Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skidfrbundet bjuder in till virtuell ssongsfinal

Skidskyttefrbundet frstrker med Jean-Marc Chabloz som ny skyttetrnare

Anders Bystrm blir ny landslagschef

Uppdaterade rekommendationer fr trningshjul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Skid tunnel behov

• Vänligen logga in för att kunna svara
78 svar till detta ämne

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg
Jag som inbiten skidåkare kan inte för mitt liv säga att jag tycker skattemedel skall finansiera en skidtunnel. Skulle S-tälje kommun investera 120 milj i en tunnel vars kalkyl dessutom ger stora risker för betydande underskott även på drift skulle jag bli galen.

Jag har sagt det förut och säger det ännu en gång: Skidtunnlar är inget som kommer bära sig, ALDRIG. Det bär sig inte i Torsby och det bär sig ingenstans i Finland. Hur det är i Tyskland vet jag inte. Pratar vi en seriös konstsnöanläggning är det en annan sak. Då pratar vi kanske om 20 milj i investering och betydligt mindre driftskostnader. Det är också ett projekt som skulle kunna komma i närheten av vad jag delvis kan anse kan skattefinansieras.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 637 inlägg

Jag som inbiten skidåkare kan inte för mitt liv säga att jag tycker skattemedel skall finansiera en skidtunnel. Skulle S-tälje kommun investera 120 milj i en tunnel vars kalkyl dessutom ger stora risker för betydande underskott även på drift skulle jag bli galen.

Jag har sagt det förut och säger det ännu en gång: Skidtunnlar är inget som kommer bära sig, ALDRIG. Det bär sig inte i Torsby och det bär sig ingenstans i Finland. Hur det är i Tyskland vet jag inte. Pratar vi en seriös konstsnöanläggning är det en annan sak. Då pratar vi kanske om 20 milj i investering och betydligt mindre driftskostnader. Det är också ett projekt som skulle kunna komma i närheten av vad jag delvis kan anse kan skattefinansieras.

Håller med om det. Ett perfekt objekt för privata entusiasters pengar.

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 769 inlägg

....och jag upprepar mig själv igen och säger att:
Kan man skattesubventionera andra sportarenor så kan man även göra det med en skidtunnel.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 637 inlägg

Kan man skattesubventionera andra sportarenor så kan man även göra det med en skidtunnel.

Kan och ska är inte samma sak. Och ur publik/underhållnings/folknöje-synvinkel ligger nog en skidtunnel nästan i nivå med undervattensrugby. Trots Globens kalsongturer:-)

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Kan självfallet inte svara för hur samtliga kommuner i landet resonerar men vad jag vet om min egen kommun så är det just detta man inte vill göra. Ett exempel på hur man resonerar är den Friidrotts- och gymnastikhall som efterfrågats länge. Där vill man att en extern investerare skall bygga och driva hallen och kommunen blir en hyresgäst. När vi i föreningen sedan använder arenan så kommer vi i vår tur att få betala hyra till kommunen. Givetvis tänker man sig en "rabatt" på hyran för ungdomsverksamhet. Dock är gränsen mycket tydlig att det handlar om ungdomsträning. Samma sak om du vill låna en vanlig gymnastiksal, är det ungdomsträning organiserad i förening så kostar det noll, är det ett gäng gubbar som vill lira innebandy kostar det marknadsmässiga hyror. Man vill att hallen skall nyttjas av 2 stora idrotter (Friidrott och gymnastik) med hundratalet aktiva. Man vill även bereda plats för Simmhoppsklubben och framför allt vill man att skolorna skall använda hallen dagtid. Hur man ska få en skidtunnel att bli lika mångsidig har jag svårt att se.

Om jag som skidförening i Södertälje bedriver en ungdomsverksamhet kan jag erhålla bidrag i from av aktivitetsstöd. Jag kan få bidrag i form av subventionerade lokaler och kommunen lämnar även ett driftbidrag till att sköta en motionsgård där dra skidspår. Förutsättningen för bidraget är att det är öppet för alla och att ingen betalning krävs för att nyttja anläggningen. Men om jag åker med mina ungdomar och hyr in mig i lokaler utanför kommunen så kan jag inte få subventionerade priser. Och är i ligger ett problem. Södertälje Kommun kommer inte lämna bidrag för ett åk kort i en skidtunnel i Botkyrka kommun och jag kan inte som förening i Södertälje söka bidrag från Botkyrka kommun. Så vilken kommun kan då motivera en investering på 120 milj för en verksamhet som stöder ett begränsat antal ungdomar i kommunen?

Enda möjligheten jag ser är att flera kommuner i Stockholm gick ihop och finansierade tillsammans. Det gäller inte bara skidsporten utan även andra "mindre" idrotter som på kommun nivå är små men kanske på länsnivå är större. Det borde också vara möjligt att få "lokalbidrag" för verksamheten oavsett om hyran för lokalen är inom kommunens gränser eller utanför. Men att få ihop det politiska pusslet till en verklighet är ingen lätt sak, om ens möjlig. Titta bara på hur invandringen skiljer sig oerhört mellan kommuner, finns ingen solidaritet mellan kommuner där inte.

En tunnel måste drivas kommersiellt och då ska vi inte använda skattepengar. Det är min övertygelse men var och en får självfallet tycka annorlunda.

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 769 inlägg

Kan och ska är inte samma sak. Och ur publik/underhållnings/folknöje-synvinkel ligger nog en skidtunnel nästan i nivå med undervattensrugby. Trots Globens kalsongturer:-)

....och att arrangera skidtävlingar, typ sprint går inte i en skidtunnel, eller? I detta ämne har vi oerhört skilda uppfattningar.

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 769 inlägg

Kan självfallet inte svara för hur samtliga kommuner i landet resonerar men vad jag vet om min egen kommun så är det just detta man inte vill göra. Ett exempel på hur man resonerar är den Friidrotts- och gymnastikhall som efterfrågats länge. Där vill man att en extern investerare skall bygga och driva hallen och kommunen blir en hyresgäst. När vi i föreningen sedan använder arenan så kommer vi i vår tur att få betala hyra till kommunen. Givetvis tänker man sig en "rabatt" på hyran för ungdomsverksamhet. Dock är gränsen mycket tydlig att det handlar om ungdomsträning. Samma sak om du vill låna en vanlig gymnastiksal, är det ungdomsträning organiserad i förening så kostar det noll, är det ett gäng gubbar som vill lira innebandy kostar det marknadsmässiga hyror. Man vill att hallen skall nyttjas av 2 stora idrotter (Friidrott och gymnastik) med hundratalet aktiva. Man vill även bereda plats för Simmhoppsklubben och framför allt vill man att skolorna skall använda hallen dagtid. Hur man ska få en skidtunnel att bli lika mångsidig har jag svårt att se.

Om jag som skidförening i Södertälje bedriver en ungdomsverksamhet kan jag erhålla bidrag i from av aktivitetsstöd. Jag kan få bidrag i form av subventionerade lokaler och kommunen lämnar även ett driftbidrag till att sköta en motionsgård där dra skidspår. Förutsättningen för bidraget är att det är öppet för alla och att ingen betalning krävs för att nyttja anläggningen. Men om jag åker med mina ungdomar och hyr in mig i lokaler utanför kommunen så kan jag inte få subventionerade priser. Och är i ligger ett problem. Södertälje Kommun kommer inte lämna bidrag för ett åk kort i en skidtunnel i Botkyrka kommun och jag kan inte som förening i Södertälje söka bidrag från Botkyrka kommun. Så vilken kommun kan då motivera en investering på 120 milj för en verksamhet som stöder ett begränsat antal ungdomar i kommunen?

Enda möjligheten jag ser är att flera kommuner i Stockholm gick ihop och finansierade tillsammans. Det gäller inte bara skidsporten utan även andra "mindre" idrotter som på kommun nivå är små men kanske på länsnivå är större. Det borde också vara möjligt att få "lokalbidrag" för verksamheten oavsett om hyran för lokalen är inom kommunens gränser eller utanför. Men att få ihop det politiska pusslet till en verklighet är ingen lätt sak, om ens möjlig. Titta bara på hur invandringen skiljer sig oerhört mellan kommuner, finns ingen solidaritet mellan kommuner där inte.

En tunnel måste drivas kommersiellt och då ska vi inte använda skattepengar. Det är min övertygelse men var och en får självfallet tycka annorlunda.

Jag har full respekt för ditt resonemang Stefan och vi är åtminstone överens om en sak = att få en tunnel att gå runt ekonomiskt är högst tveksamt. Tror också på att ni som bor i de större regionerna måste komma överens om någon form av samfinansiering, men jag tror också på att vi måste bygga fler tunnlar i Sverige för att trygga framtiden för skidsporten. Vi kommer förmodligen få fler och fler varma vintar i framtiden och om vi inte i skidsverige agerar så riskerar vi att vara den sista generationen som utövar skidåkning. Jag tror på fler skidtunnlar och även fler konstsnöanläggningar, och jag tror samtidigt att vi måste vara beredda att betala för att få åka skidor.

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Jag tror inte att skidåkningens framtid ligger i fler skidtunnlar. Jag ser bara en skidtunnel som något som är bra att ha under några månader på hösten. Tillgången till en tunnel på någon km är inte tillräkligt för att göra folk intresserade i skidåkning eller få folk att fortsätta att åka om det blir dårliga vintrar.

Bra anlägg för konstsnö tror jag mycket mer på eftersom man då kan få till längre och mer varierande spår när vädret tillåter det.

Antewest

Antewest

Medlem

• Members
  • Pip
  • 104 inlägg
Varför inte ett "skidtält"? Har funderat på iden en del. Högbo bruk har ju konstfruset. Problemet där är att regn, vind och sol smälter snön ovanifrån och det blir is. Slänger man upp ett industritält på det så eliminerar man de problemen. Blir det varmt ute är det klart att snön smälter ovanifrån men inte alls lika snabbt... Detta koncept skulle bli betydligt billigare än en skidtunnel och skulle gissningsvis ändå kunna ha spår mellan oktober-april i Sthlmsområdet..
Att en enda kommun själva skulle finansiera en 2 km skidtunnel är förstås helt orimligt... Sen anser ju jag att en skidunnel/skidtält/ konstsnöspår inte måste vara jättelång... Främst till för att träna teknik och skidvana på. Är banan rätt byggd och hålls väl pistad räcker 200-300 m för att man ska få bra flyt i åkningen...

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 637 inlägg

....och att arrangera skidtävlingar, typ sprint går inte i en skidtunnel, eller? I detta ämne har vi oerhört skilda uppfattningar.

Hur mycket publik får du in och hur ofta? Vilken nytta för kommunens medborgare jämfört med en konstgräsplan, tex?

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 769 inlägg

Hur mycket publik får du in och hur ofta? Vilken nytta för kommunens medborgare jämfört med en konstgräsplan, tex?

Om vi nu ska gå in på petitesser så är min uppfattning att om alla de som åker skidor i Sverige hade lika nära till en skidtunnel som alla fotbollsspelarare har till en fotbollsplan så skulle de flesta ta chansen att åka hyfsat regelbundet. Om du har varit i Torsby så har du säkert konstaterat att det är en hel del vanliga motionärer som tar sig en tur även mitt i sommaren.
Din kommentar om undervattensrugbyn lämnar jag därhän och konstaterar istället att de gånger det har arrangerats ett skidlopp i ( och utanför) tunneln så har det varit rätt mycket folk på plats.

Heal

Heal

Ny medlem

• Members
  • 4 inlägg
Lönsamheten är ett problem precis som flera elitlag i diverse idrotter där kommun får peta till pengar hyra anläggningar kraftigt subventionerat etc. Tycker att bandy har gjort ett gott arbete och lyckats åsta komma fina inomhus anläggningar och skapat bra förutsättningar att få sporten in i framtiden. Svårt å tro att dessa anläggningar går "runt". Tittar vi på ekonomin så är skidförbundet bra mycket rikare än bandyförbundet. Frågan är om förbundet driver frågan tillräckligt hårt att skapa fina skidförhållanden i Sthlm. Antigen via tunnel eller ett konstsnöspår. I Italien finns det konstsnöspår som är 5 km långa och helt subventionerade av staten.

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 496 inlägg
Man behöver inte ens tro att det är svårt att få bandyhallarna att gå runt. Arenabolaget i Sandviken hade ju planer häromåret på att stänga ute stadens bandylag från bandyhallen (!) för att kunna ha mer lönsamma evenemang istället. Förmodligen evenemang som de har gripit ur fanstasin. Och nu blev det ju inte så. Fantasi som i sig oftast är beräkningsgrunden för tillkomsten av dylika arenor. Men ett fanstsiprojekt på andras bekostnad rättfärdigar i min värld inte ett annat.

Men kanske de konstnadsslukande bandyhallarna kunde börja fundera på skidåkare som ytterligare en alternativ inkomskälla under delar av av året. Eller även om det förmodligen är svårt att få vinst i det så åtminstone för att nyttja hallarna bättre.

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg
Kan hålla med om att Skidförbundet agerar lojt i frågan. Kan också säga att Friidrottsförbundet också är loja vad gäller frågan inomhushallar för Friidrott. Vet inte vad det beror på men att det inte finns seriösa konstsnöprojekt i Stockholm är en gåta och ett stort misslyckande från Skidförbundet men också oss Stockholmare som verkar i föreningarna.

Tittar vi på att utveckla skidåkningen så pratar vi om att rekrytera ungdomar. Att VL gubbar +35 (som mig själv som t.o.m är +40) så får vi nog se till att klara oss själva men för ungdomar finns det enklare saker att ta till än en tunnel. Kunde man erbjuda en yta motsvarande en hockeyplan med snö från säg September kan du köra mycket utvecklande övningar där. Alltifrån lek till rena teknik nötningar med filmning går att göra. En ungdom har inte behovet av att nöta mil på snö hela året och då pratar vi helt andra kostnader än 125 milj. En dylik anläggning skulle också snabbt kunna ställas om till att bli en isyta då det kommit snö eller konstsnö utomhus. Konståkningen skulle tex få en yta som avlastar rena ishockeyplaner, curling är en annan sport. Då når man en bredare skara, får en lägre kostnad och närmare sig en lösning som man kan tänka sig en skattefinansiering för. Vår och sommar kan andra idrotter vara i hallen, sporter där det är trångt på andra anläggningar, typ fotboll, innebandy mm. Det handlar om att hitta "multifunktion" helt enkelt.

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 769 inlägg
...och även jag undrar vad skidförbundet gör. Självklart borde det finnas ordentliga anläggningar (konstsnö) både i Stockholms- och Göteborgsregionen.
Nu blir det nästan otäckt Stefan eftersom jag kommer att hålla med dig om fler saker ;) Har skrivit det förut och skriver det gärna igen. Bygg multiarenor som kan användas till flera olika idrotter/ verksamheter.
Om skidsporten ska överleva behövs det fler konstsnöspår och, enligt min mening; skidtunnlar (som kan vara multiarenor).

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Nu blir det nästan otäckt Stefan eftersom jag kommer att hålla med dig om fler saker ;)

Är nog för att jag är född i Hagfors och uppväxt i Karlstad........ ;)

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 769 inlägg
Så är det!

RIS__Toni

RIS__Toni

Medlem

• Members
  • Pip
  • 68 inlägg

.....är det ungdomsträning organiserad i förening så kostar det noll, är det ett gäng gubbar som vill lira innebandy kostar det marknadsmässiga hyror. Man vill att hallen skall nyttjas av 2 stora idrotter (Friidrott och gymnastik) med hundratalet aktiva. Man vill även bereda plats för Simmhoppsklubben och framför allt vill man att skolorna skall använda hallen dagtid. Hur man ska få en skidtunnel att bli lika mångsidig har jag svårt att se.

Om jag som skidförening i Södertälje bedriver en ungdomsverksamhet kan jag erhålla bidrag i from av aktivitetsstöd. Jag kan få bidrag i form av subventionerade lokaler och kommunen lämnar även ett driftbidrag till att sköta en motionsgård där dra skidspår.

Ett stort problem för längdskidåkningen är den låga organisationsgraden - och även den låga graden av ideellt engagemang bland vuxna till förmån för barn och ungdomar.

Politiker lyssnar på väljarna och på föreningslivet. En fotbollsförening som har många och AKTIVA medlemmar och massvis med ungdomslag har självfallet mycket lättare att få gehör för sina åsikter än ett gäng män/gubbar som bara tänker på sin EGEN träning inför Vasaloppet.

Om alla som beklagar sig istället:
a) gick med i sin lokala skidklubb istället för i Axa Sports Club eller i "Företagets sportklubb"
B) engagerade sig någon gång i veckan att hjälpa klubbens barn och ungdomar med att lära ut skidor
c) deltog i klubbens grupp-träningar inom skidverksamhet
d) tävlade för klubben

...så kan jag garantera att slagstyrkan och politikernas vilja att lyssna och att investera pengar skulle öka markant!

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Hur stor ungdomsverksamhet finns det inom skidåkning i stockholm idag?

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 170 inlägg

Nu blir det nästan otäckt Stefan eftersom jag kommer att hålla med dig om fler saker ;)

Är nog för att jag är född i Hagfors och uppväxt i Karlstad........ ;)

Heja Värmland! :D

Skämt åsido så tror jag som alltid på läge, läge och läge. Går allt i lås i Kviberg här i Göteborg så kommer jag att köpa årskort. Läget ligger dessutom nära bra rullskidstråk så vi får se till att hjälpa till med uppmärkning av diverse slingor.

Redigerat av larsbern, 27 november 2012 - 13:50 .

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar