Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

7-mila!


Recommended Posts

hur kör du iförhållande till din kroppslängd? Har funderationer på gå upp 1.5 cm så att stavarna till reminfästningen mäter 160 cm. är 192 cm lång! Det går ju inte prata om stavars totala längd då denna skiljer sig avsevärt. en leki stav blir ju 2 cm längre än en one way trots att dom upplevs lika långa då man åker!

Jag är 182,5 cm lång och har 151,5 cm till reminfästningen med Swix racingtrugor och 153,5 cm med Swix standardtrugor (av någon anledning har Swix inte standardiserat detta).

Sedan tillkommer 4,5 cm ovan remmen på Swix-handtag och 3,5 cm på Oneway-handtag.

Så med Swix-handtag och racingtruga har jag 0,855 och med Oneway-handtag har jag 0,85.

Med standardtrugor så blir det 0,865 respektive 0,86. Fast det känns bättre med racingtrugelängd tycker jag men har ingen lust att kapa stavarna för att få rätt på de andra trugorna. Och så har jag nu skaffat lite större Swix-trugor fast i racingserien och det känns fint.

Egentligen så kompenseras Oneways 1 cm mindre handtag upptill av att deras trugplatta sitter en cm längre upp på staven.

 

Så som slutsats kan man säga att jag kör med 156 cm-stavar och 85,5 % av kroppslängd.

Och det är så de räknar stavlängden som jag förstått det och med de stavmärkena ovan verkar det jämna ut sig i änden så att säga. ;)

 

Enligt din mätmetod så kör jag med 151,5/182,5 = 0,83

Du kör med samma mätmetod med 160,0/192,0 = 0,8333333...........

 

Så egentligen kör väl du då med längre stavar än mig? ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply
jag har 158.5 upp till reminfästningen på mina klassiska. Oavsett modell! Tycker du vasa att jag ska göra mina one way lika långa som swix upp till toppen trots att swix bygger 1 cm mer ifrån reminfästet? Jag funderar på gå upp till 159.5. Alltså 1 cm. Eller till 160. Hmm.. Idé på detta vasa? :D
Link to comment
Share on other sites

jag har 158.5 upp till reminfästningen på mina klassiska. Oavsett modell! Tycker du vasa att jag ska göra mina one way lika långa som swix upp till toppen trots att swix bygger 1 cm mer ifrån reminfästet? Jag funderar på gå upp till 159.5. Alltså 1 cm. Eller till 160. Hmm.. Idé på detta vasa? :D

Ja alltså det är ju du som är proffs, är nog jag som ska fråga dig vad du tycker. ;)

 

Men för att vara på det klara med vilken längd du har nu så enligt gängse mätprincip med dina Swix-stavar har du 0,849 (så nära 0,85 man kan komma).

Går du upp med 1 cm blir det 0,854 och med 1,5 cm 0,857.

 

Sedan så vet jag inte hur dina Oneway-trugor ser ut men mina gör att den centimeter reminfästningen närmare upptill på Oneway kompenseras med att trugplattan är en centimeter längre från backen, om jag tänker rätt nu. :)

Link to comment
Share on other sites

har one way och swix. Vad skulle du göra för skillnad mellan dessa i längd? Är racetrugor

Jag menar att en Swix 155 cm lång stav (hela staven) och en Oneway 155 cm lång stav (hela staven) i praktiken är lika långa när du är ute och stakar.

Oneway är 1 cm längre från stavspetsen till reminfästningen men å andra sidan är trugbladet en del högre upp än på Swix. Sedan skiljer sig ju utformningen en del så är svårt att säga hur det blir i praktiken när de träffar snön.

Ta stavarna och lägg bredvid varandra med reminfästningarna på samma ställe och jämför och gör en egen bedömning.

Jag bara skriver som jag ser och tror, så titta själv och bedöm - kan inte bli sämre. :)

 

Edit:

En detalj vi glömt i sammanhanget är hur höga själva skidorna är.

Förmodar att det kan skilja lite mellan olika tillverkare även där. ;)

 

Nej men prova kanske att köra med Onewayen 1 till 1,5 cm längre och se om du upplever någon skillnad mellan de och Swixen.

För annars blir det kanske att man åker och funderar framöver istället.

 

Har också provat att staka med skatestavlängd men tycker det känns konstigt.

Link to comment
Share on other sites

okej. Jag förstår. Men då jag här ett par one way på sommaren! Bör jag inte då gå efter 159.5 vid infästet som på swix då det är "rätt" längd för stavar som står på ett golv. När man åker på asfalt behöver man ju inte ta hänsyn till hur trugan är uppbyggd!

Jo men tänk på detta:

Swix racingtruga - 1,5 cm från trugspets till rörspets

Oneway racingtruga - 2,5 cm från trugspets till rörspets

 

Det borde betyda att en Oneway och en Swix med samma totallängd blir lika långa till reminfästningen med rullholkar på.

 

Om stavarna med vintertrugor har samma längd till reminfästning bör Oneway-staven bli 1 cm kortare med rullholkar på i förhållande till Swix.

 

Obs, har mätt detta själv.Så du bör nog kolla själv att jag inte är ute och svamlar och att jag tänker rätt innan du sätter såg eller annat i någon stav. :)

 

Det jag mätte på var Swix gråa smala racingtruga och Oneways gula lilla.

Sedan har det ju kommit någon ny från Oneway med längre skaft osv. och hur den skiljer sig vet jag inte.

Link to comment
Share on other sites

okej. Jag förstår. Men då jag här ett par one way på sommaren! Bör jag inte då gå efter 159.5 vid infästet som på swix då det är "rätt" längd för stavar som står på ett golv. När man åker på asfalt behöver man ju inte ta hänsyn till hur trugan är uppbyggd!

Jo men tänk på detta:

Swix racingtruga - 1' date='5 cm från trugspets till rörspets

Oneway racingtruga - 2,5 cm från trugspets till rörspets

 

Det borde betyda att en Oneway och en Swix med samma totallängd blir lika långa till reminfästningen med rullholkar på.

 

Om stavarna med vintertrugor har samma längd till reminfästning bör Oneway-staven bli 1 cm kortare med rullholkar på i förhållande till Swix.

 

Obs, har mätt detta själv.Så du bör nog kolla själv att jag inte är ute och svamlar och att jag tänker rätt innan du sätter såg eller annat i någon stav. :)

 

Det jag mätte på var Swix gråa smala racingtruga och Oneways gula lilla.

Sedan har det ju kommit någon ny från Oneway med längre skaft osv. och hur den skiljer sig vet jag inte.[/quote']

okej jag förstår :) Egentligen kan man tycka att tillverkarna gjort det lite krångligt för oss stackars stavförbrukare :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
159.5/192 blir 0.83. Som du vasa :D

Japp' date=' du är inne på något där. ;)

Men tänk på hur trugorna ser ut också. För det är trugplattan som hamnar i backen, tror jag.[/quote']

har kört med 159 cm nu upp till reminfästet på ett par LEKI och ett par CT1or med one way handtag och swix racingtruga.

 

varför jag funderar på att gå upp 1 cm till 160 var att jag av en slump var ute och åkte med mina one way med REX soft snow truga som är just 160 till reminfästet. trodde dessa kändes bra eftersom trugan teoretiskt borde ha sjunkit ner djupare än swixracing och leki trugan. men när jag ställde alla stavar bredvid varandra på spåret var oneway staven 1cm längre än de övriga!

 

så det kanske blir förlängning ytterligare.. suck! utöver detta ska jag jobba 36h natt nu på biostor. sen hinna 2 fristilslopp i helgen! vars ska jag hitta energin? :)

Link to comment
Share on other sites

trodde dessa kändes bra eftersom trugan teoretiskt borde ha sjunkit ner djupare än swixracing och leki trugan. men när jag ställde alla stavar bredvid varandra på spåret var oneway staven 1cm längre än de övriga!

Den här meningen får du förklara så vi sörlänningar förstår. :)

Hur menar du att truga teoretiskt borde ha sjunkit djupare, är inte den trugan större? Har ett par Rex trugor själv och de är som dasslock men har inte mätt hur högt det blir på staven och inte hur högt själva dasslocket sitter.

 

Om inte Biostor kan få fram nog med energi har jag svårt att förstå var du kan hitta den. ;)

 

Ska du åka Vålådalsloppet förresten?

 

Sedan undrar jag som en bonusfråga vad för storlek som gäller på Lekis remmar i förhållande till Swix ProFit? Är dåligt med ställen att prova på.

Och håller remmarna, är det bra kvalitet?

Link to comment
Share on other sites

trodde dessa kändes bra eftersom trugan teoretiskt borde ha sjunkit ner djupare än swixracing och leki trugan. men när jag ställde alla stavar bredvid varandra på spåret var oneway staven 1cm längre än de övriga!

Den här meningen får du förklara så vi sörlänningar förstår. :)

Hur menar du att truga teoretiskt borde ha sjunkit djupare' date=' är inte den trugan större? Har ett par Rex trugor själv och de är som dasslock men har inte mätt hur högt det blir på staven och inte hur högt själva dasslocket sitter.

 

Om inte Biostor kan få fram nog med energi har jag svårt att förstå var du kan hitta den. ;)

 

Ska du åka Vålådalsloppet förresten?

 

Sedan undrar jag som en bonusfråga vad för storlek som gäller på Lekis remmar i förhållande till Swix ProFit? Är dåligt med ställen att prova på.

Och håller remmarna, är det bra kvalitet?[/quote']

jag tänkte att de (rextrugorna) skulle sjunka ner och bli fyllda med snö i trugan! men de verkar som de inte gör det om snön är kompakt! Har gjort en del mätningar och rextrugans dasslock och swixs racingtruga nedkörda i snön så att de är "fyllda" med snö bör ge samma höjd vid stakning om staven med rextruga är 1 cm längre. trodde jag iaf :D

 

Leki remmarna känns jättebra! Jag hoppas de är hållbara. har inte gjort någon utförlig utvärdering med det verkar så! kör storlek XL på dom jag har. ska även testa medium! har large på swix men dessa har aldrig passat bra. mina leki sitter mycket bättre!

Link to comment
Share on other sites

jag tror inte jag ska åka det loppet! Åker jag inte denna helg dessa fristilslopp blir nog säsongen avslutad för min del med det 7mila jag åkte för 2 veckor sedan! Själv då?

Nej, det blir inga mer lopp. Nu blir det att ladda för 17-milaturen. :)

 

Blir nog skidor på snö imorgon, eventuellt söndag, men sedan tror jag inte det går längre för även om det finns snö kvar i spåret blir det vattensamlingar.

Men de skulle i varje fall köra pistmaskinen ikväll.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Ska inte köra iår pga att skolarbete blivit lidande veckorna före vasaloppet.

Har kört 2 gånger tidigare, bra arrangemang och härligt spår!

Låter bra, tycks vara bra kupering utan att för den skull vara för brant upp eller ner? Kan ju bli väldigt snabbt före!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Everest, hur var 7-mila, gärna en liten rapport.:)

OK, sent nu och laddar inför nästa lopp. Tycker det var ett av det absolut bästa långlopp jag kört. Bra lagom kuperad bana, bra arrangemang, grymma spår, fina omgivningar, kanonväder, bra service, onlineresultat, åldersklasser mm. Bodde på ett grymt fint vandrarhem nära målet som kan rekommenderas. Tyvärr fick jag inte riktigt upp pulsen efter mina två hårda lopp på fre/lö och tappade täten i min klass efter drygt halva banan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...