Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ni som körde VL utan fäste - hur gick det?


mollino

Recommended Posts

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Några funderingar:

- tror inte så många hade sagt "staka" om det varit lite segare före

- hur mycket glid stjäl egentligen en bra fästvallning? (beror förstås på föret, se ovan)

- många som tränar väldigt mycket stakmaskin o rullskidor. Tunga medelålders sörlänningar som heller står på gymet än springer i skogen (är själv en av dem)?

- jämför med segrarna i vasaloppet för 50 år sen, då man diagonalade största delen men det ändå gick hyfsat fort. Som nån skrev åks det nog mer diagonal i Norge, nog kan man diagonala ganska fort om man bara försöker

Link to comment
Share on other sites

Tynell va ju topp 3 upp för första backen....

Men hur mycket energi använde han?

 

Att eliten kan staka fort opp branta backar vet jag men jag betvivlar att de använder mindre energi än de som går i samma fart i diagonal. Jag tror också att de som diagonalade kunde ha gått snabbare än de som bara stakar.

Link to comment
Share on other sites

Några funderingar:

- tror inte så många hade sagt "staka" om det varit lite segare före

- hur mycket glid stjäl egentligen en bra fästvallning? (beror förstås på föret, se ovan)

- många som tränar väldigt mycket stakmaskin o rullskidor. Tunga medelålders sörlänningar som heller står på gymet än springer i skogen (är själv en av dem)?

- jämför med segrarna i vasaloppet för 50 år sen, då man diagonalade största delen men det ändå gick hyfsat fort. Som nån skrev åks det nog mer diagonal i Norge, nog kan man diagonala ganska fort om man bara försöker

Ja, herregud! Till och med på platten så spurtade ju t.ex. Wassberg genom att diagonala! :-) Men allting går ju framåt, så även tekniken.

Link to comment
Share on other sites

Är det bara en tillfällighet som gör att jag tycker klassiska skidor glider bättre i klassiska spår. Mina klassiska har iaf bättre glid på samma preparering. Det skulle ju innebära' date=' trots att de inte är lika smidiga, att man tjänar på att bara staka på ett par klassiska skidor än att staka med skejtskidor.[/quote']

Jag såg på den norska sendingen av marcialonga och Fredrik Aukland och Samdal var i "studion". Enligt den sändningen var det oppenbart att klassiska stakskidor var bättre än skate skidor och de kritiserade Northugs val att staka på skate skidor. I söndagens vasaloppsändning sa Blomquist att de som stakade stakade på skate skidor och att det var det som var bäst. Jag vet i alla fall vem jag tror är mest insatt i val av skidor.

:-) Dock så borde Blomqvist kunna en del också men jag håller med. Ibland så känns han lite träig och kör i samma (hjul)spår!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror många missar hur kroppens energireserver fungerar när man tänker bara stakning, även i eliten där man på de flesta intervjuer får känslan av att de har väldigt dålig koll på just den biten (rätta mig gärna om jag har fel).

 

Om man bara stakar så kommer man i mål med en massa lagrat glykogen i benen som man inte kunnat använda (endast det i levern går att transporter dit det behövs, inte det i musklerna). Därför tror jag på att använda benen inte för att det går fortare eller lättare där/när man gör det utan för att det sparar energi i stakmusklerna/lever/magsäcken.

Link to comment
Share on other sites

Det snackas bara om stakning kontra diagonal i den här tråden. Är det ingen som kan stakning med frånskjut längre? Den växeln använder jag (som har klena armar) rätt mycket i farter ned till 3.20-3.30 min/km. I de farterna är det mer vilsamt för mig att köra stakning med frånskjut än ren stakning. Går det fortare än så stakar jag förstås också. För åkare från säg led 3 och bakåt borde det vara en mycket användbar växel. Ändå ser man många åkare längre bak i leden som tjurigt står och stakar utan frånskjut och dessutom med låg frekvens. Det verkar inte speciellt effektivt.
Link to comment
Share on other sites

Är det bara en tillfällighet som gör att jag tycker klassiska skidor glider bättre i klassiska spår. Mina klassiska har iaf bättre glid på samma preparering. Det skulle ju innebära' date=' trots att de inte är lika smidiga, att man tjänar på att bara staka på ett par klassiska skidor än att staka med skejtskidor.[/quote']

Jag såg på den norska sendingen av marcialonga och Fredrik Aukland och Samdal var i "studion". Enligt den sändningen var det oppenbart att klassiska stakskidor var bättre än skate skidor och de kritiserade Northugs val att staka på skate skidor. I söndagens vasaloppsändning sa Blomquist att de som stakade stakade på skate skidor och att det var det som var bäst. Jag vet i alla fall vem jag tror är mest insatt i val av skidor.

:-) Dock så borde Blomqvist kunna en del också men jag håller med. Ibland så känns han lite träig och kör i samma (hjul)spår!

Det han sa var ju att de körde på skateskidor eftersom de klassiska skidorna hade ruggad fästzon vilket ju inte är optimalt om man vill glidvalla helsa skidan. Man tycker ju dock att de borde ha något klassiskt par som de slipat om.

Link to comment
Share on other sites

Det snackas bara om stakning kontra diagonal i den här tråden. Är det ingen som kan stakning med frånskjut längre? Den växeln använder jag (som har klena armar) rätt mycket i farter ned till 3.20-3.30 min/km. I de farterna är det mer vilsamt för mig att köra stakning med frånskjut än ren stakning. Går det fortare än så stakar jag förstås också. För åkare från säg led 3 och bakåt borde det vara en mycket användbar växel. Ändå ser man många åkare längre bak i leden som tjurigt står och stakar utan frånskjut och dessutom med låg frekvens. Det verkar inte speciellt effektivt.

Har också tänkt på det. Använder själv den växeln mest av alla men jag är ju långsammare än dig. Intressant att du använder den i såpass hög fart.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror många missar hur kroppens energireserver fungerar när man tänker bara stakning, även i eliten där man på de flesta intervjuer får känslan av att de har väldigt dålig koll på just den biten (rätta mig gärna om jag har fel).

 

Om man bara stakar så kommer man i mål med en massa lagrat glykogen i benen som man inte kunnat använda (endast det i levern går att transporter dit det behövs, inte det i musklerna). Därför tror jag på att använda benen inte för att det går fortare eller lättare där/när man gör det utan för att det sparar energi i stakmusklerna/lever/magsäcken.

Precis. Energi som den som har den kvar använder för att vinna spurten. Det är en jäkla skillnad på att vinna en spurt och att komma tvåa även om det bara skiljer några tiondelar på ca fyra timmars åkning (det låter lite men är ganska mycket). Att köra en km/h snabbare i en spurt kanske kräver 20% större insats (någon twistad 80-20-regel). Obs - bara en spekulation. Jag har inga vetenskapliga belägg.

 

Det resonemanget får mig att tro att elitmotionären har mer att vinna av att bara staka än eliten då elitmotionären inte behöver ha den där sista edgen för spurten...

Link to comment
Share on other sites

Det han sa var ju att de körde på skateskidor eftersom de klassiska skidorna hade ruggad fästzon vilket ju inte är optimalt om man vill glidvalla helsa skidan. Man tycker ju dock att de borde ha något klassiskt par som de slipat om.

Det är just det de har enligt Fredrik Aukland som borde veta.

Link to comment
Share on other sites

Det han sa var ju att de körde på skateskidor eftersom de klassiska skidorna hade ruggad fästzon vilket ju inte är optimalt om man vill glidvalla helsa skidan. Man tycker ju dock att de borde ha något klassiskt par som de slipat om.

Det är just det de har enligt Fredrik Aukland som borde veta.

Ja han känns lite utdaterad ibland.

Mattias Svahn har nog bättre koll och kontakter in i teamen så tycker det är synd att de inte kör med honom som kommentator även på Vasaloppet.

Men det är troligen lite känsligt det där.

 

För oss amatörer utan stor skidpark fungerar det fint att ta stålsickeln på den uppruggade ytan. Så behöver man inte slipa om hela skidan.

Link to comment
Share on other sites

Det snackas bara om stakning kontra diagonal i den här tråden. Är det ingen som kan stakning med frånskjut längre? Den växeln använder jag (som har klena armar) rätt mycket i farter ned till 3.20-3.30 min/km. I de farterna är det mer vilsamt för mig att köra stakning med frånskjut än ren stakning. Går det fortare än så stakar jag förstås också. För åkare från säg led 3 och bakåt borde det vara en mycket användbar växel. Ändå ser man många åkare längre bak i leden som tjurigt står och stakar utan frånskjut och dessutom med låg frekvens. Det verkar inte speciellt effektivt.

Jo - men den här tråden handlaar väl om att åka utan fäste. Hur tusan åker du med frånskjut utan fäste?

Link to comment
Share on other sites

Det han sa var ju att de körde på skateskidor eftersom de klassiska skidorna hade ruggad fästzon vilket ju inte är optimalt om man vill glidvalla helsa skidan. Man tycker ju dock att de borde ha något klassiskt par som de slipat om.

Det är just det de har enligt Fredrik Aukland som borde veta.

Ja han känns lite utdaterad ibland.

Mattias Svahn har nog bättre koll och kontakter in i teamen så tycker det är synd att de inte kör med honom som kommentator även på Vasaloppet.

Men det är troligen lite känsligt det där.

 

För oss amatörer utan stor skidpark fungerar det fint att ta stålsickeln på den uppruggade ytan. Så behöver man inte slipa om hela skidan.

För några år sedan var det mer fokuspå att staka på skate-skidor. Många i eliten gjorde det. Nu har det svängt till att mer staka på klassiska skidor. Snacket numera är att det är bättre. Många tycker dock att det är mer stabilitet i skate-skor, så de väljer dessa.

 

Men för oss amatörer kan jag bara säga att det beror på skidorna. Har man inte en skidpark på åtminstone 5 par av varje, så är det bäst att ta det paret som för dagen går bäst i det föret. Om det sedan är ett klassiskt par eller skate gör det samma. Kommer ni upp i elitled kan ni börja fundera på de små skillnader som blir att staka på skate respektive klassiskt.

Link to comment
Share on other sites

Det snackas bara om stakning kontra diagonal i den här tråden. Är det ingen som kan stakning med frånskjut längre? Den växeln använder jag (som har klena armar) rätt mycket i farter ned till 3.20-3.30 min/km. I de farterna är det mer vilsamt för mig att köra stakning med frånskjut än ren stakning. Går det fortare än så stakar jag förstås också. För åkare från säg led 3 och bakåt borde det vara en mycket användbar växel. Ändå ser man många åkare längre bak i leden som tjurigt står och stakar utan frånskjut och dessutom med låg frekvens. Det verkar inte speciellt effektivt.

Håller helt med. Där jag brukar åka, led 3-5, så märker jag att vi är få som kör stakning med frånskjut där andra gått över på diagonal. Detta trots att vi vinner placeringar med mindre energiåtgång.

 

Många skidåkare låter sig luras av sin upplevelse av fart när de diagonalar. De tror det går fortare än det gör. Dessutom verkar de inte medvetna om hur energikrävande det är (därför skidåkare har den bästa uppmätta syreupptagningsförmågan bland elitidrottare).

 

Att däremot dra på sig mjölksyra i stakningsmusklerna, vilket krävs om du kör ovallat och inte är elit, straffar sig för mycket mot slutet av loppet. Bättre är istället att använda stakning med frånskjut oftare fram till syran börjar komma krypande.

 

Så för oss som inte står längst fram tror jag fäste alltid är en bra avvägning.

Link to comment
Share on other sites

Det jag tror sker med alla de olika teknikerna är att man måste vara rätt van med dem för att de ska bli effektiva. I både diagonal och i stakning med frånskjut använder man hela kroppen på ett sätt som gör att pulsen och flåset kan gå opp rätt mycket om man inte har bra teknik och är van med rörelsen. Jag tror det är därför som rätt många välger att staka mycket, det tar mycket muskulärt men man har i alla fall ofta kontroll på flåset. Ett annat problem med stakning med frånskjut är att man kan få glipptak och det slipper man om man bara stakar.

 

Möjligt att det är jag som är spesiell eller gjort något helt fel men jag tycker faktiskt att stakning med frånskjut är den svåraste tekniken. Tidigare hade jag problem med att få fast skidorna i stakning med frånskjut också när jag hade tillräkligt fäste för att gå rätt bra diagonalt. Nu börjar det dock gå klart bättre.

 

Vilken teknik som är effektivast vid en viss lutning och före tror jag är väldigt individuelt och beror på vilka tekniker personen behärskar rent tekniskt och hur mycket de har tränat den tekniken.

Link to comment
Share on other sites

Det snackas bara om stakning kontra diagonal i den här tråden. Är det ingen som kan stakning med frånskjut längre? Den växeln använder jag (som har klena armar) rätt mycket i farter ned till 3.20-3.30 min/km. I de farterna är det mer vilsamt för mig att köra stakning med frånskjut än ren stakning. Går det fortare än så stakar jag förstås också. För åkare från säg led 3 och bakåt borde det vara en mycket användbar växel. Ändå ser man många åkare längre bak i leden som tjurigt står och stakar utan frånskjut och dessutom med låg frekvens. Det verkar inte speciellt effektivt.

Håller helt med. Där jag brukar åka' date=' led 3-5, så märker jag att vi är få som kör stakning med frånskjut där andra gått över på diagonal. Detta trots att vi vinner placeringar med mindre energiåtgång.

 

Många skidåkare låter sig luras av sin upplevelse av fart när de diagonalar. De tror det går fortare än det gör. Dessutom verkar de inte medvetna om hur energikrävande det är (därför skidåkare har den bästa uppmätta syreupptagningsförmågan bland elitidrottare).

 

Att däremot dra på sig mjölksyra i stakningsmusklerna, vilket krävs om du kör ovallat och inte är elit, straffar sig för mycket mot slutet av loppet. Bättre är istället att använda stakning med frånskjut oftare fram till syran börjar komma krypande.

 

Så för oss som inte står längst fram tror jag fäste alltid är en bra avvägning.[/quote']

Jag håller inte med... tycker stakning med frånskut är den långsammaste växeln. Kan vara engergisparande men de hjälper inte om den går för sakta

Link to comment
Share on other sites

Att så få bland eliten väljer att köra ovallat är en mycket tydligare indikation på vad du ska välja än vad vinnaren råkar köra på.

 

För att göra en statistisk analys skulle vi behöva uppgifter om många fler (+100/startgrupp) som körde ovallat. En sådan undersökning skulle VL enkelt själva kunna göra i ett email.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en för mig nästan sensationell nyhet att rapportera. Gösta Lönnelid körde i år sitt 50 Vasalopp . Han genomförde det på 5.59. Redan det otroligt. Han ringde just till mig och berättade att han körde utan fästvalla och att han har specialtränat för detta hela vintern bkl.a. för att han haft problem med en hälsena och inte kunde diagonala som vanligt. JAG tycker detta är sensationellt och visar ju klar att ni yngre som tvekar givetvis kan klara det. Jag är faktiskt förstummad, jag trodde detta var omöjligt för oss åldringar (jag är ju dessutom rena junioren i förhållande till honom). Gösta har ju varit mycket högt placerad i många lopp när han var aktiv men ändå. JAG TYCKER DETTA LÅTER SOM ÅRETS PRESTATION. Vad tycker ni ?
Link to comment
Share on other sites

Jag har en för mig nästan sensationell nyhet att rapportera. Gösta Lönnelid körde i år sitt 50 Vasalopp . Han genomförde det på 5.59. Redan det otroligt. Han ringde just till mig och berättade att han körde utan fästvalla och att han har specialtränat för detta hela vintern bkl.a. för att han haft problem med en hälsena och inte kunde diagonala som vanligt. JAG tycker detta är sensationellt och visar ju klar att ni yngre som tvekar givetvis kan klara det. Jag är faktiskt förstummad, jag trodde detta var omöjligt för oss åldringar (jag är ju dessutom rena junioren i förhållande till honom). Gösta har ju varit mycket högt placerad i många lopp när han var aktiv men ändå. JAG TYCKER DETTA LÅTER SOM ÅRETS PRESTATION. Vad tycker ni ?

73 år gammal och bara stakning, knappast ngn äldre åkare före, jo det är verkligen imponerande. Dessutom hade han bättre placering än de senaste två åren. Hörde av en klubbkompis med ungefär samma tid att det sett en med veterannrlapp i "60-65 års åldern" staka hela vägen, det var nog han då. De visar att det går att träna upp muskelstyrkan även uppe i åldern. Fast jag sagt motsatsen tidigare så kommer jag nu att börja träna för att staka nästa lopp. Kanske går det snabbare om det är ett svårt men hyfsat snabbt före eller kanske inte. Men det är en utmaning och ngt jag vill ha med i mitt skid-CV när jag sitter på hemmet:). Diagonal och stakning med frånskjut är ju faktiskt också av naturen långsammare växlar eftersom en skida faktiskt måste stå stilla annars kan den inte fästa.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en för mig nästan sensationell nyhet att rapportera. Gösta Lönnelid körde i år sitt 50 Vasalopp . Han genomförde det på 5.59. Redan det otroligt. Han ringde just till mig och berättade att han körde utan fästvalla och att han har specialtränat för detta hela vintern bkl.a. för att han haft problem med en hälsena och inte kunde diagonala som vanligt. JAG tycker detta är sensationellt och visar ju klar att ni yngre som tvekar givetvis kan klara det. Jag är faktiskt förstummad, jag trodde detta var omöjligt för oss åldringar (jag är ju dessutom rena junioren i förhållande till honom). Gösta har ju varit mycket högt placerad i många lopp när han var aktiv men ändå. JAG TYCKER DETTA LÅTER SOM ÅRETS PRESTATION. Vad tycker ni ?

Har för mig att det finns forskning på området, kanske HC Holmberg har sagt något. Har för mig att det är lättare att hålla kapaciteten i stakningen upp i åldern då stakning ofta kräver en mindre hjärt-lung kapacitet. Tror att många äldre, både damer och herrar borde satsa mer på att utveckla stakkapaciteten både muskulärt som konditionsmässigt.

 

Annars så ska man väl använda sig av sina styrkor. Brinken ska naturligtvis diagonala när han kan med den teknik och syreupptag han har. På samma sätt så använda Vibeke sin kapacitet optimalt och åkte ifrån dom andra damerna uppför. Dock saknar deras val relevans när jag ska optimera min prestation så man bör vara försiktig med att dra individuella slutsatser av generaliseringar.

 

Att många i toppen hade fästvalla betyder ju inte att dom stakade mycket mindre än Tynell och Rezak, förmodligen så var det många som bara gick diagonal i startbacken. Mot risberg gick det så lätt ändå och mot Oxberg var väl fästet borta. Att då dra slutsatsen att dom med fästvalla hade lite mera tryck i spurten finner jag tveksamt även om Brinken säkert gjorde rätt val.

Link to comment
Share on other sites

Tror mycket beror på föret d v s om det går lätt eller trögt....Om det nästa år vräker ned snö, eller är riktigt kallt, att skidorna går trögt för alla i 9 mil och att elitens tider kanske är +30min el mer jämfört med i årets s k supersnabba lopp, ja då vill nog inte jag vara den som försöker staka hela loppet..

Ändå känns det som jag tvingats göra detta några gånger nu, d v s staka nästan hela VL, p g a dåligt fäste...Tokigt värre, eftersom min styrka är just diagonal och stakning med frånskjut..

Link to comment
Share on other sites

Jag har en för mig nästan sensationell nyhet att rapportera. Gösta Lönnelid körde i år sitt 50 Vasalopp . Han genomförde det på 5.59. Redan det otroligt. Han ringde just till mig och berättade att han körde utan fästvalla och att han har specialtränat för detta hela vintern bkl.a. för att han haft problem med en hälsena och inte kunde diagonala som vanligt. JAG tycker detta är sensationellt och visar ju klar att ni yngre som tvekar givetvis kan klara det. Jag är faktiskt förstummad' date=' jag trodde detta var omöjligt för oss åldringar (jag är ju dessutom rena junioren i förhållande till honom). Gösta har ju varit mycket högt placerad i många lopp när han var aktiv men ändå. JAG TYCKER DETTA LÅTER SOM ÅRETS PRESTATION. Vad tycker ni ?[/quote']

Har för mig att det finns forskning på området, kanske HC Holmberg har sagt något. Har för mig att det är lättare att hålla kapaciteten i stakningen upp i åldern då stakning ofta kräver en mindre hjärt-lung kapacitet. Tror att många äldre, både damer och herrar borde satsa mer på att utveckla stakkapaciteten både muskulärt som konditionsmässigt.

 

Annars så ska man väl använda sig av sina styrkor. Brinken ska naturligtvis diagonala när han kan med den teknik och syreupptag han har. På samma sätt så använda Vibeke sin kapacitet optimalt och åkte ifrån dom andra damerna uppför. Dock saknar deras val relevans när jag ska optimera min prestation så man bör vara försiktig med att dra individuella slutsatser av generaliseringar.

 

Att många i toppen hade fästvalla betyder ju inte att dom stakade mycket mindre än Tynell och Rezak, förmodligen så var det många som bara gick diagonal i startbacken. Mot risberg gick det så lätt ändå och mot Oxberg var väl fästet borta. Att då dra slutsatsen att dom med fästvalla hade lite mera tryck i spurten finner jag tveksamt även om Brinken säkert gjorde rätt val.

Det är Arthur Forsberg som forskat på området, hjärt/lungkapacitet blir ju sakta men säkert sämre med åren även om man tränar, muskelstyrka kan man träna och förbättra långt upp i åldrarna.

Link to comment
Share on other sites

Tror mycket beror på föret d v s om det går lätt eller trögt....Om det nästa år vräker ned snö, eller är riktigt kallt, att skidorna går trögt för alla i 9 mil och att elitens tider kanske är +30min el mer jämfört med i årets s k supersnabba lopp, ja då vill nog inte jag vara den som försöker staka hela loppet..

Ändå känns det som jag tvingats göra detta några gånger nu, d v s staka nästan hela VL, p g a dåligt fäste...Tokigt värre, eftersom min styrka är just diagonal och stakning med frånskjut..

Just det talar för att träna inför ett staklopp, blir det ett väldigt svårt vallningsföre, kan man då lugnt somna och veta att man har alla chanser i världen att göra sitt bästa VL någonsin placeringsmässigt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...