Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hemska värme


diddi

Recommended Posts

Vad är det för fel på vädret egentligen?? Verkar som snön aldrig vill stanna kvar. Blir mindre och mindre snö för varje år, fortsätter det så här kommer vi inte kunna åka skidor om 20 år.

Jag vet inte var du bor, men i Uppsalatrakten har det varit riktigt bra med snö de senaste åren. Till huvudfrågan: Det är inget fel på vädret, det ska variera och variation mellan enskilda år mycket större än eventuella långsiktiga trender.

 

Fast det känns i och för sig lite som om kalla och varma vintrar kommer i klump. Det var en hel del snöfattiga år i mitten av 70-talet, sen kom det några riktigt kalla vintrar i början på 80-talet och senare delen av 80-talet var det återigen mildare. (allt tolkat från mitt mycket subjektiva minne). Men inte heller sådana evetnuella cykler ska blandas ihop med långsiktiga trender. jag antar att du tänker på växthuseffekten. Växthuseffekten är alldeles för liten för att vi ska urskilja den på så kort tid. Den drunknar i annan variation i vädret.

Link to comment
Share on other sites

Kan så vara att det inte är växthuseffekten som gjort det varmare, men du är nog ganska ensam om att tro att den inte påverkar klimatet. Det jag menar är att det nog inte blivit varamre generellt, men små förändringar kan tex påverka glaciärer osv som i sin turpåverkar vattenstån och strömmar och väder och nederböd och temperatur. DVS det är inte föränrad atmosfär som i sig håller kvar värme, men stora effekter föreligger dock!

/Geolog

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för fel på vädret egentligen?? Verkar som snön aldrig vill stanna kvar. Blir mindre och mindre snö för varje år, fortsätter det så här kommer vi inte kunna åka skidor om 20 år.

Tyvärr har du nog rätt i det - i alla fall om man har oturen att vara bosatt i södra eller mellersta delen av landet.

Link to comment
Share on other sites

Meterolog Per H flaggade i vasalöparen för en tid sedan att om klimatförändringarna fortsätter med samma takt är vasaloppet nedlagt eller flyttat om 20 år.

De flesta klimatforskare är ense vad jag förstår om att den temperaturförändring vi sett senaste 100 åren är orsakad av människan och inte har ngt motstycke tidigare i sin hastighet.

Rullskidan har absolut en framtid.

Link to comment
Share on other sites

Rullskidan har absolut en framtid.

Knappast om den riktiga skidåkningen försvinner. Rullskidor är ju inte i närheten av roligt, bara ett nödvändigt ont som träningsmoment.

 

Däremot kan man kanske tänka sig att skidor blir en inomhussport, att fler tunnlar à la Torsby dyker upp. Förutsättningen för detta är dock fortsatt tillgång till billig energi och det långt ifrån säkert.

Link to comment
Share on other sites

Inte så kul att träna inne i en tunnel. Då åker jag många gånger hellre rullskidor.

 

Snön försvinner väldigt snabbt nu, är bara någon cm kvar i skogen. I stan så är snön helt borta. Bor i Västerbotten. Åkte senast i tisdags men spåren börjar vara i så dåligt skick att det inte går åka på ett vettigt sätt längre.

Däremot är jag helnöjd med att ha fått åka skidor i 4 veckor. Har aldrig haft så här många timmar skidåkning i kroppen vid slutet av november. November brukar oftast vara höst här vid kusten.

Nu blir det löpning och skidgång istället.

Link to comment
Share on other sites

Kan så vara att det inte är växthuseffekten som gjort det varmare, men du är nog ganska ensam om att tro att den inte påverkar klimatet. Det jag menar är att det nog inte blivit varamre generellt, men små förändringar kan tex påverka glaciärer osv som i sin turpåverkar vattenstån och strömmar och väder och nederböd och temperatur. DVS det är inte föränrad atmosfär som i sig håller kvar värme, men stora effekter föreligger dock!

/Geolog

jag tvivlar inte på att växthuseffekten kommer att ha eller redan har stor effekt på klimatet. Och om klimatforskarna spår att t ex Vasaloppet får problem om en 20 år eller så så tror jag på det. Min poäng var att man inte ska dra för snabba slutsatser av att några vintrar i rad kan bli mildare än vintrarna några år tidigare. För att se effekterna av växthuseffekten måste man väl se på längre tidsserier än så?

Link to comment
Share on other sites

Min poäng var att man inte ska dra för snabba slutsatser av att några vintrar i rad kan bli mildare än vintrarna några år tidigare. För att se effekterna av växthuseffekten måste man väl se på längre tidsserier än så?

En eller ett par vintrar säger inget, det håller jag med om, men tendensen är mycket tydlig och oroande. Den globala uppvärmningen ligger nu på ca 0.2°C/decennium. Ökningen är större på norra halvklotet (pga större landmassa) och störst på vintern. I Sverige är har vi, främst pga ökad andel västliga vindar, sett en markant temperaturökning vintertid de senaste 30 åren:

 

http://img243.imageshack.us/img243/5420/vintertemprn0.jpg (källa SMHI)

 

Givetvis har detta stor betydelse för om nederbörden kommer ner som snö eller regn, speciellt i södra och mellersta delarna av landet.

Link to comment
Share on other sites

Boljohan skrev:

Däremot kan man kanske tänka sig att skidor blir en inomhussport, att fler tunnlar à la Torsby dyker upp. Förutsättningen för detta är dock fortsatt tillgång till billig energi och det långt ifrån säkert.

 

Detta är ett farligt resonemang om vi vill verka mot växthuseffekten.

En starkt bidragande orsak till denna är just att energin är för billig, vilket gör att energianvändningen inte minskar, dessutom stannar utvecklingen av energieffektiva maskiner om energipriset är för lågt. Vi människor måste också verka utifrån de förutsättningar som naturen(klimatet)ger oss; om jag gillar surfing kan jag inte bo i Kiruna, och om jag gillar skidåkning kan jag inte bo i Ystad. Att använda energi till att simulera ett klimat som redan finns i en annan del av landet är ett näst intill kriminellt slöseri.

Link to comment
Share on other sites

Boljohan skrev:

Däremot kan man kanske tänka sig att skidor blir en inomhussport, att fler tunnlar à la Torsby dyker upp. Förutsättningen för detta är dock fortsatt tillgång till billig energi och det långt ifrån säkert.

 

Detta är ett farligt resonemang om vi vill verka mot växthuseffekten.

En starkt bidragande orsak till denna är just att energin är för billig, vilket gör att energianvändningen inte minskar, dessutom stannar utvecklingen av energieffektiva maskiner om energipriset är för lågt. Vi människor måste också verka utifrån de förutsättningar som naturen(klimatet)ger oss; om jag gillar surfing kan jag inte bo i Kiruna, och om jag gillar skidåkning kan jag inte bo i Ystad. Att använda energi till att simulera ett klimat som redan finns i en annan del av landet är ett näst intill kriminellt slöseri.

Visst är det lyx med idrottshallar typ gym, ishallar, badhus, gymnastiksalar osv, men kan man ha det ena kan man väl ha det andra, eller? Om man INTE tycker att skidtunnlar är riktigt ur miljöperspektiv så kan väl andra inomhushallar ej heller motiveras? Själv har jag flyttat till Luleå för här finns det snö för dte mesta på vintern!

;o)

Link to comment
Share on other sites

Detta är ett farligt resonemang om vi vill verka mot växthuseffekten. En starkt bidragande orsak till denna är just att energin är för billig, vilket gör att energianvändningen inte minskar, dessutom stannar utvecklingen av energieffektiva maskiner om energipriset är för lågt. Vi människor måste också verka utifrån de förutsättningar som naturen(klimatet)ger oss; om jag gillar surfing kan jag inte bo i Kiruna, och om jag gillar skidåkning kan jag inte bo i Ystad. Att använda energi till att simulera ett klimat som redan finns i en annan del av landet är ett näst intill kriminellt slöseri.

Jag håller med fullständigt. Nya skidtunnlar och annat är inget jag förespråkar så länge energin kommer från fossila bränslen. Det jag beskrev var bara vad jag gissar kommer att hända.

 

Givetvis vore drömmen att bo i Kiruna. Om det bara gick ihop med jobb och familj...

Link to comment
Share on other sites

Givetvis vore drömmen att bo i Kiruna. Om det bara gick ihop med jobb och familj...

Om du vill flytta till Kiruna så bör jobb knappast vara nåt problem att hitta.

Men Kiruna är ju inte enda alternativet om du vill bo "snösäkert".

Nä, det finns fina glaciärer i Österrike! Vore kul att dra ihop ett gäng för 1-2 v i tex Österrike i oktober nått år! Sugna?

Link to comment
Share on other sites

Nä, det finns fina glaciärer i Österrike! Vore kul att dra ihop ett gäng för 1-2 v i tex Österrike i oktober nått år! Sugna?

Nu tänkte jag ju på snösäkra orter inom landet.

Svar på en gammal fråga från dig: Andörjan brukar jag åka och nåt lopp till i södra Norrbotten, men jag har inte provat nåt lopp i Luleå ännu.

Link to comment
Share on other sites

Än är det inte kört men det ser inte bra ut.......

 

Förra året var det milt och dåligt under Dec här i Stockholm. Sedan "small" det till och blev kanonvinter med skidåkning från mellandagarna och långt in i April. Skillnaden var däremot att vi hade dagar/perioder med minusgrader innan julen, det har vi inte haft hittills. Förra året var det inget problem med läger i Idre......i år är det barmark där. Som sagt, det ser inte lovande ut alls. Jag tror att vi kan få någon enstaka vecka med snö i Stockholm så det är väl bara att dra igång löpsäsongen och sikta in sig på tidiga vårtävlingar där. Att åkar rullskidor i Dec-Jan finns inte på världskartan.........

 

Just nu är det väl bara Bruksvallarna som är ett alternativ.......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I Sundsvall står de nyinstallerade snökanonerna och skiner så fint uppe på Södra Berget så ... Skulle varit stor invigning med landshövdingen å allt i helgen men den har fått ställas in. Istället får de väl klippa gräset på ängen en sista gång innan jul.

Fast ... nu kan det eventuellt vara lite kyla på gång ... kanske. Krävs bara 2 dygn med -8 så är det åkbara spår på Ängen enligt ansvariga :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...