Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor Vänster-höger


Basthult

Recommended Posts

Här saktar bilarna iaf in om det är möte. Åker man utför och bilen som kommer mot en får möte så är man i ett jobbigt läge... Lägg då till promenerande dam framför samtidigt som möte sker' date=' inget skôj det heller upptäckte vi.[/quote']

jag upprepar: vägen blir inte bredare för man åker på höger sida, allt annat lika...

- vad som skiljer är att man själv har sämre möjlighet agera vid färd på höger sida (då man inte ser det fordon som är närmast en) , men visst om man hellre litar på att bilister skall rädda ens liv än en själv så...

 

(förutsatt bilen som skall passera en inte avvaktar. Men vågar man lita på att de avvaktar...?)

 

(jag är inte än klar med om höger eller vänster är bäst, för mig som åker rullskidor)

Det viktiga är hur lång tid det tar från det att bilisten ser dig till mötet. Låt säga att det är på 50 m avstånd, du kör 20 km/h, och bilisterna 70. Kör du på vänster sida så tar det 2 s tills ni möts, kör du på höger sida tar det 3.6. Æn viktigare är det kanske hur mycket bilföraren kan skifta tidpunkten för möte/omkörning: Om bilisten minskar hastigheten med 20% så tar det mindre än 0.4 s längre tid till mötet - men ungefär 1.4 s längre tills man blir omkörd. Tiderna här är det som är det viktiga - ungefär dubbelt så lång tid för bilisten att reagera, och avsevärt mycket enklare att anpassa tiden för passage om du håller dig på höger sida. Sen om det blir en kollision så är hastighetskillnaden ganska avgörande, höger sida 70 - 20 = 50 km/h, troligtvis ordentliga skador, vänster sida 70 - -20 = 90 km/h, troligtvis ordentligt död.

Link to comment
Share on other sites

Ok bilisten får mer tid för att (låta bli) reagera.

 

själv får man ingen möjlighet alls, möjligen ngn tiondels sekund, på sig att reagera om man åker på hö sida.

 

jag dör hellre än blir en grönsak.

 

men, jag håller med om att bilister förefaller "ovana / bli förvirrade" av att möta rullskidåkare på samma sida.

Link to comment
Share on other sites

Det viktiga är hur lång tid det tar från det att bilisten ser dig till mötet. Låt säga att det är på 50 m avstånd, du kör 20 km/h, och bilisterna 70. Kör du på vänster sida så tar det 2 s tills ni möts, kör du på höger sida tar det 3.6. Æn viktigare är det kanske hur mycket bilföraren kan skifta tidpunkten för möte/omkörning: Om bilisten minskar hastigheten med 20% så tar det mindre än 0.4 s längre tid till mötet - men ungefär 1.4 s längre tills man blir omkörd. Tiderna här är det som är det viktiga - ungefär dubbelt så lång tid för bilisten att reagera, och avsevärt mycket enklare att anpassa tiden för passage om du håller dig på höger sida. Sen om det blir en kollision så är hastighetskillnaden ganska avgörande, höger sida 70 - 20 = 50 km/h, troligtvis ordentliga skador, vänster sida 70 - -20 = 90 km/h, troligtvis ordentligt död.

Jag överlåter inte det hela åt bilisten. Har jag bilisten i ryggen har jag ingen aning om vad som händer innan det eventuellt är för sent. Det är dessutom, som vid cykling, svårt att på bara ljudet avgöra om det är en eller flera bilar som kommer bakifrån.

 

Men det är i undantagsfall jag behöver åka bland bilar. Som tur är finns det cykelbanor där jag åker.

Link to comment
Share on other sites

Ok bilisten får mer tid för att (låta bli) reagera.

 

själv får man ingen möjlighet alls, möjligen ngn tiondels sekund, på sig att reagera om man åker på hö sida.

 

jag dör hellre än blir en grönsak.

 

men, jag håller med om att bilister förefaller "ovana / bli förvirrade" av att möta rullskidåkare på samma sida.

äö

Om vi ökar hastigheten på rullskidåkaren i mitt exempel till 40 km/h som typisk uförhastighet så blir tiderna till möte 1.6-1.75 s för vänstersidesåkning mot 6-7.8 för högersidesåkning. Det är precis av det här skälet vi ska åka på höger sida med cykel. Att det är ett rationellt val kan ni prova själva genom att cykla på vänster sida. Som rullskidåkare har vi dessutom som regel än längre bromssträcka än cyklister.

 

Sen är det ju så att det enda viktiga i trafiken är att undvika olyckor, så på en av dom rundorna jag brukade köra var det en lång (~2km) uppförsbacke som svängde höger, där kändes det bättre att köra på vänster sida så att man var i ytterkurva och det hade varit oproblematiskt att kliva av vägen om det krisat - vilket på det stora hela passar med trafikreglerna, där var jag jämförbar med en gångare. Utför den backen aldrig i livet att jag kört på vänster sida...

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara intressant att testa forumet på antalet olyckor beroende på vänster/höger körning. Jag har inte hört talas (direkt erfarenhet) av olycka vid högertrafik men en vid vänster ( möte i nedförsbacke med sympatiskt stopp på bilen så enbart rullskidornas hastighet att ta hänsyn till = sjukhus).

För egen del enbart singelolyckor.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...