Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Axelbekymmer


sandblom

Recommended Posts

Vet inte vart detta hör hemma så jag lägger den i övrigt...

 

Får grymma problem med axlarna efter ett par kilometers åkning. Kommer ca 2 mil utan problem sen blir det kämpigt. Har ingen styrka kvar och det smärtar som f-n, sätter sig på utsidan av axlarna, stakning är inte att tänka på efter detta.

 

Finns det några bra tips att få?

Tacksam för svar.

Link to comment
Share on other sites

låter som om du kanske vinklar ut armbågarna för mycket? om delta muskeln får smaka när du stakar kan det vara dels för att du spänner/drarupp axlarna för mycket och det i kombination med att du vinklar ut armarna för mycket ala northug.

 

jobba mer med magen och slapna av i axlana (och in med armbågarna). annars kan ju tipset vara att träna upp delta som bara den, men det är nog något du får kolla på till nästa säsong.

 

/hubes

Link to comment
Share on other sites

låter som om du kanske vinklar ut armbågarna för mycket? om delta muskeln får smaka när du stakar kan det vara dels för att du spänner/drarupp axlarna för mycket och det i kombination med att du vinklar ut armarna för mycket ala northug.

 

jobba mer med magen och slapna av i axlana (och in med armbågarna). annars kan ju tipset vara att träna upp delta som bara den, men det är nog något du får kolla på till nästa säsong.

 

/hubes

Det där är faktiskt något jag känner igen mig i. Har försökt tänka på att inte spänna mig i axlarna men att jag vinklar ut armarna för mycket har jag inte tänkt på men det gör jag nog.

Det tål att tänkas på.

Tack för tipset, måste vi tänka på nästa säsong...

Link to comment
Share on other sites

låter som om du kanske vinklar ut armbågarna för mycket? om delta muskeln får smaka när du stakar kan det vara dels för att du spänner/drarupp axlarna för mycket och det i kombination med att du vinklar ut armarna för mycket ala northug.

 

jobba mer med magen och slapna av i axlana (och in med armbågarna). annars kan ju tipset vara att träna upp delta som bara den' date=' men det är nog något du får kolla på till nästa säsong.

 

/hubes[/quote']

Det där är faktiskt något jag känner igen mig i. Har försökt tänka på att inte spänna mig i axlarna men att jag vinklar ut armarna för mycket har jag inte tänkt på men det gör jag nog.

Det tål att tänkas på.

Tack för tipset, måste vi tänka på nästa säsong...

Jag skulle precis tipsa om samma sak, känns som den mest sannolika orsaken.

 

Om du har tillgång till SkiErg är det lätt att testa. Kör bara på ett pass med lite länge 5-10km utan att tänka mer på det utan kör bara på. Sen kör du nästa pass med full fokus på att armbågarna aldrig ska vara utanför axlarna och så ser du hur skillnaden blir (om det blir någon).

Link to comment
Share on other sites

Rent tekniskt, ska inte armbågarna vara lätt utåtvinklade vid stakning? Aldrig utanför axlarna låter väldigt tungt för triceps. (Fast du kanske menade för att känna skillnad endast)
Sen kör du nästa pass med full fokus på att armbågarna aldrig ska vara utanför axlarna och så ser du hur skillnaden blir (om det blir någon).

Alltså stakar i princip hela topp 1000 (eller till och med 2000?) i Vasaloppet helt fel då?

Nej, de stakar rätt efter sina förutsättningar.

 

Frågan är om det går att applicera den tekniken på en vanlig motionär som bevisligen blir trött i axlarna redan efter 20 km körning. Det är därför jag föreslår att man börjar med ytterligheterna (smala armbåger=inga axlar alls). Om det fungerar kan man utesluta att det är någonting annat som är problemet och börja "leta sig utåt" mot den teknik som passar de egna förutsättningarna bäst.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...