Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur enkelt att byta hjul?


Cloud

Recommended Posts

Ni som kär rullskidor med olika tröghet på hjulen - byter ni fram och tillbaka på samma par rullskidor eller har ni flera par?

 

Jag är sugen på att köra en del pass med trögare hjul, men funderar på hur krångligt det är. Kör på Elpex Vasa med normalhjul nu. Funkar det att byta hjul mellan passen eller är det krångligt?

Link to comment
Share on other sites

Ni som kär rullskidor med olika tröghet på hjulen - byter ni fram och tillbaka på samma par rullskidor eller har ni flera par?

 

Jag är sugen på att köra en del pass med trögare hjul, men funderar på hur krångligt det är. Kör på Elpex Vasa med normalhjul nu. Funkar det att byta hjul mellan passen eller är det krångligt?

Nja, det tar väl någon minut eller två per hjul om det inte fastnat. Men det är rätt tråkigt att byta. Så helst flera par. Hjulen är ändå rätt dyra att köpa separat. Rekommenderar i så fall att du bara byter bak och då väljer trögast möjligt. Priset blir mer överkomligt och det hjulet står ändå för 75% av motståndet dessutom är det ngt lite större risk för att skidan spårar lite fel om man byter fram.

Link to comment
Share on other sites

Skulle dock rekommendera tva separata par. Sen Jag byte hjul drar mina swenor snett, har krävt hopplöst många justeringar för att få dessa att gå rakt. Hade inga problem innan bytet. Skitjobbig när skidorna drar snett. Så så enkelt är det inte att bara byta innan varje pass. Bytet går fort men justeringar tar tid....
Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar att du köper ett par rullskidor till med trögare hjul. Det är tråkigt att hålla på med hjulbyten och oftast har man inte tid till detta. Om jag var du skulle jag köpa ett par Elpex Vasa med 3-ans hjul. Det är bra att ha flera par av samma sorts rullskidor för då kan man ta reservdelar från ett par till ett annat par om det skulle behövas. Ett ekonomialternativ är att du köper ett par Everest-rullskidor. Dom är trögare än dom du har och kostar ca hälften av vad ett par Elpex Vasa gör. Everest är dock inte lika sköna att åka på som Elpex samt att de håller inte lika bra.
Link to comment
Share on other sites

Sen Jag byte hjul drar mina swenor snett, har krävt hopplöst många justeringar för att få dessa att gå rakt. Hade inga problem innan bytet. Skitjobbig när skidorna drar snett. Så så enkelt är det inte att bara byta innan varje pass. Bytet går fort men justeringar tar tid....

Då lär du väl inte ha alutech? Inte heller har du Elpex som frågeställningen var från trådskaparen. Drar inte snett på samma sätt som Fiberglass eller för den skull de OneWay-skidor jag provat.

 

Men jag är kanske som flera andra här som rekommenderar flera par istället för att byta hjul titt som tätt. (Även om jag föredrar Elpex Team istället för Wasa)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...