Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Gräns mellan saxning och skatetag för klassisk åkning!?


Blåamannen

Recommended Posts

Personligen stör jag mig inte alltför mycket på det när det inte handlar om topplaceringar och jag själv inte gör några avsteg från min etik. Att ägna tid på att leka polis i spåret är ungefär lika givande som att hetsa upp sig på sina medtrafikanter i på Essingeleden.

Problem jag ser med skejting som påverkar andra åkare är att skejting förstör spåren om det finns några och möjligheten att fusk skejta kan göra att folk tränar mindre på diagonal teknik och kör med mindre fäste eftersom de bara kan skejta lite om de inte kommer opp en backe i bra stil.

 

Detta är saker som kan påverka andra rätt mycket eftersom andra åkare gärna vill ha spår att åka i och det finns också en risk att det ändrar på klassiskt skidåkning. Varför ska folk träna på att diagonala (i spår) opp backar om det ändå inte finns några spår när det kommer?

 

Hur spåren ser ut beror ju mycket på föret och det var nog en del av problemet i år men jag tycker endå att det är väldigt synd att fina diagonal backar fort blir söndersaxade eller sönderskejtade på ett lopp.

 

En motionist som dopar sig påverkar däremot ingen annan åkare förutom att han åker lite fortare.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 208
  • Created
  • Last Reply
Thomas Henriksen skriver idag på tub:s hemsida om två åkare (kallar det i rubriken för skejtvasan?)

 

"Ps. Det er tidlig å begynne med hoppende padling allerede i første bakken. Bill.mrk Berlusconi fra Vålådalen

 

Ps 2. Det er ikke fullt så tidlig å kjøre enbeinsskate før Evertsberg, men ikke mer lovlig. Bill.merk. Pratmaker fra Alta."

 

Vet ej vilka han syftar på, gissningsvis iaf Jerry Arhlin.

Lägger till länk: http://www.team-united-bakeries.no/teambakeries/Artikler/SkejtVasan-!

Intressant att det inte bara är vi "motionister" som stör oss...

Den andra han syftar på är väl nån nordnorsk åkare. Alta ligger väl uppåt Kirkenes?

Link to comment
Share on other sites

Thomas Henriksen skriver idag på tub:s hemsida om två åkare (kallar det i rubriken för skejtvasan?)

 

"Ps. Det er tidlig å begynne med hoppende padling allerede i første bakken. Bill.mrk Berlusconi fra Vålådalen

 

Ps 2. Det er ikke fullt så tidlig å kjøre enbeinsskate før Evertsberg' date=' men ikke mer lovlig. Bill.merk. Pratmaker fra Alta."

 

Vet ej vilka han syftar på, gissningsvis iaf Jerry Arhlin.[/quote']

Lägger till länk: http://www.team-united-bakeries.no/teambakeries/Artikler/SkejtVasan-!

Intressant att det inte bara är vi "motionister" som stör oss...

Den andra han syftar på är väl nån nordnorsk åkare. Alta ligger väl uppåt Kirkenes?

John Kristian Dahl...

Link to comment
Share on other sites

Thomas Henriksen skriver idag på tub:s hemsida om två åkare (kallar det i rubriken för skejtvasan?)

 

"Ps. Det er tidlig å begynne med hoppende padling allerede i første bakken. Bill.mrk Berlusconi fra Vålådalen

 

Ps 2. Det er ikke fullt så tidlig å kjøre enbeinsskate før Evertsberg' date=' men ikke mer lovlig. Bill.merk. Pratmaker fra Alta."

 

Vet ej vilka han syftar på, gissningsvis iaf Jerry Arhlin.[/quote']

Lägger till länk: http://www.team-united-bakeries.no/teambakeries/Artikler/SkejtVasan-!

Intressant att det inte bara är vi "motionister" som stör oss...

Den andra han syftar på är väl nån nordnorsk åkare. Alta ligger väl uppåt Kirkenes?

John Kristian Dahl...

Och Berlusconi från Vålådalen, Arhlin eller Svärd?

Att de vågar när skotern kan fånga dem på bild när som helst. Är de såna ögontjänare? Det är ju liksom inte som en gångtävling där de gråtande och oförstående blir plockade av banan. I värsta fall sliter de i 90 km, vinner och blir sen diskade för att någon stört sig för mycket på deras fulskate.

Link to comment
Share on other sites

Har kollat på hela sändningen nu och slås mest av de som ligger utanför yppersta eliten i led 0 och i led 1 och som skejtar så otroligt mycket genom och efter kontrollerna. Även när helikoptern alldeles uppenbart ligger ovanför kontrollen.
Link to comment
Share on other sites

Den andra han syftar på är väl nån nordnorsk åkare. Alta ligger väl uppåt Kirkenes?

John Kristian Dahl...

Alta ligger inte spesiellt nära kirkenes men både ligger långt nord i norge.

Ja det var visst en bit (45 mil). :)

Var det någon annan däruppifrån med då i täten?

Link to comment
Share on other sites

Har kollat på hela sändningen nu och slås mest av de som ligger utanför yppersta eliten i led 0 och i led 1 och som skejtar så otroligt mycket genom och efter kontrollerna. Även när helikoptern alldeles uppenbart ligger ovanför kontrollen.

Gjorde samma observation och blev också förvånad.Jag trodde inte att det hade spridit sig så mycket framåt i leden...sorgligt tycker jag misstagsskate i sockersnö backar knan väl vara hänt men att skejt genom en hel kontroll? nä tack!

Link to comment
Share on other sites

Har kollat på hela sändningen nu och slås mest av de som ligger utanför yppersta eliten i led 0 och i led 1 och som skejtar så otroligt mycket genom och efter kontrollerna. Även när helikoptern alldeles uppenbart ligger ovanför kontrollen.

Gjorde samma observation och blev också förvånad.Jag trodde inte att det hade spridit sig så mycket framåt i leden...sorgligt tycker jag misstagsskate i sockersnö backar knan väl vara hänt men att skejt genom en hel kontroll? nä tack!

Vad är misstagsskate?

 

Vet man inte vad man gör när man åker skidor om åktekniken råkar bli skate?

 

Håller med om att det är bedrövligt av eliten att skejta genom kontrollerna, men skejtar man två skär så har man brutit mot reglerna.

 

Sen tror jag (tråkigt nog) att jag tar fler skär än de flesta på ett Vasalopp, men det gör jag när jag byter spår och då tar jag ett skär åt gången. Spårbytena gör jag primärt för att hitta det spår som går lättast samt att hitta rätt ryggar. Sen att det blir en liten fartökning är en bonus.

Link to comment
Share on other sites

Har kollat på hela sändningen nu och slås mest av de som ligger utanför yppersta eliten i led 0 och i led 1 och som skejtar så otroligt mycket genom och efter kontrollerna. Även när helikoptern alldeles uppenbart ligger ovanför kontrollen.

Gjorde samma observation och blev också förvånad.Jag trodde inte att det hade spridit sig så mycket framåt i leden...sorgligt tycker jag misstagsskate i sockersnö backar knan väl vara hänt men att skejt genom en hel kontroll? nä tack!

Vad är misstagsskate?

 

Vet man inte vad man gör när man åker skidor om åktekniken råkar bli skate?

 

Håller med om att det är bedrövligt av eliten att skejta genom kontrollerna' date=' men skejtar man två skär så har man brutit mot reglerna.

 

Sen tror jag (tråkigt nog) att jag tar fler skär än de flesta på ett Vasalopp, men det gör jag när jag byter spår och då tar jag ett skär åt gången. Spårbytena gör jag primärt för att hitta det spår som går lättast samt att hitta rätt ryggar. Sen att det blir en liten fartökning är en bonus.[/quote']

Med misstagsskejt menade jag exemplet som nämts i den här tråden? eller var det en annan? där man råkar glida lite vid saxning och då framförallt i strösockerbackar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fredriksson nämde också att han tyckte att det var OK att skejta av den där norrmannen som hade brutit en stav (som i full TV-bild i fem-tio sekunder inte gjorde annat än just skejta). Han tjänade ju inget på det menade Mattias.

 

Tvärfel tycker jag.

1. Han vann på det jämfört med klassiskt med en stav

2. Man får inte skejta i klassiska lopp. Hur svårt kan det va?!

Link to comment
Share on other sites

Och Berlusconi från Vålådalen' date=' Arhlin eller Svärd?[/quote']

På Årefjällsloppets sändning igår nämnde Fredriksson något om att en italienare bodde och tränade i Vålådalen, hörde du det också?

Såg tyvärr inte TV4-sändningen. Satt i bilen hem från Tänndalen igår. Snabbkörde Ski Classics två klipp senare. Nån skrev ju i en annan tråd om "silly season" för långloppsteamen och då slog det mig att den som åsyftas är Nicola Morandini i Team Coop.

Link to comment
Share on other sites

Fredriksson nämde också att han tyckte att det var OK att skejta av den där norrmannen som hade brutit en stav (som i full TV-bild i fem-tio sekunder inte gjorde annat än just skejta). Han tjänade ju inget på det menade Mattias.

 

Tvärfel tycker jag.

1. Han vann på det jämfört med klassiskt med en stav

2. Man får inte skejta i klassiska lopp. Hur svårt kan det va?!

Ja det han sa var så fel att det inte är sant. Fredriksson är rolig och bra som kommentator, men där fick han hjärnsläpp

Link to comment
Share on other sites

Fredriksson nämde också att han tyckte att det var OK att skejta av den där norrmannen som hade brutit en stav (som i full TV-bild i fem-tio sekunder inte gjorde annat än just skejta). Han tjänade ju inget på det menade Mattias.

 

Tvärfel tycker jag.

1. Han vann på det jämfört med klassiskt med en stav

2. Man får inte skejta i klassiska lopp. Hur svårt kan det va?!

Håller med dig fullt ut. Den norske åkaren skall så klart diskas allt annat är ett skämt.

Link to comment
Share on other sites

Om de va Morandini så drog har ju Jenny Hansson från han kom ifatt henne och till mål... jag va ifatt henne efter lite drygt halva och då låg han före och drog.. han kollade mer bak var han hade henne än fram..

 

han va dock väldigt givmild i baren på kvällen=)

Link to comment
Share on other sites

Fredriksson nämde också att han tyckte att det var OK att skejta av den där norrmannen som hade brutit en stav (som i full TV-bild i fem-tio sekunder inte gjorde annat än just skejta). Han tjänade ju inget på det menade Mattias.

 

Tvärfel tycker jag.

1. Han vann på det jämfört med klassiskt med en stav

2. Man får inte skejta i klassiska lopp. Hur svårt kan det va?!

Så blev han ju diskad också!!

Link to comment
Share on other sites

Att åkare skejtar i backar eller vid normal åkning tycker jag är mycket värre än om de skejtar lite i en vätskestation när de dricker eller när de bryter en stav.

 

Lite som det att syklister "får" ligga bakom bilar för att komma upp i klungan igjen när de har punkterat.

 

Om någon i täten vill dricka på en vätskestation tycker jag inte de ska behöva använda en massa extra energi för att hänga med de andra.

Link to comment
Share on other sites

Att åkare skejtar i backar eller vid normal åkning tycker jag är mycket värre än om de skejtar lite i en vätskestation när de dricker eller när de bryter en stav.

 

Lite som det att syklister "får" ligga bakom bilar för att komma upp i klungan igjen när de har punkterat.

 

Om någon i täten vill dricka på en vätskestation tycker jag inte de ska behöva använda en massa extra energi för att hänga med de andra.

Va!? Så du tycker täten ska få köra skate när dom dricker? Var går gränsen för täten..?

 

Jag trodde inte jag brydde mig så mycket men på vasan brann det till för mig. En kille i klungan jag åkte med (plac runt 400) körde benskate en längre tid medan han tog en gel och fipplade med bältet. Det kändes inte ok när mina egna armar skrek av trötthet och han "vilade" sig med benskate. Jag sa åt honom..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...