Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Norrbärke Skimaraton 2014


Halvar

Recommended Posts

Funderar på att åka tävlingen som går av på måndag, den 6:e, i Orsa.

 

Någon som har koll på banan? Axa skimarton gick ju där i söndags men då på en 5 km:s slinga, hur kan de nu helt plötsligt köra på en 10 km:s slinga? Det verkar ju knappast kommit mer snö, eller?

 

Tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

Visst var det väl så att Axa ski marathon startade 16:00 och var med andra ord tvunget till att ha elljus?

Norrbärke skidmaran börjar ju 11:00 så jag antar att de har lite fler möjligheter vad gäller bansträckning. Är iaf min gissning.

 

Är otroligt i valet och kvalet vad gäller denna tävling.. Så få skidmil och motivationen till rullskidor har varit noll den senaste månaden. Å andra sidan vore det självklart skoj.. Prognosen visar typ 0-gradigt och nysnö dock. Kan ju bli spännande!

Link to comment
Share on other sites

Prognosen visar typ 0-gradigt och nysnö dock. Kan ju bli spännande!

Ser ut som de (yr och klart) har justerat prognoserna lite nu med minusgrader och utan snö. Hade ju varit fint annars med lite svårvallat och tungt.

 

Var kollar du prognosen?

Link to comment
Share on other sites

Prognosen visar typ 0-gradigt och nysnö dock. Kan ju bli spännande!

Ser ut som de (yr och klart) har justerat prognoserna lite nu med minusgrader och utan snö. Hade ju varit fint annars med lite svårvallat och tungt.

 

Var kollar du prognosen?

Tror jag kollade smhi igår kväll men det verkar som de har ändrat sig nu också. De verkar ju ha ganska uppdaterade snö och väder-rapporter på grönklitts hemsida också. Plus en väderstation. :-)

Link to comment
Share on other sites

Har anmält mig, åkt tio km i vinter - idag. Värdelöst. Ska man som motionär och utan mil i kroppen kliva av, eller se det som ett festligt tillfälle till inre resa?

10 km för mig med, jag tänker ta dagen med inställningen "nu har jag åtminstone tid att få lite skidor i vinter" typ.

Link to comment
Share on other sites

Blött där idag lördag.

(har expanderat psykbrytturerna. Nu 760 km bil o 50 km skidor på en dag).

 

mestadels ganska ok m snö på stormon runt. Fryser d på blir d nog bra underlag på måndag.

Respekt! :cool:

Kan inte vara många som slår dig i bilåkande, för att hitta snö.

Link to comment
Share on other sites

He, he - jo vi som har mer än 10 ggr bilkm än skidkm för skidåkning skall få eget startled i VL. längst fram före eliten, men det bygger på att man har minst 90 mil enkel väg m bil till starten.

 

-----------------

 

har precis gjort rent skidorna efter gårdagens övning. Sanslöst vad med klisterrester det var på glidytorna, nästan lika mycket fram som bak. Men inte tillstymmelse till repa ngn-stans på dem, vilket förvånar mig lite. Nu töar det väl ytterligare där idag, så frågan är hur tjockt med snö det blir på ett antal tämligen kritiska ställen. Kanske de lappar lite. Jag hade nog åkt med finskidor, men jag drar ju bara ngra drag med kuzminsickeln om jag får ngn repa. Skulle gissa att man skall nog ha ganska mkt otur om man skall få större antal eller rediga repor i morgon, men att det dock torde vara beaktansvärd risk för iaf mindre repor.

 

Nu ser det väl ut som det skall frysa på iaf hyffsat till måndag. Så ngn form av klister borde det väl rimligen bli fråga om. Vet ej hur redigt de fräser där. Utanför konstsnöspåret borde dock inte finnas tillräckligt djup för att fräsa, så frågan är hur det blir där; blankis?

 

Sedan ser det ut att kunna komma ngn cm nysnö från kl 09/10, blir spännande vallning, täcka klister med burk.

 

Jag skulle aldrig staka konstsnöspåret. Skulle kanske ta mig uppför de flesta backar, men inte mer.

 

Måste man valla hemma och man tvekar, brukar jag lägga på universalklister, ofta swix k21n silveruniversalklister. Säkert så att det aldrig är bäst, men jag har nog alltid haft iaf bra skidor med det i diverse olika fören.

 

Lycka till ni som skall åka, hoppas ni får en bra skiddag och bra tävling!

 

ska bli kul med tråden som handlar om hur otroligt hård och orättvis seedningen var... - jag som inte åker kommer tycka den var alldeles för snäll, så det blir väl knökfullt i led 1-4 i vl i år igen...

Link to comment
Share on other sites

Bra vallnings tips jag gick på universal och rossa och la inte på någon burk de fungerade bra för mig då spåren blev glatta men höl mycket bra skick för denna vinter.

Blötte igenom på ett få tal ställen.

Ett bra lång pass.

/ Thomas

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...