Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Oskar Svensson och Ebba Andersson snabbast i Storhogna

Ottossons mixedvinnare p Kungsledenrnnet

Anskan FIS-kod/transponder 2019/2020 senast 15 juni

Lukas Bauer - Pro Team Director of the Year

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Uppdrag granskning


  • Vänligen logga in för att kunna svara
354 svar till detta ämne

#61
Buster14

Buster14

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 346 inlägg

Från 1177:

När det gäller blodvärdet, hemoglobinvärdet, som anger mängden av det röda blodfärgämnet hemoglobin, är gränserna för vuxna kvinnor 120-155 gram per liter och för män 135-175 gram per liter.

-----------------
konstigt att elit höghöjdstränade världsstjärnor har dessa värden ???? tror inte det...

tramsigt UG!!

Nej, men 180-200? :)

Dählie fick sig ju några rejäla kängor för att ha haft 170!!

Om kosttillskott idag innehåller spår av otillåtna prepparat, vad innehöll det inte på 90 talet då?

Fanns säker några fuskare men ge sig på normalvärden, som iofs varierar kraftigt tycker jag är löjligt. det finns flera orsaker till varför blodvärden varierar från dag till dag. Tycker ug fokuserar vid hb-värden utan att förklara felkällor, normalvärden, o.s.v. En äckligt enkelsidig vinkel för att få publicitet. Smart drag av svt, men fult!!

Redigerat av Buster14, 27 februari 2013 - 21:42 .


#62
DrDoom

DrDoom

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 19 inlägg
Fredrik S

Felkällor?

1. Testresultat från en enskild tävling i VC där man kan se att di Centa har 173.. samtidigt som hon fejkar en skada innan tävlingen. Hb-värderna är korrekta. Det är labtester vilket ansvarig läkare intygar.

2. Daamgaard dömmer ut VM 1995 där alla medaljörer hade värden över 175.

3. Diagrammet visar att smittvärdet för HB ökade under hela 90-talet och peakade 1999 med ett snittvärde runt 170 (för män)

Hb-värderna är korrekta. Det är labtester vilket ansvarig läkare intygar.

Jag blir mer mörkrädd att höra dessa narrar på Expressen och Aftonbladet som inte har en susning om anatomi, fysiologi eller farmakologi.

#63
DrDoom

DrDoom

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 19 inlägg
Johann

HB-värden flukturerar INTE om du verkar tro. Att Erling Jevne har 147 för att sedan ha 170 strax innan tävling kan inte ske på normal väg.

Alla såg att Dählie gjorde sig otillgänglig. De norska skidåkares högta värden ligger strax under maxgräns. Att alla norska skidåkares högstavärden ligger mellan 168-180 säger det mesta. När Per Elofsson låg mellan 145-150. Det står klart att norska skidåkare använt bloddoping..först epo sedan plasmaexpander för att späda ut blodet.

För mig är det otroligt att norska läkare tillåter åkare att få delta. Det innebar livsfara.

Hoppas Alexander Oens tragiska död blir en väckarklocka..

#64
Buster14

Buster14

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 346 inlägg

Fredrik S

Felkällor?

1. Testresultat från en enskild tävling i VC där man kan se att di Centa har 173.. samtidigt som hon fejkar en skada innan tävlingen. Hb-värderna är korrekta. Det är labtester vilket ansvarig läkare intygar.

2. Daamgaard dömmer ut VM 1995 där alla medaljörer hade värden över 175.

3. Diagrammet visar att smittvärdet för HB ökade under hela 90-talet och peakade 1999 med ett snittvärde runt 170 (för män)

Hb-värderna är korrekta. Det är labtester vilket ansvarig läkare intygar.

Jag blir mer mörkrädd att höra dessa narrar på Expressen och Aftonbladet som inte har en susning om anatomi, fysiologi eller farmakologi.

Men hur tillförlitliga var labb-testerna från den tiden. som jag förstod så tog proverna med en liten fick mätare. Det har hänt mycket innom labb-medicin sen dess. Har man ett normalt högt värde på runt 170 så är det inte svårt att komma upp i 180 då och då. Som sagt felkällorna är fler, och då menar jag inte bara hur man tog proverna!

#65
Buster14

Buster14

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 346 inlägg

Johann

HB-värden flukturerar INTE om du verkar tro. Att Erling Jevne har 147 för att sedan ha 170 strax innan tävling kan inte ske på normal väg.

Alla såg att Dählie gjorde sig otillgänglig. De norska skidåkares högta värden ligger strax under maxgräns. Att alla norska skidåkares högstavärden ligger mellan 168-180 säger det mesta. När Per Elofsson låg mellan 145-150. Det står klart att norska skidåkare använt bloddoping..först epo sedan plasmaexpander för att späda ut blodet.

För mig är det otroligt att norska läkare tillåter åkare att få delta. Det innebar livsfara.

Hoppas Alexander Oens tragiska död blir en väckarklocka..

Jag vill påstå att det kan "flukturera" :)

Redigerat av Buster14, 27 februari 2013 - 21:50 .


#66
kustlöparen

kustlöparen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

Är det inte många som missar att det som norskarna och svenskarna svarade på var doping i norge och sverige och medelvärdena var för alla åkare?

Jag tror iallafall mycket mer på att finnarna som åkt ditt för doping och erkänt epo doping, italienarna och andra nationer har dopat sig än svenskar och norrmän.

Jag skulle önska att blodvärdena som tydligen finns skulle bli offentligt tillgjänliga men nu verkar det finnas några udokementerade rykten och blodvärden från en tävling med utrustning som anses ha en rätt dårlig noggranhet.

Jo du har rätt i det bortsett från SAltins utsaga om Thunder Bay 95 och WC-tävlingen i LAhtis så är det snitt som inte säger något om enskilda.

Är inte programmets syfte att få bollen rullning, om skidförbunden och FIS sitter på alla dokument med mätvärden så är det ju plättlätt att försvara sig istället för att prata om odokumnerade uppgifter.
Det finns 2 anledningar till att inte publicera dokumenten:
1,de visar att man dopat sig
2,så är det som man säger att de mest använts i forksningssyfte för att lära sig om blodvärden och mätning av dem och att de därför inte är helt tillförlitliga förrän 2001.

Nu ska tex Dählie vidta åtgärder mot SVT, är det inte precis detta man önskar från UG:s sida? För det kommer också innebära att bevis kommer att behöva presenteras.

#67
Buster14

Buster14

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 346 inlägg
varför visar man inte en jämförelse av blodvärden mellan toppåkare under hela 2000-talet. mer tillförlitliga och överskådligt begripbara.

#68
Johaaan

Johaaan

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 169 inlägg

Johann

HB-värden flukturerar INTE om du verkar tro. Att Erling Jevne har 147 för att sedan ha 170 strax innan tävling kan inte ske på normal väg.

Alla såg att Dählie gjorde sig otillgänglig. De norska skidåkares högta värden ligger strax under maxgräns. Att alla norska skidåkares högstavärden ligger mellan 168-180 säger det mesta. När Per Elofsson låg mellan 145-150. Det står klart att norska skidåkare använt bloddoping..först epo sedan plasmaexpander för att späda ut blodet.

För mig är det otroligt att norska läkare tillåter åkare att få delta. Det innebar livsfara.

Hoppas Alexander Oens tragiska död blir en väckarklocka..

Förstår inte varför du syftar inlägget mot mig! :) Är insatt hur HB-värden kan fluktuera, för de kan de ju, men inte så signifikant!

Plant based 

 

VL2012: Led 5, 5h 59min. plac. 3885 | VL2013: Led 3, 5h 36min. plac. 1855
VL2014: Led 2, sjuk - borde inte kört | VL2015: Led 2, Sjukdom - bröt | VL2016:


#69
kustlöparen

kustlöparen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

Fredrik S

Felkällor?

1. Testresultat från en enskild tävling i VC där man kan se att di Centa har 173.. samtidigt som hon fejkar en skada innan tävlingen. Hb-värderna är korrekta. Det är labtester vilket ansvarig läkare intygar.

2. Daamgaard dömmer ut VM 1995 där alla medaljörer hade värden över 175.

3. Diagrammet visar att smittvärdet för HB ökade under hela 90-talet och peakade 1999 med ett snittvärde runt 170 (för män)

Hb-värderna är korrekta. Det är labtester vilket ansvarig läkare intygar.

Jag blir mer mörkrädd att höra dessa narrar på Expressen och Aftonbladet som inte har en susning om anatomi, fysiologi eller farmakologi.

Men hur tillförlitliga var labb-testerna från den tiden. som jag förstod så tog proverna med en liten fick mätare. Det har hänt mycket innom labb-medicin sen dess. Har man ett normalt högt värde på runt 170 så är det inte svårt att komma upp i 180 då och då. Som sagt felkällorna är fler, och då menar jag inte bara hur man tog proverna!

om jag förstod det hela rätt så intygades av provtagande läkare att proven i LAhtis inte togs med Hemocube(den icke tillförlitliga fickmätaren) utan med riktigt labbutrustning, hur uppfattade ni det?

#70
Folkesson

Folkesson

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 863 inlägg

Fredrik S

Felkällor?

1. Testresultat från en enskild tävling i VC där man kan se att di Centa har 173.. samtidigt som hon fejkar en skada innan tävlingen. Hb-värderna är korrekta. Det är labtester vilket ansvarig läkare intygar.

2. Daamgaard dömmer ut VM 1995 där alla medaljörer hade värden över 175.

3. Diagrammet visar att smittvärdet för HB ökade under hela 90-talet och peakade 1999 med ett snittvärde runt 170 (för män)

Hb-värderna är korrekta. Det är labtester vilket ansvarig läkare intygar.

Jag blir mer mörkrädd att höra dessa narrar på Expressen och Aftonbladet som inte har en susning om anatomi, fysiologi eller farmakologi.

Men hur tillförlitliga var labb-testerna från den tiden. som jag förstod så tog proverna med en liten fick mätare. Det har hänt mycket innom labb-medicin sen dess. Har man ett normalt högt värde på runt 170 så är det inte svårt att komma upp i 180 då och då. Som sagt felkällorna är fler, och då menar jag inte bara hur man tog proverna!

om jag förstod det hela rätt så intygades av provtagande läkare att proven i LAhtis inte togs med Hemocube(den icke tillförlitliga fickmätaren) utan med riktigt labbutrustning, hur uppfattade ni det?

Nåt i den stilen, ja
Respektera utvecklingen, skippa fästet!

#71
Goldrush

Goldrush

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 174 inlägg

Johann

HB-värden flukturerar INTE om du verkar tro. Att Erling Jevne har 147 för att sedan ha 170 strax innan tävling kan inte ske på normal väg.

Alla såg att Dählie gjorde sig otillgänglig. De norska skidåkares högta värden ligger strax under maxgräns. Att alla norska skidåkares högstavärden ligger mellan 168-180 säger det mesta. När Per Elofsson låg mellan 145-150. Det står klart att norska skidåkare använt bloddoping..först epo sedan plasmaexpander för att späda ut blodet.

För mig är det otroligt att norska läkare tillåter åkare att få delta. Det innebar livsfara.

Hoppas Alexander Oens tragiska död blir en väckarklocka..

Dale Oen døde av hjerteinfarkt og var muligens arvelig belastet med en bestefar som døde plutselig i ung alder. Synes dine spekulasjoner er utidige medmindre du har veldig godt grunnlag for de.

#72
akvik

akvik

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 131 inlägg

Johann
Hoppas Alexander Oens tragiska död blir en väckarklocka..

Börjar bli trollvarning här...

#73
FredrikS

FredrikS

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

1. Testresultat från en enskild tävling i VC där man kan se att di Centa har 173.. samtidigt som hon fejkar en skada innan tävlingen. Hb-värderna är korrekta. Det är labtester vilket ansvarig läkare intygar.

Du förstår tydligtsvis inte begrepet mätnoggranhet.
Du har tydligen inte läst vad experter säger om mätutrustningen som användes på den tiden.
DiCenta kan mycket väl varit dopad men hon är inte svensk eller norsk och påståenden om doping av svenskar och norrmän är det som är kontroversiellt i sverige och norge.

2. Daamgaard dömmer ut VM 1995 där alla medaljörer hade värden över 175.

Här är jag osäker på vad han sa men eftersom påståendet tyvärr är odukomentert och kommer från en person så vet jag inte om man ska lita på det.

Igen, det är inget nytt att doping förekom inom skidåkning.

3. Diagrammet visar att smittvärdet för HB ökade under hela 90-talet och peakade 1999 med ett snittvärde runt 170 (för män)

Hb-värderna är korrekta. Det är labtester vilket ansvarig läkare intygar.

Ja, det indikerar doping men det indikerar inte att svenskar och norrmän dopade sig. Läs gärna lite om mätteori före du säger att ett värde är korrekt.

#74
mrwalker

mrwalker

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 105 inlägg
Nu får ni väl ge er, skulle man tillåta en mätmetod som hade så stora felkällor att den felaktigt skulle hindra åkare från att starta om den visade för höga blödvärden? Knappast...
Diagrammet som Saltin hade på sitt skrivborda talade sitt tydliga språk, oavsett mätfel eller ej var det en trend so mvar UPP. Med ett liteabrupt stop 1999, lite passande med att man kunde spåra EPO.

Slutade norrmän att höghöjdsträna 1999, kanske? Alla andra skidåkare också för den delen. Det är vetenskapligt visat precis som nämns i deokumentären att blodvärden går snabbt ner, blodet får ett tillskott av plasma för att sänka värdena. Det tar som nämndes ett par dagar.

Sedan finns det ju naturligtvis personer med höga värden naturligt, men det behöver inte innebära att ma när br apå konditionsporter för det. Jag ger själv blod regelbundet och vet att jag pendlar mellan 135-160.


Det visar tydligt att det var uppenbara manipuleringar av blodvärden. FIS vill skydda sin sport, med den där pajasen Bengtsson på den tiden, precis som UCI vill skydda cykel med ett gäng pajaser i toppen på UCI.


Gräv vidare, jag tror att det ligger skelett i både svenska och norska garerober, det är rätt naivt att tro något annat.

Redigerat av mrwalker, 27 februari 2013 - 22:00 .


#75
FredrikS

FredrikS

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

Johann

HB-värden flukturerar INTE om du verkar tro. Att Erling Jevne har 147 för att sedan ha 170 strax innan tävling kan inte ske på normal väg.

Alla såg att Dählie gjorde sig otillgänglig. De norska skidåkares högta värden ligger strax under maxgräns. Att alla norska skidåkares högstavärden ligger mellan 168-180 säger det mesta. När Per Elofsson låg mellan 145-150. Det står klart att norska skidåkare använt bloddoping..först epo sedan plasmaexpander för att späda ut blodet.

För mig är det otroligt att norska läkare tillåter åkare att få delta. Det innebar livsfara.

Hoppas Alexander Oens tragiska död blir en väckarklocka..

Dokumentation? Var kan jag se de norska åkarna blodvärden? Du kan ju börja med att ringa UG, de är säkert intresserade av lite mer fakta.

#76
mister-gs

mister-gs

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 115 inlägg
Här finns Norska längdelitens blodvärden från 2001 http://www.dagbladet.../06/245493.html

#77
FredrikS

FredrikS

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

Nu får ni väl ge er, skulle man tillåta en mätmetod som hade så stora felkällor att den felaktigt skulle hindra åkare från att starta om den visade för höga blödvärden? Knappast...

Det är ju möjligt att den första gränsen sattes väldigt högt just på grund av detta. Gränsen för hb gick iallafall ned efter ett tag men jag kommer inte ihåg hur hög den först var.

#78
mrwalker

mrwalker

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 105 inlägg

Johann

HB-värden flukturerar INTE om du verkar tro. Att Erling Jevne har 147 för att sedan ha 170 strax innan tävling kan inte ske på normal väg.

Alla såg att Dählie gjorde sig otillgänglig. De norska skidåkares högta värden ligger strax under maxgräns. Att alla norska skidåkares högstavärden ligger mellan 168-180 säger det mesta. När Per Elofsson låg mellan 145-150. Det står klart att norska skidåkare använt bloddoping..först epo sedan plasmaexpander för att späda ut blodet.

För mig är det otroligt att norska läkare tillåter åkare att få delta. Det innebar livsfara.

Hoppas Alexander Oens tragiska död blir en väckarklocka..

Dokumentation? Var kan jag se de norska åkarna blodvärden? Du kan ju börja med att ringa UG, de är säkert intresserade av lite mer fakta.

Förstår inte din upprördhet. Du pratar hela tiden om mätfel, verkar ha hakat upp dig lite på det. Tycker att det visas ganska tydligt att det inte var rättvisa resultat under den tiden. Om det var mätfel och man utgår från att det var ett konsekvent fel så försvinner i vart fall inte trenden uppåt under 90-talet.

#79
Buster14

Buster14

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 346 inlägg
Det verkar saknas vetenskapligt dokumenterade dokument, annars hade UG haft svart på vitt hur det såg ut.

#80
FredrikS

FredrikS

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

Fredrik S

Felkällor?

1. Testresultat från en enskild tävling i VC där man kan se att di Centa har 173.. samtidigt som hon fejkar en skada innan tävlingen. Hb-värderna är korrekta. Det är labtester vilket ansvarig läkare intygar.

2. Daamgaard dömmer ut VM 1995 där alla medaljörer hade värden över 175.

3. Diagrammet visar att smittvärdet för HB ökade under hela 90-talet och peakade 1999 med ett snittvärde runt 170 (för män)

Hb-värderna är korrekta. Det är labtester vilket ansvarig läkare intygar.

Jag blir mer mörkrädd att höra dessa narrar på Expressen och Aftonbladet som inte har en susning om anatomi, fysiologi eller farmakologi.

Men hur tillförlitliga var labb-testerna från den tiden. som jag förstod så tog proverna med en liten fick mätare. Det har hänt mycket innom labb-medicin sen dess. Har man ett normalt högt värde på runt 170 så är det inte svårt att komma upp i 180 då och då. Som sagt felkällorna är fler, och då menar jag inte bara hur man tog proverna!

om jag förstod det hela rätt så intygades av provtagande läkare att proven i LAhtis inte togs med Hemocube(den icke tillförlitliga fickmätaren) utan med riktigt labbutrustning, hur uppfattade ni det?

Vet inte men jag förstod inte helt vad de olika aktörerna menade med labbutrustning. Om de inte hade haft en agenda så kunde de helt klart ha undersökt och förklarat problemet med dårlig noggranhet mycket bättre än vad de gjorde.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar