Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ultimata 3-packet burkvalla?


magnil

Recommended Posts

Är nybörjare som precis börjat åka. Efter att ha läst på i forumet vad gäller valla bestämde jag mig för stålsickling och tejp. Känner mig inte nöjd med tejpen, kanske för att det främst varit nysnöförhållande. Har plöjt igenom fästvallatrådarna men har ingen lust att köpa 20 burkar och sedan dessutom försöka lära mig när jag skall använda alla. Så till frågan:

 

Om du bara fick ha tre burkvallor, vilka skulle det vara?

Link to comment
Share on other sites

Det här var svårt, men med dessa skulle jag väldigt sällan känna "Åh nej idag har jag inte vad som behövs och jag kommer säkert att ha bakhalt idag":

Swix Blå Extra

Swix VR45

SkiGo HF Röd

 

Gemensamma nämnaren är att dessa i princip alltid ger fäste i sina temperaturområden, men kanske stjäl lite glid relativt en del andra alternativ (Rode). Men det är något man nästan inte märker tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Det här var svårt, men med dessa skulle jag väldigt sällan känna "Åh nej idag har jag inte vad som behövs och jag kommer säkert att ha bakhalt idag":

Swix Blå Extra

Swix VR45

SkiGo HF Röd

 

 

 

Gemensamma nämnaren är att dessa i princip alltid ger fäste i sina temperaturområden, men kanske stjäl lite glid relativt en del andra alternativ (Rode). Men det är något man nästan inte märker tycker jag.

varför både blå extra och vr45... typ samma enligt mig.

Link to comment
Share on other sites

Vr 45 är given, rode lila multigrade använder jag mest. 3:an beror lite på var du bor, lite mer norrut skulle trean bli en kallare typ vr 40 eller rode blå super. Bor du där det ofta är runt nollan blir det en sån burk. Finns massor av förslag, men jag har inte riktigt hittat rätt, vr 60 om jag måste välja en
Link to comment
Share on other sites

Vilka vallor som är tillräkliga beror på var man bor. Själv ser jag inget problem med att ha fler än 3 vallor om serien är någorlunda i temperatur ordning. Lättare att valla om man tex har alla swix vr vallor än om man har bara 3 eftersom det ibland kan vara bra att ha mindre steg mellan vallorna.

 

Om man vill ha få vallar så kan tex fölgande fungera

swix v40, v50,v60

swix vr45,vr55,vr65 (vr40, vr50,vr60)

rode blå super/blå super extra, lilla multi, violet extra

 

Det är klart viktigare att ha flera vallor att välga mellan när det är runt 0 jämfört med när det är kallare.

 

Håller med om mångas rekomendationer men jag ser inte poängen med att ha rätt lika vallor som vr45 och blå extra eller att ha rode lilla multi som varmast valla eftersom då har man ingen chans för fäste när det är runt 0 (iallafall när det är lite äldre snö).

 

Jag tycker också att det är bra att ha någon riktig kletig burk att ta till när man vallat burk men det kanske egentligen var klister före.

Link to comment
Share on other sites

Rode Blå Super, Rode Violet Multigrade och Star Racing Red.

Bara 3 burkar :O har legat sömnlös av denna utmaning och gråtit floder när jag inser att många favoriter inte får vara med. Men skulle det bara vara 3 burkar är HW´s variant mycket bra, även Andreas T som då har Gul Toko istället för Racing red. Så får det bli :)

 

Vi kanske ska göra en omröstning efter en tid och sedan lansera samlingen på marknaden som "Skidforum packet" ;)

Link to comment
Share on other sites

Rode Blå Super' date=' Rode Violet Multigrade och Star Racing Red.[/quote']

Bara 3 burkar :O har legat sömnlös av denna utmaning och gråtit floder när jag inser att många favoriter inte får vara med. Men skulle det bara vara 3 burkar är HW´s variant mycket bra, även Andreas T som då har Gul Toko istället för Racing red. Så får det bli :)

 

Vi kanske ska göra en omröstning efter en tid och sedan lansera samlingen på marknaden som "Skidforum packet" ;)

Magnar sålde ju tidigare i alla fall ett vallakit där burkvallorna bestod av blå extra, rode lila (0) och Swix VR60. Det är väl ungefär samma princip: en blå, en lila och en röd. När inte den röda räcker går man väl över till klister i det upplägget

Link to comment
Share on other sites

Ingen som nämner Magnar 3? Funkar ju bra från -1 till -15.

Av den enkla anledningen att hans burkar kostar 499:-/st vilket är löjligt mycket pengar. 2 Rode och en Racing Red kostar 320:- för alla 3. Om inte prislappen är av betydelse ska du köpa fler burkar istället för Magnar vallor.

Mm, trodde iom att den täcker tre burkar att den även var ekonomiskt försvarbar men tydligen inte. Åkte ÖS med den där tempen steg från -15 till runt 0 och hade fäste hela vägen.

 

Fick min burk som giveaway på ett skidläger. :)

Link to comment
Share on other sites

Ingen som nämner Magnar 3? Funkar ju bra från -1 till -15.

Av den enkla anledningen att hans burkar kostar 499:-/st vilket är löjligt mycket pengar. 2 Rode och en Racing Red kostar 320:- för alla 3. Om inte prislappen är av betydelse ska du köpa fler burkar istället för Magnar vallor.

Mm' date=' trodde iom att den täcker tre burkar att den även var ekonomiskt försvarbar men tydligen inte. Åkte ÖS med den där tempen steg från -15 till runt 0 och hade fäste hela vägen.

 

Fick min burk som giveaway på ett skidläger. :)[/quote']

Stämmer väl bara om den räcker 3 ggr så länge också ;)

Link to comment
Share on other sites

Tokos nya serie har inte gjort mig besviken en enda gång än, täcker alla behov vid burkföre.

Komplettera med gröna basen, så sitter dem som berget dessutom.

Kan inte finnas något enklare än Tokos nya serie och passar både motionär och elit.

en fördel med det valet är att man har den uppsättning som Toko förväntar sig när de tar fram vallaguider och tips till exempelvis vasaloppet. kanske inte lika lätt att applicera vallarekommendationerna från swix om man bara har tre burkar...

Link to comment
Share on other sites

Tre burkar är en bra början, sen inser du säkert att du vill ha fler;) Om förhållandena ändras mycket under ett lopp borde väl en (dyr?)burk som fungerar i brett spann vara motiverat prismässigt? Går inte att ersätta med flera burkar då? Annars är säkert burkvalen ovan bra även om jag aldrig testat Toko.
Link to comment
Share on other sites

Tre burkar är en bra början, sen inser du säkert att du vill ha fler;) Om förhållandena ändras mycket under ett lopp borde väl en (dyr?)burk som fungerar i brett spann vara motiverat prismässigt? Går inte att ersätta med flera burkar då? Annars är säkert burkvalen ovan bra även om jag aldrig testat Toko.

Jag har en uppsjö med burkar från både Swix och Rode men efter jag skaffat Tokos kompletta line använder jag dem uteslutande.

Varför??

Jo, för dem är så enkla att använda och hittar alltid fäste med dem sen är det rätt gött och slippa stå och bita i aluminiumburkar också.

Tokos burkar är MYCKET breda i sitt tempspann.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill påstå att många varma vallor funkar bra även i kalla förhållanden vilket gör att man mycket väl kan kalla även dem för breda. Åkte tex på VR45 i -10 till -15 förra helgen och det funkade riktigt bra. Även Rodevallor som Violett multigrade och Blå Super används av många i ett mycket brett temperaturintervall.

 

Vissa hävdar att Tokos vallor inte är någon höjdare i nysnö vilket isf betyder att åtminstone den röda och den blå inte är så märkvärdigt breda.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...