Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Start Universial Wide


HW

Recommended Posts

Jag tycker det verkar vara rätt många som tycker det här är det absolut bästa universial klistret och att det funkar i nästan alla förhållanden. Jag har kört rätt hårt med det under vintern och jag måste säga att jag nog allt som oftast tvingas blanda i något annat. Definitivt behövs det ett riktigt töklister en dag som denna, +7 grader, mjuka spår som "ger efter" lite och en hel del sol. Ensamt gick inte starten alls men med lite Holmenkol Black Special gick det hyggligt.
Nåväl, rent generellt tycker jag klistret gör sig bäst från 0 grader ned till -7,8 grader. Är det riktigt superblankt kan man med fördel blanda i lite Rode Violett. På plussidan så har jag inte hittat den där riktiga kanonblandningen. Upp till ett par plusgrader funkar Rode Rossa bra men blir det blötare så är det svårt. Holmenkol Black Special är hyggligt men suger mycket glid.

Ni som kört mycket med Start klistret, vad är era erfarenheter? Blandar ni alltid eller kör ni på start ensamt?
Link to comment
Share on other sites

Kommer just hem från ett klisterpass och tycker inte Start universal räcker ensamt. Hade varmt in ett lager Start + ett lager Rode Rossa idag och la en sträng Toko Silverklister kort under trampet, kanonfäste, men det sög riktigt mycket glid. När jag kom hem hade jag å andra sidan halva skogen under skidan så om det var vallan eller barr som bromsade är svårt att säga.
Link to comment
Share on other sites

Det är sällan man använder Universialen ensam och när det är den man ska få fäste med är den oftast täckt med en burk. Den fäster bäst ensam på gammal snö som är lite grov på kallsidan som du skriver, kan vara fin på konstsnö som blivit lite grov också men det ska inte vara snö på plus sidan. Ofta använder man Start Universial för att få bättre släpp från snön. Ex Rode Rossa biter völdigt bra på fuktig grov snö men har en tendens att frysa i ganska lätt men med Universialen i så får man ett perfekt bett och släpp från snön.

För blötföre rekomenderar jag Swix KR70, det gula klistret, du behöver inte blanda tet med något då det redan är silver i.

Om man lägger på Toko Silver så får man räkna med lite sug, men det biter bra, kan också vara att du hade mycket klister under skidan.

Rode Rossa används på fuktig grov snö runt 0 vid varmare blir rossan för hård.
Link to comment
Share on other sites

Nja, jag föredrar nog Swix/Rode enligt följande ordning:
Rode lila/Swix KR40 på isig/grov snö från 0 och nedåt (blått om det är kallare än -5)
Rode Rossa på fuktig grov/isigsnö
Swix KR70 på blöt snö
Och dessutom:
Swix KR50 på skiftande fören runt 0
Start Universial som tilläggsklister.

Tokos klister biter bra, det är inte att underskatta, men jag tycker fortfarande att dom sitter lite dåligt på skidan speciellt silverklistret. Detta beror dock mycket på hur man använder dom, hur klistervallningen byggs upp eller blandas. Jag tycker dock att KR 70 (som motsvarar toko silver) släpper bäst från snön av alla blötföresklister. Swix KR60 (det röda klistret) har jag lite svårare att hitta ett optimalt före till, det är väldigt liknande KR50 bara en aning mjukare. Det biter dock inte lika bra på fuktig grovsnö som Rossan men kan fungera bra i blandfören när KR50 är för hårt. Även halvgrov konstsnö är KR60 bra på men där funkar ju KR50 också. Jag tycker allmänt att Swixklisterna har det bästa förhållandet mellan bett o släpp, Rode måste man blanda med nått typ universial eller silver.

Det finns egentligen tre fören man använder klister. 1 vid blöt nysnö/finkornigsnö 2 vid grov och finare snö blandad 3 vid grov/isig snö. Vid de två första är det mycket viktigt att klistert inte tar för mkt av glidet däremot vid grov/isig snö kan man köra på ett ganaka aggresivt klister.
Ett toko gillar jag mycket och det är grundklistret.
Link to comment
Share on other sites

KR50 är bra men den biter inte på riktigt grov och isiga spår, för mjuk, då använder jag Rode lila eller Swix KR40, Men som du skriver Rode lila fryser lätt i och precis som med Rossan bör man blanda i nått för att få bättre släpp från snön. Så prova med lite Start Universial eller varför inte KR50. Ett alterativ när det är några minusgrade är att gå på SwixKR30 (blå) som är lite hårdare. När det är kallgrader kan det också fungera bra atttäcka klistret med en burk, kan vara enklare och bättre än att blanda i ett annat klister. Skal också nämnas att vill kallföre så ska klisterlagret inte vara speciellt tjockt.
Link to comment
Share on other sites

Start Universial + Rode Lila på minussidan ned till 7-8 minusgrader har jag haft väldigt bra resultat. Betydligt bättre med den blandningen en med var och en för sig. Ska jag åka längre än 1,5-2 mil så tycker jag det behövs ett basklister i botten. Rode Chola + Start Universial/Rode Lila sitter tillräckligt för en 5mil även under riktigt vassa förhållanden.
Link to comment
Share on other sites

Jag använder nästan alltid Start Universal Wide när jag klistervallar.
Jag har aldrig kört på Start Universal Wide bara.

Brukar blanda "dagens klister" med Univeralen - det funkar i de flesta fören.
Om jag vill ha bättre släpp brukar jag mixa i Black Magic.

Har haft bra erfarenheter med BM och Start Universal blandad tunnt 50/50 när det varit riktigt mjuk men inte blöt kramsnö (typ +4c men klar himmel och relativt ny snö).

/O.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=opum]Hur mixar man enklast sega klister?[/quote]
1. Värm lite på tuberna
2. Lägg ut klister A på fästytan.
3. Lägg ut klister B på fästytan.
4. Värm med varmluftspistol.
5. Ta tummen och/eller handen och gör klisterytan jämn.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Klas]jag får det lätt för tjockt när jag blandar, lägger man fiskbenssträngarna för glest är det svårt att få till en blandning[/quote]
Lägg fiskbenssträngarna överlapp och så tunt du behöver. Sedan värmer du och blandar med tummen.
Link to comment
Share on other sites

se där ja, nu börjar det likna nå't. följde Orvarinos tips och fick bra fäste och släpp med Rode lila/Start universal -6 och rätt isiga spår. Av någon anledning täckte jag med VR40 har ingen aning om det påverkade + eller-. När går ni över till KR30?
Link to comment
Share on other sites

KR30 biter bra från några minus, speciellt när det är isigt, du kan använda lila nedåt på kallsidan men då bör det vara ganska fuktigt. Att täcka med en blå burk är bra speciellt när det inte är ren is, alltså att det finns lite finare snö i spåret (även om det är grovkornig snö så blir det ju lite puder). Swix KR30 brukar jag dock inte blanda i så mycket Start Universial, bättre att täcka med burk.
Link to comment
Share on other sites

Exprimenterade lite mer i Helgen. +2 grader i skuggan men runt nollan i snön. Soligt och i söderläge rejält vårföre. I skuggpartier och på höjder kallföre och tom kallsnö på sina ställen. Mot slutet av turen hade temperaturen stigit mot +5 och spåren var lite blötare. Riktigt mycket barr och skräp i skogen.
Vallade upp tre par skidor(Olika åkare) som vi åkte 3,5 timme på i lugnt tempo. Inget vetenskapligt test direkt med många varaibler som olika åkare, spann etc

1. Start universial i botten(gammal vallning som värmdes in igen). 50 % Rode Lila + 30 % Start Universial + 20% Rode Rossa Special. Funkade alldeles ypperligt. Bra fäste och bra släpp. Samlade inte farligt med skräp. Lite lätt ifrysning på något parti med nysnö men inget som påverkade speciellt mycket. Mot slutet släppte det dock ganska mycket på grund av blötare spår och ganska mycket slitage på vallan. Skulle tippa att det gått bättre med ett annat underlagsklister än "gammvalla".

2. Swix Lila invärmt i botten. Iwax Universial(riktigt, riktigt gammal tub) blandat Rode Silverklister. Monsterbett och näsintill lite farliga hugg i början. Lika bra eller bättre bett än 1 under hela turen men sämre släpp. Samlade klart mer skräp. Ingen ifrysning. Även den här vallningen började släppa en hel del mot slutet.

3. SkiGo - Easy Plus. Snabbvalla som inte funkade ett smack. Som att åka ovallat. Skrapade och lade på Swix Universial + Swix Rosa blandat utomhus. Inte helt lätt och inget vidare resultat. Lite mer Swix Rosa bättrade på det hela en del. Ruskig skräpsamlare vilket gjorde att fästet försvann efter någon mil. Skrapa igen och provade en gammal Rode Universial för fören runt 0. Funkade ganska bra och samlade lite mindre skräp.

Summasumarum. Vallning 1 känns som ett klart bra val under liknande förutsättningar. Funkade fint under de rätt så varierande förhållande. Start Universial verkar funka fint som smutsfrånstötare och är inte alls lika aggressivt som Rode's silverklister.
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Fotstätter fylla på den här tråden.
Pass med hög trivselfaktor i helgen. Igår + 3 grader (0 och varmare i snön), isiga gammal snö som i skogen höll sig isig medans den på öppna ytor blev blöt av solen. Idag + 5 grader och riktigt blött på sina ställen. Även där det var isigt igår var det blött idag.

Vallade igår med Rode Vilolett i botten och Rossa ovanpå ena skidan och Rosa blandat med Start Universial på den andra. Åkte runt 1,5 timme i bitvis halvskitiga spår (barr och jord). Lite sämre bett i skidan blandad med universial i början men mot slutet bet den bättre en den vallad med enbart Rossan. Mindre skräp satt fast i skidan med blandningen så det var inte så konstigt. skidan med blandningen hade också mindre klisterspår på bakre glidytan vilket altid är ett plus.

Idag la jag Rode Chola i botten och hade Rossa blandat med universial på båda skidorna. La två strängar Rode Violett längst bak som jag försökte dra över Rossa/Universial lagret en bit. Lyckades få klistret att sitta bättre och hade mindre rinning men lite sämre fäste idag. Bev nog nästan för blött. Provade med Swix KR70 och ett gammal start klister (före 1995) som hade samma fina röda färgt som Rossa och som skulle vara för blöt snö. KR70 var gav bra bett men kändes väldigt aggressivt och skulle behövt blandas. Start klistret fungerade fantastiskt bra. Gav bra bett utan några större hugg. Verkar vara ett alternativ när inte Rossa biter men ändå inte som allra, allra blötast.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Tycker KR70 fungerar bra när det är riktigt varmt o blött, men den hugger hårt så fort det är lite kallare. Har samma bild som du av Start Universal som ett ganska "mjukt o snällt" klister som inte hugger så mycket eller samlar så mycket skräp.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...