Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet. Vad ta med i spåret?


Unisoldier

Recommended Posts

Hej.

Åker mitt första vasalopp i mars och funderar över saker och ting. Tänkte åka med en liten midjeväska för bra att ha prylar, bland annat skavsårsplåster, mobil etc.

Några tips om vad som kan vara bra att ha med sig. Valla? Eller räcker vallabodarna gott? Berätta vad ni tycker. /Roger

Link to comment
Share on other sites

Tycker nog att ambitionsnivån avgör vad man tar med. Mina första lopp runt 9h hade jag extra handskar, mössa och flera vallor med mig även någon form av godis. Numera åker jag beroende av före mellan strax under 5h till 6h. har nu oftast bara en mjukare burkvalla med mig.
Link to comment
Share on other sites

Mjuk burk + kloss och nån extra energi. Två Twix brukar jag ha, billiga, lättuggade och ok för min mage. Mobil om du ska hitta folk i Mora. Skavsårsplåster. En hundralapp för att köpa en bratwust o dricka i korvmojen till höger om målet - smakar underbart efter nio mil på bara socker.

 

Blir din mössa blöt har du för varmt på dig. Ta i så fall av mössan när du känner du kommer att börja svettas, så blir du både svalare och behåller mössan torr. Att stoppa den innanför tröjan tar bara två sekunder i en nedförbacke. Att svettas är kass, du tappar vätska, får onödigt hög puls, och blir du blöt blir du förr eller senare kall o obekväm. Lätta på klädseln istället för att svettas, det vinner du på i längden

Link to comment
Share on other sites

Plånbok, mobil är onödiga saker men de gör mindre nytta i ryggsäcken eftersom man ofta vill handla något innan man kommer till ryggsäcken och jag försöker alltid ringa efter målgång...

Men det är svårt att få upp en koppling när så många ringer.

 

Mer praktiska saker för själva loppet är mjukare burk plus kloss alternativt klister och sickel, en plastpåse runt vardera vallaomgång.

 

Något att äta, Twix visst men det finns mycket. Testa gärna innan.

 

Extra mössa eftersom man givetvis märker att man svettas alldeles för sent för att ha en torr mössa att stoppa i väskan.

 

Normalt sett är väskan inte speciellt full. Och det är en liten väska.

 

Jag har använt både burk och klister med gott resultat, båda gångerna i backen innan Risberg.

Jag har ätit lite av Vitargo energikaka och energitabletter.

Jag har använt mobilen och plånboken efter målgång.

 

Endast extra kläder som blivit oanvända. T ex mössa och buff.

Link to comment
Share on other sites

Om man har mobilen för att tala om att man kommit i mål kan man istället tipsa sina bekanta om Vasaloppets hemsida där dom kan följa åkarna i realtid.

 

Om man skall ta med godis så tänk att att testa redan före loppet om det går att äta när det är halvfruset.

Håller med om att testa dryck o godis/sportbar i förväg! Ont i magen är kass, och att vara spyfärdig i Oxberg är inte bra för sluttiden. Twix o kexchoklad går bra att tugga kalla, men mycket är stenhårt vid minusgrader.

 

Man kan ju stämma träff i Mora i förväg utan mobil, men det kan bli en lång väntan beroende på hur fort man åker. På senare år tycker jag mobiltrafiken fungerar hyfsat bra i Mora, men för tio år sen var det förvisso ett problem

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Åker mitt första vasalopp i mars och funderar över saker och ting. Tänkte åka med en liten midjeväska för bra att ha prylar, bland annat skavsårsplåster, mobil etc.

Några tips om vad som kan vara bra att ha med sig. Valla? Eller räcker vallabodarna gott? Berätta vad ni tycker. /Roger

Jag har ju som du sett åkt Vasaloppet 54 gånger varav 15 som öppet spår (åker numera på 6.5-7 timmar) och har givetvis varit utrustad på många olika sätt, Numera är min standardutrustning följande:

* Midjeväska innehållande följande: Några lämpliga burkvallor avpassade för dagens prognos, vallakloss, enkel skrapa med stålkant och två-tre energikakor.

I fickorna har jag dessutom någon extra energikaka och en plastpåse med lite pengar om något extraordinärt skule inträffa.

I normalfallet när det är 1-10 grader i starten har jag främst lämpliga nollvallor tillhands 0--1, 0, 0, =+1 och 0+3 (dock inte hela burkar utan bara del därav) och alltid Rhode Rosse som jag lägger på om inga burkvallor biter (den är fördelaktig eftersom den går att klossa ut)

Även när det det är något kallare i starten tar jag med mig del av detta "just in case" (och vid några tillfällen har det visat sig vara perfekt)

Link to comment
Share on other sites

Som tur var så hade jag pengar med mig på ÖS, det hade inte min medföljare i bil så jag fick ge dem till honom så att han kunde betala parkeringen vid kontrollerna ; Mouahahahaha

 

Jo en buff är bra , man kan ha den om halsen i början , sedan kan man ha den på huvudet.

Sedan hade jag en Stavfix med mig

http://www.enklaresport.se/product_info.php?cPath=3_110&products_id=489

 

Hade fel färg på mina solglasögon men hittade ett par med gult glas i en nerförbacke.

Snöar det så upplever man vädret mycket trevligare med gula glas

Med mobilen så filmade jag sedan min målgång från toppen av nya backen, blev ett trevligt minne

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ni som skriver att ni i födoväg har med några energikakor/energigel... Håller ni er "mätta" på det under hela loppet (inklusive det man får vid kontrollerna)?

 

När jag var ute och åkte ca 3 timmar, där jag uppdelat under tiden åt 3 bananer och stor energidryck, blev var jag vrålhungrig mesta delen av tiden, och kände att det kunde fått mig att avbryta om inte nu inte tidsbrist gjorde det.

 

Känner detta som ett stort problem inför ÖS när det nu blir av, någon som känner igen sig?

 

Kan passa på att fråga hur födan vid kontrollerna är. Blåbärssoppa förstår jag, men det de kallar vetebullar, vad är det exakt? Får man något mer?

Link to comment
Share on other sites

Man blir inte hungrig, i den vanligaste betydelsen när man känner att det är dags att käka lunch, när man kör lopp. Kroppen har väl full upp med att tala om att man har ont på massa andra ställen anar jag.

 

Så istället gäller det att få i sig exakt så mycket kolhydrater som magen/tarmarna klara av att omvandla till energi under ansträngning. Finns massa trådar om det.

 

Vetebullar är samma som brukar användas till semlor, alltså en helt slät lite söt bulle.

Link to comment
Share on other sites

Ni som skriver att ni i födoväg har med några energikakor/energigel... Håller ni er "mätta" på det under hela loppet (inklusive det man får vid kontrollerna)?

 

När jag var ute och åkte ca 3 timmar, där jag uppdelat under tiden åt 3 bananer och stor energidryck, blev var jag vrålhungrig mesta delen av tiden, och kände att det kunde fått mig att avbryta om inte nu inte tidsbrist gjorde det.

 

Känner detta som ett stort problem inför ÖS när det nu blir av, någon som känner igen sig?

 

Kan passa på att fråga hur födan vid kontrollerna är. Blåbärssoppa förstår jag, men det de kallar vetebullar, vad är det exakt? Får man något mer?

Smärtan och den bottenlösa plågan gör att man inte känner hunger. ;)

 

Hade med mig Vitargo sportdryck och Vitargobars. Tveksamt om jag klarat mig på bara det som erbjöds i kontrollerna.

Link to comment
Share on other sites

Känner detta som ett stort problem inför ÖS när det nu blir av, någon som känner igen sig?

Jag hade precis samma tankar inför mitt första ÖS och mycket riktigt var jag hungrig innan jag kommit upp för första backen. Men märkligt nog gick det snabbt över och jag var inte ens hungrig när jag kom i mål.

Link to comment
Share on other sites

Hungern försvinner när man tar ut sig ordentligt. Många gör sig också av med den måltid man intar efteråt samma väg som den kom...

 

Men visst känner jag hunger under själva loppet, innan jag blivit för trött.

Bullarna fungerar dåligt att äta med andan i halsen, då får man gärna smulorna i halsen också :)

Om du har gott om tid så kan jag rekommendera kaffe och bulel på slutet... jag har aldrig tagit mig den tiden...

 

Jag brukar numera enbart dricka sockerdryckerna, sportdryck och blåbärssoppa. Sedan kan jag äta lite på en medhavd energikaka (sist blev det en halv energikaka).

Jag tror personligen att jag aldrig kommer att "klara mig" på det jag äter under loppet. Det är rejält minusintag den här dagen!

Så jag håller med Thorrez, bara att maxa intaget av kolhydrater... och det tror jag är sportdryck av olika slag och i lämplig koncentration. Andra tror annat men för mig så är det ett bra koncept, men minus på intaget... jag äter ju sedan lite på kvällen (1-2 små måltider) men framför allt nästa frukost!

Link to comment
Share on other sites

Aha, aldrig tagit ut mig under så lång tid att det skulle vara svårt att äta en tid efteråt... Vanligt att man drar upp det igen alltså? Jag som tänkte satsa på x antal pizzor efteråt :/

Det är ju olika från person till person. Jag åt väl ok på kvällen men inte jättemycket. Gick ner 3 kg c:a under själva loppet. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag käkar det som bjuds. Undviker sportdryck men tar blåbärssoppa och vatten vid varje kontroll samt att någon bulle brukar slinka ner. Utöver det har jag med mig några Twix i fickan. Går att äta även i låg temp och ger bra energi. Någon enervit gel kan vara tryggt att ha i fickan också. På slutet av loppet brukar det finnas diverse att plocka åt sig, apelsin och choklad mm, kanske inte på öppet spår dock.

Och glöm inte det viktigaste. I Eldris ska man alltid dricka kaffe med socker. Det lärde jag mig av en veteran och det får man inte missa!

Link to comment
Share on other sites

Vid första kontrollen i Smågan finns sportdryck + vatten. Övriga 6 kontroller (tom Eldris) dessutom blåbärssoppa, bullar, buljong och välling tror jag(kanske jag glömt något?), och åtminstone i Eldris har det funnits kaffe (en välbehövlig koffeinkick :-)

Själv har jag klarat mig bra på detta efter en bra frukost. Brukar bo i Sälenområdet och brukar äta ca: 4.30 om jag kör ÖS start 7.00. En banan precis innan start.

Link to comment
Share on other sites

En bra frukost är inte fel. Och framåt Eldris ungefär brukar jag börjar hallucinera om att hoppa ur spåret och överfalla nån piciknickfamilj - sno deras nygrillade hamburgare o sen upp i spåret igen - luktar så gott närman åkt på sportdryck o socker i 5 timmar. Köper alltid en bratwurst direkt efter målgång i Mora.

 

Annars håller jag med omde andras råd om kolhydrater och bedömning av trötthet kontra hunger

Link to comment
Share on other sites

brukar (om man kan säga det efter två lopp) satsa på blåbärssoppan, som har högre kolhydratkoncentration än sportdrycken de serverar, för att få in så mycket kolhydrater som möjligt utan pisspaus. Sedan räcker det väl inte i alla fall. buljongen är väl tänkt för att motverka kramp (På långa cykellopp serverar de väl saltgurka av samma skäl. kanske är svårare i munusgrader). Bullen är väl tämligen värdelös, inte mycket näring i den, men gott till en kopp kaffe...
Link to comment
Share on other sites

brukar (om man kan säga det efter två lopp) satsa på blåbärssoppan, som har högre kolhydratkoncentration än sportdrycken de serverar, för att få in så mycket kolhydrater som möjligt utan pisspaus. Sedan räcker det väl inte i alla fall. buljongen är väl tänkt för att motverka kramp (På långa cykellopp serverar de väl saltgurka av samma skäl. kanske är svårare i munusgrader). Bullen är väl tämligen värdelös, inte mycket näring i den, men gott till en kopp kaffe...

Sportdrycken har jag fyllt på i medhavd flaska vid några stationer. Känns som att det skulle bli för mycket kladd att fylla på blåbärssoppa

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...