Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ni som inte går in i "väggen" under VL


Svedberg

Recommended Posts

En mugg av allt som erbjuds under loppet vid varje kontroll!

Glöm inte buljongen!

En bit bulle också.

Enervit Liquid med koffein vid 12 km till mål.

 

Ursäkta Svedberg, jag åkte ÖS, inte VL. Vet ej om det skiljer något på utbudet VL/ÖS på kontrollerna?

Link to comment
Share on other sites

Jag drack blåbärssoppa i alla kontroller en eller två muggar, samt att den klubb jag åker för har en drickastation mellan alla kontroller efter Smågan. Där serveras sportdryck. I Hökbergskontrollen gjorde jag ett undantag från bara blåbär och åt även en bulle samt tog den enervit som serverades, för då var jag riktigt trött.
Link to comment
Share on other sites

Mestadels blåbärssoppa plus någon mugg buljong och någon mugg vatten ca 3muggar per kontroll plus gelen i Hökberg. Ingen sportdryck.

Någon mugg vatten även på extrakontrollerna i Gopshus och Läde.

Klarar du dig från att pissa på 3 muggar per kontroll?

Link to comment
Share on other sites

Mestadels blåbärssoppa plus någon mugg buljong och någon mugg vatten ca 3muggar per kontroll plus gelen i Hökberg. Ingen sportdryck.

Någon mugg vatten även på extrakontrollerna i Gopshus och Läde.

Klarar du dig från att pissa på 3 muggar per kontroll?

Ja det brukar gå bra.

Sen blir det kanske inte att man dricker ur varje mugg fullt ut innan man slänger den så i praktiken kanske det är 2,5 mugg.

Link to comment
Share on other sites

Varje kontroll fr o m Mångsbodarna: 2 blåbär, ett bett på runekakan*, en vatten

 

*Som runekakor men jag häller bara ner smeten i en påse, vid björnstorpskontrollen tyckte de att det såg ut som något som kom ut från baksidan på en häst :)

Link to comment
Share on other sites

Mestadels blåbärssoppa plus någon mugg buljong och någon mugg vatten ca 3muggar per kontroll plus gelen i Hökberg. Ingen sportdryck.

Någon mugg vatten även på extrakontrollerna i Gopshus och Läde.

Kör inte du LCHF?

Jo men jag testar lite olika upplägg under loppen, i år testade jag lite mer socker (blåbärssoppa) under loppet än tidigare då jag kört mer vatten och buljong.

Däremot ingen kolhydratladdning innan eller kolhydratrik kost innan loppet. Ett paket bacon och tre ägg till frukost.

Märker ingen större skillnad på de olika uppläggen under loppen.

Det är framförallt kostupplägget som varit skillnaden för mig mellan att vägga eller inte vägga, jag har tidigare väggat flera ggr. Är dock inte lika strikt längre är nånstans mellan LCHF och Colting.

Link to comment
Share on other sites

Tog slut i Evertsberg förra VL pga slarv med vätska och hade en plågsam färd därifrån till Mora. Målsättningen för i år var att dels inleda lite lugnare och njuta av loppet och dels att verkligen dricka/äta på stationerna.

 

I år ca 3-4 muggar per kontroll (vatten, blåbär, sportdryck och ibland buljong) samt ytterligare någon mugg vatten eller apelsinklyfta i företagskontrollerna (4 st).

 

Bulle i Mångsbodarna, Enervit Gel i Risberg, 1/2 powerbar i Evertsberg, en till gel i Oxberg och Enervit Liquid i Hökberg.

 

Hysteriskt vätskeintag som resulterade i behov av teknisk paus med knappt 20 km kvar.

 

Visst har man sina tröttthetsperioder men jag var aldrig nere i källaren på samma sätt som förra året och dessutom pigg vid målgång och därefter.

Pulskurvan mycket jämnare i år medan förra årets snittpuls droppade 10-15 slag efter E-berg jämfört med innan. Hastigheten följde givetvis pulskurvan...

 

Att jag tog det något lugnare pga sämre träning samt att föret var bättre i år kan givetvis bidragit men jag är alldeles övertygad om att slarv med dricka straffar sig hårt.

Link to comment
Share on other sites

Jag är nog typisk sån som INTE går in i någon vägg. Jag dricker normalt två muggar blåbär soppa i lugn takt vid varje station, med undantag för den första då jag tar en vatten och en sportdryck och vid de två sista stationerna byter jag ut en båbär mot kaffe. Jag brukar dessutom ibland när det är ett tungt lopp komplettera med en två Vitargo energikakor under loppets gång.
Link to comment
Share on other sites

Laddat med lite kolhydratspulver 3 dagar innan. Under själva loppet 1 mugg sportdryck vid varje tillfälle (riktig och sponsrad kontroll), någon enstaka gång blev det 2 muggar. +1 gel +0,5 liter sportdryck i bältet. kanske 3 bullar totalt. Kände mig tom i kroppen när det var 15km kvar men ingen vägg denna gång.
Link to comment
Share on other sites

I snitt två muggar blåbärssoppa, en sportdryck och lite vatten vid varje station kompletterat med lite Kaffe under andra hälften. Därutöver 1-2 runekakor vid varje kontroll. 3 Liquids jämnt fördelat på de tre sista kontrollerna.

Resultatet? Pigg och glad ända in över mållinjen.

Link to comment
Share on other sites

Varje kontroll fr o m Mångsbodarna: 2 blåbär, ett bett på runekakan*, en vatten

 

*Som runekakor men jag häller bara ner smeten i en påse, vid björnstorpskontrollen tyckte de att det såg ut som något som kom ut från baksidan på en häst :)

:) :D :lol:

 

Själv kör jag oftast en vatten, en blåbär per station. En runekaka i Evertsberg, en i Hökberg, tog en jä..a tid att processa... måste hitta nåt effektivare. Ska nog satsa på smågodis som brorsan. Blev en kaffe i Oxberg tror jag - gött. Råkade bli nån sportdryck (Enervit) i Mångsbodarna eller Risberg - fick så jävla ont i magen och kräksuppstötningar i stakningen efteråt. Röd flagg!

2 Enervit liquid i Hökberg däremot var kanon. Attans praktiska att suga i sig. För jä..a irriterande i spåret.

Link to comment
Share on other sites

Så här åt jag under Vasaloppsdagen:

 

Frukost kl. 3:

Rejäl portion med flingor, fil, russin och banan.

Fralla.

Blåbärsdryck, apelsinjuice och äppeljuice.

 

I bilen kl. 5-7:

Banan och blåbärsdryck

 

Kl. 6 en Enervit Presport.

 

Kl. 7:30 en Enervit Liquid.

 

Kl. 7-7:45 en Cola-flaska. ;)

 

Under loppet:

6 "Globen Special" mellan kontrollerna, tappade den 7e. :(

2 muggar per kontroll blandat Blåbär/Sportdryck inkl. extrakontrollerna, fick en tablett på ett ställe också. I praktiken dricker man väl 1/2-3/4 per mugg?

2 Enervit Liquid i Hökberg.

 

Jag var kissnödig vid toppen på förstabacken men det gick tur och väl över sedan...

Link to comment
Share on other sites

Hur ser erat vätske och energi intag ut under loppet?

Ni som inte har langning främst men alla svar är välkomna :)

Eget vätskebälte 0,5 liter med sportdryck samt 4 gel instoppade i byxan.

Tar första gelen och en klunk ur flaskan direkt när jag kommer upp på myrarna, sen 1-2 muggar varje kontroll, kanske nån bulle också.

Trixet är nog att hålla ett jämnt intag under hela loppet, framförallt mellan de kontroller dt är längre än 10 km.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar inte "vägga" men i år har jag haft problem på båda seedningsloppen jag kört och även på vasan. Jag har laddat som jag brukar inför alla loppen så antingen öppnar jag för hårt eller så har tre säsonger i rad utan några som helst långlopp helt enkelt gjort att jag inte är van vid hårt arbete länge.

 

Nåväl, på vasan startade jag med magproblem ca 10 dagar innan och de höll i sig till torsdagen innan loppet. Minimalt med kolhydrater under dessa dagar ... Sedan så började jag peta i mig lite ris och från fre em åt jag normalt och kompletterade med 5 påsar vitargo electrolyte fram tills start.

Käkade frukost kl 3, 1 tallrik havregrynsgröt. Kompletterade med ett par mackor och en banan runt 7 och lite sportdryck. Sedan drack jag 1 vatten och 2 sportdryck på varje kontroll. Provade även blåbärssoppa i mångsbodarna men konstigt nog så vände sig magen ut och in av det. Trodde det skulle funka bättre än sportdryck, men icke ... Sedan tröck jag i mig 2 gel och 6 liquid samt dricka på alla extrakontroller som fanns. Drack även 1 liter vitargo electrolyte som jag hade med mig själv.

Ändå var jag helt tom i Oxberg ... Drog i mig 2 liquid med koffein i hökberg men det hände ingenting och det brukar ge en jäkla kick åtminstone för en stund. Jag dog inte totalt men var tvungen att dra ned på farten ganska ordentligt.

Jag tycker nog mitt energiintag under själva loppet var väldigt högt, mycket högre än normalt, så antingen gick jag på för hårt första halvan (kändes inte så), min risiga uppladdning tog ut sin rätt eller så är jag helt enkelt för ovan vid långa distanser och fettdrift.

Till saken hör också att jag inte hade något pannben efter Oxberg utan rabblade mest aldrig mer, aldrig mer ... Den mentala biten är jäkligt viktig så med mer positiva tankar kanske det inte känts så tungt ...

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar inte "vägga" men i år har jag haft problem på båda seedningsloppen jag kört och även på vasan. Jag har laddat som jag brukar inför alla loppen så antingen öppnar jag för hårt eller så har tre säsonger i rad utan några som helst långlopp helt enkelt gjort att jag inte är van vid hårt arbete länge.

 

Nåväl, på vasan startade jag med magproblem ca 10 dagar innan och de höll i sig till torsdagen innan loppet. Minimalt med kolhydrater under dessa dagar ... Sedan så började jag peta i mig lite ris och från fre em åt jag normalt och kompletterade med 5 påsar vitargo electrolyte fram tills start.

Käkade frukost kl 3, 1 tallrik havregrynsgröt. Kompletterade med ett par mackor och en banan runt 7 och lite sportdryck. Sedan drack jag 1 vatten och 2 sportdryck på varje kontroll. Provade även blåbärssoppa i mångsbodarna men konstigt nog så vände sig magen ut och in av det. Trodde det skulle funka bättre än sportdryck, men icke ... Sedan tröck jag i mig 2 gel och 6 liquid samt dricka på alla extrakontroller som fanns. Drack även 1 liter vitargo electrolyte som jag hade med mig själv.

Ändå var jag helt tom i Oxberg ... Drog i mig 2 liquid med koffein i hökberg men det hände ingenting och det brukar ge en jäkla kick åtminstone för en stund. Jag dog inte totalt men var tvungen att dra ned på farten ganska ordentligt.

Jag tycker nog mitt energiintag under själva loppet var väldigt högt, mycket högre än normalt, så antingen gick jag på för hårt första halvan (kändes inte så), min risiga uppladdning tog ut sin rätt eller så är jag helt enkelt för ovan vid långa distanser och fettdrift.

Till saken hör också att jag inte hade något pannben efter Oxberg utan rabblade mest aldrig mer, aldrig mer ... Den mentala biten är jäkligt viktig så med mer positiva tankar kanske det inte känts så tungt ...

Med bara ett dygns normal kost är det väl sviterna av magsjukan som ställde till det snarare än för litet energiintag innan och under loppet?

Link to comment
Share on other sites

Har väl aldrig gått in i "väggen" på Vasan men har alltid ett par riktiga sackningar och mentala/fysiska nergångar trots bra med energi vilket jag tror är rätt normalt på en så lång och krävande distans, brukar oftast kunna rädda situationen med koffeingel.

 

laddning med Vitargo veckan innan.

1-2 muggar per kontroll.

7 st extra muggar via extra service.

1-2 energibars med mig.

2-4 energigel med mig.

 

energismässigt så räcker det men blir trött ändå :-)

Link to comment
Share on other sites

Brukar ta 2 - 2½ mugg per kontroll, blandad blåbär o sportdryck. Äter under vägen ett par bullar + ett par kexchoklad eller Twix (lättare att tugga än sport-bars, och snällare mot magen. Löjligt mycket billigare.). O så nån gel på slutet. Får inte sällan en svacka nånstans runt 6 mil, försöker åtgärda det genom att äta lite extra i E-berg.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...