Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hemska värme


diddi

Recommended Posts

Fast ... nu kan det eventuellt vara lite kyla på gång ... kanske.

På onsdag mildare igen med plusgrader i större delen av landet meddelar dock smhi.se :(

Man får väl klippa gräset på julafton i år då :/

liiite, liiite snö har vi fått i natt i Luleå, de lovar mer så man kan ju hoppas!!

Link to comment
Share on other sites

Man får väl klippa gräset på julafton i år då :/

Jag klippte gräset i november, så det får väl räcka.

 

Men nu är jag tillbaka i gröna "Stockholm"' date=' så vidare tester dröjer.[/quote']

Har Ni så grönt då i Sthlm? 7 mil söder om Stan är det mest grått och trist! ;-)

Om det är grönt eller grått 3,5 mil öster om stan vet jag inte, men det är i alla fall inte vitt!

 

Men om någon lyckas ta sig hit bjuder jag på fika!

 

http://web.telia.com/~u86404923/tomt.jpg

 

Soluppgång i början av spåret i Ramundberget den 10/12. Samstämmiga kommentarer var att "vi vill inte åka hem".

 

http://web.telia.com/~u86404923/soluppg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vintrar som dessa skulle man bo i Kiruna, nästan.

Det räcker inte ens att bo i Sundsvall eller Skellefteå.

Du måste inte bo i Kiruna för att kunna åka, en kollega åkte i Malå i början av veckan,

perfekta spår enligt honom. Dessutom kom det visst 5-10 cm till där igår. Så om du bor i Skellefteå är det läge för en träningsresa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Vintrar som dessa skulle man bo i Kiruna' date=' nästan.

Det räcker inte ens att bo i Sundsvall eller Skellefteå.[/quote']

Du måste inte bo i Kiruna för att kunna åka, en kollega åkte i Malå i början av veckan,

perfekta spår enligt honom. Dessutom kom det visst 5-10 cm till där igår. Så om du bor i Skellefteå är det läge för en träningsresa.

Japp, har hört att det finns spår i Malå. Finns konstsnöspår i Umeå också. Men i början på december var jag ganska lugn och åkte rullskidor. Nu däremot är man fan frustrerad. ;)

 

Åkte till Jörn i helgen, en resa på 6 mil inåt landet och åkte i fina spår i skogen, härligt! Har endast harvat runt ett kort konstsnöspår på vår camping hemma några gånger i december, men helt ok för att hålla i gång. Men jag har fruktansvärt svårt för att åka långa pass på ett kort spår, så trist. Saknar långpassen på 2,5 timme.

Till helgen blir det en resa till Jörn/Storklintas alpina skidanläggning som ska ha ett 5 km spår.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte i Malå på Annandagen och jag kan rekommendera en tripp dit om man bor i nätheten. 1,5km-, 3,3km- 5km- och 10km-slingorna var uppkörda för klassiskt och skate och förutom det faktum att det var litet hårt och isigt så var det bara att ösa på med finskidorna. :)

Skönt att äntligen få komma på snö!

 

Nu är man tillbaka i misären i Mölndal igen så imorgon så är vi ett gäng från klubben som lämnar den här "vattenhålan" och drar till Beitostölen. :)

Link to comment
Share on other sites

...och värre kan det bli:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=602432

Bara hoppas att vi slipper nya värmerekord.

 

Annars har ju snö och pistade spår kommit även till Luleå nu. Men inte så jag vågar köra på tävlingsskidorna än, i alla fall inte på milspåret (provade igår och tog omvägar runt överallt där snön ej var vit, men fick nån repa ändå). Och regn utlovat måndag-tisdag, men snö sen, så man får hålla tummarna för rejält snöfall efter. Annars får jag väl fundera på om det blir "seedningslopp" på grusskidorna utan glid till helgen eller bättre sikta mot Paglaloppet i Boden helgen efter. (De har ju både konstsnöspår och brukar få riktig snö tidigare, så kanske bättre spår där?)

 

Men kul med bra pistade spår igen i alla fall. =)

Link to comment
Share on other sites

Varit uppe i Arvidsjaur under veckan och haft fyra dagar med kanonbra skidåkning, 70 cm snö och fina spår gav mersmak. Är tillbaka i Luleå nu och tänkte testa på Ormberget imorgon, men vet inte om jag vågar chansa med mina RCS eller...

Jag har åkt milspåret på Ormberget flera varv idag och jag menar att det är inga problem. Var bara lite försiktig precis i slutet uppför sista backen (slalombacken) där det finns lite sten i spåret men jag åkte där i skatespåret och där är det inga problem.

Jag menar att i stort sett är milspåret i övrigt kanonfint.

I 5.4 km. spåret finns det absolut inget som kan skada dina skidor.

Vi ses imorgon !

Link to comment
Share on other sites

Varit uppe i Arvidsjaur under veckan och haft fyra dagar med kanonbra skidåkning' date=' 70 cm snö och fina spår gav mersmak. Är tillbaka i Luleå nu och tänkte testa på Ormberget imorgon, men vet inte om jag vågar chansa med mina RCS eller...[/quote']

Jag har åkt milspåret på Ormberget flera varv idag och jag menar att det är inga problem. Var bara lite försiktig precis i slutet uppför sista backen (slalombacken) där det finns lite sten i spåret men jag åkte där i skatespåret och där är det inga problem.

Jag menar att i stort sett är milspåret i övrigt kanonfint.

I 5.4 km. spåret finns det absolut inget som kan skada dina skidor.

Vi ses imorgon !

Jag såg någo(t som såg ut som gruskorn fast det kan ju ha varit något annat) i skjutbanebacken också, så jag misstänkte själv att de repor jag fick i förrgår var därifrån eller i sista backen

Link to comment
Share on other sites

Varit uppe i Arvidsjaur under veckan och haft fyra dagar med kanonbra skidåkning' date=' 70 cm snö och fina spår gav mersmak. Är tillbaka i Luleå nu och tänkte testa på Ormberget imorgon, men vet inte om jag vågar chansa med mina RCS eller...[/quote']

Jag har åkt milspåret på Ormberget flera varv idag och jag menar att det är inga problem. Var bara lite försiktig precis i slutet uppför sista backen (slalombacken) där det finns lite sten i spåret men jag åkte där i skatespåret och där är det inga problem.

Jag menar att i stort sett är milspåret i övrigt kanonfint.

I 5.4 km. spåret finns det absolut inget som kan skada dina skidor.

Vi ses imorgon !

Jag såg någo(t som såg ut som gruskorn fast det kan ju ha varit något annat) i skjutbanebacken också, så jag misstänkte själv att de repor jag fick i förrgår var därifrån eller i sista backen

Du kan ha rätt. Även där åkte jag i skatespåret, det gör jag nästan alltid eftersom det är så brant där att jag ändå måste "saxa" .

Vid kontroll av skidorna ser jag nu att även jag fick en repa men den var liten och lätt att sickla bort.

Jag vidhåller att om du nöjer dig med att åka 5.4 km. så kan du absolut inte få några repor.

Jag kan tänka mig att de flesta i övriga Sverige ändå är lite avis på oss eftersom det går så bra att åka och vi klagar på att det (eventuellt) går att få en liten repa på skidorna. Vi borde skämmas !

På torsdag åker jag ju åter till Uppsala och då är väl det roliga över eller finns det någon förhoppning om snö där i vinter ?

Link to comment
Share on other sites

Jo visst är vi mer bortskämda än många andra (och mindre än de i t ex Gällivare och Kiruna) och spåren är i det närmaste grusfria, fast det kan ju ändå vara intressant att veta om det är 100 % grusfritt eller fortfarande risk för nån liten repa, t ex om någon har ett par sprillans nya skidor som de är ivriga att testa men till varje pris vill hålla repfria till någon viktig tävling.

 

Men är man inte livrädd för repor så är det bara att blåsa på hela milspåret. Hugger gör det ingenstans. =)

Link to comment
Share on other sites

Jo visst är vi mer bortskämda än många andra (och mindre än de i t ex Gällivare och Kiruna) och spåren är i det närmaste grusfria, fast det kan ju ändå vara intressant att veta om det är 100 % grusfritt eller fortfarande risk för nån liten repa, t ex om någon har ett par sprillans nya skidor som de är ivriga att testa men till varje pris vill hålla repfria till någon viktig tävling.

 

Men är man inte livrädd för repor så är det bara att blåsa på hela milspåret. Hugger gör det ingenstans. =)

Tack för tipsen, har just avverkat 80 min varierande åkning på Ormberget, var ju helt okey (7,4+5,4+2.6an tre varv). Inga nya repor under skidorna vad jag kunde se (mina RCS), men följde då Lars-Eriks råd att hålla skatespåret både i skjutbanebacken och slalombacken.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...