Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

släpper ni stavhandtaget i bakre läget?


salomons son

Recommended Posts

släpper ni alltid staven när ni tagit hela stavtaget och låter den hänga enbart i kontrollremmen på "tillbaka vägen"?

Nej, det beror på farten/motståndet. Går det tungt =kort utväxling, hög frekvens, går det lätt = större utväxling (alltså längre drag) och lägre frekvens.

Link to comment
Share on other sites

Min egen åkteknik är i o f s rätt gräslig ;) men de som är riktigt duktiga på stakning brukar väl som jag förstått det numera avbryta stakrörelsen såpass tidigt att det aldrig är tal om att släppa staven? Eller hur kör ni andra på Skidforum? Ange gärna stakteknik och resultatnivå (t ex startled i Vasaloppet) så kanske man ser något mönster? =)
Link to comment
Share on other sites

släpper ni alltid staven när ni tagit hela stavtaget och låter den hänga enbart i kontrollremmen på "tillbaka vägen"?

Nej' date=' det beror på farten/motståndet. Går det tungt =kort utväxling, hög frekvens, går det lätt = större utväxling (alltså längre drag) och lägre frekvens.[/quote']

bra beskrivet! :D tycker bilden på mattias fredriksson (ovan) beskriver hur jag släpper vid diagonalåkning!

Link to comment
Share on other sites

Min egen åkteknik är i o f s rätt gräslig ;) men de som är riktigt duktiga på stakning brukar väl som jag förstått det numera avbryta stakrörelsen såpass tidigt att det aldrig är tal om att släppa staven? Eller hur kör ni andra på Skidforum? Ange gärna stakteknik och resultatnivå (t ex startled i Vasaloppet) så kanske man ser något mönster? =)

bytte teknik isamband med att jag kapade stavarna ibörjan av säsongen! så jag har egentligen nyss lärt mig det "rätta" huggande sättet! hoppas att jag ska kunna utveckla stakningen i sommar :)

Link to comment
Share on other sites

Jag blev nyfiken för nästan dom flesta vasalopps filmerna jag sett består av åkare som släpper staven i det bakre läget. Själv gör jag det nästan aldrig. Men det kanske mest är inövat från åren innan kontrollremmen kom. Provade lite mer målinriktat idag men tycker det känns onaturligt.
Link to comment
Share on other sites

Blir ni inte väldigt stela i underarmar och händer om ni aldrig släpper staven? Jag släpper jämt, utom i uppförsbackar och vid snabb frekvens.

Nej inte så farligt, däremot går det åt kork-handtag i en oroväckande takt. det går inte många mil förrens fingertopparna har ätit sig in i handtagen sidor på ett sätt som borde indikera stelhet hos den som håller i staven.. men jag tycker det känns bekvämt och avspänt

Link to comment
Share on other sites

Jag släpper normalt staven förutom när jag stakar brant uppför. Jag tror inte jag har väldigt lång stakrörelse också när jag släpper staven men jag får till en högre frekvens om jag inte släpper staven och det är viktigt när det är brant. Tycker det känns mycket bättre att släppa staven.

 

Jag har ialla fall fått för mig att eliten gör på samma sätt. Släpper när det går någorlunda lätt men inte när de tex stakar opp sista baken i Marcialonga.

Link to comment
Share on other sites

Min egen åkteknik är i o f s rätt gräslig ;) men de som är riktigt duktiga på stakning brukar väl som jag förstått det numera avbryta stakrörelsen såpass tidigt att det aldrig är tal om att släppa staven? Eller hur kör ni andra på Skidforum? Ange gärna stakteknik och resultatnivå (t ex startled i Vasaloppet) så kanske man ser något mönster? =)

bytte teknik isamband med att jag kapade stavarna ibörjan av säsongen! så jag har egentligen nyss lärt mig det "rätta" huggande sättet! hoppas att jag ska kunna utveckla stakningen i sommar :)

Det är bara ett fåtal som stakar med så extremt kort rörelse som t.ex Ahrlin. Tittar man på tätklungan i Vasan eller världscupåkarna har de flesta en längre rörelse. Händerna passerar benen och man öppnar upp handen, även om rörelserna generellt blivit kortare än förr. Så det är kanske inte självklart att kortast rörelse än bäst.

Link to comment
Share on other sites

Jag släpper den inte, eftersom jag aldrig håller i den!

 

Faktiskt så håller jag nästan aldrig om stavhandtagen. I stakningen så fångar jag in den tillbakapendlande staven med ring- och lillfingret, i övrigt slappnar jag bara av i händerna och låter stavremmarna ta all kraft.

 

I den mån jag stakar brant uppför så gör jag nog likadant (tror jag, har inte tänkt på det, det händer inte så ofta).

Link to comment
Share on other sites

Jag fick lära mig när jag började träna skidor att man absolut "skulle" släppa helt, och försökte således med det ganska länge. Utom i uppförsbackar eller i diagonal, när jag aldrig har tyckt det fungerat. Men efter återkommande problem med senknarr och rejält ont i pekfingerknogarna så fick jag sluta med det. Det blev helt enkelt för hårda ryck av kontrollremmen när staven skulle dras tillbaka utan hjälp av fingrarna. Så numera släpper jag lita halvt, håller kvar med ett par fingrar. För mig fungerar det sättet mycket bättre.
Link to comment
Share on other sites

Min egen åkteknik är i o f s rätt gräslig ;) men de som är riktigt duktiga på stakning brukar väl som jag förstått det numera avbryta stakrörelsen såpass tidigt att det aldrig är tal om att släppa staven? Eller hur kör ni andra på Skidforum? Ange gärna stakteknik och resultatnivå (t ex startled i Vasaloppet) så kanske man ser något mönster? =)

bytte teknik isamband med att jag kapade stavarna ibörjan av säsongen! så jag har egentligen nyss lärt mig det "rätta" huggande sättet! hoppas att jag ska kunna utveckla stakningen i sommar :)

Det är bara ett fåtal som stakar med så extremt kort rörelse som t.ex Ahrlin. Tittar man på tätklungan i Vasan eller världscupåkarna har de flesta en längre rörelse. Händerna passerar benen och man öppnar upp handen' date=' även om rörelserna generellt blivit kortare än förr. Så det är kanske inte självklart att kortast rörelse än bäst.[/quote']

Nu menar jag inte extremfallet som Ahrlin! Jag menar att jag gått över ifrån en mer dragande stakning där det tog mer på axlar och armar till en huggande där rygg,bål och mage jobbar! det är ju ändå välkänt att det är effektivare! och jag anser att man inte kan hålla frekvens/komma upp med höften tillräckligt om man har längre stav än förhållandet 0,84 alt. 0,85 x din kroppslängd!

 

kör själv med 0,845 x längden!

Link to comment
Share on other sites

bytte teknik isamband med att jag kapade stavarna ibörjan av säsongen! så jag har egentligen nyss lärt mig det "rätta" huggande sättet! hoppas att jag ska kunna utveckla stakningen i sommar :)

Det är bara ett fåtal som stakar med så extremt kort rörelse som t.ex Ahrlin. Tittar man på tätklungan i Vasan eller världscupåkarna har de flesta en längre rörelse. Händerna passerar benen och man öppnar upp handen' date=' även om rörelserna generellt blivit kortare än förr. Så det är kanske inte självklart att kortast rörelse än bäst.[/quote']

Nu menar jag inte extremfallet som Ahrlin! Jag menar att jag gått över ifrån en mer dragande stakning där det tog mer på axlar och armar till en huggande där rygg,bål och mage jobbar! det är ju ändå välkänt att det är effektivare! och jag anser att man inte kan hålla frekvens/komma upp med höften tillräckligt om man har längre stav än förhållandet 0,84 alt. 0,85 x din kroppslängd!

 

kör själv med 0,845 x längden!

Den huggande rörelsen; blir den likadan på rullskidorna? Tänkte på skillnaden i underlag snö/asfalt.

Link to comment
Share on other sites

Det är bara ett fåtal som stakar med så extremt kort rörelse som t.ex Ahrlin. Tittar man på tätklungan i Vasan eller världscupåkarna har de flesta en längre rörelse. Händerna passerar benen och man öppnar upp handen' date=' även om rörelserna generellt blivit kortare än förr. Så det är kanske inte självklart att kortast rörelse än bäst.[/quote']

Nu menar jag inte extremfallet som Ahrlin! Jag menar att jag gått över ifrån en mer dragande stakning där det tog mer på axlar och armar till en huggande där rygg,bål och mage jobbar! det är ju ändå välkänt att det är effektivare! och jag anser att man inte kan hålla frekvens/komma upp med höften tillräckligt om man har längre stav än förhållandet 0,84 alt. 0,85 x din kroppslängd!

 

kör själv med 0,845 x längden!

Den huggande rörelsen; blir den likadan på rullskidorna? Tänkte på skillnaden i underlag snö/asfalt.

Jag är ingen rull-skide-räv men jag kör inte i staven på samma vis som i snö, snarare möter jag upp asfalten ganska mjukt och ser till att staven är i kontakt med underlaget innan jag trycker på med kraft.

Link to comment
Share on other sites

Den huggande rörelsen; blir den likadan på rullskidorna? Tänkte på skillnaden i underlag snö/asfalt.

Ja, det skulle jag vilja säga. På rullskidor får man (jag) dessutom dåligt stavfäste med en mjuk stavisättning.

Link to comment
Share on other sites

Den huggande rörelsen; blir den likadan på rullskidorna? Tänkte på skillnaden i underlag snö/asfalt.

Ja' date=' det skulle jag vilja säga. På rullskidor får man (jag) dessutom dåligt stavfäste med en mjuk stavisättning.[/quote']

gör du det alltid, på alla typer av asfalt, även gammal och hård som består av mycket sten?

 

jag tycker staven har en tendens att nästan studsa till, i bland, på vissa underlag.

 

att hugga funkar bara för mig när det är ganska nylagd, mjuk och varm asfalt.

Link to comment
Share on other sites

Jag hugger ungefär lika på asfalt som på snö, men i slutet av asfaltspassen så blir det lite lugnare hugg eftersom det sliter hårt på tricepsinfästningar vid armbågen.

Mjuk asfalt hugger jag mindre i, t ex på sommaren men på senhösten runt nollan på gammal hårt oljegrus så får jag hugga hårt för att få fäste (jag slipar spetsen efter varje pass).

Mina hugg har väl delvis att göra med att rullskidorna är mycket tröga?

 

Jag håller relativt hårt i handtaget vid inledningen av stakningen och släpper helt i slutet och tillbakadraget.

Det gör att handen får enkort vilopaus i slutet av stakningsrörelsen som änns mycket positiv för mig.

Lite samma sak med överkroppen som jag gärna pausar ett kort ögonblick innan jag startar nästa staktag.

Samma med diagonal där jag försöker "hänga" ett litet tag mellan varje steg/staktag.

Den lilla vilopausen gör att jag kan hålla på längre helt enkelt (så känns det men om det stämmer?)

Link to comment
Share on other sites

Jag släpper remmen helt i bakre läget men höll kvar med pekfingret en bit in på denna säsong. Har för mig att jag hört att man ska släppa med de nyare kontrollremmarna. Det gör också att man lättare undvíker att bli kall om händerna.

 

Att hålla kvar med pekfingret är väl en gammal teknik från tiden med enkla remmar? Detta medför ju risk för ont i fingret/blåsor och skavsår.

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni grusmannen bidrar med? Ja, på promenad- och grusvägar är det hur lyxigt som helst: inga slintande stavar - utan det är hela tiden som i bra spår med bra stavfäste - mumms...

 

När det känns riktigt bra så släpper jag handfattningen redan efter isättningen oavsett om det är snö, grus eller asfalt. Däremot kan jag behöver styra på vägen tillbaks t ex när det blåser, för att bryta pendeln vid högre frekvens mm

 

På asfalt föredrar jag mjuk isättning, för mig minskar då risken att stavspetsen slinter, det verkar som om spetsen söker sig till håligheter och sedan är det lätt att ta i ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Den huggande rörelsen; blir den likadan på rullskidorna? Tänkte på skillnaden i underlag snö/asfalt.

Ja' date=' det skulle jag vilja säga. På rullskidor får man (jag) dessutom dåligt stavfäste med en mjuk stavisättning.[/quote']

gör du det alltid, på alla typer av asfalt, även gammal och hård som består av mycket sten?

 

jag tycker staven har en tendens att nästan studsa till, i bland, på vissa underlag.

 

att hugga funkar bara för mig när det är ganska nylagd, mjuk och varm asfalt.

Åker väldigt sällan på grov och stenig asfalt, men sätter i staven med kraft även då. Det kanske har med att göra vilka stavar och spetsar man använder och hur vassa de är? Jag har alltid nyslipade spetsar och styva stavar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...