Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

"Rugg"-igt bra fäste


TT

Recommended Posts

Testade för första gången att åka ruggat idag i snöfallet. Och det gick ju otroligt bra. Bästa fästet på hela vintern faktiskt. Nästan rullskidsfäste (backspärr!) och ingen ifrysning eller klabb. Hade ruggat ett par gamla Madshus med 80-papper och tog därefter Biltema siliconspray i en tvättsvamp och gnodde in ruggen med. Har bara några funderingar när det gäller ruggat:

 

1. Hur lång zon ruggas normalt? (Jag ruggade klisterzonen)

2. Blir det ännu bättre på en riktigt Zeroskida eller vad är vitsen med dessa specialskidor?

3. Hur länge håller en ruggning innan den behöver förbättras? Ska man rugga lite mer varje gång man ska åka på skidorna eller slits inte ruggningen alls?

 

Vilken grym känsla att ha perfekt skidor i nollföre, det har nog aldrig hänt förut. Blir garanterat fler pass på ruggat. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

 

ja det håller jag med om att ruggade skidor har det bästa fäste som finns. Själv ruggar jag burkzonen, men om du har bra fäste på klisterzonen så är det väl ingen orsak till att förändra det?

En riktigt Zeroskida har sina fördelar, men den största är att du behöver inte rugga skidan och då slipper du att bli utan fästezonen en vacker dag.. (Det är ju så att man ruggar bort en del material så klart). Den andra stora fördelen är att de här skidorna brukar ha speciell struktur för att få den bästa möjliga glid i snöfallande villkor runt nollan..

En ruggning håller mycket långt (hur långt det precis är vet jag ej, men mycket längre än att ha slitstark fästevalla på skidor). Men samtidigt så är det inte bra att låta skidan ruggad. När det sen blir dags att lägga valla på den åker skidan inte så fort då och man kan inte få en jämn yta av fästevalla så att fästet blir dåligt då också. Dessutom blir det mycket svårare att rensa bort fästet sen.. Men om det blir jämna förhållanden i en vecka så att de passar bra för att nyttja ruggskidor då kan du bara lägga TopGliden på varje gång du ska ut och åka..

Link to comment
Share on other sites

Ni som har Fischer Zero skidor, hur ofta har ni ruggat om dem? Och gör ni ruggningen med grovlek 100 eller har ni provat grövre på mitten och finare i ändorna?

Fischer Zero behövs inte att rugga om (man bara lägger Top Glide på och åker).

Om man inte har ruggskidor men vill rugga sina klassiska skidor då blir det sandpapper 80 som gäller.

Link to comment
Share on other sites

En allmän fråga

 

I vilken fören fungerar ruggat? Jag funderar på att använda mina skåneskidor till rugg, de används mest, av förståeliga skäl, i varmt och/eller blött före men krävs det nysnö för att det ska fungera (behöver ju inte vara något bergfäste heller då det ofta är realtivt platt)?

Link to comment
Share on other sites

Det funkar även någon dag efter snöfallet om temperaturen konstant varit över nollan. Det får inte ha varit omväxlande varmt/kallt. Det ska vara blöt nysnö eller "finkorning kramsnö" som ej varit omdanad.

Det får inte vara blanka spår, vilket det lätt blir vid tävlingar med många åkare. Därför kan jag tänka mig att ruggat kräver "fallande snö" vid stora tävlingar.

Spåren skall helst inte vara omdragna efter snöfallet - i vart fall inte med tung pistmaskin som pressar ur allt vatten.

Link to comment
Share on other sites

Man får alltså sämre glid med ruggat änn med vanlig fästvalla??? Tycker det borde vara tvärt om, vallan bygger ju på höjden..

Problemet är att håren man river upp med sandpapper är ganska höga, speciellt på speciella ruggbelag. Så så länge du kan åka på burkvalla som inte fryser i så blir det bättre än ruggat. Ruggen har också en tendens att greppa mycket aggresivare i snön om den är lite för kall än om den är riktigt blöt.

Link to comment
Share on other sites

Man får alltså sämre glid med ruggat änn med vanlig fästvalla??? Tycker det borde vara tvärt om' date=' vallan bygger ju på höjden..[/quote']

Problemet är att håren man river upp med sandpapper är ganska höga, speciellt på speciella ruggbelag. Så så länge du kan åka på burkvalla som inte fryser i så blir det bättre än ruggat. Ruggen har också en tendens att greppa mycket aggresivare i snön om den är lite för kall än om den är riktigt blöt.

Ja, men inte alltid är glidet sämre.. (det också beror mycket på vilken glider används), därför måste man testa varje gång..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...