Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor Vänster-höger


Basthult

Recommended Posts

Jag upptäckte att det finns många inlägg om detta.

 

När jag började att åka rullskidor åkte jag på höger sida. Jag tyckte det kändes otäckt ibland, bilar kom väldigt nära, ibland hördes bilen nästan samtidigt som den dök upp på sidan, visste inte om det var lastbil med släp eller liknande.

 

Jag provade att åka på vänster. Upplevde då hur en del bilister upptäckte mig på väldigt kort håll och en del körde som om de körde på räls - gjorde ingen ansats att lämna plats för mig.

 

Detta avgjorde för mig. Jag fortsätter att köra på vänster. Det känns mycket tryggare.

Jag ser själv bilisten på långt håll, jag ser vad det är för typ av fordon, jag ser om bilisten upptäckt mig och jag kan om det behövs åka ut i kanten (vilket hänt), jag kan sänka farten o åka på ett extra kontrollerat sätt.

 

 

Vad jag vet finns det inte några bestämda regler. Gående ska om möjligt gå på vänster sida.

Rullskidor betraktas som gående om man har en hastighet under 10 km/tim och om man åker snabbare då åka på höger sida om det är lämpligare.

Detta har väl förmodligen att göra med att den mötande bilisten inte ska luras av att något närmar sig snabbare än väntat på grund av mötande körriktning. Detta kan inte ha någon betydelse när man åker 10 - 15 km/tim som jag gör.

 

I en insändare angavs att om man åker på vänster sida och den mötande bilen får möte så måste den stanna och det händer . Men det händer naturligtvis lika ofta om man åker på höger - bakomvarande bil får sakta ner kraftigt eller t.o.m stanna.

 

Jag tror heller inte någon rekommenderar en löpare som springer milen på låt säga 45 min att den ska springa på höger.

Link to comment
Share on other sites

Jag åker, när jag är själv till Vänster, tycker det är mycket skönare att se mötande bilar på långt håll på "min" sida. Dock när vi är flera som åker, 2-3 pers så åker vi alltid på höger sida. Fråga mig inte varför men kanske att jag/vi upplever det som att vi i klump är ett större hinder i trafiken
Link to comment
Share on other sites

Från trafikverkets hemsida:

•Om du åker rullskidor eller rullskridskor i högre hastighet än gångfart ska du åka på höger sida av vägen om det är lämpligare.

 

 

:) Först SKA man....men BARA om det är lämpligare.......

svensk juridik! :)

Åker personligen på höger sida då det känns mer riktigt och som jag ser det visar bilarna mer hänsyn då!

Link to comment
Share on other sites

Jag drog igång samma diskussion för ett tag sen och blev helt övertygad om att det är höger sida som gäller för mig. Avgörande blev någon kloker som frågade hur jag tänkte hantera full fart på skidorna när jag får en mötande bil och en bil som kommer samtidigt bakifrån. Vad gör du då?
Link to comment
Share on other sites

Jag drog igång samma diskussion för ett tag sen och blev helt övertygad om att det är höger sida som gäller för mig. Avgörande blev någon kloker som frågade hur jag tänkte hantera full fart på skidorna när jag får en mötande bil och en bil som kommer samtidigt bakifrån. Vad gör du då?

+1

Link to comment
Share on other sites

Enda tillbud jag haft på rullskidor är när jag åkt till vänster. Det kom en bil bakifrån och en mötande bil. Den mötande bilens förare hade ingen aning om vad den skulle göra när denne fick möte från två håll. Slutade att jag tog diket.

Aldrig mer vänster!

Link to comment
Share on other sites

Jag kör också höger och anledningen är framför allt vänstersvängarna. Tänk så här: Kör du på vänster sida och en bil är på väg från motsatt håll så lär ni inte upptäcka varandra förrän väldigt sent om man kommer till en gemensam kurva. Kör du på höger sida så har bilen som kommer bakifrån redan sett dig i förhoppningsvis god tid eftersom du "flyter med" i samma körfält. Bilen bakom har då betydligt lättare att anpassa farten. De flesta bilister har bra trafikvett. Några brukar tuta, vet inte om det är för att varna eller någon jag känner eller om de bara är irriterade. Det sistnämnda brukar jag inte bry mig om. Vissa av mina rundor går på 70-vägar och många bilister kör i 90 även där det är kurvigt, då känns det säkrare och mer naturligt att köra på höger sida.
Link to comment
Share on other sites

Till största del åker jag på höger. Men jag försöker åka en del på vänster sida också. Detta har ingenting med bilar och övrig trafik att göra. Det har bara att göra med att vägen alltid lutar en aning och att jag blir helt krokig i rygget av att stå och staka med samma snebelastning i flera timmar.

 

Så fort jag hör eller ser en bil så börjar jag åka med bedrövlig teknik och flänger med stavarna. Då brukar de flesta hålla ut. Skulle de inte göra det så har jag inga problem med att offra en stav och sopa till bilen. Till en början försökte jag alltid visa bilar respekt och göra mig så smal som möjligt och släppa förbi dem. När jag inte fick någon respekt tillbaka så körde jag på offensiven. Det har (tyvärr) funkat betydligt bättre.

Link to comment
Share on other sites

Jag drog igång samma diskussion för ett tag sen och blev helt övertygad om att det är höger sida som gäller för mig. Avgörande blev någon kloker som frågade hur jag tänkte hantera full fart på skidorna när jag får en mötande bil och en bil som kommer samtidigt bakifrån. Vad gör du då?

+1

Och tänk när ena eller båda bilarna är lastbilar! Då lär du få dyka i diket. Åker du på höger sida kan ALLTID fordonet bakom sakta in eller väja, lättare ju fortare du åker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vi var ute och åkte 3 personer idag och kom ifatt en inlinesåkare med stavar som körde på vänster sida. Vi åkte på en smal väg så vi la oss bakom honom. Men varenda möte med bil kändes olustigt, särskilt när bilen fick möte samtidigt som vi kom mot den.

Aldrig mer vänster sida sa vi sen!

Link to comment
Share on other sites

vad skulle skillnaden egentligen ha varit om man åkt på höger sida...? - blir vägen bredare då (förutom iofs minskad "möteshastighet" om i runda slängar 40 km/h)

 

bara för man inte ser den potentiella döden som kommer mot en så betyder det inte att den inte finns...

 

ngn som inbillar sig att tillräckligt många av (sthlms)-motorfordonsförare lägger sig bakom en rullskidåkare och väntar till dess det är lämpligt att köra om...

 

enda argument jag hört för höger sida - som förvisso låter klokt, och som jag kan tycka verkar stämma - är att fordonsförare förefaller bli helt förvirrade av att möta annat än gångare på vänster sida. (frågan är iofs om de inte blir lika förvirrade av en gångare, men det saknar ju betydelse, förvirrade blir de iaf)

Link to comment
Share on other sites

Här saktar bilarna iaf in om det är möte. Åker man utför och bilen som kommer mot en får möte så är man i ett jobbigt läge... Lägg då till promenerande dam framför samtidigt som möte sker, inget skôj det heller upptäckte vi.

jag upprepar: vägen blir inte bredare för man åker på höger sida, allt annat lika...

- vad som skiljer är att man själv har sämre möjlighet agera vid färd på höger sida (då man inte ser det fordon som är närmast en) , men visst om man hellre litar på att bilister skall rädda ens liv än en själv så...

 

(förutsatt bilen som skall passera en inte avvaktar. Men vågar man lita på att de avvaktar...?)

 

(jag är inte än klar med om höger eller vänster är bäst, för mig som åker rullskidor)

Link to comment
Share on other sites

Enligt trafikreglerna betraktas man som gående om man åker rullskidor.

MEN

om du åker i högre hastighet än gångfart, ska du färdas på höger sida om det är lämpligare.

Så normalt borde man alltså åka på höger sida. ….Tja, om det nu inte är olämpligare förstås.

Link to comment
Share on other sites

Jag ligger normalt till höger på cykelbanor, men måste jag åka bland bilar vill jag helst se de bilar som kommer närmast mig (för att ha en chans att hoppa ut i terrängen om det skulle behövas) - alltså åker jag på vänster sida där. Alla bilister är inte lika hänsynsfulla. Vissa kan t.o.m. vara fulla.

I trafiken följer jag devisen: Var på din vakt och lita inte på någon. Medtrafikanter kan hitta på vad som helst.

Link to comment
Share on other sites

Jag ligger normalt till höger på cykelbanor, men måste jag åka bland bilar vill jag helst se de bilar som kommer närmast mig (för att ha en chans att hoppa ut i terrängen om det skulle behövas) - alltså åker jag på vänster sida där. Alla bilister är inte lika hänsynsfulla. Vissa kan t.o.m. vara fulla.

I trafiken följer jag devisen: Var på din vakt och lita inte på någon. Medtrafikanter kan hitta på vad som helst.

Jag resonerar precis som du! I synnerhet när man skatear är det värdefullt att se de bilar som ska passera närmast så man vet om dom håller ut eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...