Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Gräns mellan saxning och skatetag för klassisk åkning!?


Blåamannen

Recommended Posts

"Leka polis" är ju ett ganska nedvärderande uttryck (i min tolkning av det iaf), känns väldigt likt de som ropar "moralpanik" så snart någon påpekar att de tycker att vissa offentliga personer bör tänka till kring vilka sponsorer de accepterar på grund av de signaler de sänder ut och försöker debattera varför (se annan tråd).

 

Men det är nog helt enkelt olika inställningar till vad som skapar det bästa samhället - om man ska lägga sig i andras liv eller inte. Själv är jag tacksam för rakryggade medmänniskor som vågar säga till när de ser något de tycker är fel i samhället för att därmed förbättra det! På samma sätt tänker tyvärr alltför stor andel i samhället nuförtiden "Han får säkert skylla sig själv" när man ser någon bli misshandlad eller "Han är säkert full" när någon får en hjärtattack.

Jag håller med! Antingen tar vi alla ansvar gemensamt och "leker polis". Eller också skiter vi i det, beter oss som lättkränkta barn och ropar på polisen/organisatören varje gång det sker nån skitsak runt oss. Så många poliser kommer vi aldrig att få så att det skulle fungera. Det heter "samhälle" för att det handlar om vad vi håller tillsammans ...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 208
  • Created
  • Last Reply
"Leka polis" är ju ett ganska nedvärderande uttryck (i min tolkning av det iaf), känns väldigt likt de som ropar "moralpanik" så snart någon påpekar att de tycker att vissa offentliga personer bör tänka till kring vilka sponsorer de accepterar på grund av de signaler de sänder ut och försöker debattera varför (se annan tråd).

 

Men det är nog helt enkelt olika inställningar till vad som skapar det bästa samhället - om man ska lägga sig i andras liv eller inte. Själv är jag tacksam för rakryggade medmänniskor som vågar säga till när de ser något de tycker är fel i samhället för att därmed förbättra det! På samma sätt tänker tyvärr alltför stor andel i samhället nuförtiden "Han får säkert skylla sig själv" när man ser någon bli misshandlad eller "Han är säkert full" när någon får en hjärtattack.

Nu eskalerar du frågan långt högre än vad den förtjänar. Att skatea i vasaloppet är inte något samhällsproblem, på sin höjd är det ett irritationsmoment för några av deltagarna. Ingen medmänniska har någonsin tagit skada av detta. Och interpolationen 'säga till någon som skatear' - 'Avbryta en misshandel' är spekulativ och långsökt.

 

Leka polis är ju lite svepande men man gör sig ändå till uttolkare och verkställare av regelverket. Bättre än att känna sig nödgad att säga till, vilket i sig ofta kan upplevas som aggresivt av den anklagade och skapa onödiga konfrontativa situationer, vore om arrangörerna hade tillräckligt med resurser för att ha funktionärer ute i spåren.

 

Vi fungerar naturligtvis olika. Jag finner alltid stor tröst i tanken att fuskare - kanske inte skate i klassisk i första hand men tex dopade - alltid kommer att veta att de har fuskat, även om de har kommit undan med det.

Link to comment
Share on other sites

interpolationen 'säga till någon som skatear' - 'Avbryta en misshandel' är spekulativ och långsökt.

;) :) :D Humor är alltid ett bra verktyg och ofta avväpnande.

Som en polare till mig sa på vagnen till killen som hade träningstrunken på sätet bredvid: "Har du stämplat för den där?"

Motsvarande fras kanske ska vara: "Och glidet är bra ser jag?"

Link to comment
Share on other sites

Jag uppmanade Vasloppsarrangörerna att gå ut med krafttag mot detta otyg innan Vasaloppsstarten. Tycker att speakern kunde varit mycket tydligare på den punkten, men det är klart Qvickers lena stämma biter väl inte ändå. Skickade en kopia till högsta ledningen i Svenska skidförbundet och varnade vart det håller på att barka. Våra ungdomar börjar ta efter hur de vuxna gör och även de små börjar bli fuskare.
Link to comment
Share on other sites

interpolationen 'säga till någon som skatear' - 'Avbryta en misshandel' är spekulativ och långsökt.

;) :) :D Humor är alltid ett bra verktyg och ofta avväpnande.

Som en polare till mig sa på vagnen till killen som hade träningstrunken på sätet bredvid: "Har du stämplat för den där?"

Motsvarande fras kanske ska vara: "Och glidet är bra ser jag?"

Bra där! Så länge man gör det med glimten i ögat/trevlig ton är det ju ok.

Link to comment
Share on other sites

interpolationen 'säga till någon som skatear' - 'Avbryta en misshandel' är spekulativ och långsökt.

;) :) :D Humor är alltid ett bra verktyg och ofta avväpnande.

Som en polare till mig sa på vagnen till killen som hade träningstrunken på sätet bredvid: "Har du stämplat för den där?"

Motsvarande fras kanske ska vara: "Och glidet är bra ser jag?"

Bra där! Så länge man gör det med glimten i ögat/trevlig ton är det ju ok.

Varför glimten i ögat?

 

En utskällning så det blir en brun Gunde-rand är vad som gäller!

Link to comment
Share on other sites

interpolationen 'säga till någon som skatear' - 'Avbryta en misshandel' är spekulativ och långsökt.

;) :) :D Humor är alltid ett bra verktyg och ofta avväpnande.

Som en polare till mig sa på vagnen till killen som hade träningstrunken på sätet bredvid: "Har du stämplat för den där?"

Motsvarande fras kanske ska vara: "Och glidet är bra ser jag?"

Bra där! Så länge man gör det med glimten i ögat/trevlig ton är det ju ok.

Alltid lätt att vara efterklok. Inte så lätt i Enervit-ångorna, snömoset med solsting och trött-som-fan-efter-att-ha-skidat-80km-nånting-i-tallskog-som-aldrig-tar-slut.

Mera kramas i spåret (se på Alsgaard), men ge f.n i att skejta ;)

Klassiskt är klassiskt.

 

...nu låter jag som norrmännen i mitten av 80-talet när skate slog igenom. Börjar bli gammal...

Link to comment
Share on other sites

;) :) :D Humor är alltid ett bra verktyg och ofta avväpnande.

Som en polare till mig sa på vagnen till killen som hade träningstrunken på sätet bredvid: "Har du stämplat för den där?"

Motsvarande fras kanske ska vara: "Och glidet är bra ser jag?"

Bra där! Så länge man gör det med glimten i ögat/trevlig ton är det ju ok.

Varför glimten i ögat?

 

En utskällning så det blir en brun Gunde-rand är vad som gäller!

Rent formellt kan man ju lämna in protest, men det blir en jäd..ns massa pappersarbete och helst ska man ha en Gopro-kamera och dokumentera med.

F.n, det är ju en rätt bra idé. Lite spårpoliser som glider fram och tillbaka i spåret och plockar "fartsyndarna". Böteslapp på plats och förvisning till "brytbussarna".

:D :D :D

Nä, nu har jag sugit i mig för mycket kaffe... Blir glad över hur mycket roligare jag har åt det här än tanten på plats 40-nånting.

Link to comment
Share on other sites

"Leka polis" är ju ett ganska nedvärderande uttryck (i min tolkning av det iaf)' date=' känns väldigt likt de som ropar "moralpanik" så snart någon påpekar att de tycker att vissa offentliga personer bör tänka till kring vilka sponsorer de accepterar på grund av de signaler de sänder ut och försöker debattera varför (se annan tråd).

 

Men det är nog helt enkelt olika inställningar till vad som skapar det bästa samhället - om man ska lägga sig i andras liv eller inte. Själv är jag tacksam för rakryggade medmänniskor som vågar säga till när de ser något de tycker är fel i samhället för att därmed förbättra det! På samma sätt tänker tyvärr alltför stor andel i samhället nuförtiden "Han får säkert skylla sig själv" när man ser någon bli misshandlad eller "Han är säkert full" när någon får en hjärtattack.[/quote']

Nu eskalerar du frågan långt högre än vad den förtjänar. Att skatea i vasaloppet är inte något samhällsproblem, på sin höjd är det ett irritationsmoment för några av deltagarna. Ingen medmänniska har någonsin tagit skada av detta. Och interpolationen 'säga till någon som skatear' - 'Avbryta en misshandel' är spekulativ och långsökt.

Obs - är absolut inte ute efter att starta en nätdebatt som spårar ur, men jag ska ändå förklara mig lite eftersom du skrev ett bra inlägg:

 

Jag hoppas du förstår att extrapoleringen (inte så mycket intra i detta fall ;) ) var gjord med glimten i ögat, men även som ett vanligt retoriskt knep att belysa ett problem i en attityd. Såklart inte en giltig logisk slutsats att "Tycker du A tycker du även B" (även om jag skulle hävda en korrelation just i detta fall, men det kan naturligtvis inte generaliseras till just dig - så känn dig inte träffad). Däremot är det ofta ett nyttigt verktyg för att väcka debatt och få folk att tänka till, och diskutera! Man får gärna rösta både långt åt höger eller åt vänster för min del, men man borde vara medveten om varför (tycker jag. Ett problem med demokrati). Eller äta kött om man vill. Ofta användbart att inleda med "Är det ok att äta andra människor?", "Är det ok att äta din älskade hund?", "Jamen om den självdör då?", "Jamen om den självdör ung med fortfarande fint kött?", osv. - allt för att komma till kärnan om varför man tycker vissa saker är moraliskt rätt och andra inte. Klart man kommer fram till olika svar i en del frågor, men jag tycker att moraldebatter ofta är intressanta. fick jag bestämma skulle etik ta betydligt större plats i undervisningen från lågstadium och upp til gymnasiet.

 

På samma sätt vore det intressant att diskutera fördelar kontra nackdelar med att säga till när folk omkring fuskar (skate är fusk). Jag ser som du märker uppenbara fördelar (och nackdelar, men totalt positivt), du ser säkert uppenbara nackdelar med att göra det, men det är svårt att se bakom utrop av "leka polis" (ok, inte ditt i början). Exempelvis att "Det blir så dålig stämning i spåret, och de som blir tillsagda kan ju bli ledsna. De menar säkert inget illa. Jag drabbas inte för jag bryr mig inte om placering. Känslorna hos den stackarn som kommer på plats 1001 istället för sina stora dröm om tresiffrigt är förstås tråkiga, men jag tycker att det är viktigare att den trevliga stämningen i spåren behålls". Så kan man argumentera, men iallafall jag håller inte med ;)

Leka polis är ju lite svepande men man gör sig ändå till uttolkare och verkställare av regelverket. Bättre än att känna sig nödgad att säga till, vilket i sig ofta kan upplevas som aggresivt av den anklagade och skapa onödiga konfrontativa situationer, vore om arrangörerna hade tillräckligt med resurser för att ha funktionärer ute i spåren.

Såklart det vore skönt, då slipper man själv lägga sig i hur medmänniskor beter sig! Och poliser i varje gathörn, så kan ingen begå något brott. Men nu är det inte så, och då får man diskutera hur man vill bete sig i den situation det är (med väldigt få kontrollanter i spåret).

 

Vi fungerar naturligtvis olika. Jag finner alltid stor tröst i tanken att fuskare - kanske inte skate i klassisk i första hand men tex dopade - alltid kommer att veta att de har fuskat, även om de har kommit undan med det.

I vissa fall kanske det räcker, men skulle de verkligen skejta om de kände så i efterhand tror du?

 

Ofta används resonemang att det ju inte drabbar någon enskild särskilt allvarligt. Är enormt vanligt att många argumenterar så för att olaglig nedladdning inte är moraliskt fel heller, men jag håller inte med. Finns kanske korrelation även där mellan de som tycker så och de som tycker illa om när folk säger till när de tycker andra gör fel eftersom man lägger sig i andras liv? Kanske. Nu låter det på hela detta inlägg kanske som att jag är långt över 60, men så är inte fallet ;)

 

Vi verkar iallafall alla tycka att skate är fel ;). Ha en bra dag!

Link to comment
Share on other sites

För två år sedan träffade jag en kille när vi gick in till vårt led. När jag kollade hans resultat efteråt, ståd det att han blev diskat. Senare berättade han att han blev diskat vid km 86 pga skating. Arrangörerna skickade ett video till honom som visade att han diagonal skatade i en av de sista små backarna innan Mora. Så kontrollerna finns.
Link to comment
Share on other sites

För två år sedan träffade jag en kille när vi gick in till vårt led. När jag kollade hans resultat efteråt, ståd det att han blev diskat. Senare berättade han att han blev diskat vid km 86 pga skating. Arrangörerna skickade ett video till honom som visade att han diagonal skatade i en av de sista små backarna innan Mora. Så kontrollerna finns.

Det måste vart där jag såg att de stod och filmade i år också. Om de är hårda (korrekta?) så blir det många diskade bara den korta tid jag stod där.

Link to comment
Share on other sites

För två år sedan träffade jag en kille när vi gick in till vårt led. När jag kollade hans resultat efteråt, ståd det att han blev diskat. Senare berättade han att han blev diskat vid km 86 pga skating. Arrangörerna skickade ett video till honom som visade att han diagonal skatade i en av de sista små backarna innan Mora. Så kontrollerna finns.

Mäktigt! Rörde det sig om top 1000 eller längre ned?

 

(OfT: Tänkte tanken här om dan att i Marcialonga får väl top 1000 INTE vallahjälp vid sista backen, men finns inga sådana regler i VL?)

Link to comment
Share on other sites

För två år sedan träffade jag en kille när vi gick in till vårt led. När jag kollade hans resultat efteråt' date=' ståd det att han blev diskat. Senare berättade han att han blev diskat vid km 86 pga skating. Arrangörerna skickade ett video till honom som visade att han diagonal skatade i en av de sista små backarna innan Mora. Så kontrollerna finns.[/quote']

Det måste vart där jag såg att de stod och filmade i år också. Om de är hårda (korrekta?) så blir det många diskade bara den korta tid jag stod där.

åkte du inte Ekis?

 

jag såg oxå ngra, bla en som skejtade ganska friskt de sista 4-8 km. Funta på å säga till, men då hade jag nog rasat ihop. Tror de e svårt säga till "snällt" om man själv åker, iaf på slutet, även om det är det som är den bästa lösningen tycker jag. Man skall inte döda budbäraren. De som skapar "dålig stämning" är väl de som skejtar.

 

Sedan detta med regler för hur man få åka. jag gillar klassisk åkning o inte skejt (tror jag...), men man vill ju inte att det skall bli lite åt gångsporten till... - fast dit är det väl lååååångt.

Link to comment
Share on other sites

Han skulle har varit top 300

jag var 207:a på åkprofilen, nu 205:a så 2st har försvunnit iaf. Diskade?.

Jag såg inga som körde ren skejt i nån backe där jag låg iaf. Däremot är en del ganska flinka att byta spår men det får man väl göra vad jag förstår

Link to comment
Share on other sites

Finns bara ett sätt att bli av med otyget. Kontrollera och diska de som fuskar. Gå sedan ut med information på hemsidan om hur många som blev diskade. Först då blir det "verkstad". Tror även att man skulle kunna ha en information på hemsidan där man reder ut skillnaden på tex spårbyten och ren fristilsåkning.

Jag gillar skejt, men det hör inte hemma i Vasaloppet (hoppas däremot på en återuppståndelse av Skejtvasan)

Link to comment
Share on other sites

Han skulle har varit top 300

jag var 207:a på åkprofilen' date=' nu 205:a så 2st har försvunnit iaf. Diskade?.

Jag såg inga som körde ren skejt i nån backe där jag låg iaf. Däremot är en del ganska flinka att byta spår men det får man väl göra vad jag förstår[/quote']

Heja, heja

Klassiskt är klassiskt

Link to comment
Share on other sites

Finns bara ett sätt att bli av med otyget. Kontrollera och diska de som fuskar. Gå sedan ut med information på hemsidan om hur många som blev diskade. Först då blir det "verkstad". Tror även att man skulle kunna ha en information på hemsidan där man reder ut skillnaden på tex spårbyten och ren fristilsåkning.

Jag gillar skejt, men det hör inte hemma i Vasaloppet (hoppas däremot på en återuppståndelse av Skejtvasan)

Att skriva tydligt på hemsidan hur många man diskat, och att nämna det i pressreleaser, det är nog något som faktiskt ger effekt.

Link to comment
Share on other sites

För två år sedan träffade jag en kille när vi gick in till vårt led. När jag kollade hans resultat efteråt' date=' ståd det att han blev diskat. Senare berättade han att han blev diskat vid km 86 pga skating. Arrangörerna skickade ett video till honom som visade att han diagonal skatade i en av de sista små backarna innan Mora. Så kontrollerna finns.[/quote']

Det måste vart där jag såg att de stod och filmade i år också. Om de är hårda (korrekta?) så blir det många diskade bara den korta tid jag stod där.

åkte du inte Ekis?

Nej tyvärr så blev jag sjuk på lördagskvällen och ligger nu hemma med influensa.. :(

Link to comment
Share on other sites

Han skulle har varit top 300

jag var 207:a på åkprofilen' date=' nu 205:a så 2st har försvunnit iaf. Diskade?.[/quote']

Är det inte de två damerna du hade före dig i mål som räknats bort från listan?

ja det kanske är så ja. Fast konstigt att man har blandat ihop damer och herrar i åkprofilen kan jag tycka?.

Link to comment
Share on other sites

Thomas Henriksen skriver idag på tub:s hemsida om två åkare (kallar det i rubriken för skejtvasan?)

 

"Ps. Det er tidlig å begynne med hoppende padling allerede i første bakken. Bill.mrk Berlusconi fra Vålådalen

 

Ps 2. Det er ikke fullt så tidlig å kjøre enbeinsskate før Evertsberg, men ikke mer lovlig. Bill.merk. Pratmaker fra Alta."

 

Vet ej vilka han syftar på, gissningsvis iaf Jerry Arhlin.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...