Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Utflyktsmål i södra Sverige


Volevodin

Recommended Posts

Har ni fler förslag på utflyktsmål lämpliga att åka rullskidor/inlines på. Funderar på om Ulricehamn skulle kunna vara nåt, det är väl dit rullskidloppet går ?

Men det kanske finns fler ställen. Mitt förslag:

Ett kortare utflyktsmål: Vaggeryd-Hok-Vaggeryd= 16 km. Om man lyckas ta sig över en trafikerad väg så kan man lägga till Vaggeryd-Byarum-Vaggeryd ca 1 mil. dvs turen nästan bilfri.

Sträckan mot Hok går på en ganska bred cykelväg med fin asfalt, platt bara en liten backe före Hok. Sträckan mot Byarum går på en smalare cykelväg, bara åkt den en gång, kommer ej ihåg standarden på asfalten, troligen bra.

Ps. Vaggeryd ligger ca 3 mil söder om Jönköping.

 

Obs. Skulle du ha otrolig tur, så möter du en inlinesåkare i röd hjälm på gamla stenåldersinlines !:o ;)

Link to comment
Share on other sites

Gamla järnvägen/numera cykelbanan från Falköping förbi Ulricehamn till Tranemo är utmärkt för rullskidor/inlines/cykel. Inga backar precis, men massor med mil med ostörd åkning.

Låter intressant! Är det svår att hitta på några ställen, antar att den inte är helt intakt hela vägen? Var är det lämpligt att kliva på om man vill börja i Falköping?

Link to comment
Share on other sites

Gamla järnvägen/numera cykelbanan från Falköping förbi Ulricehamn till Tranemo är utmärkt för rullskidor/inlines/cykel. Inga backar precis' date=' men massor med mil med ostörd åkning.[/quote']

Låter intressant! Är det svår att hitta på några ställen, antar att den inte är helt intakt hela vägen? Var är det lämpligt att kliva på om man vill börja i Falköping?

Har inte kört allra sydligaste biten, men den är väl skyltad överallt och lätt att hitta överallt jag åkt på den. Dessutom i princip intakt hela vägen, med undantag för några enstaka kvarter mitt i samhällena. I Falköping tror jag, om jag kommer ihåg rätt, att man lättast hittar den strax norr om väg 47. På Falköpings kommuns hemsida står det "Vägbeskrivning

Cykelvägen nås bäst från Vilhelmsro gård utmed Bangatsleden alldeles innan S:t Olofs kyrkogård". Själv har jag utgått från samhället Trädet mitt mellan Falköping o Ulricehamn o cyklat åt bägge håll. Från Falköping går det lite uppför, sedan utför längs Ätradalens västra sluttning ner till Ulricehamn o så vidare söderut längs östra sjöstranden. Gott om fikaställen o affärer i småsamhällena o fin strandpassage i Ulricehamn.

 

Vore ett kul heldagsprojekt att åka rullskidor hela vägen, med lunch o bad i Ulricehamn!

Link to comment
Share on other sites

Gamla järnvägen/numera cykelbanan från Falköping förbi Ulricehamn till Tranemo är utmärkt för rullskidor/inlines/cykel. Inga backar precis' date=' men massor med mil med ostörd åkning.[/quote']

Låter intressant! Är det svår att hitta på några ställen, antar att den inte är helt intakt hela vägen? Var är det lämpligt att kliva på om man vill börja i Falköping?

Har inte kört allra sydligaste biten, men den är väl skyltad överallt och lätt att hitta överallt jag åkt på den. Dessutom i princip intakt hela vägen, med undantag för några enstaka kvarter mitt i samhällena. I Falköping tror jag, om jag kommer ihåg rätt, att man lättast hittar den strax norr om väg 47. På Falköpings kommuns hemsida står det "Vägbeskrivning

Cykelvägen nås bäst från Vilhelmsro gård utmed Bangatsleden alldeles innan S:t Olofs kyrkogård". Själv har jag utgått från samhället Trädet mitt mellan Falköping o Ulricehamn o cyklat åt bägge håll. Från Falköping går det lite uppför, sedan utför längs Ätradalens västra sluttning ner till Ulricehamn o så vidare söderut längs östra sjöstranden. Gott om fikaställen o affärer i småsamhällena o fin strandpassage i Ulricehamn.

 

Vore ett kul heldagsprojekt att åka rullskidor hela vägen, med lunch o bad i Ulricehamn!

Här början den:

http://maps.google.se/maps?hl=sv&sugexp=frgbld&cp=5&gs_id=2o&xhr=t&q=falk%C3%B6ping&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&biw=1003&bih=920&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wl

 

Går även att köra igenom Falköping. Men se upp för några färisten på den norra delen.

Link to comment
Share on other sites

Finns cykeluthyrning i U-hamn, men kolla med turistinfo när de börja. U-hamn är naturlig startpunkt för turer på asfalterade banvallar västerut mot Borås, norröver mot Falköping och söderut mot Tranemo. Ett superställe för banvalleälskare

 

Jag gillar grusvägar (som ni vet) - och de finns där också...

Link to comment
Share on other sites

Gamla järnvägen/numera cykelbanan från Falköping förbi Ulricehamn till Tranemo är utmärkt för rullskidor/inlines/cykel. Inga backar precis, men massor med mil med ostörd åkning.

Banvallen fortsätter även söder om Tranemo. Den korsar bilvägen mot Ambjörnarp strax söder om Tranemo, och fortsätter söderut. Jag vet dock inte hur långt asfalten sträcker sig, har bara spanat in de första kilometrarna.

 

Jag hoppas att jag kan testa sträckningen någon gång under våren när jag är ute på jobb i närheten.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...