Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hårdmetallspetsar till rullskidor


skidor_kul

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
Är också nöjd med mina biltema spetsar. De har gått åtskilliga mil redan, bra mycket längre än swix spetsarna. Köpte 2 par swix spetsar för 140kr st, de första paret körde jag 7 mil med innan spetsen lossna på den ena, det andra paret gick 3mil, sedan gick den ena spetsen av. Har ju två hela spetsar kvar, men dyrt känns det. Förhoppningsvis har jag väl bara haft otur.
Link to comment
Share on other sites

Ja smältlim, men om de sitter slappt så kan du tejpa lite runt staven och trycka dit dem så brukar det inte behövas något lim, då går de att byta under passet också. Finns dock en risk att de vrider sig när du åker om de inte sitter tillräckligt bra.
Link to comment
Share on other sites

Jag kör med 9,5 mm Rex-spetsar samt har även provat Biltemas och de sitter kvar utan lim på Oneway-stavar.

 

Försöker man byta spetsarna ute på turen om de är limmade så är det ju risk att staven kan spricka.

 

Har med mig i midjeväskan en liten polygriptång och reservspetsar så det inte blir som ifjol då jag fick skida hem med en stav.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kan staven spricka om man försöker limma dit nya under turen?..Jag som hade tänkt ha med mig lim, tändare och ev en tång utifall den skulle gå av under passet..Kanske får tänka om ang limmet då. Än så länge har dock spetsarna hållt men det kommer väl en dag när en sådan ryker också, kanske redan imöra. Måste man skrapa loss det gamla limmet som bör sitta kvar på staven innan man sätter på dom nya? Mycket frågor men vill ha rätt grejer med mig i väskan så man inte står där som ett fån längs vägen och måste ringa mor och far efter skjuss :P

 

Köpte ett par nya oneway spetsar för att ha i reserv idag. Helt sjukt att dom där små sakerna kan kosta 150 spänn.

Link to comment
Share on other sites

Värmer man bara trugan och drar bort den försiktigt så lär väl inte staven spricka. Det är vad jag tror. Har man värmt staven ordentligt så gör det nog inget om det är lite gamla limrester kvar. Så länge det går att få dit den nya trugan. Jag tror att det gamla uppvärmda limmet limmar den nya trugan oxå. Värm den nya trugan lite så går det trycka dit den lättare oxå.
Link to comment
Share on other sites

Snötrugor=alltid smältlim

Rullholkar=aldrig smältlim

 

Så gör jag iaf, Som Ekis skriver så tejpar jag om den glappar samt även ngt varv tejp över holken och stav som håller den på plats. Skall man byta under passet lr på tävling så släpper den ju ganska lätt. (jag har aldrig tappat ngn eller fått vridning)

Sen har jag alltid ett par extra i midjeväskan samt tejp och en liten grej som ser ut som ett "handtag" som jag kan öppna och trä runt staven nertill ovan holken, sen slår/rycker jag loss holken och trär på en ny.

Senast jag körde av spetsen på tävling var alliansloppet 2008 och med denna lilla grej

så bytte jag rullholken på under minuten, efter en 3-4 km var jag ikapp de jag tappade.

Link to comment
Share on other sites

Synd att det inte finns (eller finns det??) ngn tillverkare som gör en spets som går att väldigt lätt att byta precis som Exels fjädrande spetsar. Har prövat Exels spetsar och det är otroligt lätt att byta men tyvärr måste man byta hela tiden, de är extremt ömtåliga och dessutom hutlöst dyra. Fjädringen tycker jag inte märks heller och troligen är den som gör dem både dyra och ömtåliga. Så om ngn tar fram bra spetsar med en liknande utbyteskonstruktion som Exel men utan fjädring så köper jag ett gäng direkt. Biltema har jag oxå testat - helt OK. Rex tycker jag är ojämna i kvaliteten, bröt en nästan helt ny förra helgen.
Link to comment
Share on other sites

Hej

Har just börjat åka rullskidor (klassiskt). Varit ute 3ggr ca 17km varje gång, två av gångerna brast spetsen på stavarna! Använder One Way diamond 960 stavar och är nöjd med dessa. Brast genast spetsen (körde med vinter trugan), och i min lokala sportbutik hade de problem att hitta ersättande spets överhuvudtaget. Första resan med nya spetsen brast även den efter ca 15km. Trist, då vädret var suveränt, och kroppen kändes bra. Vad göra?

Jag behöver helt klart en hållbar spets, och om inte detta finns en billig spets som man kan ha flera av på lager.

Goda råd tas emot med tacksamhet, för rullskidåkning har jag just funnit som suveränt roligt!

Link to comment
Share on other sites

Sunlake, Gustav Vasa bar Brynäsare

Fungerar det bra att värma med tändare? Är det inte risk för skador (eller i varje fall skönhetsfel) på stav?

Det är ju om man inte värmer och holkarna sitter fast med lite limrester som risken finns att man vrider till och staven spricker i kolfibern.

 

 

Niclas Isaksson, du ska ha speciella rullskidholkar som de i länken nedan.

Den modellen finns under flera olika märken.

 

Då tror jag att du kommer få bra många mil per holkpar.

 

Men se till att slipa dom ofta, kanske inför varje pass.

 

Annars har Biltema några som en del tycker fungerar.

 

http://www.udenssport.se/sv/product/2/ProSki-Rullholk

Link to comment
Share on other sites

Vilken diameter på rullholkar ska man ha till oneway diamondstorm staven?

Jag har fått 9,5 mm när jag beställt till Oneway (vilka har samma på alla stavar) och de sitter lagom bra för att kunna få av dem och samtidigt sitta stadigt utan limning.

 

Är det någon som använder 9,0 mm, vilket det ju står i pappren att det ska vara?

 

Annars finns Oneway original rullholkar men de är ju lite dyrare då.

Link to comment
Share on other sites

Jag har märkt att flertalet rullskidåkare har en ganska hård isättning av stavarna, kan inte det vara en anledning till att spetsarna ryker av titt som tätt?

Mattias Fredriksson visar i ett klipp som länkats här på forumet att isättningen skall vara agressiv, liksom hugga fast dem, men jag tycker det ger större risk att spetsen ryker. eller?

 

Jag har fått frågan från ngn tränings kompis om jag har speciella spetsar eller om det är gummi just för att det inte "klapprar" vid min isättning men jag har vanliga rullholkar som alla andra, men jag försöker att åka lungt och metodiskt med jämn mjuk isättning. Det sparar definitivt spetsarna har jag märkt och stavfästet blir inte sämre då jag slipar dem ofta.. :)

Link to comment
Share on other sites

Sunlake, Gustav Vasa bar Brynäsare

Fungerar det bra att värma med tändare? Är det inte risk för skador (eller i varje fall skönhetsfel) på stav?

Det är ju om man inte värmer och holkarna sitter fast med lite limrester som risken finns att man vrider till och staven spricker i kolfibern.

 

Jag har aldrig provat. Såg ett klipp med bröderna Aukland på "Tuben" där dom sa att man kan värma med en tändare. Får värma på avstånd så går det nog bra.

 

Pölders rullholkar funkar bra! Dom vanliga röda.

 

Ni får leva med att citeringen blev fel...

Link to comment
Share on other sites

Kollade också på Auklands klipp på tuben och trodde förstås att tändare och lim var det enda rätta ( iofs nämnde han inte något om lim men vad ska han då ha tändaren åt ).

Nä fyfan det är inte lätt o vara nybörjare med det här med skidåkning, inte nog med att det är svårt att fixa med allt material, det är ganska dyrt också....Och när jag spelade hockey så babblades om att det var en så dyr sport, kan säga att det med lätthet går åt mer pengar på ett år med skidor, rullisar som på snö än vad det gör i hockeyn...Iaf om man kör med träklubbor ;)

 

Men om man ska sammanfatta; det är alltså inte nödvändigt att köra med limmade holkar. Det funkar bra eller iaf nästan lika bra att dra något varv lim på staven så att holken sitter tight och kanske ett varv på holken för att vara på den säkra sidan. Runes i s-berg var snälla nog att limma på holken på mina nyköpta stavar så jag tänkte inte på att fråga. Nojan för mig är när spetsen ryker på en tur, vilket bör hända ganska snart om ser till hur många mil en holk eller spets brukar hålla när man läser många av skidforums användares inlägg.

 

Skippa limmet helt och hållet eller är det nödvändigt? Förövrigt så räcker inte min iq heller till när det gäller det där med citering...Jag har mycket att jobba på jag ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är gôtt med materialsporter du;) Bävar inför inköpen som ska göras nästa vinter. Skidor kläder valla mm... Samtidigt så blir det skoj!

 

Jag fick värma mina rullholkar för att få på dom när jag började med rullskidor för ett tag sen. Frågan är ju om det ens behövs lim. Dom vrider sig la annars kanske.

Hoppas mina spetsar sitter tills det att jag har skaffat en midjeväska som jag kan ha alla grejer i.

 

Det var nog mer tidpunkten på dygnet som sabbade mitt citerande;)

Link to comment
Share on other sites

Sunlake, Gustav Vasa bar Brynäsare

Fungerar det bra att värma med tändare? Är det inte risk för skador (eller i varje fall skönhetsfel) på stav?

Det är ju om man inte värmer och holkarna sitter fast med lite limrester som risken finns att man vrider till och staven spricker i kolfibern.

 

 

Niclas Isaksson, du ska ha speciella rullskidholkar som de i länken nedan.

Den modellen finns under flera olika märken.

 

Då tror jag att du kommer få bra många mil per holkpar.

 

Men se till att slipa dom ofta, kanske inför varje pass.

 

Annars har Biltema några som en del tycker fungerar.

 

http://www.udenssport.se/sv/product/2/ProSki-Rullholk

Tackar för det svaret, jag använder en ganska aggressiv i sättning av stavarna typ den som Mathias Fredriksson visar på "tuben", därav en del av problemet. Jag börjar med att skaffa ordentliga rullholkar, fungerar inte det så är jag tvingad att ändra teknik, vilket kan ta lite tid och energi.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...