Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pulvervalla


patrik

Recommended Posts

När jag köpte min första riktiga utrustning så köpte jag ett pulver som hette vauhti black fox , nu undrar jag om det är ett bra pulver och i så fall vid vilka förhållanden. Har aldrig blivit läge att prova har istället kört på deras förhärdningspulver fox 20. Kan man blanda dessa pulver och i så fall vem lägger man överst?
Link to comment
Share on other sites

Hej Patrik!

Var förra året på föreläsning hos "Vauhtikungen" Johan Lind. Han prata bl.a om black foxen och sa att den kan gå väldigt bra när det är rätt före för den. Den kan fungera i kallare & torrar (60%) förhållanden än de flesta andra pulver. Hade själv köp en burk några år tidigare, och testat den några gånger utan bra resultat. Tog upp detta med honom och fick bl.a. höra att det är väldigt vikigt att man gnider lätt med en naturkork på pulvret när man lagt på det på skidan för att fördela sönder grafit/molybden klumparna i pulvret. Till skillnad från påläggning av andra pulver ska man ha låg värme på järnet och dra fram & tillbka (obs! akta dig för att bränna belaget), och de bildas inga "stjärnor över belaget. Borsta sedan till en blank yta.

 

Har efter detta inte haft möjlighet att testa pulvret.

 

 

Mer info om Vauhti´s pulver:

http://www.johanlind.com/svenska/vallning/Alltid_det_ratta_skidforet_pa_svenska.pdf

 

Vänliga Hälsningar

/ Steffe

Link to comment
Share on other sites

Hej Patrik!

Var förra året på föreläsning hos "Vauhtikungen" Johan Lind. Han prata bl.a om black foxen och sa att den kan gå väldigt bra när det är rätt före för den. Den kan fungera i kallare & torrar (60%) förhållanden än de flesta andra pulver. Hade själv köp en burk några år tidigare, och testat den några gånger utan bra resultat. Tog upp detta med honom och fick bl.a. höra att det är väldigt vikigt att man gnider lätt med en naturkork på pulvret när man lagt på det på skidan för att fördela sönder grafit/molybden klumparna i pulvret. Till skillnad från påläggning av andra pulver ska man ha låg värme på järnet och dra fram & tillbka (obs! akta dig för att bränna belaget), och de bildas inga "stjärnor över belaget. Borsta sedan till en blank yta.

 

Har efter detta inte haft möjlighet att testa pulvret.

 

 

Mer info om Vauhti´s pulver:

http://www.johanlind.com/svenska/vallning/Alltid_det_ratta_skidforet_pa_svenska.pdf

 

Vänliga Hälsningar

/ Steffe

Blackfox är bra. men ska man ha ett pulver så är det väl inte det väder som en motionär behöver HF i .De flesta "kallcera" pulver blir de lite mer släpp i om man går lätt me rotorkork efteråt. tex FC7.

Link to comment
Share on other sites

Om du ska ha ett vauhti pulver så är det Zerofox du ska köpa, Lite konstigt att du köpte Blackfox, varför?

Det var väl i begynnelsen och man var okunnig. Jag fick också ett bra pris dessutom vis av erfarenhet av 2 öppet spår där högsta temperaturen var-13 och lägsta -30.Och om man läser om pulvret så ska det funka inom ett stort temperaturintervall dessutom i lortig snö......Voila allt detta sammantaget så tyckte jag det var klockrent att köpa det. Men som sagt har inte provat det så jag vet inte hur bra det är. Jag hade ett annan fråga om fox20

använde det ifjol på ös och det funkade bra ,iaf första halvan.Det är ett kallpulver för väldigt slitande underlag t ex omfrusen snö.Jag undrar om man kan kombinera det med ngt annat pulver (black fox) för att utnyttja bådas egenskaper. (Har ckså fc8)

Tack för svaren så långt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...