Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur många forumiter är det som stålsicklar egentligen?


Sunlake

Recommended Posts

JAG anser att det bara beror på de starka marknadskrafter som håller emot med alla tillgängliga medel.

Fast i ärlighetens namn måste man väl också erkänna att även kuzmins anhängare lever under marknadsekonomins spelregler och kanske inte alltid förespråkar den metoden av enbart humanitära skäl.

 

 

 

 

Förövrigt undrar jag hur många som egentligen vet vad han som man gled förbi hade under skidorna. Det är ju svårt att jämföra med något man inte vet något om...

Fram till för några år sedan brukade jag ta varje chans jag fick att fråga dom jag gled i närheten av och kunde samspråka med. På den tiden var jag intresserad, nu bryr jag mig inte mer än i de uppenbara fallen.

 

I stockholm är det inte ovanligt att man ser /kör om bortåt 50pers på ett 5km varv, när det är som mest tryck.

 

Har man åkt på alla tänkbara fören och haft möjlighet att prova "proffs-vallade" skidor vid mängder av tillfällen och förhållanden så tycker jag man utvecklar en känsla av vad man kan förvänta sig.

 

 

Det blir lite som att köra bil på vintern, efter x antal 1000 mil känner när man om man har bra bett i vinterdäcken, man behöver inte läsa det i teknikens värld.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply
JAG anser att det bara beror på de starka marknadskrafter som håller emot med alla tillgängliga medel.

Fast i ärlighetens namn måste man väl också erkänna att även kuzmins anhängare lever under marknadsekonomins spelregler och kanske inte alltid förespråkar den metoden av enbart humanitära skäl.

Vilka menar du med Kuzmins anhängare? Om vi undantar enklaresport, som dessutom är väldigt öppen med att han saluför sicklar, så är det väl mig veterligen ingen som promotar, dvs redovisar sina tester/upplevelse med stålsicklar, kuzmin här på forumet som tjänar några pengar på det?

 

Till skillnad från hela försäljingsetablisemanget som kan ta tusen spänn för lite parafin och givetvis lyssnar på vad parafinleverantörerna säger att de ska säga om stålsickling för att inte tappa den födkroken?

Link to comment
Share on other sites

JAG anser att det bara beror på de starka marknadskrafter som håller emot med alla tillgängliga medel.

Fast i ärlighetens namn måste man väl också erkänna att även kuzmins anhängare lever under marknadsekonomins spelregler och kanske inte alltid förespråkar den metoden av enbart humanitära skäl.

Vilka menar du med Kuzmins anhängare? Om vi undantar enklaresport' date=' som dessutom är väldigt öppen med att han saluför sicklar, så är det väl mig veterligen ingen som promotar, dvs redovisar sina tester/upplevelse med stålsicklar, kuzmin här på forumet som tjänar några pengar på det?

 

Till skillnad från hela försäljingsetablisemanget som kan ta tusen spänn för lite parafin och givetvis lyssnar på vad parafinleverantörerna säger att de ska säga om stålsickling för att inte tappa den födkroken?[/quote']

Fel ordval, byt ut anhängare mot representanter. Jag har ingen aning om i vilka syften vilka personer talar men någonstans finns det väl även hos kuzmin ett bokslut och någon som gärna tar del av "marknaden". Eller är kuzmin en idéel organisation som enbart har för ögonen att få sveriges samtliga längdskidor att glida bättre?

 

Tar man 600:- för en liten ek-bit, att hålla plåtbiten i, går mina tankar snarare till exakt samma tänkande som man hittar hos övriga aktörer på "marknaden"

Link to comment
Share on other sites

Fast i ärlighetens namn måste man väl också erkänna att även kuzmins anhängare lever under marknadsekonomins spelregler och kanske inte alltid förespråkar den metoden av enbart humanitära skäl.

Vilka menar du med Kuzmins anhängare? Om vi undantar enklaresport' date=' som dessutom är väldigt öppen med att han saluför sicklar, så är det väl mig veterligen ingen som promotar, dvs redovisar sina tester/upplevelse med stålsicklar, kuzmin här på forumet som tjänar några pengar på det?

 

Till skillnad från hela försäljingsetablisemanget som kan ta tusen spänn för lite parafin och givetvis lyssnar på vad parafinleverantörerna säger att de ska säga om stålsickling för att inte tappa den födkroken?[/quote']

Fel ordval, byt ut anhängare mot representanter. Jag har ingen aning om i vilka syften vilka personer talar men någonstans finns det väl även hos kuzmin ett bokslut och någon som gärna tar del av "marknaden". Eller är kuzmin en idéel organisation som enbart har för ögonen att få sveriges samtliga längdskidor att glida bättre?

 

Tar man 600:- för en liten ek-bit, att hålla plåtbiten i, går mina tankar snarare till exakt samma tänkande som man hittar hos övriga aktörer på "marknaden"

Så här är det!

Ja, jag tjänar pengar på "plåtbitarna" och skulle jag t.o.m. gå in och dumpa priserna så skulle det bli ett jäkla liv, även hos Swix och co.

Även Kuzmin vill ha bröd på bordet och Primateria var redan innan ett etablerat företag. Anledningen till att de, indirekt, tar ut ett ganska högt pris på "ek-bitarna" är förstås att det är en helt annan omsättning på dem och jag har varit ärlig och sagt, till dem som frågat, att det går utmärkt att använda dem utan handtaget. Jag orkar själv oftast inte byta emellan men det är en fråga om pengar och även förstås lite om funktion. Men det går bra utan men det blir lite säkrare och skönare med. (De är jäkligt vassa!)

Skulle det säljas 10 000 sickelpaket/år så skulle förstås priset sjunkit betydligt och i synnerhet på handtagen.

 

Och angående marknaden så är det fortfarande en extrem övervikt på marknaden för glidvallade skidor och här på forumet så kan jag nog nästintill garantera att det inte finns några dolda nick för stålsicklingen. Jag kan iaf garantera att jag inte har det. Men jag önskar inget hellre att mina kunder, som faktiskt provat bägge delarna, delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Och ju mer riktiga fakta som kommer fram, ju bättre är det. Sen skall förstås inte forumet bara bestå av ett krig mellan stålsicklat och stenslipat! Det finns nog plats för bägge parter! :-)

 

Och jag vet att Kuzmin själv läser på forumet ibland (sorry) och faktiskt påpekar ngn felaktighet som jag våndas över om jag törs lägga in.

Link to comment
Share on other sites

Vilka menar du med Kuzmins anhängare? Om vi undantar enklaresport' date=' som dessutom är väldigt öppen med att han saluför sicklar, så är det väl mig veterligen ingen som promotar, dvs redovisar sina tester/upplevelse med stålsicklar, kuzmin här på forumet som tjänar några pengar på det?

 

Till skillnad från hela försäljingsetablisemanget som kan ta tusen spänn för lite parafin och givetvis lyssnar på vad parafinleverantörerna säger att de ska säga om stålsickling för att inte tappa den födkroken?[/quote']

Fel ordval, byt ut anhängare mot representanter. Jag har ingen aning om i vilka syften vilka personer talar men någonstans finns det väl även hos kuzmin ett bokslut och någon som gärna tar del av "marknaden". Eller är kuzmin en idéel organisation som enbart har för ögonen att få sveriges samtliga längdskidor att glida bättre?

 

Tar man 600:- för en liten ek-bit, att hålla plåtbiten i, går mina tankar snarare till exakt samma tänkande som man hittar hos övriga aktörer på "marknaden"

Så här är det!

Ja, jag tjänar pengar på "plåtbitarna" och skulle jag t.o.m. gå in och dumpa priserna så skulle det bli ett jäkla liv, även hos Swix och co.

Även Kuzmin vill ha bröd på bordet och Primateria var redan innan ett etablerat företag. Anledningen till att de, indirekt, tar ut ett ganska högt pris på "ek-bitarna" är förstås att det är en helt annan omsättning på dem och jag har varit ärlig och sagt, till dem som frågat, att det går utmärkt att använda dem utan handtaget. Jag orkar själv oftast inte byta emellan men det är en fråga om pengar och även förstås lite om funktion. Men det går bra utan men det blir lite säkrare och skönare med. (De är jäkligt vassa!)

Skulle det säljas 10 000 sickelpaket/år så skulle förstås priset sjunkit betydligt och i synnerhet på handtagen.

 

Och angående marknaden så är det fortfarande en extrem övervikt på marknaden för glidvallade skidor och här på forumet så kan jag nog nästintill garantera att det inte finns några dolda nick för stålsicklingen. Jag kan iaf garantera att jag inte har det. Men jag önskar inget hellre att mina kunder, som faktiskt provat bägge delarna, delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Och ju mer riktiga fakta som kommer fram, ju bättre är det. Sen skall förstås inte forumet bara bestå av ett krig mellan stålsicklat och stenslipat! Det finns nog plats för bägge parter! :-)

 

Och jag vet att Kuzmin själv läser på forumet ibland (sorry) och faktiskt påpekar ngn felaktighet som jag våndas över om jag törs lägga in.

Det var absolut inte riktat mot dig och ditt företag. Jag tycker du är en av dom trevligaste här inne som tålmodigt delar med dig av goda råd och relevant information. Inte heller gör du någon "hemlighet" av att du har intressen i försäljningen. Det blev väldigt olyckligt för jag syftade inte på din prissättning, du är ju vad jag förstått "bara" återförsäljare som styr din prissättning av det inköpspris du, i din tur, får.

Link to comment
Share on other sites

Fel ordval' date=' byt ut anhängare mot representanter. Jag har ingen aning om i vilka syften vilka personer talar men någonstans finns det väl även hos kuzmin ett bokslut och någon som gärna tar del av "marknaden". Eller är kuzmin en idéel organisation som enbart har för ögonen att få sveriges samtliga längdskidor att glida bättre?

 

Tar man 600:- för en liten ek-bit, att hålla plåtbiten i, går mina tankar snarare till exakt samma tänkande som man hittar hos övriga aktörer på "marknaden"[/quote']

Så här är det!

Ja, jag tjänar pengar på "plåtbitarna" och skulle jag t.o.m. gå in och dumpa priserna så skulle det bli ett jäkla liv, även hos Swix och co.

Även Kuzmin vill ha bröd på bordet och Primateria var redan innan ett etablerat företag. Anledningen till att de, indirekt, tar ut ett ganska högt pris på "ek-bitarna" är förstås att det är en helt annan omsättning på dem och jag har varit ärlig och sagt, till dem som frågat, att det går utmärkt att använda dem utan handtaget. Jag orkar själv oftast inte byta emellan men det är en fråga om pengar och även förstås lite om funktion. Men det går bra utan men det blir lite säkrare och skönare med. (De är jäkligt vassa!)

Skulle det säljas 10 000 sickelpaket/år så skulle förstås priset sjunkit betydligt och i synnerhet på handtagen.

 

Och angående marknaden så är det fortfarande en extrem övervikt på marknaden för glidvallade skidor och här på forumet så kan jag nog nästintill garantera att det inte finns några dolda nick för stålsicklingen. Jag kan iaf garantera att jag inte har det. Men jag önskar inget hellre att mina kunder, som faktiskt provat bägge delarna, delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Och ju mer riktiga fakta som kommer fram, ju bättre är det. Sen skall förstås inte forumet bara bestå av ett krig mellan stålsicklat och stenslipat! Det finns nog plats för bägge parter! :-)

 

Och jag vet att Kuzmin själv läser på forumet ibland (sorry) och faktiskt påpekar ngn felaktighet som jag våndas över om jag törs lägga in.

Det var absolut inte riktat mot dig och ditt företag. Jag tycker du är en av dom trevligaste här inne som tålmodigt delar med dig av goda råd och relevant information. Inte heller gör du någon "hemlighet" av att du har intressen i försäljningen. Det blev väldigt olyckligt för jag syftade inte på din prissättning, du är ju vad jag förstått "bara" återförsäljare som styr din prissättning av det inköpspris du, i din tur, får.

Oj! Vilket trevligt inlägg! :-)

 

Nu tror jag på riktigt att du är Rehabeam! ;-) *jag bugar*

Link to comment
Share on other sites

Så här är det!

Ja' date=' jag tjänar pengar på "plåtbitarna" och skulle jag t.o.m. gå in och dumpa priserna så skulle det bli ett jäkla liv, även hos Swix och co.

Även Kuzmin vill ha bröd på bordet och Primateria var redan innan ett etablerat företag. Anledningen till att de, indirekt, tar ut ett ganska högt pris på "ek-bitarna" är förstås att det är en helt annan omsättning på dem och jag har varit ärlig och sagt, till dem som frågat, att det går utmärkt att använda dem utan handtaget. Jag orkar själv oftast inte byta emellan men det är en fråga om pengar och även förstås lite om funktion. Men det går bra utan men det blir lite säkrare och skönare med. (De är jäkligt vassa!)

Skulle det säljas 10 000 sickelpaket/år så skulle förstås priset sjunkit betydligt och i synnerhet på handtagen.

 

Och angående marknaden så är det fortfarande en extrem övervikt på marknaden för glidvallade skidor och här på forumet så kan jag nog nästintill garantera att det inte finns några dolda nick för stålsicklingen. Jag kan iaf garantera att jag inte har det. Men jag önskar inget hellre att mina kunder, som faktiskt provat bägge delarna, delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Och ju mer riktiga fakta som kommer fram, ju bättre är det. Sen skall förstås inte forumet bara bestå av ett krig mellan stålsicklat och stenslipat! Det finns nog plats för bägge parter! :-)

 

Och jag vet att Kuzmin själv läser på forumet ibland (sorry) och faktiskt påpekar ngn felaktighet som jag våndas över om jag törs lägga in.[/quote']

Det var absolut inte riktat mot dig och ditt företag. Jag tycker du är en av dom trevligaste här inne som tålmodigt delar med dig av goda råd och relevant information. Inte heller gör du någon "hemlighet" av att du har intressen i försäljningen. Det blev väldigt olyckligt för jag syftade inte på din prissättning, du är ju vad jag förstått "bara" återförsäljare som styr din prissättning av det inköpspris du, i din tur, får.

Oj! Vilket trevligt inlägg! :-)

 

Nu tror jag på riktigt att du är Rehabeam! ;-) *jag bugar*

just ja, det där med rötterna, jag ska ju ena och inte splittra. nu lämnar jag sickel-kungarna i fred och backar skamset ut ur tråden.. :)

 

nej, uppriktigt, jag ber om ursäkt att jag uttryckte mig på ett sätt som gjorde att det framstod som om det var mot dig kritiken riktades. eller egentligen var det inte kritik som riktades åt något håll, mer en replik och ett konstaterande.

 

fortsätt nu och sickla eller vad ni höll på med innan jag kom och störde.. :)

Link to comment
Share on other sites

Det var absolut inte riktat mot dig och ditt företag. Jag tycker du är en av dom trevligaste här inne som tålmodigt delar med dig av goda råd och relevant information. Inte heller gör du någon "hemlighet" av att du har intressen i försäljningen. Det blev väldigt olyckligt för jag syftade inte på din prissättning' date=' du är ju vad jag förstått "bara" återförsäljare som styr din prissättning av det inköpspris du, i din tur, får.[/quote']

Oj! Vilket trevligt inlägg! :-)

 

Nu tror jag på riktigt att du är Rehabeam! ;-) *jag bugar*

just ja, det där med rötterna, jag ska ju ena och inte splittra. nu lämnar jag sickel-kungarna i fred och backar skamset ut ur tråden.. :)

 

nej, uppriktigt, jag ber om ursäkt att jag uttryckte mig på ett sätt som gjorde att det framstod som om det var mot dig kritiken riktades. eller egentligen var det inte kritik som riktades åt något håll, mer en replik och ett konstaterande.

 

fortsätt nu och sickla eller vad ni höll på med innan jag kom och störde.. :)

Men det är helt okey och man måste få lufta lite. Däremot så verkar du ha helt fel angående marginalerna på stålsicklarna och glidvallorna. Undrar om folk vet hur lite det kostar att framställa valla egentligen och vilka påslag det är?

Om man skall ta ett räkneexempel och skulle jag ha fel på några ören så får Ni ursäkta mig, trots att det blir mycket i procent!

En CH-valla kostar visst 72 kr (+moms) och en förpackning kostar ca. 1 kr. Sen kostar rimligtvis nedsmältningen 1 kr. Och innehållet, alltså själva vallan går med dagens kurs (iofs inte återförsäljarnas fel) på ca. 66 öre. Det är väl påslag om ngt? Sen är det klart att det är flera led än det är på stålsicklarna. Fler som vill ha del av kakan sas. Men det är iaf marginaler som stålsickelsindustrin bara kan drömma om! :-)

Link to comment
Share on other sites

Oj! Vilket trevligt inlägg! :-)

 

Nu tror jag på riktigt att du är Rehabeam! ;-) *jag bugar*

just ja' date=' det där med rötterna, jag ska ju ena och inte splittra. nu lämnar jag sickel-kungarna i fred och backar skamset ut ur tråden.. :)

 

nej, uppriktigt, jag ber om ursäkt att jag uttryckte mig på ett sätt som gjorde att det framstod som om det var mot dig kritiken riktades. eller egentligen var det inte kritik som riktades åt något håll, mer en replik och ett konstaterande.

 

fortsätt nu och sickla eller vad ni höll på med innan jag kom och störde.. :)[/quote']

Men det är helt okey och man måste få lufta lite. Däremot så verkar du ha helt fel angående marginalerna på stålsicklarna och glidvallorna. Undrar om folk vet hur lite det kostar att framställa valla egentligen och vilka påslag det är?

Om man skall ta ett räkneexempel och skulle jag ha fel på några ören så får Ni ursäkta mig, trots att det blir mycket i procent!

En CH-valla kostar visst 72 kr (+moms) och en förpackning kostar ca. 1 kr. Sen kostar rimligtvis nedsmältningen 1 kr. Och innehållet, alltså själva vallan går med dagens kurs (iofs inte återförsäljarnas fel) på ca. 66 öre. Det är väl påslag om ngt? Sen är det klart att det är flera led än det är på stålsicklarna. Fler som vill ha del av kakan sas. Men det är iaf marginaler som stålsickelsindustrin bara kan drömma om! :-)

Jag håller med att det inte kan vara lätt få ekonomi i det hela om man bara säljer stålsicklar. Jag är faktiskt oroad att våra sickeltillverkare (finns det fler än Kuzmin och Primateria ?) tvingas slå igen sina butiker.

Problemet är ju att när man köpt en sickel så kan man ju åka si så där 30-40 mil på varje sickling och det finns ju fyra eggar på varje sickel så det borde väl gå att sickla mins 20 gånger med en sickel (fem på varje egg) så en sickel borde ju räcka sex sju säsonger för oss vanliga motionärer och därmed nästa livstid för promenadåkarna.

 

Däremot vet vi ju hur många ton valla t.ex. Swix tilvekar och säljer varje år. Det borde vara något helt annat.

Någon som vet t.ex. Swix omsättning på vallor ? Och Kuzmins på sicklar ?

JAG gissar att det kan vara någon faktor 30-50 mellan dessa omsättningar.

Link to comment
Share on other sites

just ja' date=' det där med rötterna, jag ska ju ena och inte splittra. nu lämnar jag sickel-kungarna i fred och backar skamset ut ur tråden.. :)

 

nej, uppriktigt, jag ber om ursäkt att jag uttryckte mig på ett sätt som gjorde att det framstod som om det var mot dig kritiken riktades. eller egentligen var det inte kritik som riktades åt något håll, mer en replik och ett konstaterande.

 

fortsätt nu och sickla eller vad ni höll på med innan jag kom och störde.. :)[/quote']

Men det är helt okey och man måste få lufta lite. Däremot så verkar du ha helt fel angående marginalerna på stålsicklarna och glidvallorna. Undrar om folk vet hur lite det kostar att framställa valla egentligen och vilka påslag det är?

Om man skall ta ett räkneexempel och skulle jag ha fel på några ören så får Ni ursäkta mig, trots att det blir mycket i procent!

En CH-valla kostar visst 72 kr (+moms) och en förpackning kostar ca. 1 kr. Sen kostar rimligtvis nedsmältningen 1 kr. Och innehållet, alltså själva vallan går med dagens kurs (iofs inte återförsäljarnas fel) på ca. 66 öre. Det är väl påslag om ngt? Sen är det klart att det är flera led än det är på stålsicklarna. Fler som vill ha del av kakan sas. Men det är iaf marginaler som stålsickelsindustrin bara kan drömma om! :-)

Jag håller med att det inte kan vara lätt få ekonomi i det hela om man bara säljer stålsicklar. Jag är faktiskt oroad att våra sickeltillverkare (finns det fler än Kuzmin och Primateria ?) tvingas slå igen sina butiker.

Problemet är ju att när man köpt en sickel så kan man ju åka si så där 30-40 mil på varje sickling och det finns ju fyra eggar på varje sickel så det borde väl gå att sickla mins 20 gånger med en sickel (fem på varje egg) så en sickel borde ju räcka sex sju säsonger för oss vanliga motionärer och därmed nästa livstid för promenadåkarna.

 

Däremot vet vi ju hur många ton valla t.ex. Swix tilvekar och säljer varje år. Det borde vara något helt annat.

Någon som vet t.ex. Swix omsättning på vallor ? Och Kuzmins på sicklar ?

JAG gissar att det kan vara någon faktor 30-50 mellan dessa omsättningar.

Nu är vi en till som sicklar och jag tror faktiskt inte du behöver vara orolig Lars-Erik. Fick min Kuzmin igår och kvällen var spännande. (Tyvärr, Enklaresport, men det blev Skistart. Kände inget förtroende för din hemsida - beklagar. Både den och du är säkert helt seriösa.) Drog kanske c:a 10-15 drag på varje del av skidan och det kändes som om det tog rätt bra, i alla fall i början. Dock fanns en klar tendens att det tog sämre mot skidans kanter. Antar att de är lite slitna där efter allt plogande på is (jag är medelåkare som försöker ta mig till led 5). Borstade med fin stålborste, som jag upplevde det länge, kanske 10 minuter. Borstade sedan lätt med nylonborsten.

 

Minus 16 idag och lite kärvt i spåren. Ingen euforisk upplevelse men min känsla är att det gick ungefär som om jag hade vallat. Hade egentligen högre förväntningar men det var nog inte bra - det är väl ändå inte meningen att det ska gå bättre än vallat! Noterade när jag kom hem efter 2-timmarspasset att det fanns viss tendens till vita nyanser på glidytorna och det ska det väl inte bli när man sicklar. Min slutsats är att jag nog tog lite för lite och att jag inte riktigt är igenom de vallade lagren (eller hur man nu ska se det). Tänkte ge dem en omgång till veckan innan VL.

 

Hur som helst tror jag detta med sickling är en succé. Bilden av att det går ungefär som om man vallar och dessutom med mindre risk att valla bort sig känns trovärdig. Bättre miljö, bättre hälsa, mer tid och ljusare ekonomi är bonus. Och om det är så, tror jag detta kommer att få ett genomslag och det snart. Då är det ingen fara att dessa stålbitar slutar säljas utan det är snarare sannolikt att fler alternativ dyker upp.

 

Men min första tanke när jag öppnade kuvertet var: Shit, vad liten den är!

Link to comment
Share on other sites

Jag hade förtroende för enklaresports hemsida och nu är det grundmurat. Beställde i torsdags eftermiddag och hade Kuzmin i brevlådan igår (hans Universal i alla fall). Fegade lite och började med mina RCR och det kändes rätt bra. Hade absolut inte sämre glid än jag brukar. I morgon ska jag arbeta lite mer på dem och sedan dra en 3-4 mil för att få mer feedback. Innan vasaloppet ska RCS få smaka ordentligt.
Link to comment
Share on other sites

Drog kanske c:a 10-15 drag på varje del av skidan och det kändes som om det tog rätt bra, i alla fall i början. Dock fanns en klar tendens att det tog sämre mot skidans kanter. Antar att de är lite slitna där efter allt plogande på is (jag är medelåkare som försöker ta mig till led 5). Borstade med fin stålborste, som jag upplevde det länge, kanske 10 minuter. Borstade sedan lätt med nylonborsten.

Poängen med stålsicklat är att man ska slippa de mikrohår som finns kvar efter en mindre bra stenslipning, så för att du ska åka sicklat måste du sickla bort all maskinstruktur. Det tar nog betydligt mer än 10-15 drag.

 

Noterade när jag kom hem efter 2-timmarspasset att det fanns viss tendens till vita nyanser på glidytorna och det ska det väl inte bli när man sicklar.

Det kan bli vitt även på sicklade ytor. Snökristaller kan vara riktigt vassa och rispar då små snitt i vallan/belaget. Eftersom vallan är mjukare är det lättare att det händer med vallan, men med tillräckligt vass snö, så blir det skador på belaget också. Detta händer mest på de ytor som är utsatta för högt tryckt. Har man en skida med ojämn tryckfördelning över glidytan får man lättare vita områden.

Link to comment
Share on other sites

Men det är helt okey och man måste få lufta lite. Däremot så verkar du ha helt fel angående marginalerna på stålsicklarna och glidvallorna. Undrar om folk vet hur lite det kostar att framställa valla egentligen och vilka påslag det är?

Om man skall ta ett räkneexempel och skulle jag ha fel på några ören så får Ni ursäkta mig' date=' trots att det blir mycket i procent!

En CH-valla kostar visst 72 kr (+moms) och en förpackning kostar ca. 1 kr. Sen kostar rimligtvis nedsmältningen 1 kr. Och innehållet, alltså själva vallan går med dagens kurs (iofs inte återförsäljarnas fel) på ca. 66 öre. Det är väl påslag om ngt? Sen är det klart att det är flera led än det är på stålsicklarna. Fler som vill ha del av kakan sas. Men det är iaf marginaler som stålsickelsindustrin bara kan drömma om! :-)[/quote']

Jag håller med att det inte kan vara lätt få ekonomi i det hela om man bara säljer stålsicklar. Jag är faktiskt oroad att våra sickeltillverkare (finns det fler än Kuzmin och Primateria ?) tvingas slå igen sina butiker.

Problemet är ju att när man köpt en sickel så kan man ju åka si så där 30-40 mil på varje sickling och det finns ju fyra eggar på varje sickel så det borde väl gå att sickla mins 20 gånger med en sickel (fem på varje egg) så en sickel borde ju räcka sex sju säsonger för oss vanliga motionärer och därmed nästa livstid för promenadåkarna.

 

Däremot vet vi ju hur många ton valla t.ex. Swix tilvekar och säljer varje år. Det borde vara något helt annat.

Någon som vet t.ex. Swix omsättning på vallor ? Och Kuzmins på sicklar ?

JAG gissar att det kan vara någon faktor 30-50 mellan dessa omsättningar.

Nu är vi en till som sicklar och jag tror faktiskt inte du behöver vara orolig Lars-Erik. Fick min Kuzmin igår och kvällen var spännande. (Tyvärr, Enklaresport, men det blev Skistart. Kände inget förtroende för din hemsida - beklagar. Både den och du är säkert helt seriösa.) Drog kanske c:a 10-15 drag på varje del av skidan och det kändes som om det tog rätt bra, i alla fall i början. Dock fanns en klar tendens att det tog sämre mot skidans kanter. Antar att de är lite slitna där efter allt plogande på is (jag är medelåkare som försöker ta mig till led 5). Borstade med fin stålborste, som jag upplevde det länge, kanske 10 minuter. Borstade sedan lätt med nylonborsten.

 

Minus 16 idag och lite kärvt i spåren. Ingen euforisk upplevelse men min känsla är att det gick ungefär som om jag hade vallat. Hade egentligen högre förväntningar men det var nog inte bra - det är väl ändå inte meningen att det ska gå bättre än vallat! Noterade när jag kom hem efter 2-timmarspasset att det fanns viss tendens till vita nyanser på glidytorna och det ska det väl inte bli när man sicklar. Min slutsats är att jag nog tog lite för lite och att jag inte riktigt är igenom de vallade lagren (eller hur man nu ska se det). Tänkte ge dem en omgång till veckan innan VL.

 

Hur som helst tror jag detta med sickling är en succé. Bilden av att det går ungefär som om man vallar och dessutom med mindre risk att valla bort sig känns trovärdig. Bättre miljö, bättre hälsa, mer tid och ljusare ekonomi är bonus. Och om det är så, tror jag detta kommer att få ett genomslag och det snart. Då är det ingen fara att dessa stålbitar slutar säljas utan det är snarare sannolikt att fler alternativ dyker upp.

 

Men min första tanke när jag öppnade kuvertet var: Shit, vad liten den är!

Hej!

Det viktigaste är förstås att du blev nöjd och Skistart är trevliga och duktiga killar så det är lugnt. :-)

 

Men viktigare är, för mig iaf, vad du inte gillade hos min hemsida? Och du får förstås jättegärna maila mig, det skulle uppskattas!

 

Ja, det är mycket troligt att du sicklat lite för dåligt (10-15 drag låter väldigt lite) och troligtvis även borstat lite för lite. Att du borstat i 10 minuter säger ju inte egentligen så jättemycket, det kan ju vara så att borstat relativt lite iaf. Ser du att belaget fått en ny nyans på hela skidan och därefter sicklat i några minuter till och fått hela belaget fint så bör det vara bra.

 

Men för en nybörjare så handlar det oftast inte om 5 minuter utan snarare om 25 minuter.

Ju säkrare man blir - ju mer tryck kan man ge på sickeln.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade förtroende för enklaresports hemsida och nu är det grundmurat. Beställde i torsdags eftermiddag och hade Kuzmin i brevlådan igår (hans Universal i alla fall). Fegade lite och började med mina RCR och det kändes rätt bra. Hade absolut inte sämre glid än jag brukar. I morgon ska jag arbeta lite mer på dem och sedan dra en 3-4 mil för att få mer feedback. Innan vasaloppet ska RCS få smaka ordentligt.

He he, jag får verkligen hoppas att det inte var mer du hade beställt eftersom du skrev "iaf"! :-)

Fischer RCR är bra skidor och jag är säker på att du kommer få bra feedback!

Det låter jättebra att du är nöjd!

Link to comment
Share on other sites

Jag hade förtroende för enklaresports hemsida och nu är det grundmurat. Beställde i torsdags eftermiddag och hade Kuzmin i brevlådan igår (hans Universal i alla fall). Fegade lite och började med mina RCR och det kändes rätt bra. Hade absolut inte sämre glid än jag brukar. I morgon ska jag arbeta lite mer på dem och sedan dra en 3-4 mil för att få mer feedback. Innan vasaloppet ska RCS få smaka ordentligt.

He he' date=' jag får verkligen hoppas att det inte var mer du hade beställt eftersom du skrev "iaf"! :-)

Fischer RCR är bra skidor och jag är säker på att du kommer få bra feedback!

Det låter jättebra att du är nöjd![/quote']

iaf var mer menat i förhållande till den som inte hade förtroende för sidan.

Imorse borstade jag ordentligt och hade fantastiska skidor idag. Jag är tveksam till om mina RCR någonsin gått så bra ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag hade förtroende för enklaresports hemsida och nu är det grundmurat. Beställde i torsdags eftermiddag och hade Kuzmin i brevlådan igår (hans Universal i alla fall). Fegade lite och började med mina RCR och det kändes rätt bra. Hade absolut inte sämre glid än jag brukar. I morgon ska jag arbeta lite mer på dem och sedan dra en 3-4 mil för att få mer feedback. Innan vasaloppet ska RCS få smaka ordentligt.

He he' date=' jag får verkligen hoppas att det inte var mer du hade beställt eftersom du skrev "iaf"! :-)

Fischer RCR är bra skidor och jag är säker på att du kommer få bra feedback!

Det låter jättebra att du är nöjd![/quote']

iaf var mer menat i förhållande till den som inte hade förtroende för sidan.

Imorse borstade jag ordentligt och hade fantastiska skidor idag. Jag är tveksam till om mina RCR någonsin gått så bra ;)

...och även jag sickade vidare ordentligt igår och åkte idag ett fantastiskt pass i -18 grader med vad jag upplevde som kanonglid. Bl.a. körde en betydligt bättre åkare om mig i en backe upp efter att just ha startat sin runda (jag varvade). Sedan bar det nedför och jag passade då på att testa glidet mot honom och kom ikapp direkt (fick bromsa med stavarna). Brukar annars aldrig glida ikapp folk, min styrka har alltid varit uppförsbackarna. Mersmak inför VL!

Link to comment
Share on other sites

Fick min kuzmin universal idag från enklare sport, snabb leverans :)

 

Jobbade i 45-60min per skida på Atomic vasa race classic.

Fick till en fin yta, barnstjärt :), antar att det är den ytan man vill åt.

Borstade ca 2min fram och 2min bak på varje skida med fin stålborste.

 

19:00 var det testdags, -11 grader som blev -15 efter 1 1/2 timmes åkning.

Positivt överaskad, bra glid, bästa jag haft på länge.

Det var lite sämre glid mot slutet, kanske berodde på temperaturen.

Har vallat med swix LF flera år, men kuzmin gav klart bästa glidet hittils.

Aldrig provat någon högflour valla, lite väl dyra.

 

Hur gör man framöver, ska man borsta inför varje träningspass ?

Hur ofta bör man gå på skidorna med sickeln igen ?

Link to comment
Share on other sites

Fick min kuzmin universal idag från enklare sport, snabb leverans :)

 

Jobbade i 45-60min per skida på Atomic vasa race classic.

Fick till en fin yta, barnstjärt :), antar att det är den ytan man vill åt.

Borstade ca 2min fram och 2min bak på varje skida med fin stålborste.

 

19:00 var det testdags, -11 grader som blev -15 efter 1 1/2 timmes åkning.

Positivt överaskad, bra glid, bästa jag haft på länge.

Det var lite sämre glid mot slutet, kanske berodde på temperaturen.

Har vallat med swix LF flera år, men kuzmin gav klart bästa glidet hittils.

Aldrig provat någon högflour valla, lite väl dyra.

 

Hur gör man framöver, ska man borsta inför varje träningspass ?

Hur ofta bör man gå på skidorna med sickeln igen ?

Är det inte som så, ni som har erfarenhet av detta, att nu kan man koncentrera sig på fästet?

Link to comment
Share on other sites

Fick min kuzmin universal idag från enklare sport' date=' snabb leverans :)

 

Jobbade i 45-60min per skida på Atomic vasa race classic.

Fick till en fin yta, barnstjärt :), antar att det är den ytan man vill åt.

Borstade ca 2min fram och 2min bak på varje skida med fin stålborste.

 

19:00 var det testdags, -11 grader som blev -15 efter 1 1/2 timmes åkning.

Positivt överaskad, bra glid, bästa jag haft på länge.

Det var lite sämre glid mot slutet, kanske berodde på temperaturen.

Har vallat med swix LF flera år, men kuzmin gav klart bästa glidet hittils.

Aldrig provat någon högflour valla, lite väl dyra.

 

Hur gör man framöver, ska man borsta inför varje träningspass ?

Hur ofta bör man gå på skidorna med sickeln igen ?[/quote']

Är det inte som så, ni som har erfarenhet av detta, att nu kan man koncentrera sig på fästet?

Absolut! Men många brukar sickla lite för lite första gången så det skadar inte att gå på ngn mer gång nästa gång man ändå skall bättra på fästet. Därefter så kan man bara ngn gång var 10:e mil borsta lite på dem så håller man dem helt rena. Men ser ytan jättefin ut så är det säkert helt kanon direkt. Nästa gång man behöver sickla beror förstås på om man fått fula repor eller andra småskador. Dock så brukar det räcka 1 gång/år. Sen så vill förstås de med höga ambitioner gå in och dutta med rillning och extra polering.

Link to comment
Share on other sites

Per Elofsson fick en fråga angående stålsickling i dagens chatt:

Är stålsickling (typ Kuzmin och Primateria) som glidpreparering något som kommer att användas under VM?

Per: Tror inte det, det ska vara oerhört kallt och tjärvt om det ska vara ett alt

14:09, 23 februari 2011

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

För mig blir det femte eller sjätte ös med stålsicklat. Jag har haft samma upplevelse varje år, ifrångliden första halvan och glidit ifrån andra halvan. Personligen tycker jag att det känns bättre rent psykologiskt än tvärtom. I början klarar psyket av att ha lite sämre glid medan det känns skönt att glida ikapp och förbi när man är både fysiskt och mentalt trött. I år blir dock första året med en riktigt Kuzminsickel. Får se om det blir ännu bättre, kanske glider med redan ifrån början.

 

Nu är jag ingen ortodox stålmicklare utan om det blir ännu bättre med lite valla på dom sicklade skidorna testar jag gärna det. Men då kommer jag kanske inte att glida ifrån på slutet.

 

/mats

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en Kuzmin i höstas och har sicklat bägge mina skidor, ett par carbon lite och ett par Atomic rc11.

Bägge hade bra glid innan, även jämfört med andra åkares skidor på t.ex. Fjällbryntloppet eller Vasaloppet där jag stod i led 3 förra året.

Jag tycker att de fortfarande glider bra efter sicklingen men nu utan jobbet med glidvallning! Carbon lite skidorna var bra mycket jobbigare att sickla än rc11.

 

Men om det visar sig att jag till en tävling skulle få ännu bättre glid med en valla som är enkel att lägga på (helst en flytande variant) skulle jag självklart använda det.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...