Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

bessemerloppet 19/2 högbo


AndEdb

Recommended Posts

Kan bara instämma med er båda. Tänkte efter loppet att min tid, knappt 2.26 hyfsat säkert borde ge mig led fem. När nu seedningen kommer visar det sig att det med god marginal räcker till led fyra. Känns förstås väldigt bra.

 

När man dock jämför med andra lopp gör det dock att Vasa-seedningen som helhet inte känns helt stabil. Kan deltagandet av namnkunniga åkare som Tynell, Bryntessom m.fl. på något vis ha bidragit till snällare marginaler neråt i leden?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply
Det var ett vasst startfält i Söndags vilket helt klart spelar stor roll då det ska seedas. Sen är seedningen alltid godtycklig. Men Ronnie Löf som kom 9a ska så klart seedas i elitledet, då han Är stabil elitledsåkare år. Redan där är det alltså 8min från segrare till elitledsgränsen. Då känns inte 10 min per led efter elit lika ologiskt tycker jag.
Link to comment
Share on other sites

Tyckte också att det verkade vara ganska bra seedningstider på Bessemer men fullt rimliga, trots att jag nu för första gången missar led 2 eller 3 och får stå i led 4 (efter att inte kört Vasan förra året och bara kört ett seedningslopp i år - Bessemer). Missade led 3 med mindre än 1 min men det beror mer på att jag laddade på i led 2 tempo trots att jag borde insett att jag var sämre tränad än tidigare år vilket ledde till mötet med väggen efter ca halva loppet och därefter tappade extremt mycket. Blev därför allmänt uppgifen och tappade ännu mer p g a det, synd annars hade jag sluppit "skammen" att hamna i led 4 :)

Fördelen är väl att man kan skylla på startled när det med största sannolikhet blir sämsta vasaloppet. Står man i led 4 får man väl se det som ok så länge man kommer under placering 2000 istället för att som vanligt ha sub 1000 som mål och missa det med ett antal minuter :)

Link to comment
Share on other sites

Det var ett vasst startfält i Söndags vilket helt klart spelar stor roll då det ska seedas. Sen är seedningen alltid godtycklig. Men Ronnie Löf som kom 9a ska så klart seedas i elitledet, då han Är stabil elitledsåkare år. Redan där är det alltså 8min från segrare till elitledsgränsen. Då känns inte 10 min per led efter elit lika ologiskt tycker jag.

Men det är väl det enda loppet i år där Ronnie hamnat inom elitledstiden. (Jag kan ha missat något men i regel har han hamnat i led1). Seedningen tycker jag är rimlig men klart åt det snällare hållet.

Link to comment
Share on other sites

Det var ett vasst startfält i Söndags vilket helt klart spelar stor roll då det ska seedas. Sen är seedningen alltid godtycklig. Men Ronnie Löf som kom 9a ska så klart seedas i elitledet' date=' då han Är stabil elitledsåkare år. Redan där är det alltså 8min från segrare till elitledsgränsen. Då känns inte 10 min per led efter elit lika ologiskt tycker jag.[/quote']

Men det är väl det enda loppet i år där Ronnie hamnat inom elitledstiden. (Jag kan ha missat något men i regel har han hamnat i led1). Seedningen tycker jag är rimlig men klart åt det snällare hållet.

Du har säkert rätt ang hans prestationer i vinter, jag gick bara på tidigare vasaresultat. Han fick dock stå som exempel för hur pass bra startfält det ändå var i söndags då han blir 9a. Visst kan man väl säga att detta inte var den tuffaste seedning man sett, men som sagt fullt Rimlig!

Link to comment
Share on other sites

Det var ett vasst startfält i Söndags vilket helt klart spelar stor roll då det ska seedas. Sen är seedningen alltid godtycklig. Men Ronnie Löf som kom 9a ska så klart seedas i elitledet' date=' då han Är stabil elitledsåkare år. Redan där är det alltså 8min från segrare till elitledsgränsen. Då känns inte 10 min per led efter elit lika ologiskt tycker jag.[/quote']

Men det är väl det enda loppet i år där Ronnie hamnat inom elitledstiden. (Jag kan ha missat något men i regel har han hamnat i led1). Seedningen tycker jag är rimlig men klart åt det snällare hållet.

Han har seedats till elitled nu 3 av 6 gånger och missat de andra tre gångerna med sekunder till minuter.

 

EDIT: Om jag nu tittade rätt :)

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att dom la 1:53 som elitgräns är väl för att dom inte vill ha Bärj i elitledet? Bra att han körde några sekunder saktare då....stackarn. Det är självklart svårt att seeda så att det känns rättvist för alla, men man får utgå ifrån att dom försöker göra sitt bästa. Det gör i alla fall jag. Sedan har dom rätt bra koll på svenska åkare i led 1 och elit, men i de utländska loppen är det givetvis svårare.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...