Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

bessemerloppet 19/2 högbo


AndEdb

Recommended Posts

Upprepar min fråga' date=' då stebes rapport nu är ungefär en vecka gammal.

 

Hur ser spårstatusen ut i nuläget? Någon som åkt de senaste dagarna, bör man undvika finskidor på söndag?

 

Verkar bli ett bra startfält, nu är även bröderna Tynell anmälda. Vilket ger ökade chanser att seeda fram sig. BRA![/quote']

Jag åker där dagligen, det kommer att bli bra det är jag övertygad om. Det jobbas som bara den med förstärkning där det är tunt med snö. Kanske bansträckningen blir annorlunda. Om man skall använda finskidor eller inte, jag själv har inget annat val eftersom fulskidorna har riktigt djupa fula jack som bromsar glidet rejält. Får väl slipa skidorna om det skulle gå illa. Eller leta upp en sponsor :) Tittade in på klart.se där ser det ut att komma snö före söndag. Om man nu kan lite på prognoser?

Snabba isiga spår? Vad kör du för fäste?

Snabba isiga har det inte varit, snarare kärvt och sugande. Fäste har inte varit så noga nu vid träning oftast Rode blått har funkat ibland Swix VR40. Just nu är det runt 0 och snöar, tror knappast på isiga spår. Vallatips till söndag låter jag vara osagt i nuläget.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Jag åker där dagligen' date=' det kommer att bli bra det är jag övertygad om. Det jobbas som bara den med förstärkning där det är tunt med snö. Kanske bansträckningen blir annorlunda. Om man skall använda finskidor eller inte, jag själv har inget annat val eftersom fulskidorna har riktigt djupa fula jack som bromsar glidet rejält. Får väl slipa skidorna om det skulle gå illa. Eller leta upp en sponsor :) Tittade in på klart.se där ser det ut att komma snö före söndag. Om man nu kan lite på prognoser?[/quote']

Snabba isiga spår? Vad kör du för fäste?

Snabba isiga har det inte varit, snarare kärvt och sugande. Fäste har inte varit så noga nu vid träning oftast Rode blått har funkat ibland Swix VR40. Just nu är det runt 0 och snöar, tror knappast på isiga spår. Vallatips till söndag låter jag vara osagt i nuläget.

Tack för bra rapport Stebe. Håll oss gärna uppdaterade.

Link to comment
Share on other sites

Upprepar min fråga' date=' då stebes rapport nu är ungefär en vecka gammal.

 

Hur ser spårstatusen ut i nuläget? Någon som åkt de senaste dagarna, bör man undvika finskidor på söndag?

 

Verkar bli ett bra startfält, nu är även bröderna Tynell anmälda. Vilket ger ökade chanser att seeda fram sig. BRA![/quote']

Jomen då måste ju även du åka bra :)

Absolut! Det är svårt att seeda fram sig på andras prestationer:)

enkelt: håll dig bara strax, eller långt, framför helst båda bröderna Tynell.

Link to comment
Share on other sites

Åkte runt banan i går' date=' denhär sträckningen blir det enl. den information jag har. Det finns en karta på passet.

http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=19364925[/quote']

Ser ut att bli en stakfest, trots att det verkar vara lite knixigt.

Höjdmarkeringarna som Garmin ritar tar jag med en stor nypa salt. Men rätt som du säger långt stakparti med en samling knixar på slutet. Enl. väderprognoser ser det ut att bli vallningsföre, eller inte...;)

Link to comment
Share on other sites

Fy fan vad trist att de tog bort den enda delen med lite åkbackar. Nu finns ju bara backen efter start och backen på 2,5:an kvar.

Rätt beslut att ta bort den delen. Inte åkmässigt kanske, men där är rejält med vassa stenar och grus. Skulle inte hålla med den snömängden som är nu.

Link to comment
Share on other sites

Fy fan vad trist att de tog bort den enda delen med lite åkbackar. Nu finns ju bara backen efter start och backen på 2' date='5:an kvar.[/quote']

Rätt beslut att ta bort den delen. Inte åkmässigt kanske, men där är rejält med vassa stenar och grus. Skulle inte hålla med den snömängden som är nu.

OK, hur hård är bädden? Ska man ta dasslocken eller går det med mindre truga?

Link to comment
Share on other sites

Fy fan vad trist att de tog bort den enda delen med lite åkbackar. Nu finns ju bara backen efter start och backen på 2' date='5:an kvar.[/quote']

Rätt beslut att ta bort den delen. Inte åkmässigt kanske, men där är rejält med vassa stenar och grus. Skulle inte hålla med den snömängden som är nu.

OK, hur hård är bädden? Ska man ta dasslocken eller går det med mindre truga?

Stavbädden brukar gå sönder efter något varv, men man kommer inte så djup med den ringa snömängd som är nu.

Link to comment
Share on other sites

Hej stebe,

 

Tack för fin info om banan, ser fram emot loppet!

 

Har några enkla frågor som komplettering till det som står ovan:

1. Vad är det för typ av terräng som banan går på när det inte är elljuset?

2. Är det 10km stakning mer eller mindre och sen lite knixar på slutet? Är en led 6 åkare..

3. Är det "spring" backar eller tror du det kommer att finnas spår?

4. Hur har spåren sett ut, tror du på bra glid?

5. Vad tror du om fästet? Om du får ta en riktigt vild gissning..

 

Vet att glid och fästefrågorna är högst svåra att svara på men det är ju ändå värt ett försök :-)

Link to comment
Share on other sites

Rätt beslut att ta bort den delen. Inte åkmässigt kanske' date=' men där är rejält med vassa stenar och grus. Skulle inte hålla med den snömängden som är nu.[/quote']

OK, hur hård är bädden? Ska man ta dasslocken eller går det med mindre truga?

Stavbädden brukar gå sönder efter något varv, men man kommer inte så djup med den ringa snömängd som är nu.

Tackar återigen för bra rapport från spåren Stebe! En fundering är om den "ringa snömängden" du beskriver ändå är utan genomslag?

Link to comment
Share on other sites

Där spåret går finns inte några genomslag nu, hur det ser ut efter att alla åkare passerat vet jag inte men det ser ut att vara en bra grund.

Andreazzz, Fästet kan jag inte ens gissa i dag det är nu -7 i morgon ser det ut att bli mildare. Den delen som är utanför el-ljusspåret är det rätt flackt, med några små knixar. Som jag ser det är alla backarna åkbara eller om man är bra stakåkare stakbara. Bara att välja.

Link to comment
Share on other sites

Stebe, jag förstår att det är svårt att sia om..

 

Funderar hursom på om denna funkar imorrn alt. typ VR50: http://m.skidsport.nu/vinter/valla-och-tillbehor/fastvalla/burkvalla/racing/skigo-rod-silver-special-fluor-kicker

 

Är ganska talanglös på valla men det blir nog bra tillslut :-)

 

Glid har jag lagt Skigo HF gul, har kortat zonerna nästan ända in till klister zonen..

 

Väl mött!

Link to comment
Share on other sites

Aaaargh, hur ska man valla i morgon? Har en röd Rodevalla som det står 0-2+ på, och Rodes klister. Vill helst slippa gegga med klister. Har även Rodes violet, men den kanske är för hård. Är inte alls bekväm med att valla för fel sida nollan.

Oerhört svårt att med säkerhet säga vad som ska fungera i morgon. Prognoserna från de olika metrologerna går isär. Vissa har regn i prognosen för natten och morgonen andra inte. Bara hoppas vi slipper renget och kan går säkert på burkvalla.

Link to comment
Share on other sites

Vad har ni haft för glid på skidorna? Hade ni bra glid? Körde ni ovallat?

 

Jag körde men hade inte då något superglid som jag borde ha haft idag, pga av föret. Alla blåste förbi mig i backarna, därför vill jag veta vad ni hade lagt på för glid.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade skapligt glid under mina skidor utom där det var som blötast (hade nog behövt rill). Hade vallat med Skigo c22 pulver och under hade jag gamla Skigo 242 HF blandat med Swix Hf6.

 

Hade inget vidare fäste Swix kr50 kanske lite för kort lagt. För då jag sprang i en del backar bet det, men inte med diagonalåkning i spåret.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...