Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad har ni för tider i Concept2-roddmaskin?


ablearcher

Recommended Posts

Verkar finnas evidens för din teori Thorrez. Denna effekt av att"...increase the drag on the boat" kan ju inte finnas i en roddmaskin?

 

Borde ju vara ungefär samma förklaring som att större personer har en fördel i SkiErg men inte nödvändigtvis på skidor' date=' jämför annan tråd som är igång.

 

Tillägg: Sen var väl Brandin i ärlighetens namn kanske "tall and chubby" snarare än bara "tall and muscular"..? Borde göra skillnaden roddmaskin vs. vattenrodd ännu större?[/quote']

Liknelsen haltar något eftersom du i skidor i princip enbart flyttar din egen kroppsvikt, här flyttar du båten också varför en större absolut styrka och massa är intressant och inte bara relativt kroppsvikten.

 

Det finns också en klassindelning i rodd mellan lättvikt och tungvikt, tungviktsklassen är den snabbaste men det finns säkerligen en brytpunkt när vikt/massa i förhållande till muskelmassa och vattenläge är negativt.

 

Men det behöver inte vara negativt att båten går lägre i vattnet det finns givetvis ett idealläge. vanliga båtar kan man ju ha barlast i för att tynga dem.

En sak som många glömmer är att rodd på vatten flyttar du kroppen och påverkar du båten mycket. Felaktig rörelsemönster motverkar båtens fart framåt.

sant, det är en del teknik

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Verkar va klen på Roddmaskinen och i SkiErgen (Bara kört båda en gång men still) i jämförelse med Vasa-resultat.

 

Körde alltså roddmaskin längre än lite uppvärmning idag. Testade 5km, i helt max men hårt. 23:09 och blodblåsor landade det på! (Med en paus för att dra åt fotremmarna som jag tycker suger)

Link to comment
Share on other sites

Efter en dykning i träningsdagboksarkivet visar det sig att jag köra lite hösten 2010 men 45:00 på milen och 22:03 på 5 km (vilket inte var max då jag tydligen sprang 5 km på löpband efter det).

 

Jag mindes bara det avbrutna 1,1 km-passet där jag var väldigt nära att kräkas efterår och har min hittills högsta snittpulsnotering (178) men det var efter 5 km på löpbandet och beror nog mest på att jag varit sjuk veckorna innan.

Link to comment
Share on other sites

Körde alltså roddmaskin längre än lite uppvärmning idag. Testade 5km, i helt max men hårt. 23:09 och blodblåsor landade det på! (Med en paus för att dra åt fotremmarna som jag tycker suger)

2:18-fart tyder på att du verkligen inte hittat rätt teknik. Enklast är väl att ta en titt på någon instruktionsfilm på Youtube.

 

Kortfattat: kör inte på högt motstånd (reglaget på 2-5 beroende på kroppsvikt). Kraften kommer från benen och det kräver att armarna är helt raka (och avslappnade). Benen trycker först (explosivt), ryggen håller emot, ryggen fortsätter en liten bit och armarna sist - vilket är en väldigt liten del av kraften i draget. Åk långsamt fram på sitsen. För 2:18-fart ska du inte behöva en högre takt än 25 drag i minuten även om du inte roddtränat alls.

 

Om du har problem med fotremmarna verkar det som att du åker alldeles för häftigt fram och tillbaka. Rodd är visserligen explosivt, men ändå en lugn rörelse - så länge man inte ror lagbåt i tävlingstakt ...

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja jag försökte använda benen så gott som möjligt i första delen av draget, mot slutet fick jag syra i framsidan. Även slappna av med armarna i början etc. Men jag har ju förstås inte sett mig själv dra, kanske ser ut som ett mongo!

 

Får testa lite mer... : )

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...