Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidsportens utveckling


Rullskatearn

Recommended Posts

  • Replies 189
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du menar att nästan alla använder sig av "Kläbo-spring" i uppförsbackarna och då skulle man kunna lägga in zoner med "glidfasförbud" - vad det det du syftade på ? :)

Jag bara tänkte att gång är väl det som många tycker är det mest korkade inom fotgängarsporten och skulle då kunna vara en förebild för FIS. Hur det praktiskt skulle utformas har jag inte ägnat någon direkt tankemöda åt, och jag rekommenderar ingen annan att ägna någon tankemöda åt saken.

Link to comment
Share on other sites

Jag bara tänkte att gång är väl det som många tycker är det mest korkade inom fotgängarsporten och skulle då kunna vara en förebild för FIS. Hur det praktiskt skulle utformas har jag inte ägnat någon direkt tankemöda åt, och jag rekommenderar ingen annan att ägna någon tankemöda åt saken.

 

Här är stilarten. Klart och betalt! https://youtu.be/uJiltgDp6qg?t=80

Link to comment
Share on other sites

Jag bara tänkte att gång är väl det som många tycker är det mest korkade inom fotgängarsporten och skulle då kunna vara en förebild för FIS. Hur det praktiskt skulle utformas har jag inte ägnat någon direkt tankemöda åt, och jag rekommenderar ingen annan att ägna någon tankemöda åt saken.

Utmärkt ide! Anton Karlsson i Lager157 föreslog ju inför Vålådalsrennet att det skulle införas teknikzoner i de brantaste backarna där enbart stakning var tillåtet. Jag ser framför mig tävlingar där det finns flera olika avsnitt under banan där enbart viss teknik är tillåten lägg till enbensskejt, långloppsskejt, smirrestak, diagonal utan stavar etc. För FIS är varje möjligheter till konstlade begränsningar just möjligheter!

Link to comment
Share on other sites

Enbart en stil skulle det onekligen göra det billigare och enklare för ungdomar att hålla på. Vallning är ett gissel. Enbart fristil skulle underlätta den biten ganska mycket särskilt för barn som tävlar. Skinskidorna har dock skapat helt andra förutsättningar och förenklar idrottande väldigt mycket. Det ger 10+ åringarna som har föräldrar som är helt ointresserade av en klistertub möjlighet att fortsätta. 

Rätt svårt att veta hur intresset för längdskidor skulle förändras om klassisk skidåkning ströks från programmet. Möjligt att det allmänna intresset skulle sjunka vilket gör att färre föräldrar tar sina barn till skidklubbarnas verksamhet. Å andra sidan kanske det skulle upplevas enklare och mindre bökigt med all utrustning.

Link to comment
Share on other sites

Enbart en stil skulle det onekligen göra det billigare och enklare för ungdomar att hålla på. Vallning är ett gissel. Enbart fristil skulle underlätta den biten ganska mycket särskilt för barn som tävlar. Skinskidorna har dock skapat helt andra förutsättningar och förenklar idrottande väldigt mycket. Det ger 10+ åringarna som har föräldrar som är helt ointresserade av en klistertub möjlighet att fortsätta. 

Rätt svårt att veta hur intresset för längdskidor skulle förändras om klassisk skidåkning ströks från programmet. Möjligt att det allmänna intresset skulle sjunka vilket gör att färre föräldrar tar sina barn till skidklubbarnas verksamhet. Å andra sidan kanske det skulle upplevas enklare och mindre bökigt med all utrustning.

Jag killgissar att gör du en enkät till landets ungdomsledare så ser de vissa utmaningar med den klassiska stilen såsom vallning och material. Jag tror ändå att de skulle svara att utan den klassiska stilen så minskar motiven för ungdomarna att inte börja med skidskytte istället, tror att de oliak stilarna  och mångfalden är längdåkningens styrka.

Link to comment
Share on other sites

Jag killgissar att gör du en enkät till landets ungdomsledare så ser de vissa utmaningar med den klassiska stilen såsom vallning och material. Jag tror ändå att de skulle svara att utan den klassiska stilen så minskar motiven för ungdomarna att inte börja med skidskytte istället, tror att de oliak stilarna  och mångfalden är längdåkningens styrka.

Men om ungdomar börjar med skidskytte eller skidorientering istället för längdåkning så må det väl vara hänt. Det är fortfarande skidsport. Det är värre om dom börjar med e-sport eller ishockey istället...;)

Link to comment
Share on other sites

Utmärkt ide! Anton Karlsson i Lager157 föreslog ju inför Vålådalsrennet att det skulle införas teknikzoner i de brantaste backarna där enbart stakning var tillåtet. Jag ser framför mig tävlingar där det finns flera olika avsnitt under banan där enbart viss teknik är tillåten lägg till enbensskejt, långloppsskejt, smirrestak, diagonal utan stavar etc. För FIS är varje möjligheter till konstlade begränsningar just möjligheter!

Anton Karlssons förslag ett av de bättre på mycket länge såvida han menade uppför!

Link to comment
Share on other sites

Men om ungdomar börjar med skidskytte eller skidorientering istället för längdåkning så må det väl vara hänt. Det är fortfarande skidsport. Det är värre om dom börjar med e-sport eller ishockey istället... ;)

Ja det beror på hur vilket perspektiv man har, absolut!

Men jag har inte gett upp hoppet om längdåkningen riktigt ännu...

 

Link to comment
Share on other sites

Oavsett vad man tycker om gång som sport, så har skidåkningen en del att lära vad gäller att stävja skejtandet i långlopp. Johan Trygg konstaterar i sin krönika efter Marcia Longa att trots att en stor mängd åkare  inklusive toppåkarna skejtade ogenerat i vissa backar, så slapp de undan utan diskning. Han tyckte att det skulle vara som i gång att man kunde plocka bort åkare som bryter mot reglerna direkt under loppet, givetvis krävs regler hur det skall gå till. Om Marcia Longa skall vara ett renodlat klassiskt lopp utan utbredd tjuvskejting måste man stävja fusket, annars är det bättre att återgå till fristil..

Link to comment
Share on other sites

I gång räcker det att det ser ut som gång dvs regeln att alltid ha en fot i marken är inte den i praktiken gällande (tror det finns en sådan regel?).

Eventuellt så ska det analogt inte se ut som skate?

 

I klassisk skidåkning är det svårt att avgöra vid riktningsförändring där det inte finns spår eller om man som i VL står mellan spåren. Många anser sig säkert kvalifiicerade att avgöra om det är fusk eller ej men får knappast komma till tals varken i gång eller i klassisk skidåkning.

 

Jag tycker att vi har regler så det räcker...

Link to comment
Share on other sites

Har funderat lite på Björn Ferrys förslag att arrangören ska tillhandahålla vallade skidor för alla tävlande, för att fluorförbudet skulle efterlevas. Kanske bättre då att de nationella vallateamen läggs ner och skidfabrikerna vallar sina kontrakterade åkares skidor istället. Då skulle förhoppningsvis även åkare från små nationer få samma förutsättningar som de från de dominerande länderna. Skulle bli färre vallabussar att kolla och enklare att straffa de som bryter mot fluorförbudet. Ser även en möjlighet för mindre skidfabrikanter att locka till sig klassåkare om de kan ge mer personlig service.

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag killgissar att gör du en enkät till landets ungdomsledare så ser de vissa utmaningar med den klassiska stilen såsom vallning och material. Jag tror ändå att de skulle svara att utan den klassiska stilen så minskar motiven för ungdomarna att inte börja med skidskytte istället, tror att de oliak stilarna  och mångfalden är längdåkningens styrka.

 

Det är väldigt få som börjar direkt med skidskytte. De flesta håller på med både längd och skidskytte. Tror inte risken att skidskytte skulle konkurrera ut längdskidåkning är jättestor när det gäller barn och ungdomar. Skidskytte är ju en ännu dyrare idrott och kräver ännu mer engagemang av föräldrarna. Ser snarare att de båda kompletterar varandra väldigt väl. Synd att det är olika förbund.

Men ska vi bedöma risker för längdskidsporten i stort så är det två saker som sticker ut.

- Ungdomars allt lägre aktiveringsnivå.

- Sämre vintrar och snöbrist i stora delar av landet.

Klassisk skidåknings vara eller icke vara känns ganska underordnat dessa två punkter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

FIS verkar landa i att bara 11 nationer kommer att få mönstra ett lag i herrstafetten i OS. Samtidigt kan drygt 1200 norrmän slåss om de fåtal platser nationen har till OS. Det känns inte som att det går åt rätt håll.

https://www.langrenn.com/1-215-norske-langrennslopere-slass-om-ol-plass-n-norge-pa-topp-med-flest-kvalifiserte-lopere.6390681-1743.html

Link to comment
Share on other sites

FIS verkar landa i att bara 11 nationer kommer att få mönstra ett lag i herrstafetten i OS. Samtidigt kan drygt 1200 norrmän slåss om de fåtal platser nationen har till OS. Det känns inte som att det går åt rätt håll.

https://www.langrenn.com/1-215-norske-langrennslopere-slass-om-ol-plass-n-norge-pa-topp-med-flest-kvalifiserte-lopere.6390681-1743.html

Men det är väl inte Norges fel att andra länder har färre kvalificerade åkare ?

Link to comment
Share on other sites

Men det är väl inte Norges fel att andra länder har färre kvalificerade åkare ?

Nej, verkligen inte. Fast längdåkning riskerar att bli en ännu mer marginaliserad sport i allt fler länder. Den må vara stor i Norden och Ryssland samt göra ett litet avtryck i Alperna och delar av Nordamerika, men risken är att det blir lika intressant som baseboll är för oss.

Link to comment
Share on other sites

Nej, verkligen inte. Fast längdåkning riskerar att bli en ännu mer marginaliserad sport i allt fler länder. Den må vara stor i Norden och Ryssland samt göra ett litet avtryck i Alperna och delar av Nordamerika, men risken är att det blir lika intressant som baseboll är för oss.

Det finns inga pengar i sporten utanför Norge, det är ju det stora problemet om man vill odla toppidrottare. Man får hoppas att skidskytte kan bli plantskolan för längd framöver. På samma sätt som världscupen är planskola för ski classics även om rollerna håller på att ändras där när man lyckats vattna ut världscupsformatet så otroligt. Sprint på brun snö i Dresden? Hellre en dam i timmen än en timme i Drammen som Gustav Vasa skaldade en gång i tiden.

Link to comment
Share on other sites

Det finns inga pengar i sporten utanför Norge, det är ju det stora problemet om man vill odla toppidrottare. Man får hoppas att skidskytte kan bli plantskolan för längd framöver. På samma sätt som världscupen är planskola för ski classics även om rollerna håller på att ändras där när man lyckats vattna ut världscupsformatet så otroligt. Sprint på brun snö i Dresden? Hellre en dam i timmen än en timme i Drammen som Gustav Vasa skaldade en gång i tiden.

Jag vet inte hur många gånger du tagit upp den bruna snön i Dresden. Du upprepar dig gång på gång.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte hur många gånger du tagit upp den bruna snön i Dresden. Du upprepar dig gång på gång.

 

"Den gula snön och vita solen", "Dä ä bar å åk, i helvete heller" som Magnus Härenstam sa.

https://www.facebook.com/watch/?v=1268799356490769

 

Får se när världscupen i längd tar steget in inomhus? Var ju Sernekes plan med skidgaraget.

Link to comment
Share on other sites

Det finns inga pengar i sporten utanför Norge, det är ju det stora problemet om man vill odla toppidrottare. Man får hoppas att skidskytte kan bli plantskolan för längd framöver. På samma sätt som världscupen är planskola för ski classics även om rollerna håller på att ändras där när man lyckats vattna ut världscupsformatet så otroligt. Sprint på brun snö i Dresden? Hellre en dam i timmen än en timme i Drammen som Gustav Vasa skaldade en gång i tiden.

Hellre tittar jag på sprinttävlingar på brun snö i Dresden än ett ski classicslopp, där inget händer förrän de sista km in mot mål.

Link to comment
Share on other sites

Hellre tittar jag på sprinttävlingar på brun snö i Dresden än ett ski classicslopp, där inget händer förrän de sista km in mot mål.

Då skulle du sett skidåkning för 40 år sen. Då filmade en gran i 5 minuter innan nån ven förbi.

Link to comment
Share on other sites

Hellre tittar jag på sprinttävlingar på brun snö i Dresden än ett ski classicslopp, där inget händer förrän de sista km in mot mål.

Tittar med stort nöje på båda, fast helst ski classicslopp där det taktiska har utvecklats och där vi har en svensk som är bäst! Tråkigast är individuella lopp på kort varvbana, sjukt orättvist, både avseende starttid som gör att förhållandena kan ändras och att det är helt ok att ligga i rygg på andra åkare som är inne på andra varv. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...