Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

ProSki C2, slitasje på hjul


Otten

Recommended Posts

Har etpar nye ProSki C2 som etter mindre enn 30 timers använding viser konstiga tegn på hjul-slitasje. Båda hjulen bak har forlorat endel gummi på vänster sida og har blivit osymmetriska. Passer på å byta höger/vänster regelbundet. Mine gamle Elpex-skidor har (etter mange, mange flere timmar) en helt symmetrisk slitasje på hjulen.

 

Kan det være noe feil med C2-hjulen?

 

PS! Ber om ursäkt for min dårliga svorska DS!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Jag har EXAKT samma problem som du med mina C2. Vänstersidan har slitits mycket mer på bakhjulen trots att jag varit nog att skifta. Trodde faktiskt att jag åkte felaktigt med högerfoten och har försökt vinkla ut.

 

Skall testa att byta fram och bak som andra här rekommenderat.

 

Sen får någon gärna tipsa vart man kan hitta billiga Pro-Ski C3 hjul. Skistart har ju lagt ner och Pölder är ju dyrare än de lokala handlarna. (Nu har ju iofs inte min lokale handlare Pro-Ski)

Link to comment
Share on other sites

Det är mycket bättre att ha spärrade hjul fram. Då sliter du mindre på som dyra spärrade hjulen. Och du kan åka mycket mera skidlikt tycker jag med spärr fram. Så har jag åkt länge.

Hmm. Mina C2 skidor har olika bredd fram (6 mm) och bak (8 mm) på axeln. Axeln på de spärrade hjulen hade visserligen en skåra men den är 6.5 mm bred. Så det går ju inte att byta fram och bak utan att göra inverkan på skidan. Ganska idiotiskt att ha olika bredd...

 

Sen är jag rätt säker nu på att mitt fall är det högerfoten som drar snett. Även framhjulen är lite snett slitna om man granskar dem närmare.

 

Såg att Pölder hade gjort om sin hemsida till mera Firefox-vänlig. 600 spänn för ett C3 hjul så det ligger nog i paritet för vad G&B tar.

 

Hur man tar loss axeln och kullagren på hjulen, såg inte helt uppenbart hur man gjorde? Är det enkelt att göra detta?

Link to comment
Share on other sites

Måste va nått fel, jag kör lätt en säsong (maj till oktober)på en hjuluppsättning, då kör jag ungefär 30h per månad. Om bara ena sidan slits så belastar man förmodligen snett om inte skidan är sne.

Är det så att ni som har problem med slitage på hjulen väger ganska mycket? Kan vara en orsak. Mitt ena hjul är också mer snedslitet. Denna skida drar sig också något mer. Jag kör enbart på icke bilvägar.

Link to comment
Share on other sites

Det är mycket bättre att ha spärrade hjul fram. Då sliter du mindre på som dyra spärrade hjulen. Och du kan åka mycket mera skidlikt tycker jag med spärr fram. Så har jag åkt länge.

Hmm. Mina C2 skidor har olika bredd fram (6 mm) och bak (8 mm) på axeln. Axeln på de spärrade hjulen hade visserligen en skåra men den är 6.5 mm bred. Så det går ju inte att byta fram och bak utan att göra inverkan på skidan. Ganska idiotiskt att ha olika bredd...

 

Sen är jag rätt säker nu på att mitt fall är det högerfoten som drar snett. Även framhjulen är lite snett slitna om man granskar dem närmare.

 

Såg att Pölder hade gjort om sin hemsida till mera Firefox-vänlig. 600 spänn för ett C3 hjul så det ligger nog i paritet för vad G&B tar.

 

Hur man tar loss axeln och kullagren på hjulen' date=' såg inte helt uppenbart hur man gjorde? Är det enkelt att göra detta?[/quote']

Det är bara att knacka ur den. Du kan behöva en dorn eller liknande på slutet. Det kan hända att det ena lagret följer med vilket bara är bra. Ta sedan en lämplig dorn och knacka ur det andra lagret. Om det är bakhjulet du ska byta på så sitter det ett nållager i mitten som ser till att hjulet bara kan rulla åt ett håll. Jag skulle rekommendera dig att använda ett skruvstäd eller en press för att ta ut det då det är ömtåligt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...