Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ultimata 3-packet burkvalla?


magnil

Recommended Posts

I Stockholm så räcker det med två burkar för träning, blå extra och VR55. Får man inte fäste med ett tjockt lager VR55 så kör man ett stakpass. Vill man till varje pris diagonala så får man sätta på klister.

 

Ska man tävla, ja, då behöver man ändå mer än tre burkar.

"Vill man till varje pris diagonal..."???? Diagonal ÄR skidåkning, och skidåkning åker man i kuperade spår. Så är det ;)

 

En vallabox innehåller givetvis mer än 3 burkar även för träning så tråden blir vad den blir :)

Link to comment
Share on other sites

I Stockholm så räcker det med två burkar för träning' date=' blå extra och VR55. Får man inte fäste med ett tjockt lager VR55 så kör man ett stakpass. Vill man till varje pris diagonala så får man sätta på klister.

 

Ska man tävla, ja, då behöver man ändå mer än tre burkar.[/quote']

"Vill man till varje pris diagonal..."???? Diagonal ÄR skidåkning, och skidåkning åker man i kuperade spår. Så är det ;)

 

En vallabox innehåller givetvis mer än 3 burkar även för träning så tråden blir vad den blir :)

I Stockholmsspår så kan du få bra träning utan fäste, Ekerö är väll enda stället jag skulle undvika backar på om jag misslyckades med fästet..., bor du i Oslo och åker i Holmenkollenterräng, ja, då måste man ha fäste om man inte är någon Aukland och inte vill skejta.

Link to comment
Share on other sites

Jo, för dem är så enkla att använda och hittar alltid fäste med dem sen är det rätt gött och slippa stå och bita i aluminiumburkar också.

Tokos burkar är MYCKET breda i sitt tempspann.

Att burkar är breda i sitt temperatur spann är självklart bra men om jag tittar på informationen för tokos burkar så är det väl bara den gula som verkar ovanligt bred. Det finns väl många burkar som fungerar för kallare än -7 grader, tex blå extra, rode blå super, super extra, blå multi, och burkar som fungerar från ett par minus grader ned till -10, tex rode lilla multi, vr45 etc.

 

Men en burk som fungerar i alla fören runt 0 skulle vara intressant men jag är skeptisk till att det finns.

Link to comment
Share on other sites

Men en burk som fungerar i alla fören runt 0 skulle vara intressant men jag är skeptisk till att det finns.

Den skulle jag gladeligen betala 499:- för :)

 

I Stockholmsspår så kan du få bra träning utan fäste, Ekerö är väll enda stället jag skulle undvika backar på om jag misslyckades med fästet..., bor du i Oslo och åker i Holmenkollenterräng, ja, då måste man ha fäste om man inte är någon Aukland och inte vill skejta

Fäste möjliggör njutning, njutning att diagonala :D

Link to comment
Share on other sites

Kan varmt rekommendera Toko's nya Nordic serie med tre burkar om man vill göra det enkelt för sig. Lätta att få fäste med, även i nysnö. Enda nackdelen är att det är svårt att lägga tunna lager med dem. Annars gillar jag Rode blå super, Swix VR45, Swix röd special. Min erfarenhet är att det inte skiljer så mycket mellan olika märken, det mesta handlar om att lära sig använda de burkar man har.
Link to comment
Share on other sites

I Stockholm så räcker det med två burkar för träning, blå extra och VR55. Får man inte fäste med ett tjockt lager VR55 så kör man ett stakpass. Vill man till varje pris diagonala så får man sätta på klister.

 

Ska man tävla, ja, då behöver man ändå mer än tre burkar.

Hittils i vinter har det i Sthlm räckt gott med en häxblandning av blå extra och lila på ena skidparet (bryr mig inte om att göra rent, lägger på ett nytt lager då o då när det behövs) och Start universalklister på det andra.

 

Annars motsvarar ju ett 3-pack vanlig vallatejp, så varför krångla till det?

Link to comment
Share on other sites

I Stockholm så räcker det med två burkar för träning' date=' blå extra och VR55. Får man inte fäste med ett tjockt lager VR55 så kör man ett stakpass. Vill man till varje pris diagonala så får man sätta på klister.

 

Ska man tävla, ja, då behöver man ändå mer än tre burkar.[/quote']

Hittils i vinter har det i Sthlm räckt gott med en häxblandning av blå extra och lila på ena skidparet (bryr mig inte om att göra rent, lägger på ett nytt lager då o då när det behövs) och Start universalklister på det andra.

 

Annars motsvarar ju ett 3-pack vanlig vallatejp, så varför krångla till det?

Går mycket fortare att peta på burk än tejp, burkarna är också mycket drygare...

Link to comment
Share on other sites

I Stockholm så räcker det med två burkar för träning' date=' blå extra och VR55. Får man inte fäste med ett tjockt lager VR55 så kör man ett stakpass. Vill man till varje pris diagonala så får man sätta på klister.

 

Ska man tävla, ja, då behöver man ändå mer än tre burkar.[/quote']

Hittils i vinter har det i Sthlm räckt gott med en häxblandning av blå extra och lila på ena skidparet (bryr mig inte om att göra rent, lägger på ett nytt lager då o då när det behövs) och Start universalklister på det andra.

 

Annars motsvarar ju ett 3-pack vanlig vallatejp, så varför krångla till det?

Går mycket fortare att peta på burk än tejp, burkarna är också mycket drygare...

Bättre en gång i stugan på hösten, än 10 gånger i skogen på vintern ... annars stämmer det ju att burkar räcker ungefär hur länge som helst.

Link to comment
Share on other sites

Hittils i vinter har det i Sthlm räckt gott med en häxblandning av blå extra och lila på ena skidparet (bryr mig inte om att göra rent' date=' lägger på ett nytt lager då o då när det behövs) och Start universalklister på det andra.

 

Annars motsvarar ju ett 3-pack vanlig vallatejp, så varför krångla till det?[/quote']

Går mycket fortare att peta på burk än tejp, burkarna är också mycket drygare...

Bättre en gång i stugan på hösten, än 10 gånger i skogen på vintern ... annars stämmer det ju att burkar räcker ungefär hur länge som helst.

Jag har börjat valla i år efter 3 säsonger med bara tejp - men jag tycker nog att en tejpning nästan tar kortare tid än en burkvallning med flera lager (ffa om grundvallan ska värmas in, med järn som ska plockas fram, lite svalning etc. - men även ren jobbtid med 4-6 lager och klossning kan jag nog lägga tejp på kortare tid än)

Link to comment
Share on other sites

Jag har börjat valla i år efter 3 säsonger med bara tejp - men jag tycker nog att en tejpning nästan tar kortare tid än en burkvallning med flera lager (ffa om grundvallan ska värmas in, med järn som ska plockas fram, lite svalning etc. - men även ren jobbtid med 4-6 lager och klossning kan jag nog lägga tejp på kortare tid än)

Tejp för motionären där tejpen även tar på glidet. Fästet är oftast god. Inget för Elitmotionären dock

Link to comment
Share on other sites

Nu är detta första säsongen jag åker men jag har redan fattat tycke för min skigo HF violett burk. -2 till -15 new to fine snow, körde igår i över -16 med bra fäste. Jag klossar bara på nytt ovanför det jag tidigare hade (utan att skrapa bort det), vilket var skigo orange xc, har läst att det tydligen skall vara svårt att täcka en varmare valla med en kallare men det verkar fungera med denna i alla fall. Brukar lägga några billigare vallor de första lagerna (grön xc, blå XC eller violett xc beroende på temp) för att sedan använda skigo HF violett i de yttersta två-tre lagren

 

Har förövrigt inte alltid orkat lägga en ny grund utan har kört med skigos base även i nysnö, möjligtvis att det tar lite på glidet men jag har inte märkt någon större skillnad. Jag förstår inte varför alla säger grön burk som grund vid nysnö och basen vid mer aggressiv snö, den invärmda basen är ju ändå täckt av minst 4 ytterligare lager.. Är det dessutom så att fästet håller lägre om jag använder basen så är det nästan värt att offra lite glid för att slippa valla om när temperaturen är stabil några dagar...

 

Såg att skigo HF blå täcker -1 till -20 så den skall jag inhandla. Då kan jag ha den som sista två lager på äldre snö.

 

Runt nollan så fungerar väl skigo orange eller liknande.

 

Skigo HF Violett

Skigo HF Blå

Skigo XC Orange

 

Skigo XC grön och base räknar jag inte in.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bra tråd, jag har själv efter många års famlande där jag har haft för många vallor bestämt mig för att försöka gå basic. Hittade en länk där Magnar Dalen gjort en vallatabell för aktiva där tre fästvallor ingår. Eftersom jag hade alla tre, förutom att Swix blåextra har jag bytt mot vr40 så var det bara att prova. Har kört hela vintern med bara bra resultat. Här är länk till tabellen: www.skidbutiken.se/sidor/dokument/vallaguide_aktiv.pdf

 

Vallorna är VR60 0- -4, Rode violet -2 - -5, Swix VR40 -5 - -30

Link to comment
Share on other sites

Är rätt förvånad att du får den där vallaguiden att fungera.

 

Rode violet fungerar definitivt inte där jag åker i snöfall/nysnö neråt -5 grader. Igår fick jag tex stundtals ifrysning av snö med den när det i höjden var ca -1, -2 grader (om inte ennu värmare).

Det kanske är oerhört torr luft där du åker...., då är det väll bara lägga VR40 istället.

Link to comment
Share on other sites

Torr luft är nog inte problemet. Snarare motsatsen tror jag.

 

Jag tycker bara att det är konstigt att en väldigt erfaren vallare rekomenderar en burk i ett interval där det normalt fungerar hårdare burkar som lilla multigrade, vr45 och kanske till och med blå super och vr40.

 

Problemet igår var annars ökande temperatur från någon minus till plus, snö som övergick till regn, höjdeskillnad på 260m och olika "väder soner". En hårdare valla än rode lilla hade inte gett tillräkligt med fäste på en del partier (och lilla gjorde inte det heller).

Link to comment
Share on other sites

Jag har valt Rode Super -1 - -3 istället för VR45 i nysnö och -5 och kallare. Kan hända att jag inte har provat Violet i riktigt nysnöväder men har annars fungerat enligt tabellen.

 

FredrikS: får du multigrade att fungera ner till -1 som när du åkte i går? Jag har nog använt den annars från -4 och kallare.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...