Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Skidsportens utveckling

• Vänligen logga in för att kunna svara
175 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 465 inlägg

Inom svensk längskidåkning så tjänade elitmän 55% av vad kvinnorna tjänade 2017. Att jämföra med fotboll och hockey där kvinnor tjänade 1% av vad männen tjänade. Det visar åtminstone på att vi kommit rätt långt även om det inte inte finns ett enkelt svar.

Det där måste du förklara. Om männen tjänade 55% av vad kvinnorna tjänade, så tjänade de bara drygt hälften av kvinnorna tjänade, kan det verkligen stämma ?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 703 inlägg
Japp.

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 662 inlägg
Det stämmer nog bra det. Mycket ligger i bonusar för vinster. Tar du bort Stina och Kalla ur sammanställningen, hur ser det ut då? Eller snarare vad är medianlönen?
ÖSM13 - 7:08. ÖSM16 - 5:24. VL 17 - 6:08. ÖSM 20 - 5.16

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 610 inlägg

Landslagsåkarnas inkomster är väl ändå Off Topic i den här tråden? 

Upplägget med landslag, även utanför mästerskap, som hindrar utövare att skaffa egna sponsorer/inkomster, i en sport där majoriteten av tävlingarna enbart visas i public-service-TV, vore ju annars ett intressant ämne här på forumet.  ;) 

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 339 inlägg
Med tanke på vinterns resultat så borde 45% vara lite om man ser till t ex medaljskörd i OS?

Femmilen är väl ändå en fem mil lång sträcka? Marathon brukar vara ca 42 km. Ska damerna åka femmil eller springa marathon?
Om man kallar distanser för manliga så börjar man nog fel.
Är femmil heligt? Ja för oss som gillar klassisk skidåkning är det direkt jämförbart med marathon.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 465 inlägg

Idag under träningen fick jag en ljus idé, som skulle tillgodose önskemålet  att kvinnor skall köra samma distans som herrarna och bejaka utvecklingen att åka på blanka skidor.

Jag föreslår att mästerskap inrättas både nationellt och internationellt på långdistans, samma distans för herrar som damer, på en bana som är avpassad för skidor utan fästvalla. Distansen bör vara så lång att det verkligen rör sig om långdistans 7-10 mil och jag är inte främmande för att det läggs in avsnitt på banan som försvårar diagonalåkning. Mästerskap i långdistansåkning

skulle komplettera övriga mästerskapdiscipliner och ett led i att anpassa utbudet till den utveckling som skett på skidområdet.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 610 inlägg

Idag under träningen fick jag en ljus idé, som skulle tillgodose önskemålet  att kvinnor skall köra samma distans som herrarna och bejaka utvecklingen att åka på blanka skidor.

Jag föreslår att mästerskap inrättas både nationellt och internationellt på långdistans, samma distans för herrar som damer, på en bana som är avpassad för skidor utan fästvalla. Distansen bör vara så lång att det verkligen rör sig om långdistans 7-10 mil och jag är inte främmande för att det läggs in avsnitt på banan som försvårar diagonalåkning. Mästerskap i långdistansåkning

skulle komplettera övriga mästerskapdiscipliner och ett led i att anpassa utbudet till den utveckling som skett på skidområdet.

Är det inte just precis Vasaloppet du beskriver?  :D

1. Herrar och damer åker samma distans, på samma bana, med samma start.
2. Det är en bana anpassad efter modern klassisk skidåkning, alltså stakning för eliten.
3. Det är en enormt prestigefylld tävling som bara går av stapeln en gång per år. (VM för långloppsåkare?)
4. Det är ett ordentligt långt långlopp.
5. Det är ett lopp som tillgodoser en annan typ av åkare än Världscupseliten.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 1 811 inlägg
Tradition slår VM-titlar alla dar i veckan.

Tex inom landsvägscykel finns det inget VM i etapplopp. Behövs inte. Alla vet att vinner du tdf så är du bäst. Vinner du 6st är du förmodligen dopad.

Finns inte heller VM i formelbilsracing på ovalbana. Vinner du Indy 500 så är du bäst.

Samma sak med långlopp. Vinner du Vasaloppet är du bäst. Punkt.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 465 inlägg

Nej, det skall inte vara inlagt i något annat långlopp och skall heller inte avgöras på en linjebana utan på en varvbana. För att få status på mästerskapen internationellt skall bara x antal åkare få ställa upp för varje land och inga "motionärer" skall få deltaga

kort sagt ett mästerskap i den nya "grenen" stakning över lång distans förslagsvis 8 mil. Utvecklingen både vad gäller teknik och utrustning har gått så långt nu att de förtjänar ett eget mästerskap.

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 869 inlägg

Ja, varför inte Volevodin. Tycker att det låter som en intressant idè. Frågan är väl bara om det inte skulle ta fokus från de traditionella femmilarna och göra att de blir ännu färre i framtiden.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 465 inlägg

Ja, det är kanske smällen vi får ta, om vi skall anpassa mästerskapsutbudet till utvecklingen. Går 5-milen på för snälla banor, kan man likaväl skippa dem och ersätta med en längre stakbana, fast årets SM-5-mil gick ju på en krävande bana, så att det blev "en riktig 5mil"

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 610 inlägg

Så har en av Hoppskates käpphästar återigen aktualiserats ((märkligt nog) en klassisk vattendelare här på forumet): 

"Skiddamerna i upprop om lika längd på loppen"
https://www.svt.se/s...angd-pa-loppen 

Man ska nog inte hoppas på någon omedelbar förändring hos en så pass mossig organisation som FIS. 
Citatet från Ulvang i den här artikeln är ju precis så som det alltid har varit. 
https://www.svt.se/s...arnornas-upprop

Citat: "Detta är en fråga som varit på agendan länge utan att få speciellt mycket gehör."  :(  :angry: 

Skiathlonen är ju alldeles för kort för damerna men samtidigt lite för lång för herrarna så det vore väl alldeles utmärkt att alla, oavsett kön, kör 2x10km från och med nästa säsong.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 414 inlägg
Fler längre distanser för både herrar och damer. För mig är längdskidor en uthållighetssport. Sprint finns redan.
Förslag:

50km masstart (nån gång kan man spexa till det och köra individuellt här med)
2x15 km skiathlon masstart
15km individuellt
Stafett 4x7.5km
Sprint Max åktid 3min
Teamsprint med 3 åkare i varje lag

Räcker gott så. Blanda sen fristil och klassisk stil med stakförbudzoner. Några fler miniTourer. Gärna sprinten på fredagen i elljus.
Givet samma distanser för alla

Edit : se till att införa fasta korridorer tidigare på upploppen. Är det en kurva innan upploppet kan man spreja korridorer i snön.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 430 inlägg
Hockeytacklingar bor tillåtas, och uppmuntras, i sista kurvan. Tänk er det taktiska spelet, ska Bollen trycka Kläbo över sargen och riskera att Iversen smiter förbi på innern? Eller gå snävt och sen rakt ut över spåren för att få norrbaggarna att ramla över varandra (en så kallad svensk trippel). Möjligheterna är oändliga.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 465 inlägg

Detta är inte i första hand en fråga för oss män att ha åsikter om utan jag tycker som Niklas Jonsson att damerna bör sätta sig ner och diskutera och komma med ett förslag hur de vill ha det. Om damer och herrar skall köra samma distanser är det inte självklart att damerna skall höja sin längd på alla distanser utan herrarna kan sänka sin distans på vissa distanser. 10 km skejt är en mycket fin damdistans och det finns inget som säger att även herrarna skulle kunna tävla i 10 km skejt. Titta på friidrotten, där finns många olika distanser av varierande längd och samma för damer och herrar.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 555 inlägg

Fler längre distanser för både herrar och damer. För mig är längdskidor en uthållighetssport. Sprint finns redan.
Förslag:

50km masstart (nån gång kan man spexa till det och köra individuellt här med)
2x15 km skiathlon masstart
15km individuellt
Stafett 4x7.5km
Sprint Max åktid 3min
Teamsprint med 3 åkare i varje lag

Räcker gott så. Blanda sen fristil och klassisk stil med stakförbudzoner. Några fler miniTourer. Gärna sprinten på fredagen i elljus.
Givet samma distanser för alla

Edit : se till att införa fasta korridorer tidigare på upploppen. Är det en kurva innan upploppet kan man spreja korridorer i snön.

Rundbana à la skridsko med banbyte varje varv? Och tacklingsmöjlighet ;)

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 406 inlägg

Rundbana à la skridsko med banbyte varje varv? Och tacklingsmöjlighet ;)

Jag tror mer på ett kändis world cup där Carola, Martin Melin, Janne Josefsson mfl representerar Sverige i Världscupen medan Putin (i bar överkropp) går direkt in i det ryska laget . Sen kan FIS plantera in mullvadar i vallateamen som utan att upptäckas ska förstöra för det lag de vallar åt och hjälpa det lag de egentligen jobbar åt. Sen blir det telefonomröstning när folkets vinnare ska utses där det dyrare numret skänker pengar till FIS.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Moderators
  • 2 321 inlägg

Jag håller mig till Ski Classics så slipper man det mesta av FIS dumheter.

snabber

snabber

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 509 inlägg

Jag tror mer på ett kändis world cup där Carola, Martin Melin, Janne Josefsson mfl representerar Sverige i Världscupen medan Putin (i bar överkropp) går direkt in i det ryska laget . Sen kan FIS plantera in mullvadar i vallateamen som utan att upptäckas ska förstöra för det lag de vallar åt och hjälpa det lag de egentligen jobbar åt. Sen blir det telefonomröstning när folkets vinnare ska utses där det dyrare numret skänker pengar till FIS.

Provade inte FIS det 2013?

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 406 inlägg

Provade inte FIS det 2013?

Inte fullt ut:) Jag tror också att man skulle kunna ha gladiatorer som vaktar ingången till fållorna på upploppet;)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar