Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Gångväg i vasaloppet


HW

Recommended Posts

Världsklass.........röstar även för en rulltrappa i startbacken, hakklapp i kontrollerna så man inte spiller på sin fina dräkt och tältar in hela startgärdet så det inte blir så förbannat kallt :)

haha! Tänkte som dig när jag läste de.

Man kan ju äver träna lite på o åka utför o inte bara välja helt platta spår för sin träning...

Link to comment
Share on other sites

Världsklass.........röstar även för en rulltrappa i startbacken, hakklapp i kontrollerna så man inte spiller på sin fina dräkt och tältar in hela startgärdet så det inte blir så förbannat kallt :)

Stefan skrev det jag tänkte ... nästa steg blir väl släpliftar uppför ...

Link to comment
Share on other sites

Nya regler då? Har väl vart många diskussioner under årens lopp om diskning vid "avtagning" av skidor och ev försök till promenad förbi "proppen" i första backen....

Skulle tro att de resonerar att man inte tjänar något på ta av sig skidorna och gå utför vilket man gör i startbacken, dessutom är det förmodligen rätt långt bak i leden folk kommer att nyttja detta och de kanske inte direkt tävlar..men visst är det lite märkligt.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte bättre att ploga med skidorna på än att försöka ta sig ner för dessa backar gående med pjäxor?

Där kan det nog bli en och annan vurpa tror jag.

 

Tror också de resonerat som kustlöparen skrev, man lär inte vinna några placeringar direkt.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte bättre att ploga med skidorna på än att försöka ta sig ner för dessa backar gående med pjäxor?

Där kan det nog bli en och annan vurpa tror jag.

 

Tror också de resonerat som kustlöparen skrev, man lär inte vinna några placeringar direkt.

Mycket bra initiativ , har själv tänkt maila dem och föreslå att de hade skyltar där man förbjuder att ploga sönder vänstra spåret , samt att uppmana folk att de gärna får gå i nerförsbackarna.

 

Redan i första riktiga backen efter kontrollen i Mångsbodarna hade de plogat och där kommer jag och inte anar något och kryper ihop allt vad jag kan.

Nu klarade jag mig med ett mirakel där, förstår inte hur..

Sedan slog jag mig i ett antal backar, jag skämtade för mig själv att nu har jag ramlat minst 10 ggr,

Efter ett tag så vägrade jag ramla mer och gick i de värsta backarna, ja långt innan så gick jag givetvis i den berömda och ofta filmade Risbergsbacken för där var de samtidigt och hämtade en stackare med ambulansskotern.

 

De som plogade nerför fick jag sedan åka i kapp, gå nerför... åka ikapp o.s.v

De som plogade stöp i bland huvudstupa, en del rätt långa backar, Evertsberg ...

Jag gick givetvis utanför spåret i terrängen , man fick ju akta sig.

 

Ni får tycka att detta är hur skrattretande som helst men detta är bra för oss som "bara" vill ta oss i mål

Link to comment
Share on other sites

Är det inte bättre att ploga med skidorna på än att försöka ta sig ner för dessa backar gående med pjäxor?

Där kan det nog bli en och annan vurpa tror jag.

 

Tror också de resonerat som kustlöparen skrev, man lär inte vinna några placeringar direkt.

Ploga? Det är ju precis det dom inte klarar av, och som gör att dom ramlar!

Om det vore totalförbud mot plogning, tror jag det skulle vara betydligt färre vurpor.

Link to comment
Share on other sites

Mer utförsträning åt folket! Då inkluderar jag även vårt kära landslag som verkar ha svårt att stå på fötterna utför. ;)

 

 

Ni tror inte det kommer bli svårt att ta sig fram? Jag ser scenariot ovanför backen där folk kommer på för sent att de ska ta av sig skidorna och stannar i mittenspåret eller lite här och var, för att sen försöka knata tvärs över spåren till gångvägen med jättelika köer som följd.

Link to comment
Share on other sites

Här är video från söndagens öppet spår 2012 , Soligt och fint, trots det så bröt fler än under måndagens snöiga lopp , procentuellt vet jag inte.

 

PÅ måndagen var det spår ända ner i bildens slut då det var mycket mindre startande.

För övrigt så verkar det väl som årets söndags lopp bli fulltecknat, gissar på det...

 

http://www.youtube.com/watch?v=W9XsNjQVOZU

Link to comment
Share on other sites

Här är video från söndagens öppet spår 2012 , Soligt och fint, trots det så bröt fler än under måndagens snöiga lopp , procentuellt vet jag inte.

 

PÅ måndagen var det spår ända ner i bildens slut då det var mycket mindre startande.

För övrigt så verkar det väl som årets söndags lopp bli fulltecknat, gissar på det...

 

http://www.youtube.com/watch?v=W9XsNjQVOZU

Tror inte jag hade förstått hur många det är som väljer att åka vasan utan att egentligen kunna åka skidor alls. Att ha sådana problem som mannen i filmen att ta sig ned för en nästan obefintlig backe är ju smått häpnadsväckande.

 

Vet inte om artikeln om gångväg verkligen är sann, men att anpassa saker efter de med lägst nivå är bortkastade pengar. Om man inte kan åka alls så blir de 9 milen en besvärlig resa med många vurpor, men varför ska vasaloppsorganisationen lägga pengar på att försöka göra något åt det? Vore bra mycket mer befogat att lägga pengarna på t ex fler bajamajor vid starten, åtgärder för att minska köerna vid insläppen till starten, fler papperskorgar för mindre nedskräpning och mindre blåbärssoppa under skidorna. Det var bara exempel, är fortfarande osäker på om gångvägar verkligen kan vara på riktigt.

Link to comment
Share on other sites

Här är video från söndagens öppet spår 2012 ' date=' Soligt och fint, trots det så bröt fler än under måndagens snöiga lopp , procentuellt vet jag inte.

 

PÅ måndagen var det spår ända ner i bildens slut då det var mycket mindre startande.

För övrigt så verkar det väl som årets söndags lopp bli fulltecknat, gissar på det...

 

http://www.youtube.com/watch?v=W9XsNjQVOZU[/quote']

Tror inte jag hade förstått hur många det är som väljer att åka vasan utan att egentligen kunna åka skidor alls. Att ha sådana problem som mannen i filmen att ta sig ned för en nästan obefintlig backe är ju smått häpnadsväckande.

 

Vet inte om artikeln om gångväg verkligen är sann, men att anpassa saker efter de med lägst nivå är bortkastade pengar. Om man inte kan åka alls så blir de 9 milen en besvärlig resa med många vurpor, men varför ska vasaloppsorganisationen lägga pengar på att försöka göra något åt det? Vore bra mycket mer befogat att lägga pengarna på t ex fler bajamajor vid starten, åtgärder för att minska köerna vid insläppen till starten, fler papperskorgar för mindre nedskräpning och mindre blåbärssoppa under skidorna. Det var bara exempel, är fortfarande osäker på om gångvägar verkligen kan vara på riktigt.

Kan bara instämma och även konstatera att tanken som någon tidigare i denna tråd tagit upp även slagit mig. Innebär nu detta alltså att det är tillåtet att springa om kön i första backen också?

 

För mig känns gångvägarna som dumheter, det är ju skidåkning vi håller på med inte promenad.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det är ett bra initiativ eftersom det har sett ut som det gjort och att ingen förlorar (förutom de själva) på att det är enklare att gå ned för de som har problem med en del backar.

 

Jag tycker väl också att en hel del folk borde träna lite mer på att åka nedför och att det är synd att det inte anses viktigare att kunna än vad det verkar vara.

 

Dock tror jag att en del backar faktiskt inte är väldigt enkla en del år och att det framför allt gäller för de som kommer en bit bak. När jag åkte 98 var det definitivt ett par svåra backar efter evertsberg, is, helt sönder plogat trots att jag iallafall åkte med led 3, en del folk i spåret och höga hastigheter. I år kom folk opp i närmare 50 i backen innan risberg och jag förstår att en del folk har problem när det är mycket folk och det går i 40-50.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...