Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Mathias Fredriksson och tape fäste


langtved

Recommended Posts

Hej,

 

Jeg hörde på svt play att Mathias Fredriksson använda sig av en sorts tape fäste som han då drog av efter den förste backen for att kunna staka bättre resten av vägen... Finns der nogen som vet hur det fungerer? Skal man ha blanke skidor och då lägga på en tape, i så fall hvilken tape? finns der non som har testat?

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Präcis, men tejp som typ Start er väl ganska svärt att få av eller hur? Jeg minns att dom sa at det var en tejp som gav lite struktur till fästet... vilken!?

Ja, det var ju inte Starts vanliga tejp i alla fall den kan man inte direkt dra av, tejp är väl egentligen fel ord. Konstigt att inte en avdragbar tejp säljs i större skala. Förutom för att optimera fäst/glid på VL och andra lopp så skulle det väl även vara praktiskt att snabbt kunna byta fästvalla och att slippa det lite kladdiga jobbet med att göra rent skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Är det förbjudet i tävlingssammanhang med yttre mekanisk påverkan på skidans egenskaper?

 

Tänkte att det i lopp av Vasaloppets karaktär vore idé med en lösning där man låser spannet i ett högre läge för stakning och låser upp när fäste behövs. Tänk ett plattjärn längs skidans sida över spannet för prinicpen.

 

Förvisso är det ju inte säkert det fungerar, kanske sämre tryckfördelning över skidan och därmed ökad friktion=sämre glid

Link to comment
Share on other sites

Präcis' date=' men tejp som typ Start er väl ganska svärt att få av eller hur? Jeg minns att dom sa at det var en tejp som gav lite struktur till fästet... vilken!?[/quote']

Ja, det var ju inte Starts vanliga tejp i alla fall den kan man inte direkt dra av, tejp är väl egentligen fel ord. Konstigt att inte en avdragbar tejp säljs i större skala. Förutom för att optimera fäst/glid på VL och andra lopp så skulle det väl även vara praktiskt att snabbt kunna byta fästvalla och att slippa det lite kladdiga jobbet med att göra rent skidorna.

Jag jämförde Start och Swix tejper här om dagen genom att tejpa upp dom på en lämplig yta. Mitt intryck är att Swix är tjockare. Mätte dom också, och Swix är bredare.

 

Avdragbar tejp låter praktiskt! Men vad var det han hade?

Link to comment
Share on other sites

Kanske lite vanlig gaffatejp med lite valla på

Ja det låter nästen for enkelt, men kanske det var så! Vilket spann vill man då ha på skidan? Mjukt för att få mer kontakt med snön efter man har dragit tejpen bort eller!? Det låtar som att det kan fungera, fast inte säker på att en sån gaffa tejp kan hålla utan kanske åker snabbt av...

Link to comment
Share on other sites

På sin blogg skriver han så här:

 

"Var många saker som var bra på årets Vasalopp, hade bra form, hade en ”game plan” som jag kunde genomföra, fick inga kramp känningar el energibrist, grymt valla team och fantastiska ledare runt teamet. Men tyvärr med facit ihand var mina skidor för mjuka bak bindningen…vilket gjorde att jag inte hade bästa glidet…och utan bra glid…blir det ingen bra placering på Vasaloppet, så är det bra."

 

Det tyder väl på att han inte körde på tapen ändå va? Men det skulle vara intressant att höra vad han funderade på att köra med för tape. För enligt SVT hade han ju vissa planer innan loppet att köra med tape.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte att det i lopp av Vasaloppets karaktär vore idé med en lösning där man låser spannet i ett högre läge för stakning och låser upp när fäste behövs. Tänk ett plattjärn längs skidans sida över spannet för prinicpen.

Tycker det låter som en smart ide'. Krävs förstås en del utveckling för att kunna optimera de två lägena. Någon som vet om det är tillåtet eller om det gjorts liknande försök tidigare?

 

pettersson- du kanske kommer ångra att du presenterade din ide' här..:-)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

I fristilens barndom kördes det tävlingar där det åktes klassiskt första delen och fristil resten UTAN skidbyte. Vi som följt sporten på TV minns att Wassberg under ett av dessa lopp drog av tejpremsor halvvägs. Min minnesbild är att det var vanlig frystejp/maskeringstejp som han helt enkelt vallat på.

 

/TV-åkaren :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

I fristilens barndom kördes det tävlingar där det åktes klassiskt första delen och fristil resten UTAN skidbyte. Vi som följt sporten på TV minns att Wassberg under ett av dessa lopp drog av tejpremsor halvvägs. Min minnesbild är att det var vanlig frystejp/maskeringstejp som han helt enkelt vallat på.

 

/TV-åkaren :)

Jag kommer också ihåg Wassbergs frystejp. När de första skateskidorna kom i slutet på 80-talet (och även innan dess) var det flera inom skidorienteringen som la fästvalla på "ytterhalvan" av skidorna, men å andra sidan hade inte treans växel slagit igenom då utan alla harvade på med "paddling" på tvåans och fyrans växel utan mellanting.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som hört nå't om någon som använder NIS-funktionen aktivt under ett lopp? 2 snäpp framåt för fäste upp för första backen' date=' stanna och 4 snäpp bakåt för optimalt glid?[/quote']

Tror eliten tappar förmycket för hålla på sånt.

Nu vet vi ju inte om Fredriksson hade vallad tejp uppför första, men OM han hade det kan det ju inte ta längre tid att ställa om NIS-bindningen än att pillra av tejpremsor.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som hört nå't om någon som använder NIS-funktionen aktivt under ett lopp? 2 snäpp framåt för fäste upp för första backen' date=' stanna och 4 snäpp bakåt för optimalt glid?[/quote']

Tror eliten tappar förmycket för hålla på sånt.

Nu vet vi ju inte om Fredriksson hade vallad tejp uppför första, men OM han hade det kan det ju inte ta längre tid att ställa om NIS-bindningen än att pillra av tejpremsor.

Det lär ju ta längre trid att fippla med bindningen än att riva av tejpen...

Du behöver ju aldrig ta av dig skidorna när du ska riva av tejpen...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...