Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor att tävla på?


J Fries

Recommended Posts

Detta är skidförbundets regler

Rullskidan skall vara en serieprodukt, tillgänglig i allmän handel. Den får inte vara kortare än 530 mm mellan hjulaxlarna.

Vid klassisk teknik får hjulens höjd vara max 75 mm. Hjulbredden skall vara minst 40 mm, hjulets bredd skall mätas vid centrum på hjulet.

Vid klassisk åkstil skall minst ett hjul på varje skida vara spärrat, försett med backspärr. Hjulen kan vara av gummi eller plast.

 

Har aldrig sett någon rullskidtävling där dessa regler inte gäller. Men allt har man ju inte sett.

Link to comment
Share on other sites

Detta är skidförbundets regler

Rullskidan skall vara en serieprodukt, tillgänglig i allmän handel. Den får inte vara kortare än 530 mm mellan hjulaxlarna.

Vid klassisk teknik får hjulens höjd vara max 75 mm. Hjulbredden skall vara minst 40 mm, hjulets bredd skall mätas vid centrum på hjulet.

Vid klassisk åkstil skall minst ett hjul på varje skida vara spärrat, försett med backspärr. Hjulen kan vara av gummi eller plast.

 

Har aldrig sett någon rullskidtävling där dessa regler inte gäller. Men allt har man ju inte sett.

bra! nu finns de inga frågor!

Link to comment
Share on other sites

Jag har tävlat en gång och kan inte påstå att jag har koll på materialet men jag åkte på Swenor carbonfibre (tävlingshjul naturligtvis) och tyckte mitt "rull" var utmärkt i de utförsbackar jag hade förmånen och rulla ikapp några medtävlare. Har också gjort rulltest mellan Carbonfibre och Pro-Ski C1 och då rullade C1 lika eller kanske något lite längre.

 

/Sigsten

Link to comment
Share on other sites

tror inte det är så stor skillnad på proski/ swenor /elpex när det gäller standard tävlingshjul och fart. Det som sklijer är ju självklart känslan på skidorna, precis som diskuteras så många gånger i andra trådar.

Men skall man sen åka rikigt fort så räcker det ju tyvärr inte med att bara montera tävlingshjul. Man måste jobba med hjulen för att få dom fortare....bort med fett bara olja och så vidare.

Om man nu vill åka fort att vinna altså.

Link to comment
Share on other sites

Oj det var en svår fråga vad det gör i tid. Men mellan tummen pekfingret säkert 1-2 minuter per mil, kanske mera. Tycker det är väldigt svårt att uppskatta det då jag personligen själv än så länge bara har kört på "original" tävlingshjul och har sett hur jag blir från åkt av dom som har trimmat hjulen. Och då menar jag frånåk i nerförsbakar altså. På flacken är det ju åkaren själv som påverkar mycket också.

Men jag kommer jobba med mina hjul till höstens alla tävlingar.

 

Men det är väl som skidor på vintern. Med pulver skall det gå fortare.....har man det så är självförtroendet också bättre eller hur?

 

Men helt klart är att om man sliter ur allt fet ur hjulen och tvättar rent alla lager och bara använder någon tunn olja så går det fortare. Dock skall man komma ihåg att då har man krafigt minskat hållbarheten på hjulen och dess lager. MAn måste alltså efter varje tävling göra rent dom igen och allt det arbete det innebär.

Link to comment
Share on other sites

det finns ju motionsklass då bara normalhjul är tillåtet.

ja det är ett bra alternativ.

 

men om du kollar typ nere i tyskland när dom kör DM på sommaren på skiidor och skidskytte för att inte krocka med vinters tävlingsprogam kör dom med DMS skidor å dom går as trögt. skidskyttarna i sverige kör me marwe 6or på deras skidskyttetävling.

 

Tror det är framtiden, blir inte lika "halkigt" för motionären man har redan rutin å åkkänsla för tröga hjul.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
det finns ju motionsklass då bara normalhjul är tillåtet.

ja det är ett bra alternativ.

 

men om du kollar typ nere i tyskland när dom kör DM på sommaren på skiidor och skidskytte för att inte krocka med vinters tävlingsprogam kör dom med DMS skidor å dom går as trögt. skidskyttarna i sverige kör me marwe 6or på deras skidskyttetävling.

 

Tror det är framtiden' date=' blir inte lika "halkigt" för motionären man har redan rutin å åkkänsla för tröga hjul.[/quote']

____________________________

 

Låter inte som en dum ide alls. Då är det ju bara åkaren själv som avgör. inte materialet. Nåt för förbundet att ta med i sina regler kanske.

Kanske det:)

Vilken gammal tråd!!!

 

OK - bara bra -nu har jag ju Marwe -6or. Då kommer jag till E4-loppet!!! ;)

 

(Men nu har jag just motsagt mig själv från tråden http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=82942#p82942 .) Jag menar jag är ju numera själv "skraj" av mig och vill inte åka på snabba skaterullskidor......... Du kanske har en liten poäng i dina funderingar i alla fall Volevodin... Men jag tror i alla fall inte på idén vad gäller tävling.)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...