Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

High end-stavar, erfarenheter och pris-sammanställning


henkedejk

Recommended Posts

Hej

 

Är i marknaden efter ett par high end stavar efter att min kv+ ch1 gick sönder i lördags. Har gjort denna prissammanställning efter research på nätet, komplementera gärna, och bjud på era erfarenheter:

 

Exel World Cup på Stadium för 1500

 

Kv+ Tornado till 1600 på flera svenska webshops

 

Leki Super Shark 1750 hos sport-conrad:

 

Madshus Nano 100 uhm för 1300 på Haijaa

 

Ow 10 max till 1200 på Haijaa:

 

Ow Premio till 1750 på Haijaa

 

Racewax stav Rebell 1000sek, racewax.se

 

Skigo Racing 1300sek på tx xcountrysports

 

Swix CT1 till 1000nok

 

Swix Triac har jag aldrig sett riktigt billigt, 2200 på tx Haijaa:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Jag har erfarenhet från ow 10 max och triacen, jag har ow till klassisk åkning och triac till skejt.

 

ow 10 max:

+Styvt rör med bra pendel relativt billig,

-saknar en del i handtag och rem, får det inte att lira helt hundra

 

triac

+Känns som en genomtänkt helhetslösning, smidigt att kunna byta truga utan massa meck och ett riktigt bra handtag och rem.

-dyr

 

Slutsats:Jag tycker det är hugget som stucket vilken av dessa stavar man väljer, vissa säger att ow 10 max är känslig för stavbrott men jag har vurpat ett flertal gånger och de håller. Det skulle vara grymt att kunna testa flera olika toppmodeller för det känns som det är små skillnader men det är lite upp till vad och en vad man föredrar för känsla!

Link to comment
Share on other sites

LEKI Super Shark är också mycket trevliga och kvalar lätt in i din lista...

Vet inte vart man handlar dem billigast just nu. Jag beställde från SportConrad förra året.

 

Har även ett par OW 10 MAX för klassisk åkning och måste säga att 1200 spänn låter löjligt prisvärt. Skön pendel och dessutom så tillhör jag dem som gillar kontrollremmen.

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Är i marknaden efter ett par high end stavar efter att min kv+ ch1 gick sönder i lördags. Har gjort denna prissammanställning efter research på nätet, komplementera gärna, och bjud på era erfarenheter:

 

Kv+ Tornado till 1600 på flera svenska webshops

Ow 10 max till 1200 på Haijaa

Ow premio till 1750 på Haijaa

Madshus Nano 100 uhm för 1300 på Haijaa

Exel World Cup på Stadium för 1500

Swix CT1 till 1000nok

Swix Triac har jag aldrig sett riktigt billigt, 2200 på tx Haijaa

Leki Super Shark

Hur långa är dina KV ?

Lyckades också knäcka en förra veckan, och söker en ny.

Link to comment
Share on other sites

ok, jag kör 161.5cm så 150 blir lite kort.

 

För övrigt så rekommenderar jag KV Tornado, jag skaffade två par och är nöjd med dem.

Jag har också KV+ Tornado och är väldigt nöjd med den staven. Väldigt lätt och styv stav med jättebra pendel. Skönt och mer hållbart korkhandtag än Swix.

Det enda jag inte är helt nöjd med är trugorna som jag tycker är för mjuka. Tycker swix trugor är bättre!

Link to comment
Share on other sites

Då är 750 kronors Rebell-rören från Racewax monterade, med OneWay handtag och trugar (9mm, men det går, om dom värmes upp ordentligt). Helt klart båda lättare och styvare än OneWay 9 max stavan som dom ersättar, mere tveksam i jämförelse med CH1an, känns ganska lika.
Link to comment
Share on other sites

Racewax stav Rebell kan lätt jämföras med övriga toppstavar. Ligger på strax under 800 för bara röret.

Här måste jag säga att jag verkligen inte håller med. Jag köpte just ett stavrör eftersom jag kört av min ena OW Diamond Storm 10. Belastar jag Racewax-staven och OW samtidigt böjer OW knappt ut alls medan Racewax flexar nåt enormt, lätt 5-10cm ut i en båge. Man är nästan rädd att den ska smälla av. När man trycker på i stakningen, särskilt uppför, så känns OW spettstyv medan Racewax påminner mer mina mjuka rullskidstavar. Rätt besviken faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Interessant JMW76, vilken längd på stavarna har du?

 

Körte fem mil i Åkulla i dag med Racewax-rören. Klart bättre än OneWay 9 Max, men inte så bra som mina CH1 (körde några varv med en av varje).

 

Min kompis bröt också sin OneWay 9 Max i dag, mitt på - pga överbelastning vid dårlig balans.

9 Max stavan känns särskild känslig för detta.

Link to comment
Share on other sites

Racewax stav Rebell kan lätt jämföras med övriga toppstavar. Ligger på strax under 800 för bara röret.

Här måste jag säga att jag verkligen inte håller med. Jag köpte just ett stavrör eftersom jag kört av min ena OW Diamond Storm 10. Belastar jag Racewax-staven och OW samtidigt böjer OW knappt ut alls medan Racewax flexar nåt enormt' date=' lätt 5-10cm ut i en båge. Man är nästan rädd att den ska smälla av. När man trycker på i stakningen, särskilt uppför, så känns OW spettstyv medan Racewax påminner mer mina mjuka rullskidstavar. Rätt besviken faktiskt.[/quote']

Vi tycker olika. Mina jämförelser säger helt klart annorlunda

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att köpa ett par Swix Star CT1. Verkar inte vara så "dyrt" om man beställer från oslosportslager.

 

Är nybörjare på skidor (andra säsongen), så har bara ett par OneWay Vasaloppet 960. Men, det börjar gå snabbare i spåret. Åkte Stora Gavleloppet på 2h 22min. Så nu tycker att 960 stavarna känns väldigt mjuka.

 

Märks det stor skillnad när man går till bättre stavar?

 

Jag kan vara ganska fumlig så är rädd att jag kommer bryta stavarna. 960 verkar ganska slitstark. Hur lätt är det att bryta dyrare stavar?

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om det var jmw76 jag stötte på i starten idag innan Värmdöloppet? Fick känna på en Storm 10 bredvid en Racewaxstav. Racewaxstaven var klart mjuk, inte mjukare än Storm 10 utan mjuk. Kände på ett par 9 Max när jag kom hem, de var klart styvare än Racewaxstaven även de. Har övervägt att beställa ett par tidigare, men kan säga att jag absolut inte kommer göra det nu.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...