Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ni som körde VL utan fäste - hur gick det?


mollino

Recommended Posts

VL och dess bansträckning är en sak och säkert svårt att göra något åt. Jag tycker dock att det är trist att många seedningslopp anpassar sin banprofil så att den är stakbar. Tycks dra fler motionärer på det sättet och därmed inbringa mer slantar.

 

Ett begripligt resonemang, men trist att alla lopp ska handla om att staka.

 

Ja, jag vet. Det finns undantag med mer tekniska lopp, men ju mer fokus på stakandet, ju färre deltagare i tex Engelbreksloppet kan jag tro.

 

Men vem är jag att sitta här och klaga. Jag har ju ingen lösningen på problemet. Inte ens ett fjuttigt förslag... Förbjuda stakning i backar? Nej...så dumt!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Birken går att staka lika väl som Vasan' date=' det är bara några backar efter Kvarstaddammen där man möjligen får saxa precis som de flesta som diagonalar ändå gör, men loppet har ändå för farliga nedförsbackar för svenskar om det blir isföre. Norrmän har en helt annan teknik.[/quote']

Jag är inte så väldigt intresserade av om det går att staka ett lopp eller inte utan om det är bäst att staka hela loppet eller inte.

 

Det är väl just det där med att man inte behöver vara en komplett skidåkaren för att köra bra jag tycker är synd. Om man ska bli en bra skidmotionist i sverige så gäller det att staka, staka och staka. Träna på diagonal eller nedförsbackar är inte så viktigt.

 

Samma utväckling inom mtb har hänt för länge sedan i Norge och är väl på god väg att hända i sverige med cykel vasan. Många tycker att det är svårt och går sakta att sykla i skogen på stigar. Då blir det en marknad för tekniskt väldigt lätta "mtb ritt" för det är de som massan gillar och dessa ritt mer eller mindre omdefinierar sporten och gör det svårt att hitta mtb ritt som faktiskt går en stor del på tekniska stigar.

När det gäller MTB håller jag med dig helt, tyvärr får du inte de stora massorna att köra på småstigar och dessutom blir det kö om det är många startande. Tror iof att de flesta som orkar staka VL eller Birken ändå behärskar diagonalåkning och nedförskörning rätt bra, men de upplever väl att det går för långsamt. Och återigen de flesta stakar ändå 95% och minst 95% kommer aldrig att staka hela VL

Skulle tro att de flesta som håller någorlunda tempo diagonalar ungefär 10% av Vasan om man räknar i tid dvs. Kanske 5% om man räknar sträcka?

Link to comment
Share on other sites

Jag har en för mig nästan sensationell nyhet att rapportera. Gösta Lönnelid körde i år sitt 50 Vasalopp . Han genomförde det på 5.59. Redan det otroligt. Han ringde just till mig och berättade att han körde utan fästvalla och att han har specialtränat för detta hela vintern bkl.a. för att han haft problem med en hälsena och inte kunde diagonala som vanligt. JAG tycker detta är sensationellt och visar ju klar att ni yngre som tvekar givetvis kan klara det. Jag är faktiskt förstummad, jag trodde detta var omöjligt för oss åldringar (jag är ju dessutom rena junioren i förhållande till honom). Gösta har ju varit mycket högt placerad i många lopp när han var aktiv men ändå. JAG TYCKER DETTA LÅTER SOM ÅRETS PRESTATION. Vad tycker ni ?

Han pratade jag med i starten! Han startade som första man längst till vänster i 5an, jag och min kompis bakom. Krutgubbe! Jag trodde jag hörde fel när han pratade om att staka hela =D

Link to comment
Share on other sites

Diagonala hela vasan? Var med ett år runt millennieskiftet när det kändes som en bra idé. Typ motvind och snöslask. Sprack mest på att den totala avsaknaden av spår gjorde diagonal omöjligt, medan stakning "bara" var löjligt tungt.

 

Hur mycket stakade segrarna i VL på 20- och 30-talen?

10%?

50%?

Link to comment
Share on other sites

Diagonala hela vasan? Var med ett år runt millennieskiftet när det kändes som en bra idé. Typ motvind och snöslask. Sprack mest på att den totala avsaknaden av spår gjorde diagonal omöjligt, medan stakning "bara" var löjligt tungt.

 

Hur mycket stakade segrarna i VL på 20- och 30-talen?

10%?

50%?

97, 97, var har du tagit vägen nu?

Vattenplanning från led 10. Plastpåsar i pjäxorna. Det var tider det.

Link to comment
Share on other sites

Det var också mitt första vasalopp och jag tyckte det var helt ok förhold. Möjligt att det blev sämre för de som kom längre bak än mig.

Jag kanske höll på för länge i solgasset... :rolleyes:

Nja det var inte så mkt solgass det året snarare regn, minns att det mest var vatten och grus i Moraparken och på måndag hade inte loppet gått att köra.

 

http://svtplay.se/v/1413515/vasaloppet_1997_-_sammandrag

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...