Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur många forumiter är det som stålsicklar egentligen?


Sunlake

Recommended Posts

Nu på Bergebo Skimarathon så upplevde jag betydligt bättre glid än de som åkte omkring mig. -12°C vid start och nysnö. Det var rejält kallt under natten -27°C och ganska kärv snö. Jag hade bra fäste men blev tyvärr frånåkt uppför pga dålig kondis. Tiden 2:40 räckte nästan led 4 i vasan såg jag nu i seedningstabellen. Har sicklat med Kuzmin de senaste åren och åkt ett antal långlopp och har aldrig upplevt sämre glid än de runt omkring mig förutom Vasaloppet -11 då jag hade för mycket fästvalla.

Min slutsats är att om man ligger på "led-4 nivå" i Vasaloppet så finns det all anledning att testa stålsickling. Ni kommer inte att bli besvikna. Lägg ner tiden på att optimera fästvallningen istället, där finns många minuter att tjäna!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Kör också med Kuzmin universal, stålborstning och Toko rillning. Brukar ha bra glid på träning. Fegar ur och kletar på för mycket fästvalla på tävling. "Heltklart godkänt glid med mycket liten insats :)

 

Är fortfarande förbannad över den hårda seedningen på Hornbergsloppet och att jag inte åkte Bergebo.

Link to comment
Share on other sites

Kuzmin universal, stålborste och vid blötföre en rak 1mm Red Creek riller. Gled bättre än folk omkring mig på mitt förra vasalopp 2009.

 

På min nivå ångrar jag det absolut inte, det enda dumma är att inte kan lägga igen eventuella stora repor som man kanske enkelt hade kunnat täcka med parafin annars. (Små repor sicklar man bort.)

Link to comment
Share on other sites

Kuzmin universal, stålborste och vid blötföre en rak 1mm Red Creek riller. Gled bättre än folk omkring mig på mitt förra vasalopp 2009.

 

På min nivå ångrar jag det absolut inte, det enda dumma är att inte kan lägga igen eventuella stora repor som man kanske enkelt hade kunnat täcka med parafin annars. (Små repor sicklar man bort.)

Vad och hur hade folk runt omkring dig vallat med, eller inte vallat med? En nog så viktig fråga vid sådana jämförelser. Ingen kritik bara en fundering eftersom många skriver just som du gör här, glider bättre än många runt omkring ;)

Link to comment
Share on other sites

Kuzmin universal' date=' stålborste och vid blötföre en rak 1mm Red Creek riller. Gled bättre än folk omkring mig på mitt förra vasalopp 2009.

 

På min nivå ångrar jag det absolut inte, det enda dumma är att inte kan lägga igen eventuella stora repor som man kanske enkelt hade kunnat täcka med parafin annars. (Små repor sicklar man bort.)[/quote']

Vad och hur hade folk runt omkring dig vallat med, eller inte vallat med? En nog så viktig fråga vid sådana jämförelser. Ingen kritik bara en fundering eftersom många skriver just som du gör här, glider bättre än många runt omkring ;)

Omvänt gäller det även alla som glidvallar och refererar till sitt super glid ;)

 

Men givetvis skall alla subjektiva bedömningar tolkas därefter, men mängden possitiva omdömen ger ändå en ganska god grund att bedöma utfallet av. Det finns ju också en hel del redovisade tester, måhända något amatörmässiga, att läsa. Det lustiga är att just stålsicklare är mer intresserade av att redovisa än vad vallarna är, varför är det så?

 

Såg tex i tråden om Gallium där det länkades till Karlslunds IF´hemsida. Där kan man läsa om "bättre glid med 5-15% mot alla andra glidvallningar". Inte ett ord om vilka de andra var eller hur testet som givit resultatet genomförts. Och med den informationen är det många som förtvivlat söker Gallium att köpa för att koka egen valla. Så världen är! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Intressant tråd! ;)

 

Nu har jag dock inte läst igenom alla inlägg, men jag funderar starkt på att prova att stålsickla.

 

Är det dumt att börja med det nu tills Vasaloppet om en vecka? Vilken av följande tillverkare rekomenderar Ni av Kuzmin och Primateria?

 

Samt vilken är att föredra vid VL:s mildare väder? Universal verkar ju ändå hyffsad från Kuzmin och inte speciellt dyr heller. Samtidigt som R-cut och S-cut ser bra ut för Primaterias räkning. Dock var ju Primaterian mycket dyrare men med två helt olika verktyg beroende på struktur.

 

Rotoborsta med nylon eller stål efteråt?

 

Vad har dessa verktyg för livslängd? Går det att lämna in de på "slipning" eller är det bara att kasta efter x100 antal skidpar..?

 

Tack på förand!

 

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Det är svårt att säga om stålsicklat är bra generellt. Min erfarenhet är att snöföhållandena blir avgörande. engelbrektsloppet 2011 gick super på stålsicklat när det var ca 5 minus och mjuk snö. Vasaloppet 2011 gick uselt på stålsicklat i de torra snöförhållandena där snö hade frästs upp under natten. Fästet spelar såklart också in så helt rättvisande är det givetvis inte.

Ska inte åka detta år och passar på att önska alla lycka till, särskilt de flitiga Vasa och Globe86 som verkar ha gjort korta raketkarriärer på skidor och här på forumet. Samt förstås Lars-Erik.

Link to comment
Share on other sites

hade stålsicklat på ÖS måndag 2011. hade riktigt bra glid.

 

Primaterias S-cut är lite svår att använda, att få riktigt fin slutfinish på skidorna.

 

Är det första gången kan jag rek att börja med Kuzmin, så slipper du oxå lägga ut så mkt pengar. Sedan blir du nog "frälst" och lixom jag köper alla stålsicklar som går att få tag i.

 

Vill man från början satsa lite hårdare kan jag starkt rek. Kuzmin + samt en primateria P-cut. Det går avsevärt mkt snabbare att sickla med +. Sedan tar du P-cuten och drar ned strukturen lite lätt, eller mkt ber på förhållanden, så får du lagom struktur samt en så slät och fin yta.

 

P-cuten är oxå bra tycker jag till att bara släta ut lite lite de småskavanker som belaget får efter nästan varje tur, även under riktigt fina förhållanden.

 

Efter sickling, MKT fin stålborste. Sedan ännu mer polera med nylon.

 

Jag brukar oxå generellt rilla efter mkt nylonborste och sedan efter rillningen ännu mer nylonborste

Link to comment
Share on other sites

Tackar!

 

Lutar allt mer åt att prova en universal från Kuzmin, stod att de "optimala" förhållandena låg runt -8 till 2 grader, sen kanske julgransrillningen ovanpå det samt borstning före och efter med stål samt nylon.

 

Måste man köra med rotoborste eller är det att resultatet blir bättre? Går det lika bra att handborsta med mässing och nylon?

 

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

I morgon blir det att ställa sig i slöjdsalen och sickla och borsta. jag har sicklat i 4 år och är supernöjd så nu har jag fått med mig 2 kompisar att börja sickla. Det bästa är all tid jag kan lägga på träning och familj iställer för att hålla på med en masa smältning och sickling av glidvalla
Link to comment
Share on other sites

I morgon blir det att ställa sig i slöjdsalen och sickla och borsta. jag har sicklat i 4 år och är supernöjd så nu har jag fått med mig 2 kompisar att börja sickla. Det bästa är all tid jag kan lägga på träning och familj iställer för att hålla på med en masa smältning och sickling av glidvalla

Men imorgon ska du ju stå i slöjdsalen och sickla, vad säger familjen då? ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...