Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stråkenloppet 23/1


Citius

Recommended Posts

Jag körde med chola i botten, sedan Start Universalklister täckt med ett lager Swix VR50. Jag hade bra fäste hela vägen, även på andra varvet. Glidet var hyfsat, ungefär som de andra jag åkte med.

 

För övrigt fick jag en usel start. Jag lyckades alltid välja det långsamaste spåret och fastnade bakom bromsklossar hela tiden. Det tog 25 km innan jag kom ifatt killen som jag stod bredvid i starten, och då försökte jag ändå att ligga på och köra om så ofta det gick.

 

När det väl lossnade gick det bättre. Tog 20 placeringar i min klass på andra varvet, och åkte förbi ytterligare ett 50-tal åkare i andra klasser.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply

Och här kommer vi till en skåning som missade detta med vallningen helt, men man lär sig. Grundwax invärmt och sen Vr45. Gick ju fin fint första varvet i alla fall men på andra så var det bara att parkera benen och hiva på med armarna vad det gick... Helvetes backen var ju inte rolig med bakhalt direkt, fler här kan intyga att det såg mer än bedrövligt ut när jag försökte ta mig upp där... :) men det gick och bra tid blev det, så jag är jätte nöjd. Man är en erfarenhet rikare och rätt nästa gång.

 

Henke: kul att vi åkte ihop, vad hade du på dig?

Link to comment
Share on other sites

Jag körde fäste med tunnt kr30 (invärmt), + tunnt universal/rode violett spec., toppade med vr45. Hade kanon bett första varvet, lite sämre andra (kan dock berott på bristande teknik ;-). Glidet ok, inte kanon. Tycker det svårt att lägga kallvalla över klistret, trots nedkylt klister. Blir lätt att allt blandar sig när jag korkar ut burkvallan. Samt även svårt att få burkvallan fästa på klistret när skidan är kall. Har ni några trix? skall man värma burken lite?

 

Ska vi spekulera i vad seedningskommitén hittar på denna gång?

 

Min gissing: (förra året seedning inom parantes)

Segertid: Dan Moberg 1,59,00 (2,04,23)

Elit: 2,03 (2,08)

1: 2,16 (2,25)

2: 2,25 (2,33)

3: 2,33 (2,41)

4: 2,42 (2,49)

5: 2,52 (2,59)

6: 3,02 (3,09)

7: 3,12 (3,24)

8: 3,22 (3,39)

9: 3,31 (3,54)

 

Grundat på lite stickprov på deltagares tidigare resultat på vasan.

 

Vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Henke: kul att vi åkte ihop, vad hade du på dig?

Hade Borås Gifs tävlingsdräkt som till största delen är mörkblå med lite vitt, svart mössa, oranga Skigo racing stavar. Tror att du åkte om mig precis efter varvning.

 

Gissade att vi skulle va ganska jämna så jag försökte kika efter dig men misslyckades.

Trodde att Björnstorp hade en röd tävlingsdräkt.

 

Tror inte vi åker några fler genensamma tävlingar innan Vasaloppet så jag får vänta med revansch tills dess ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag bröt en stav efter sisådär 300 meter, åkte med en stav till första vätskekontrollen där jag fick 2 st stavar, detta för att inte behöva åka med olika långa stavar.

 

När jag väl fick stavarna var jag bland de sista och det blev riktigt svårt att göra några stordåd denna dag.

 

Jag fick ödsla mycket energi bara på att komma fram mellan raderna av långsammare åkare och det blev lite av ett intervallträningspass första varvet.

 

Skigo-stavarnas små trugor försvann ofta djupt ner i snön och Skigos rem är ju helt värdelös jmf med Swix.

 

Jag hade nog hoppats att jag skulle kunna åka kring 3 timmar vilket skulle placera mig i led 6-7 och det skulle kännas ganska rätt.

 

Nu blev det drygt 3.25 och loppet får ses som ett bra träningspass.

 

Även jag åkte längre än 42 km, 43,13 km enligt min Garmin 305, några meter kan skyllas på den brutna staven men det borde inte röra sig om mer än ca 100 meter.

 

Enligt arrangören åkte jag dessutom långsammare än vad min Garmin tycker.

 

Så jag åkte kortare och långsammare än vad jag egentligen tror att jag gjort....

 

Hade ett fantastiskt glid, mycket bättre än de runt omkring mig. Swix HF8.

Fästet är jag lite småorolig för att berätta om här där alla verkar köra med den ena vallamixturen finare än den andra men det är väl lika bra...

 

Starts svarta tejp. Tejpen har gjorts lite för kort jmf med rekommendationerna och är istället utökad i fram och bakkant med burkvalla samt toppad med ett tunt lager Swix v40 och V45. Bra fäste första varvet, sämre andra varvet. Beror nog dels på att spåren blev mycket glattare andra varvet samt att tekniken försämrades med ökad trötthet.

Till nästa lopp blir det längre tejp.

Link to comment
Share on other sites

just det, tror ja snackade med dig också och sa att det var läge att öka nu när vi varvade :) Jo Björnstorps tävlingsdräkt är röd, men min är blå! :)

 

Ser framemot revanschen i vasan...

Nästa år ser jag då fram emot att ha både Henke och rible12 i Björnstorps nya dräkt som jag jobbar på att ta fram design på just nu. Den kommer bli snygg!

Precis lika snygg som den nya rullskiddräkten kommer bli.....

För Henke du skulle väl bli skåning om jag minns rätt. Då finns det ju bara en klubb att åka med/för om du vill ha många trevliga träningskamrater.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde fäste med tunnt kr30 (invärmt), + tunnt universal/rode violett spec., toppade med vr45. Hade kanon bett första varvet, lite sämre andra (kan dock berott på bristande teknik ;-). Glidet ok, inte kanon. Tycker det svårt att lägga kallvalla över klistret, trots nedkylt klister. Blir lätt att allt blandar sig när jag korkar ut burkvallan. Samt även svårt att få burkvallan fästa på klistret när skidan är kall. Har ni några trix? skall man värma burken lite?

 

Ska vi spekulera i vad seedningskommitén hittar på denna gång?

 

Min gissing: (förra året seedning inom parantes)

Segertid: Dan Moberg 1,59,00 (2,04,23)

Elit: 2,03 (2,08)

1: 2,16 (2,25)

2: 2,25 (2,33)

3: 2,33 (2,41)

4: 2,42 (2,49)

5: 2,52 (2,59)

6: 3,02 (3,09)

7: 3,12 (3,24)

8: 3,22 (3,39)

9: 3,31 (3,54)

 

Grundat på lite stickprov på deltagares tidigare resultat på vasan.

 

Vad tror ni?

Hoppas du har rätt! Hade 2.15.35, skulle vara gött att klara led1.

Link to comment
Share on other sites

Vad körde ni för valla då?

 

I starten tyckte jag mig se många med rent klister, men också många med klister täckt med valla. Undra vad som gick bäst...

Hej, jag testade två skidor före start. En skida hade isklister KR30 + blandat lila KR50/flexi 40 med VR45 på toppen. Den andra skidan hade grundKR20+KR40/KR50 enbart klsiter alltså. Jag valde skidan nummer 2, alltså enbart klister. Den hade mycket bättre glid o fästet var lika bra. Men kan ju va en slump...

Link to comment
Share on other sites

Nästa år ser jag då fram emot att ha både Henke och rible12 i Björnstorps nya dräkt som jag jobbar på att ta fram design på just nu. Den kommer bli snygg!

Precis lika snygg som den nya rullskiddräkten kommer bli.....

För Henke du skulle väl bli skåning om jag minns rätt. Då finns det ju bara en klubb att åka med/för om du vill ha många trevliga träningskamrater.

Från och med nästa måndag är jag skåning på nytt efter 10 år i Borås. Ska bli nice :)

 

Björnstorp verkar vara en bra klubb med tanke på alla trevliga här på forumet som är med. Ny tävlingsdräkt och bra sparring, kan inte bli något annat än Björnstorp.

 

Eventuellt följer jag med på er bussresa till Vasaloppet, så om vi inte ses innan kanske vi ses då.

Link to comment
Share on other sites

Åkte jämnt med Rible12. Precis före vid varvning, 2 min efter i mål. Tappade suget med min fästvallning. Borde ha täckt med kallvalla.

Då åkte jag också om dig på andra varvet:) Hade täckt med kallvalla och stålsicklat glidytorna, gled snarare bättre på andra varvet. Blev dock trött i slutet och tappade tex en dryg minut på 750 m i H-e-backen. 4,03 mot 5,08. Medan jag gled ner 1000 m fram till den backen på 2,07 på första varvet och 2,04 på andra.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde fäste med tunnt kr30 (invärmt)' date=' + tunnt universal/rode violett spec., toppade med vr45. Hade kanon bett första varvet, lite sämre andra (kan dock berott på bristande teknik ;-). Glidet ok, inte kanon. Tycker det svårt att lägga kallvalla över klistret, trots nedkylt klister. Blir lätt att allt blandar sig när jag korkar ut burkvallan. Samt även svårt att få burkvallan fästa på klistret när skidan är kall. Har ni några trix? skall man värma burken lite?

 

Ska vi spekulera i vad seedningskommitén hittar på denna gång?

 

Min gissing: (förra året seedning inom parantes)

Segertid: Dan Moberg 1,59,00 (2,04,23)

Elit: 2,03 (2,08)

1: 2,16 (2,25)

2: 2,25 (2,33)

3: 2,33 (2,41)

4: 2,42 (2,49)

5: 2,52 (2,59)

6: 3,02 (3,09)

7: 3,12 (3,24)

8: 3,22 (3,39)

9: 3,31 (3,54)

 

Grundat på lite stickprov på deltagares tidigare resultat på vasan.

 

Vad tror ni?[/quote']

Hoppas du har rätt! Hade 2.15.35, skulle vara gött att klara led1.

Låter lite väl optimistiskt. Känns inte som jag gjorde ngt led 2 lopp, men blir det så få jag väl se det som ett positivt formbesked och satsa på led 1 kommande lopp:)

 

Gissar på

Elit: 2,04

1: 2,12

2: 2,20

3: 2,28

4: 2,37

5: 2,47

6: 2,57

7: 3,07

8: 3,17

9: 3,27

Link to comment
Share on other sites

Vad körde ni för valla då?

 

I starten tyckte jag mig se många med rent klister' date=' men också många med klister täckt med valla. Undra vad som gick bäst...[/quote']

Hej, jag testade två skidor före start. En skida hade isklister KR30 + blandat lila KR50/flexi 40 med VR45 på toppen. Den andra skidan hade grundKR20+KR40/KR50 enbart klsiter alltså. Jag valde skidan nummer 2, alltså enbart klister. Den hade mycket bättre glid o fästet var lika bra. Men kan ju va en slump...

Du kan ha förlorat på det i längden om det fastnade mer is, smuts och barr under klisterskidorna än vad det skulle gjort under burkskidorna. Du skulle åkte runt två varv med de andra skidorna efter loppet och sen jämfört glidet:)

Link to comment
Share on other sites

Vad körde ni för valla då?

 

I starten tyckte jag mig se många med rent klister' date=' men också många med klister täckt med valla. Undra vad som gick bäst...[/quote']

Hej, jag testade två skidor före start. En skida hade isklister KR30 + blandat lila KR50/flexi 40 med VR45 på toppen. Den andra skidan hade grundKR20+KR40/KR50 enbart klsiter alltså. Jag valde skidan nummer 2, alltså enbart klister. Den hade mycket bättre glid o fästet var lika bra. Men kan ju va en slump...

Du kan ha förlorat på det i längden om det fastnade mer is, smuts och barr under klisterskidorna än vad det skulle gjort under burkskidorna. Du skulle åkte runt två varv med de andra skidorna efter loppet och sen jämfört glidet:)

Ja det är sant. Det är nåt att tänka på tills nästa gång. Men jag gled förbi flera stycken i sista långa backen :). Men bara jag klarar mitt seedningsmål så är jag nöjd. Det brukar väl komma in på onsdagar om jag minns rätt...

Link to comment
Share on other sites

Nu har seedningen kommit. Grattis till alla som lyckades seeda upp sig!

 

elit 2.03

led 1 2.13

led 2 2.20

led 3 2.27

led 4 2.34

led 5 2.41

led 6 2.51

led 7 3.01

led 8 3.16

led 9 3.31

Om man jämför med intersport loppet

Elit: 2:06 +3

1: 2.18 +5

2: 2.28 +8

3: 2.38 +11

4: 2.48 +14

5: 2.58 +17

6: 3.08 +17

7: 3.23 +22

8: 3.38 +22

9: 3.53 +22

 

Så är det intressant att 3 minuters skillnad för elit ledet blir till tex 14 min för led 4. Är det något som borde medföra denna skillnad (tex klung köring, dårlig före etc) eller är seedningen fortfarande ett slags lotteri? Mora eller dalarna fördel angående seedningen?

Link to comment
Share on other sites

Nu har seedningen kommit. Grattis till alla som lyckades seeda upp sig!

 

elit 2.03

led 1 2.13

led 2 2.20

led 3 2.27

led 4 2.34

led 5 2.41

led 6 2.51

led 7 3.01

led 8 3.16

led 9 3.31

Om man jämför med intersport loppet

Elit: 2:06 +3

1: 2.18 +5

2: 2.28 +8

3: 2.38 +11

4: 2.48 +14

5: 2.58 +17

6: 3.08 +17

7: 3.23 +22

8: 3.38 +22

9: 3.53 +22

 

Så är det intressant att 3 minuters skillnad för elit ledet blir till tex 14 min för led 4. Är det något som borde medföra denna skillnad (tex klung köring' date=' dårlig före etc) eller är seedningen fortfarande ett slags lotteri? Mora eller dalarna fördel angående seedningen?[/quote']

Är inte intersportloppet längre då?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...