Nybörjare Posted January 26, 2007 Report Share Posted January 26, 2007 Hej, Går det an att själv montera en SNS bindning på ett par äldre skidor som man inte är så rädd om? Är det svårt? (Är normalt händig) Tittade i affären hur bindningarna ser ut på skidan, men såg bara en bakre stjärnskruv, hur fästes framdelen? (Antar med skruvar också, men hur kommer det sig att de/den skruvarna inte är synliga?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan_H Posted January 26, 2007 Report Share Posted January 26, 2007 Det är inga problem att montera. Den främre skruven sitter under den fyrkantiga plastbiten som sitter framför gummikudden. Kolla med affären som du köper bindningen hos om de inte kan montera den också (gratis). Då kan du samtidigt få spannet testat om du har rengjorda skidor. Om inte de vill montera den kan de åtminstone visa dig vart den ska sitta och testa spannet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olsson Posted January 26, 2007 Report Share Posted January 26, 2007 Bindningen kommer i 2 delar (3 om det är en automatbind).1 skruv i främre delen av bindningen, 2 skruvar strax under tån, sen sätter man dit själva "styrskenan". Denna "skjuts" över de 2 skruvarna. Sen sitter det en sista skruv i bakänden på styrskenan (2 om det är en automat). Lätt fixat att montera dit själv. Glöm inte lim i hålen.En speciell borr kan vara bra att ha, så man inte trycker igenom hela skidan. Nya skidor är det mest luft i tycker jag. Men det går med en vanlig också, om man är försiktig. Nu minns jag inte måtten på borret, nån här kan nog fylla i det...? Annars tar det 5 sek för sportaffären om dom har en "jigg". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted January 26, 2007 Report Share Posted January 26, 2007 (edited) Borrstopp är bra att ha. Har man ingen att fästa på maskinen eller borret, så är en tejpklutt bättre än ingenting. Det finns i alla fall en del skidor jag monterat som har haft en aluminiumstomme där jag nästan borrat igenom hela skidan, när man väl kommit igenom al-skenan och resten mest är något skummaterial. Andra skidor kan ha en trästomme vilket är lättare att borra i utan misstag. Man måste vara noga med att borrhålen kommer så exakt som möjligt. Någon mm:s förskjutning på de tre främre borrhålen, kan skjuta hela bindningen ganska snett, vilket kan vara ganska förödande. Om man ska montera en pilotbindning gäller det att tänka på att det bakre stycket skjuts fram, så man inte misstar sig och borrar för långt bak för det bakersta hålet. Själv använder jag 2-komponents araldit-lim. Oftast den röda snabbtorkande varianten, men ibland den blå. Hört något gammalt rykte om att andra 2-komponentslim ska kunna reagera felaktigt mot skidornas stomme. Men jag vet inte om detta är en skröna. (Vad gäller borr har jag för mig jag brukar använda 4mm, men jag kan komma ihåg fel i huvudet...) Edited January 26, 2007 by Dunderklumpen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
parse Posted January 27, 2007 Report Share Posted January 27, 2007 Själv använder jag bara en skruvmejsel när jag ska skruva i bindningen, då känner man när det håller på att gå åt skogen (gänga sönder skidan). Använder sedan vanligt trälim, som jag inte kommer ihåg namnet på just nu (det där röd/oranga som alla har), att fylla med innan jag skruvar i skruvarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Posted January 27, 2007 Report Share Posted January 27, 2007 om du inte tycker det är fantastiskt roligt att skruva skulle jag lämna in dem, kostar inte många kronor. du kommer att svära ohyggliga mängder när du drar borret igenom skidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Finne Posted January 27, 2007 Report Share Posted January 27, 2007 Borrstopp är bra att ha. Har man ingen att fästa på maskinen eller borret, så är en tejpklutt bättre än ingenting. Det finns i alla fall en del skidor jag monterat som har haft en aluminiumstomme där jag nästan borrat igenom hela skidan, när man väl kommit igenom al-skenan och resten mest är något skummaterial. Andra skidor kan ha en trästomme vilket är lättare att borra i utan misstag. Man måste vara noga med att borrhålen kommer så exakt som möjligt. Någon mm:s förskjutning på de tre främre borrhålen, kan skjuta hela bindningen ganska snett, vilket kan vara ganska förödande. Om man ska montera en pilotbindning gäller det att tänka på att det bakre stycket skjuts fram, så man inte misstar sig och borrar för långt bak för det bakersta hålet. Själv använder jag 2-komponents araldit-lim. Oftast den röda snabbtorkande varianten, men ibland den blå. Hört något gammalt rykte om att andra 2-komponentslim ska kunna reagera felaktigt mot skidornas stomme. Men jag vet inte om detta är en skröna. (Vad gäller borr har jag för mig jag brukar använda 4mm, men jag kan komma ihåg fel i huvudet...)4 m/m är allt för stor borr. vanligtvis så står det på skidan 3,5 m/m, men jag har själv använt 3m/m borr med gott resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olsson Posted January 28, 2007 Report Share Posted January 28, 2007 3,5x15 låter bekant... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appel Posted October 6, 2009 Report Share Posted October 6, 2009 Tala nu om för mig var metallbygeln på min profilbindning skall vara placerad jämfört med skidans balanspunkt. Snön är i antågande och två par salomon sns profil skall noggrant monteras på NIS plattor. Ett par RCS Classic plus till mig, och ett par Hypersonic C3 till sambon inköpta på rean i våras.Tacksam för svar - trött på rullskidor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wille Posted October 6, 2009 Report Share Posted October 6, 2009 Under tråden " byte från Rottefella till SNS" av Jesper står svaret... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted October 6, 2009 Report Share Posted October 6, 2009 Du syftar på tråden http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=3389 förstår jag wille. Men där står inte riktigt var balanspunkten är. Ska försöka svara i morgon när jag inte är så trött. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wille Posted October 6, 2009 Report Share Posted October 6, 2009 Under tråden " byte från Rottefella till SNS" av Jesper står svaret...Får korrigera mig själv. Det är mitt eget svar under denna tråd jag avser... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted October 7, 2009 Report Share Posted October 7, 2009 Under tråden " byte från Rottefella till SNS" av Jesper står svaret...Får korrigera mig själv. Det är mitt eget svar under denna tråd jag avser...Du har rätt, Jag orkade inte läsa hela den tråden igår. 12 mm bakom balanspunkten mätte jag i morse på min gigg. ( http://www.nvskidor.se/artikel/191/ ) Har du själv också en riktig gigg wille? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanA Posted October 7, 2009 Report Share Posted October 7, 2009 Vad gäller montering av långfärdsskridskor (se länk i föregående inlägg) så monterade jag manuellt för att få skenan att löpa i linje mellan stortån och nästa tå. Tror att det blir en mycket behagligare position för foten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wille Posted October 7, 2009 Report Share Posted October 7, 2009 Under tråden " byte från Rottefella till SNS" av Jesper står svaret...Får korrigera mig själv. Det är mitt eget svar under denna tråd jag avser...Du har rätt' date=' Jag orkade inte läsa hela den tråden igår. 12 mm bakom balanspunkten mätte jag i morse på min gigg. ( http://www.nvskidor.se/artikel/191/ ) Har du själv också en riktig gigg wille?[/quote']Dunderklumpen; ja, jag har jigg och specialborr 3,6x15 mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted October 7, 2009 Report Share Posted October 7, 2009 Vad gäller montering av långfärdsskridskor (se länk i föregående inlägg) så monterade jag manuellt för att få skenan att löpa i linje mellan stortån och nästa tå. Tror att det blir en mycket behagligare position för foten...Många långfärdsskridsko-entusiaster gör precis som du. Själv tycker jag det räcker med den sidofördelning av foten som ändå blir med ett par skate-skor och en pilotbindning. På ett par "carbon-långfärdsskridskor" har man lite mindra marginal att spela med i sidled ifall man ska få fast "sidoskruvarna", än på vanliga långfärdsskridskor. Själv föredrar jag alltså därför en mittmonterad bindning på en sådan skridsko. Men jag vet att smaken är olika. Jigg och gigg, jag är nog lite ordblind... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appel Posted October 7, 2009 Report Share Posted October 7, 2009 Tack för upplysningen Wille och Dunderklumpen. Kom just in från en 35 km tur i månskenet, med rullskidorna. Blir montage någon kväll denna vecka. Tack tack... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
strutsmacka Posted February 25, 2012 Report Share Posted February 25, 2012 Lånar denna tråden för en egen fråga.Om jag ska byta bindning till en likadan pga att den gamla har gått sönder, är det bara skruva lös den gamla och skruva dit den nya? Eller måste jag dit med nåt lim eller nåt?Någon som vet hur många skruvar SNS Profil Auto sitter med? Jag kan se två men det är väl fler? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snabber Posted February 25, 2012 Report Share Posted February 25, 2012 (edited) Jag fick nyligt skruva om en glappande binding som jag tidigare monterat i gamla hål. Den här gången klippte jag till bitar av sugrör och la ner som plugg så att gängorna inte skulle gå i samma nötta spår. Nu sitter det. Edited February 25, 2012 by snabber Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ironman Posted February 25, 2012 Report Share Posted February 25, 2012 Lånar denna tråden för en egen fråga.Om jag ska byta bindning till en likadan pga att den gamla har gått sönder, är det bara skruva lös den gamla och skruva dit den nya? Eller måste jag dit med nåt lim eller nåt?Någon som vet hur många skruvar SNS Profil Auto sitter med? Jag kan se två men det är väl fler?där e 4 el 5. I med lim och dit med nya bara. Den e lite meckig o få väck men de klurar du säkert ut.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted October 28, 2018 Report Share Posted October 28, 2018 Forumexperter och nördar :) Vilken borr mm använder ni vid montering av bindningar på rullskidor? Har prolink m medföljande skruv plus trälaminantstomme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wille Posted October 29, 2018 Report Share Posted October 29, 2018 Jag använder samma borr som till vinterskidor, 3,6 x 15. Det passar ju i exakt i jiggen. Rätt avstånd i både längs och sidled. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hamstern Posted October 30, 2018 Report Share Posted October 30, 2018 https://www.swenor.com/wp-content/uploads/2017/02/Montering-av-bindning-svensk.pdf Jag Brukar sedan skruva för hand ner skruven för att inte dra för hårt :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted October 30, 2018 Report Share Posted October 30, 2018 Jag har faktiskt inte limmat bindning förr. En dum fråga, jag antar det bara är borrhålen som ska limmas? Hur svårt är det att skruva loss den sen vid byte ? Lite märkligt Jag fattar inte riktigt det där med balanspunkten. Varför flyttas den pga bindningstyp? Och enligt länken vilken motsvarar prolink? Jag trodde bindningen alltid ska vara så långt bak som möjligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted October 30, 2018 Report Share Posted October 30, 2018 Jag limmar inte skruvarna numera utan brukar "impregnera" dem med mjukt paraffin för att hindra vatten att tränga in i skruvhålen. Det var skillnad mellan Salomon och Rottefella vad gäller placeringen av bindningen i balanspunkten, Prolink har jag inte jämfört, skulle tro att det är samma som Rottefella. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.