Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2012 ¤Medaljstriden¤


Recommended Posts

  • Replies 712
  • Created
  • Last Reply

Jag är på. Vill verkligen under 7 och helst i framtiden medalj men det är tillsvidare en utopi...

 

VL 2009: 8.49

VL 2011: 7.16

 

Tänker köra på hårt med styrka på överkropp men även hårdare benstyrka då jag känner att jag tappar mycket uppför.

 

Skoj!

Link to comment
Share on other sites

Mitt 6.48 verkar ju bättre höra hemma här än den lite orealistiska jämförelsen med Vasa.

Och inte vill ni väl ta stryk av en 67 årig gammal gubbe med glasögonen på nästippen (enligt Vasas kort) ? (det borde väl sporra hela gänget i detta intervall att ta medalj....)

Härligt att ha med dig i medaljstriden!

 

Tror dock att vi även i detta gäng har några potentiella raketer(inte minst TS) likt Globen och Vasa med utvecklingskurvor brantare än startbacken!

Korrekt. I detta gäng finns det säkert flera nya Vasa-grabbar och globar med brant utvecklingskurva framför sig och med denna utmaning får de säkert extra tändvätska så vi får säkert se många medaljer erövras i gänget. För egen del pekar utvecklingskurvan i motsatt riktning men kul att fortfarande vara så pass bra att jag kan hetsa er ungtuppar.

Anm: Tydligen lyckades jag hetsa Vasa och globen lite och det kanske bidrog lite till deras snabba utveckling. I varje fall var det för mig mycket utvecklande att få lära känna såna supergrabbar som Vasa och globen. Tack båda. Speciellt till Vasa som tom. tog emot mig vid målet med uppmuntrande ord och fotografering som att jag var loppets segrare.

Vi får hoppas att det utvecklas många nya vänskaper som bildas tack vare den sporrningen som tråden förhoppningsvis ger. Ser onekligen lovande ut med flera medaljörer i striden :)

 

Kommer framöver bara lägga till er som anmäler er i listan på första inlägget, så tråden inte blir bombad med välkomshälsningar :P

 

Hur kommer er vår/försommar se ut?

Själv har jag just nu en återhämtningsperiod kanske man kan kalla det. Kommer nog springa ett par gånger i veckan och lägga in ett styrke/skidgångspass nån gång. Kommer antagligen öka träningsdosen lite när jag tagit studenten i juni.

Link to comment
Share on other sites

Jag får väl hänga på också!

 

2011: 6.35

2010: 7.04

2009: 7.38

Isåfall blir jag också tvungen att hänga på!

 

2011: 6.35 (ÖS)

2010: 7:04....+2 sekunder

2008: 7:24

Ni är verkligen skrämmande jämna :)

Hade MR T lagt in sitt resultat från 2009 som var 7,39 så hade jämnheten blivit ännu mer tydlig..

 

Visste väl att det skulle gå att trigga dig tillräckligt för att du till slut skulle komma ur din Öppet Spår koma!

Link to comment
Share on other sites

Hur kommer er vår/försommar se ut?

Själv har jag just nu en återhämtningsperiod kanske man kan kalla det. Kommer nog springa ett par gånger i veckan och lägga in ett styrke/skidgångspass nån gång. Kommer antagligen öka träningsdosen lite när jag tagit studenten i juni.

Nu i vår fortsätter jag mängdträningen i cykel, löp och sim. (samt styrka). Mitt huvudmål för 2011 är Kalmar Triathlon så fram till Augusti kommer jag inte ha så mkt plats över för rullskidor i mitt schema tyvärr.

 

Efter att jag blivit järnman så kommer jag förhoppningsvis kunna åka mer rullskidor...

Link to comment
Share on other sites

Härligt!

Efter att ha missat vasaloppet de tre senaste åren och efter ett miserabelt träningsår så behöver jag lite extra pepp! Medalj vore grymt så det siktar vi på :)

 

2008 öppet spår 5:51

2006 vasaloppet 7:35 (4812)

2005 vasaloppet 6:47 (4848)

2004 vasaloppet 7:28 (6645)

2003 vasaloppet 8:30 (8335)

Link to comment
Share on other sites

För egen del blir det nog en del löpning under våren men även ett par rullskidspass i veckan.

Ska försöka smyga igång lite styrketräning också.

Just nu är det dock mycket annat som tar tid också....

 

Avseende tävlingar så lutar det åt Midnattsloppet Gbg i slutet av augusti, Alliansloppet samt att jag har rätt allvarliga funderingar på Lidingöloppet.

Kanske blir det även en runda till Klarälvsbanan eller annan långtur på rullskidor med Mr T fram i sommar...är det fler göteborgare kanske vi kan dra ihop ett större gäng för en långtur på rullskidor, i princip hela Hallandskusten är rullskidsvänlig.

 

Därtill kanske man försöker peta in några lokala löp och rullskidstävlingar när det passar med resten av familjen.

 

Årsmålet är iaf förra årets 160 timmar ska bli iaf 200 timmar helst mer.

Link to comment
Share on other sites

Isåfall blir jag också tvungen att hänga på!

 

2011: 6.35 (ÖS)

2010: 7:04....+2 sekunder

2008: 7:24

Jag fick den uppfattningen ifjol när vi åkte rullskidor på Klarälvsbanan att du nog skulle vara snabbare på Vasan.

Men du är kanske snäll mot kustlöparen? :)

Link to comment
Share on other sites

Isåfall blir jag också tvungen att hänga på!

 

2011: 6.35 (ÖS)

2010: 7:04....+2 sekunder

2008: 7:24

Jag fick den uppfattningen ifjol när vi åkte rullskidor på Klarälvsbanan att du nog skulle vara snabbare på Vasan.

Men du är kanske snäll mot kustlöparen? :)

Den korta biten jag lyckades hålla jämn fart med er på Klarälvsbanan fick jag betala surt efteråt. Nästa gång tar jag rygg på Björn12 istället.

Link to comment
Share on other sites

Härligt!

Efter att ha missat vasaloppet de tre senaste åren och efter ett miserabelt träningsår så behöver jag lite extra pepp! Medalj vore grymt så det siktar vi på :)

 

2008 öppet spår 5:51

2006 vasaloppet 7:35 (4812)

2005 vasaloppet 6:47 (4848)

2004 vasaloppet 7:28 (6645)

2003 vasaloppet 8:30 (8335)

Härligt med en till v-norrlänning! :)

vi får väl peppa varann till stordåd på seedningsloppen härikring,typ mcs,njurunda runt.södra berget mm :D

Link to comment
Share on other sites

Vi får hoppas att det utvecklas många nya vänskaper som bildas tack vare den sporrningen som tråden förhoppningsvis ger. Ser onekligen lovande ut med flera medaljörer i striden :)

 

Kommer framöver bara lägga till er som anmäler er i listan på första inlägget, så tråden inte blir bombad med välkomshälsningar :P

 

Hur kommer er vår/försommar se ut?

Själv har jag just nu en återhämtningsperiod kanske man kan kalla det. Kommer nog springa ett par gånger i veckan och lägga in ett styrke/skidgångspass nån gång. Kommer antagligen öka träningsdosen lite när jag tagit studenten i juni.

Tjena Adam

 

Väldigt kul initiativ du tagit i och med denna gemensamma satsning. Jag hoppas och tror det kommer gå väldigt bra för många av er.

 

Jag skulle mycket gärna vara med i denna utmaning, men lyckligtvis lyckades jag ta medalj redan i år, så inte därför jag skriver.

 

Jag såg att du bodde i Solna, jag bor i Sundbyberg nära Solna, om du har lust så kör jag gärna något löppass alternativt rullskidpass ihop under våren?

 

Ursvik extrem är ju grym löprunda när det smält upp lite. Aldrig åkt rullskidor i området, men borde ju vara ok.

 

Hur som helst, stort lycka till, och hoppas vi kan ta ett pass ihop någon gång.

Link to comment
Share on other sites

Vi får hoppas att det utvecklas många nya vänskaper som bildas tack vare den sporrningen som tråden förhoppningsvis ger. Ser onekligen lovande ut med flera medaljörer i striden :)

 

Kommer framöver bara lägga till er som anmäler er i listan på första inlägget' date=' så tråden inte blir bombad med välkomshälsningar :P

 

Hur kommer er vår/försommar se ut?

Själv har jag just nu en återhämtningsperiod kanske man kan kalla det. Kommer nog springa ett par gånger i veckan och lägga in ett styrke/skidgångspass nån gång. Kommer antagligen öka träningsdosen lite när jag tagit studenten i juni.[/quote']

Tjena Adam

 

Väldigt kul initiativ du tagit i och med denna gemensamma satsning. Jag hoppas och tror det kommer gå väldigt bra för många av er.

 

Jag skulle mycket gärna vara med i denna utmaning, men lyckligtvis lyckades jag ta medalj redan i år, så inte därför jag skriver.

 

Jag såg att du bodde i Solna, jag bor i Sundbyberg nära Solna, om du har lust så kör jag gärna något löppass alternativt rullskidpass ihop under våren?

 

Ursvik extrem är ju grym löprunda när det smält upp lite. Aldrig åkt rullskidor i området, men borde ju vara ok.

 

Hur som helst, stort lycka till, och hoppas vi kan ta ett pass ihop någon gång.

Ja, nu vet jag inte vad du har för nivå på löpningen, antagligen bättre än min. Helt klart bättre än mig runt extremspåret i Ursvik :)

Ska vi ta ett träningspass som ger något för dig borde vi vänta någon månad åtminstone, har inte sprungit på ett halvår och jag skulle nog dräpa mig om jag försökte på 15km i dagsläget. Brukar faktiskt springa en bit av det spåret när jag är ute. Bor i Råsunda, så jag springer förbi Ör till Ursvik och följer därefter 10km slingan tom "dräparbacken" där jag viker in på 15km spåret och kör backen iställer för att springa runt. Sen viker jag av höger för att komma ner till ÖB (Vid Ritorp) och sedan springer jag hem. :) Brukar vara ett lagom långdistanspass för mig.

Som sagt, du får gärna säga hur bra du springer och om du tycker att ett 5:30 tempo runt 15km slingan skulle vara alldeles för långsamt :P

 

Däremot väntar jag som sagt lite med rullskidåkningen till efter sommaren då jag ändå inte kommer kunna åka något där jag kommer befinna mig då.

Letar du efter en bra rullskideslinga i närområdet (Drottningholm är ju annars överlägset) kan jag varmt rekommendera att åka genom Duvbo ut mot Ulvsundavägen och sedan åka runt Rissne, fantastiskt fint spår hela vägen utan några backar att tala om. Om du också kombinerar det med att åka runt Lötsjön och vid Ör får du en bra bit.

Link to comment
Share on other sites

Vill vara med jag med :)

 

Har inte kört nåt VL ännu men kört vättrenrundan några gånger och träna 3-6ggr i veckan.

 

Jag kommer träna på rullskidor, cykel, löpning, gym och crosstrainer.

Cykling kommer jag köra tills Vätternrundan är gjord. Därefter blir det ffa löpning inför lidingö, för att mer och mer gå över till rullskidor.

 

Intervallträning tänkte jag köra uppförs både med och utan stavar. Dvs löpning med/utan stavar.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Vill också gärna vara med :)

 

Magsjuka 2010 och lunginflammation 2011 satte P för min Vasaloppsstart.

Före det åkte jag ÖS 98,99,00 och 09 på tider 6.26, 7.04, 6.14 och 7.02 (på ett ungefär).

Hoppas att denna utmaning kan ge mig en medalj!

Link to comment
Share on other sites

Vilken respons du fått adam :)

kul med denna tråd/utmaning! nu kör vi :D

Ja jädrar vad många revanchsugna åkare det var på detta forum :D

Nu måste vi bara se till så att det inte spårar ur alldeles när det är så många anmälda :P

 

Vad tycker ni, ska vi ha några etappmål eller så? Tycker i alla fall att vi måste jämföra oss med varandra under resans gång så vi blir extra sporrade att köra på ännu hårdare... Som sagt vill nog ingen här bli slagen av några tarvliga forummedlemmar ;)

 

 

Precis Buster14 :) Detta är förutom en gemensam strävan efter att nå medalj samtidigt en ärofylld tävling!

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, du får gärna säga hur bra du springer och om du tycker att ett 5:30 tempo runt 15km slingan skulle vara alldeles för långsamt :P

Jag har sprungit milen på 36, men det var tyvärr 13 år sedan. 5:30 tempo runt extrembanan ger mig mycket.

 

Man kan ju alltid köra intervaller uppför hagakullen, då spelar ju inte kapacitet så stor roll, bra med lite extra peppning när man närmar sig toppen.

Link to comment
Share on other sites

Som du sa Adam, att jämföra oss här vore bra för att sporra varandra.

 

Det kommer ju aldrig bli helt rättvist, men en tanke jag hade vore att man jämför lite tider på löpning, t.ex sätt uppföljande utmaning: Alla har fram till [Datum] på sig att springa X kilometer på valfri plats och få en så bra tid som möjligt, sen kan vi sammanställa detta här.

 

Jag vet att löpning inte ger en jättebra bild av vasaloppsformen, men jag tror att det blir minst lika rättvisande som att jämföra rullskidor då det är stor variation på olika skidor. Finns säker fler ideer om detta!

Link to comment
Share on other sites

Jämförelsen blir väl mellan dem som tränar ungefär likartat kan jag tänka mig. Löpare mot löpare å rullskidare mot......

 

Det kommer nog utkristalliseras så småningom!

 

Nu jävlar ska här tränas.

Ja precis, man kan ju försöka hitta någon som ligger på samma nivå som en själv och utmana denne.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...