruktsocker löses endast upp i levern = för långsamt vid hög aktivitet.
VittSocker, Dextrosol och andra enkla sokerarter: Taskig osmolalitet = kräver mycket vätska för att lösas i magen = otrolig törst vid 100g/timma och betongmage.

Om man får ränneskita måste det väl vara frågan om bakterier. Det vanliga problemet med stort intag av kolhydrat är väl betongmage.

Mvh
Hans-Johan
Link to comment
Share on other sites

[quote name=HJN]När kroppen efter ca. en timme kommit igång riktigt är det inte många som ger den tillräckligt. Man ska enl. de flesta kunniga på området inta mellan 0,8 till 1,2 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt och timma. För min del med 92kg kroppsvikt intar jag lämpligen ca. 100gram sportdryck.[/quote]
Kroppen klarar bara av att ta upp ca 1g kolhydrat/minut. Det är inte kopplat till muskelmassan (kroppsvikten). Det är inte upptaget ute i musklerna som är den "trånga sektorn".
Link to comment
Share on other sites

Myrstakarn
Gram per kg kroppsvikt och timma. Ca. 100g per timma för mina 92kg. Se citatet och länken till maxim nedan. Har kollat med olika sportdrycksrepresentanter och på den här punkten verkar de vara överens.
Gelen är ett jippo som innehåller glukos, som ju är en simpel sockerart och stjäl onödigt med vätska i tarmen. Skälet att alla har denna produkt är att de tjänar så bra på dem. Billiga råvaror och uppskattas av pöbeln. Bättre då att göra egen gel av bra sportdryck om man nu behöver energi men ej kan få med sig vätska i större mängd, men vem klarar sig på det upplägget?

Fredrik
Ditt påstående överensstämmer med de uppgifterna/teorier jag har. 1gram/minut ger 60g/timma för en genomsnittlig person. Jag saxar ur Maxims hemsida:

” Fyll på med korta mellanrum. Optimalt är att fylla på med 1g kolhydrater per minut. Omöjligt ja - men optimalt. En test utförd i Holland visar att om du som fyller på med en Maxim-Electrolyte blandning enligt ovan vinner du med i snitt 2,2 minuter på en entimmas tävling jämfört med den som enbart dricker vanligt vatten. Under arbete fyller du på med ca 1 gram ( 0,8-1,2 g ) Maxim / kg kroppsvikt och timma. ( 60 kg = ca 60g per timma). Det är optimalt. Efter avslutat arbete fyller du på med kolhydrater så nära inpå avslutat pass som möjligt. Inom fem minuter. Du får bättre resultat av din träning. Du fyller på dina förråd fortare. Du är redo för nästa arbete fortare. Du mår bättre fortare.”

[url]http://www.maxim-energy.com[/url]

En annan bra länk:
[url]http://www.energikakan.se/vitargovsandra.htm[/url]

Intressant vore att höra eran uppfattning hur ni som enbart använder sportdryck (ej intar bullar, knäck etc) med maltodextrin eller Vitargo känner er i magen under långlopp som vasan/ÖS.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...