Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

"Rubbskidor"


zcykel

Recommended Posts

Hade det funkat att åka på för folk längre bak än led 0-1 ?

(om vi snackar just de förhållanden som var VL 2008)

 

Det är ju viss skillnad på att ligga bland de första i spåret resp något tusental åkare bak.

 

Nån som vet?

Helt riktigt tankegång, redan i början på led två var spåren väldigt blanka (förutom dem som ingen kört i) frågan är som sagt om rubben hade gett fäste då? Återigen precis som för t.e.x stavlängd (och möjligen vallning/ icke vallning) så är det inte säkert att vi som Kalle-Anka åkare alltid skall/kan jämföra oss med eliten. Fast nu är kanske inte zcykel är en Kalle-Anka åkare och på mindre seedningstävlingar är ju ursprungsfrågan ändå väldigt relevant. Och iof så användes ju alla spåren i uppförsbackarna på VL redan någonstans i led 0-1. Så det tog lite längre tid för spåren att bli blanka i uppförsbackarna.

Link to comment
Share on other sites

I SVT:s sändning intervjuades Martin Larsson under loppet. Han sa att risken med rugg är att när de går dåligt så går de rejält dåligt genom att man tappar glid.

 

Min minnesblid av föret Vasslan-Mora, där jag då åkte nån timme och drygt 2000 åkare efter täten, var att det var sällan sådana snöförhållanden som anses lämpliga för rugg. Det var oftast mjukare, fuktigare, sockrigare eller blankare. Om det stämmer som ML sade kan man ana att på staksträckorna i det snabba spåret så hade ruggen sugit väldigt mycket glid om någon motionärsåkare på den nivån hade haft denna preparering, eller ?

Link to comment
Share on other sites

På langd.se stod inget om hur man ruggade skidorna, det förutsattes att man redan gjort det innan man följde "manualen". Det där med pulver var en nyhet, som nog är bra om snön går över på minussidan, då det är risk för underfrysning.

Jag har använt en Titab-rasp och ruggat med och sen lagt på flytande silikon och det har fungerat utmärkt.

Hade inte en tanke på ruggat, när jag åkte iväg till VL, men efteråt ångrade jag mig, då det var noll och intet fäste första 3 milen. Hade varit intressant att se om ruggskidor hade fäst så långt ner i fältet som jag befann mig. Frågan är också om jag hade haft så mycket nytta av fästet i så fall då det inte var mycket till "spår" denna sträcka. I och med att det oftast inte är någon trängsel i spåren vid träning i detta före och ej heller tävlat på ruggskidor har jag ingen erfarenhet av blanka spår med ruggat.:/

Link to comment
Share on other sites

Körde själve en tävling på Ruggade Ross C1 förra säsongen.

 

Ruggade med 80 (i små cirklar) sedan gick jag över ruggningen med blåslampa (om man bränner "håren" håller ruggningen bättre. Toppade med Vauhti's medium gel (eller kallas det fluid is Sverige?).

 

Resultatet var utmärkt, de som körde vallat hade antingen inget fäst eller så hade de infrysning som tog allt glid.

 

Jämförde med en kompis som körde Ross fabriks ruggade skidor och mina själv ruggade var åtminståne inte sämre.

 

Men kör man långlopp så fungerar det nog bäst bland top 300 sedan blir det lätt för blankt is spåret.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag testade ruggat igår. Det var mitt första försök och tyvärr blev det noll fäste, så det blev 15 km stakning istället.

 

Jag använde #60 papper och pulver ingnidet med kork.

Det blev dock lite kallare än vad jag hade trott under kvällen, ca -4C. Inte klockrent ruggföre med andra ord. Luftfuktigheten var hög och nysnön lite "fet". Spåren var dock definitivt inte blanka. Glidet var bra relativt övriga åkare, även om det inte alls "släppte".

(K-sicklat med mycket rill)

 

Vad är anledningen till att det inte fäste? För kallt? För mycket pulver?

Enligt Martin Larsson (se MC Hammers inlägg ovan) borde jag ha tappat mycket i glid i den kallare väderleken.

 

Det vore trevligt att kunna bemästra denna konst!!

Link to comment
Share on other sites

Anledningen att det inte fungerade var väl att det inte snöade eller ? Och det var för för kallt.

Skall vara fallande nysnö och nollgradigt

Går andra fören också' date=' även i kallare om det är rätt snö. och när det är extremt blött.[/quote']

Nej det snöade inte, men som sagt, området sägs ju ha vidgats. I längd.se artikeln tipsades om att rugga upp lite till om det inte fäste. Vid nästa tillfälle får man ta med sig lite sandpapper i fickan.

Kan jag ha gnuggat/korkat in pulvret för hårt?

Link to comment
Share on other sites

jag skulle nog inte "korka" in pulvret i ruggen utan gnugga in det med fingrarna, tar du en kork kan du nog "kamma" ner ruggen. Och ju mer pulver du gnuggar in desto sämre fäste.

Tycker väl det är mest användbart vid fallande snö kring 0. om spåren blir hårda och glatta funkar det inge bra

Link to comment
Share on other sites

jag skulle nog inte "korka" in pulvret i ruggen utan gnugga in det med fingrarna, tar du en kork kan du nog "kamma" ner ruggen. Och ju mer pulver du gnuggar in desto sämre fäste.

Tycker väl det är mest användbart vid fallande snö kring 0. om spåren blir hårda och glatta funkar det inge bra

troligen var det väl som var felet.

 

Ni som vet, vilket funkar bäst som medel i ruggningen:

 

Pulver?

Flourspray?

Silikon ?

 

(jag har biltemas silikonsprej hemma - är det sån man kan använda sig av)

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört mycket på ruggat i problemföre runt nollan. Det har funkat bra utom då det blivit kallare, då har det velat frysa under. Har dock aldrig vågat chansa på tävling trots att förutsättningar inte saknats. Men efter Auklands VL-åkning kan det bli ändring på den punkten.

Jag har bara använt flytande silikon avsett för skidor (silikonet på Biltema kan du nog glömma), men det kanske är svårt att få tag på i skidbutiker nuförtiden ?

Link to comment
Share on other sites

jag skulle nog inte "korka" in pulvret i ruggen utan gnugga in det med fingrarna' date=' tar du en kork kan du nog "kamma" ner ruggen. Och ju mer pulver du gnuggar in desto sämre fäste.

Tycker väl det är mest användbart vid fallande snö kring 0. om spåren blir hårda och glatta funkar det inge bra[/quote']

troligen var det väl som var felet.

 

Ni som vet, vilket funkar bäst som medel i ruggningen:

 

Pulver?

Flourspray?

Silikon ?

 

(jag har biltemas silikonsprej hemma - är det sån man kan använda sig av)

Börja åt andra hållet testa utan att toppa fästzonen med något för fäster de inte då så gör de absolut inte det med pulver ingnuggat.. så enbart ruggat först!

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört mycket på ruggat i problemföre runt nollan. Det har funkat bra utom då det blivit kallare, då har det velat frysa under. Har dock aldrig vågat chansa på tävling trots att förutsättningar inte saknats. Men efter Auklands VL-åkning kan det bli ändring på den punkten.

Jag har bara använt flytande silikon avsett för skidor (silikonet på Biltema kan du nog glömma), men det kanske är svårt att få tag på i skidbutiker nuförtiden ?

Bensinmackssilikon verkar duga för Aukland, läs nedan:

Nå jeg trener gjor jeg noe mye enklare som fungerer neste like bra nemlig silikonspray med svamp , slik finner på bensinstasjoner.Så er det bare å spenne på seg skiene og forundres over hur bra slike ski fungerer. Ur http://www.skidsport.com/visatrad.asp?TradID=711

Link to comment
Share on other sites

Precis Finn2 säger är väl bara silicon eller pulver till för att hindra ifrysning, har inget med fästet i sig att göra.

Fungerar det med bara ruggat utan nåt på, så kommer det gå bra med silicon/pulver också.

 

Så att det inte fungerade för dig att köra på ruggat var nog inte för att du hade fel pulver eller fel silicon. Det var väl bara inte före för ruggat.

Link to comment
Share on other sites

Precis Finn2 säger är väl bara silicon eller pulver till för att hindra ifrysning, har inget med fästet i sig att göra.

Fungerar det med bara ruggat utan nåt på, så kommer det gå bra med silicon/pulver också.

 

Så att det inte fungerade för dig att köra på ruggat var nog inte för att du hade fel pulver eller fel silicon. Det var väl bara inte före för ruggat.

eller så var det för dåligt uppruggat eller för hårda skidor. silikon eller pulver har man ju för att förbättre glidet /undvika ifrysning. Det bör ju ge sämre fäste än om man inte har på det.

Link to comment
Share on other sites

Precis Finn2 säger är väl bara silicon eller pulver till för att hindra ifrysning, har inget med fästet i sig att göra.

Fungerar det med bara ruggat utan nåt på, så kommer det gå bra med silicon/pulver också.

 

Så att det inte fungerade för dig att köra på ruggat var nog inte för att du hade fel pulver eller fel silicon. Det var väl bara inte före för ruggat.

Fel pulver?

Jag använde Tokos för nysnö.

Skidorna är inte för hårda. De var väl ruggade.

Troligen var det väl att jag gnuggade in pulvret för hårt (+möjligvis fel före , -4C, )

 

Enligt inlägget Rotebrostakeren hänvisade till rekommenderade Aukland att gå över den ruggade ytan med blåslampa för att bränna flimmerhåren så att de blir styvare och tål mer slitage. Är det nåt som ni praktiserar?

Link to comment
Share on other sites

Jag tar varken pulver eller silikon om det inte visar sig att det fryser på - då tar jag lite silikon. Men jag offrar i sånt före gärna lite glid för sjysst fäste - är för klen för att bara staka i nollsnö, så jag behöver rejält avstamp ...
Link to comment
Share on other sites

Är det art nr 36-4504 Silikonspray i Biltemas katalog sid 178 som avses. Kan ju alltid testa och se om det fungerar, kostar bara 34.90. (och om jag tål drivgasen - brukar få problem med sprayvallor)

Ja, det måste vara den, men min burk är flera år gammal och har annorlunda design.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...