Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad behöver jag göra med helt nya skidor.


roddern

Recommended Posts

Halloj,

 

Har precis köpt ett par Atomic Race Classic nya i butik och har ett par frågor. Frågade försäljaren men han har nog inte sett många skidor i sina dar för han kunde inte svara på så mycket, så jag testar här istället...

 

 

 

Frågor:

 

Det verkar ligga någon hinna på skidan, behöver jag ta bort den eller kan jag bara ge mig ut och köra?

 

Det här med att "mätta" skidorna med parafin? Är det nödvändigt? Riskerar man att sabba skidorna om man inte gör det?

 

Jag är helt nybörjare på att valla och då jag bor i en liten lägenhet och har barn på 1.5 år (= begränsat med utrymme och tid) så skulle jag helst göra så lite som möjligt med skidorna utan att sabba dem i förtid så att säga.

 

Vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Skrapa med en nagel så känner du om hinnan är vall som ska bort. Ta i så fall en plastsickel, ett gammal biblitekskort eller vad som helt och skrapa bort det. Sen är det bara att köra, alla andra metoder (mättning, stålsickling osv) är för att förbättra glidet och ska du inte tävla så gör det så lätt för dig som möjligt och bara åk.
Link to comment
Share on other sites

Perfekt! Tack vänliga själar för svar. Tänkte ta dem på premiärtur imorgon bitti när solen kommer upp.

 

Min sambo hade en gammal plastsickel, visst ska man dra "bakåt" så att det inte blir som en kniv eller typ "stämjärn"?

 

La även på lite sån där tejp som jag köpte i affären under spannet. Jävlar va kletigt det var ;) Har klet överallt, och lite på skidorna också faktiskt :)

Link to comment
Share on other sites

skumt, tråden har legat uppe i 3h och ännu har inga stålsicklare synts till :)

 

 

 

Min sambo hade en gammal plastsickel, visst ska man dra "bakåt" så att det inte blir som en kniv eller typ "stämjärn"?