Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Distans- vs. intervallpass!


Halvar

Recommended Posts

Och musklernas uthållighet/lokala syreupptagnings förmåga/mitokondrie effektivitet tränas bäst under långa pass så vitt jag har hört. (varför vet jag inte' date=' om det inte bara är det att man inte orkar ha högre intensitet under långa pass).[/quote']

Håller med i det mesta du skrev.

Som jag ser det finns väl risken att man lättare drar på sig sjukdomar/skador om man kör långa distanser i hög intensitet. I alla fall om man inte tränat lugnt tidigare. (Hårda distanser blir det ju när det är dags för seedningstävling/-ar.) Meningen just med ett distanspass tycker jag ska vara att man inte ska vara sliten dagen efter.

 

Men för att återknyta till det du skrev först i det jag citerar ovan så håller jag med. Därför tycker jag det är lite konstigt att Svärd mfl i sina träningsupplägg i Vasalöpare och på andra platser tycker att det är likgiltigt i vilken idrottsgren man tränar distanserna i inför just VL. Just här tycker jag ju att grennära vore klart att föredra. Eller har ni där ute andra synpunkter?

 

(Är det mitokondrier? Hört någon gång att man utvecklar fler kapillära blodkärl... Någon som vet vilket?)

I allmänhet skall väll distanspassen tränas grenspecifikt..

Men det finns fortfarande viss anledning att tex köra distans pass i andra träningsformer, då man ändå "tränar kroppen" på att använda fett som energikälla? Men detta bör väl endast göra då man faktiskt inte kan köra ett grennära distanspass? då fördelarna med gren nära är samma, fast lite fler :O

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply
I allmänhet skall väll distanspassen tränas grenspecifikt..

Men det finns fortfarande viss anledning att tex köra distans pass i andra träningsformer, då man ändå "tränar kroppen" på att använda fett som energikälla?

¨

 

Det beror väl lite på hur det där med att träna kroppen att använda fettförbränning fungerar. Är det musklerna som ska anpassas så lär grenspecifik träning vara bra, men om mer centrala organ i kroppen jobbar med fettspjälkning (levern kanske? är det någon som kör leverspecifik träning?) kanske det inte spelar så stor roll vad man tränar. Efter en snabb googling hamnade jag på Wikipedia... Där sägs att både fettvävnad, lever och muskler är inblandade i fettmetabolismen. Min slutsats, med vederbörlig reservation för tillförlitligheten i den källan, är då att grenspecifik träning är bäst, men att alternativträning skulle kunna ge effekt också. Nu har jag ingen aning om var flaskhalsen finns. Är det mobiliseringen av fettsyra från fettvävnad runt om i kroppen eller metabolismen av fettsyran i musklerna? Går det fortare att tillgodogöra sig fett insprängt i de aktuella musklerna elelr är det ingen skillnad?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan dock inte relatera till skidträningsupplägg, men om kroppen svarar likadant på skidträning som på cykelträning så har jag mitt recept färdigt. Grundkondis och styrka måste vara i symbios för att kunna utnyttjas maximalt, det finns ingen anledning till att ha en massiv o2 upptagning om musklerna tar slut innan flåset. Min senaste cykelsäsong var uppbyggd på följande "grovt beskrivet" strategi. Försäsong (vinter)-fokus på att bygga grundstyrka. Långa pass på ganska låg kadens, tung belastning, styrketräning- blandat med alternativ konditionsträning, typ löpning för att bibehålla flåset.

Tidig vår- mer specifika cykelintervaller, dock långa tex 2x20min med 2-4min vila. Kadens något högre än innan. Distanspass på 2-2,5h uppdelat på fartlek. Snittpuls ca 75-80% av max.

Vår- Korta superintensiva intervaller. 4x4min flåsettor och tabata pass. Varvat med distans på 2h. Antal pass per vecka har varierat något, pga jobb, familj mm, men ett minimum på 3 pass i veckan och max 5. Vilodag efter distanspass.

Det som gav störst effekt var 2x20 passen. Tröskeln höjdes markant på kort tid.

Min skidsatsning liknar detta upplägg, och håller på med styrkeuppbyggnad just nu, varvat med 2h distanpass på rullor i "högt" tempo. Får se hur resultatet blir när snön kommer.

Link to comment
Share on other sites

Räknas 40h i veckan med motorsåg som Distansträning?

 

Jag har personligen svårt att ge mig ut och "finåka" i flera timmar när man skulle kunna köra ett rejält intervallpass istället!

 

Jag kör max ett renodlat A1 pass i veckan och 3-4 intervallpass samt maxstyrka men det vore kanske bättre att finåka lite mer?

Link to comment
Share on other sites

Ungefär:) Och finåka orkar man bara i en timme' date=' sen kommer tristessen:)[/quote']

Haha brukar man inte säga att A1 ska vara minst 2h för att ge tillräcklig effekt? Men det kanske inte stämmer längre...

Fan grabbar, ni har fel mental inställning. 3H A1 är njutning. Du hinner njuta av omgivningen, du hinner åka och funderar på livets mysterium, du hinner tänka på tekniken. Ren njutning med andra ord :D

Link to comment
Share on other sites

Ungefär:) Och finåka orkar man bara i en timme' date=' sen kommer tristessen:)[/quote']

Haha brukar man inte säga att A1 ska vara minst 2h för att ge tillräcklig effekt? Men det kanske inte stämmer längre...

Fan grabbar, ni har fel mental inställning. 3H A1 är njutning. Du hinner njuta av omgivningen, du hinner åka och funderar på livets mysterium, du hinner tänka på tekniken. Ren njutning med andra ord :D

Om jag hade en runda på 3h där man inte behöver vända en två eller tre gånger. Med fint väder, inga energidippar eller dyl. så skulle jag också se det som njutning.

 

Senaste A1-passet körde jag med pannlampa i regn på en ca 10km vändbana :( ramlade sista kilometern och skrapade upp knäet... oj nu var jag visst lite för negativ hehe :D

Link to comment
Share on other sites

Ungefär:) Och finåka orkar man bara i en timme' date=' sen kommer tristessen:)[/quote']

Haha brukar man inte säga att A1 ska vara minst 2h för att ge tillräcklig effekt? Men det kanske inte stämmer längre...

Fan grabbar, ni har fel mental inställning. 3H A1 är njutning. Du hinner njuta av omgivningen, du hinner åka och funderar på livets mysterium, du hinner tänka på tekniken. Ren njutning med andra ord :D

Är ordinerad att köra lugna pass bara f.n. Och har aldrig njutit tidigare av att tekniken sitter så bra i frånskjuten :-) a1 pass i 4,20 tempo på 11/2h idag

Link to comment
Share on other sites

Jag kan dock inte relatera till skidträningsupplägg, men om kroppen svarar likadant på skidträning som på cykelträning så har jag mitt recept färdigt. Grundkondis och styrka måste vara i symbios för att kunna utnyttjas maximalt, det finns ingen anledning till att ha en massiv o2 upptagning om musklerna tar slut innan flåset. Min senaste cykelsäsong var uppbyggd på följande "grovt beskrivet" strategi. Försäsong (vinter)-fokus på att bygga grundstyrka. Långa pass på ganska låg kadens, tung belastning, styrketräning- blandat med alternativ konditionsträning, typ löpning för att bibehålla flåset.

Tidig vår- mer specifika cykelintervaller, dock långa tex 2x20min med 2-4min vila. Kadens något högre än innan. Distanspass på 2-2,5h uppdelat på fartlek. Snittpuls ca 75-80% av max.

Vår- Korta superintensiva intervaller. 4x4min flåsettor och tabata pass. Varvat med distans på 2h. Antal pass per vecka har varierat något, pga jobb, familj mm, men ett minimum på 3 pass i veckan och max 5. Vilodag efter distanspass.

Det som gav störst effekt var 2x20 passen. Tröskeln höjdes markant på kort tid.

Min skidsatsning liknar detta upplägg, och håller på med styrkeuppbyggnad just nu, varvat med 2h distanpass på rullor i "högt" tempo. Får se hur resultatet blir när snön kommer.

När jag tränade inför ironman så körde jag också mycket ungefär 2*20 pass i både löpning och cykel (perfekt på trainer). Håller med om att det är undskattad träning som i mångt och mycket glömts bort i 4*4 eller jättelugntochlångt-världen.

 

Därmot skippade vi helt långpass under uppbyggnaden med tränarens motivering att det dels suger att cykla långt i Sverige på vintern och att om det ska fungera med familjen att man träna hårt på sommaren inför loppet (långpassen ligger här istället) så måste man ha prioriterat ner träningen under hösten.

Link to comment
Share on other sites

Det som gav störst effekt var 2x20 passen. Tröskeln höjdes markant på kort tid.

När jag tränade inför ironman så körde jag också mycket ungefär 2*20 pass i både löpning och cykel (perfekt på trainer). Håller med om att det är undskattad träning som i mångt och mycket glömts bort i 4*4 eller jättelugntochlångt-världen.

Intressant, hur lägger man upp 2*20-passen? Baserat på puls, eller bara kör man allt man har i 20 min? Skall man komma över mjölksyratröskeln på slutet?

Link to comment
Share on other sites

Du ska köra på en konstant intensitet (hastighet) som du kan hålla i en timme eller lite mer. *

 

Att köra långa intervaller (och också andra intervaller) genom att försöka hålla en konstant puls medför att farten kommer att avta under hela passet vilket inte är det man vill. I långa intervaller kan det ta flera minuter att få opp pulsen i sonen och pulsen ökar ofta under hela intervallen.

 

edit* Har här använt ftp begreppet från cykel och det bör påpekas att det handlar om en timmes max prestation på tävling och att det är riktigt tungt att hålla en sådan intensitet i 30-40 min på träning.

 

2x20 är också det man i norge kallar träning i sone 3 där sone 3 är träning lite under och på tröskeln.

Link to comment
Share on other sites

Håller med FredrikS i beskrivningen och det vanligaste "felet" man gör i intervallträning är ofta att man går på för hårt för tidigt.

 

Kan verkligen rekomendera boken "Pulsträning" som på ett enkelt sätt beskriver hur man tränar utifrån puls. Finns också beräkningshjälp för att både beräkna pulszoner men också intensitet i intervaller. På korta intervaller (1-1,5 min) är det inte möjligt att träna enbart efter puls utan det handlar om att hitta rätt fart. Finns också beskrivet hur man med hjälp av puls kan se signaler på överträning/stress som ett hjälpmedel att styra sin vila.

 

Finns här: Pulsträning

Link to comment
Share on other sites

Om jag hade en runda på 3h där man inte behöver vända en två eller tre gånger. Med fint väder, inga energidippar eller dyl. så skulle jag också se det som njutning.

 

Senaste A1-passet körde jag med pannlampa i regn på en ca 10km vändbana :( ramlade sista kilometern och skrapade upp knäet... oj nu var jag visst lite för negativ hehe :D

Det som dödar det härdar :)

 

Vad jag förstår så bor du i Småland och självklart måste det finnas rundor på många mil även där. Alla pass är inte tipp topp skitkul men det gäller även A3 intervallpassen. Man får helt enkelt drömma sig till snöklädda skogar och perfekta skidspår i -4 och solsken under sitt A1 pass 2h i duggregn och kolmörker :)

Link to comment
Share on other sites

Om jag hade en runda på 3h där man inte behöver vända en två eller tre gånger. Med fint väder' date=' inga energidippar eller dyl. så skulle jag också se det som njutning.

 

Senaste A1-passet körde jag med pannlampa i regn på en ca 10km vändbana :( ramlade sista kilometern och skrapade upp knäet... oj nu var jag visst lite för negativ hehe :D[/quote']

Det som dödar det härdar :)

 

Vad jag förstår så bor du i Småland och självklart måste det finnas rundor på många mil även där. Alla pass är inte tipp topp skitkul men det gäller även A3 intervallpassen. Man får helt enkelt drömma sig till snöklädda skogar och perfekta skidspår i -4 och solsken under sitt A1 pass 2h i duggregn och kolmörker :)

Jovisst finns det rundor men då måste jag ta bilen och åka en bra bit ;) blir lätt att man tar och kör ett saftigt intervallpass istället

 

"Det som inte dödar det härdar" Jag är mycket skeptisk till det... blir snarare förbannad och kastar stavarna åt skogen

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...