Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidsportens utveckling


Rullskatearn

Recommended Posts

Idag under träningen fick jag en ljus idé, som skulle tillgodose önskemålet  att kvinnor skall köra samma distans som herrarna och bejaka utvecklingen att åka på blanka skidor.

Jag föreslår att mästerskap inrättas både nationellt och internationellt på långdistans, samma distans för herrar som damer, på en bana som är avpassad för skidor utan fästvalla. Distansen bör vara så lång att det verkligen rör sig om långdistans 7-10 mil och jag är inte främmande för att det läggs in avsnitt på banan som försvårar diagonalåkning. Mästerskap i långdistansåkning

skulle komplettera övriga mästerskapdiscipliner och ett led i att anpassa utbudet till den utveckling som skett på skidområdet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 189
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Idag under träningen fick jag en ljus idé, som skulle tillgodose önskemålet  att kvinnor skall köra samma distans som herrarna och bejaka utvecklingen att åka på blanka skidor.

Jag föreslår att mästerskap inrättas både nationellt och internationellt på långdistans, samma distans för herrar som damer, på en bana som är avpassad för skidor utan fästvalla. Distansen bör vara så lång att det verkligen rör sig om långdistans 7-10 mil och jag är inte främmande för att det läggs in avsnitt på banan som försvårar diagonalåkning. Mästerskap i långdistansåkning

skulle komplettera övriga mästerskapdiscipliner och ett led i att anpassa utbudet till den utveckling som skett på skidområdet.

Är det inte just precis Vasaloppet du beskriver?  :D

1. Herrar och damer åker samma distans, på samma bana, med samma start.

2. Det är en bana anpassad efter modern klassisk skidåkning, alltså stakning för eliten.

3. Det är en enormt prestigefylld tävling som bara går av stapeln en gång per år. (VM för långloppsåkare?)

4. Det är ett ordentligt långt långlopp.

5. Det är ett lopp som tillgodoser en annan typ av åkare än Världscupseliten.

Link to comment
Share on other sites

Tradition slår VM-titlar alla dar i veckan.

 

Tex inom landsvägscykel finns det inget VM i etapplopp. Behövs inte. Alla vet att vinner du tdf så är du bäst. Vinner du 6st är du förmodligen dopad.

 

Finns inte heller VM i formelbilsracing på ovalbana. Vinner du Indy 500 så är du bäst.

 

Samma sak med långlopp. Vinner du Vasaloppet är du bäst. Punkt.

Link to comment
Share on other sites

Nej, det skall inte vara inlagt i något annat långlopp och skall heller inte avgöras på en linjebana utan på en varvbana. För att få status på mästerskapen internationellt skall bara x antal åkare få ställa upp för varje land och inga "motionärer" skall få deltaga

kort sagt ett mästerskap i den nya "grenen" stakning över lång distans förslagsvis 8 mil. Utvecklingen både vad gäller teknik och utrustning har gått så långt nu att de förtjänar ett eget mästerskap.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är kanske smällen vi får ta, om vi skall anpassa mästerskapsutbudet till utvecklingen. Går 5-milen på för snälla banor, kan man likaväl skippa dem och ersätta med en längre stakbana, fast årets SM-5-mil gick ju på en krävande bana, så att det blev "en riktig 5mil"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Så har en av Hoppskates käpphästar återigen aktualiserats ((märkligt nog) en klassisk vattendelare här på forumet): 

"Skiddamerna i upprop om lika längd på loppen"
https://www.svt.se/sport/langdskidor/skiddamerna-i-upprop-om-lika-langd-pa-loppen 

Man ska nog inte hoppas på någon omedelbar förändring hos en så pass mossig organisation som FIS. 
Citatet från Ulvang i den här artikeln är ju precis så som det alltid har varit. 
https://www.svt.se/sport/langdskidor/fis-toppen-vegard-ulvang-stottar-svenska-stjarnornas-upprop

Citat: "Detta är en fråga som varit på agendan länge utan att få speciellt mycket gehör."  :(  :angry: 

Skiathlonen är ju alldeles för kort för damerna men samtidigt lite för lång för herrarna så det vore väl alldeles utmärkt att alla, oavsett kön, kör 2x10km från och med nästa säsong.

Link to comment
Share on other sites

Fler längre distanser för både herrar och damer. För mig är längdskidor en uthållighetssport. Sprint finns redan.

Förslag:

 

50km masstart (nån gång kan man spexa till det och köra individuellt här med)

2x15 km skiathlon masstart

15km individuellt

Stafett 4x7.5km

Sprint Max åktid 3min

Teamsprint med 3 åkare i varje lag

 

Räcker gott så. Blanda sen fristil och klassisk stil med stakförbudzoner. Några fler miniTourer. Gärna sprinten på fredagen i elljus.

Givet samma distanser för alla

 

Edit : se till att införa fasta korridorer tidigare på upploppen. Är det en kurva innan upploppet kan man spreja korridorer i snön.

Link to comment
Share on other sites

Hockeytacklingar bor tillåtas, och uppmuntras, i sista kurvan. Tänk er det taktiska spelet, ska Bollen trycka Kläbo över sargen och riskera att Iversen smiter förbi på innern? Eller gå snävt och sen rakt ut över spåren för att få norrbaggarna att ramla över varandra (en så kallad svensk trippel). Möjligheterna är oändliga.
Link to comment
Share on other sites

Detta är inte i första hand en fråga för oss män att ha åsikter om utan jag tycker som Niklas Jonsson att damerna bör sätta sig ner och diskutera och komma med ett förslag hur de vill ha det. Om damer och herrar skall köra samma distanser är det inte självklart att damerna skall höja sin längd på alla distanser utan herrarna kan sänka sin distans på vissa distanser. 10 km skejt är en mycket fin damdistans och det finns inget som säger att även herrarna skulle kunna tävla i 10 km skejt. Titta på friidrotten, där finns många olika distanser av varierande längd och samma för damer och herrar.

Link to comment
Share on other sites

Fler längre distanser för både herrar och damer. För mig är längdskidor en uthållighetssport. Sprint finns redan.

Förslag:

 

50km masstart (nån gång kan man spexa till det och köra individuellt här med)

2x15 km skiathlon masstart

15km individuellt

Stafett 4x7.5km

Sprint Max åktid 3min

Teamsprint med 3 åkare i varje lag

 

Räcker gott så. Blanda sen fristil och klassisk stil med stakförbudzoner. Några fler miniTourer. Gärna sprinten på fredagen i elljus.

Givet samma distanser för alla

 

Edit : se till att införa fasta korridorer tidigare på upploppen. Är det en kurva innan upploppet kan man spreja korridorer i snön.

 

Rundbana à la skridsko med banbyte varje varv? Och tacklingsmöjlighet ;)

Link to comment
Share on other sites

Rundbana à la skridsko med banbyte varje varv? Och tacklingsmöjlighet ;)

Jag tror mer på ett kändis world cup där Carola, Martin Melin, Janne Josefsson mfl representerar Sverige i Världscupen medan Putin (i bar överkropp) går direkt in i det ryska laget . Sen kan FIS plantera in mullvadar i vallateamen som utan att upptäckas ska förstöra för det lag de vallar åt och hjälpa det lag de egentligen jobbar åt. Sen blir det telefonomröstning när folkets vinnare ska utses där det dyrare numret skänker pengar till FIS.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror mer på ett kändis world cup där Carola, Martin Melin, Janne Josefsson mfl representerar Sverige i Världscupen medan Putin (i bar överkropp) går direkt in i det ryska laget . Sen kan FIS plantera in mullvadar i vallateamen som utan att upptäckas ska förstöra för det lag de vallar åt och hjälpa det lag de egentligen jobbar åt. Sen blir det telefonomröstning när folkets vinnare ska utses där det dyrare numret skänker pengar till FIS.

Provade inte FIS det 2013?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror mer på ett kändis world cup där Carola, Martin Melin, Janne Josefsson mfl representerar Sverige i Världscupen medan Putin (i bar överkropp) går direkt in i det ryska laget . Sen kan FIS plantera in mullvadar i vallateamen som utan att upptäckas ska förstöra för det lag de vallar åt och hjälpa det lag de egentligen jobbar åt. Sen blir det telefonomröstning när folkets vinnare ska utses där det dyrare numret skänker pengar till FIS.

Nån har uppenbarligen lyckats plantera in mullvadar i svenska damlaget eftersom de alltid kraschar med varandra.

 

Jag misstänker samma nation som placerade en knapp i skallen på vår kung.

Link to comment
Share on other sites

Nu föreslås det att längdskidsporten ska räddas genom att man tar bort den klassiska stilen från världscup, VM och OS, och kör alla lopp i fristil (bl.a. https://www.expressen.se/sport/langdskidor/det-ar-en-forfarlig--tanke-for-oss-norrman/).Vad tycker ni om det?

 

Jag tror att det skulle kunna minska intresset för längdskidåkningen i bl.a. Sverige. Anledningen är att de flesta av oss motionärer kör enbart eller nästan enbart klassisk stil och att en igenkänningsfaktor skulle försvinna, dvs möjligheten att identifiera vad man ser på TV med det man själv gör: "Är det inte en riktig idrott jag utövar längre?". Skulle lika många motionärer plötsligt köra skejt i stället? Visst är det svårare att få till bra skejtbanor på byarnas elljusspår och golfbanor än klassiska spår - färre platser att träna på som följd?

 

I en diskussion på vg.no vill somliga (som ställer sig positiva) jämföra med V-stilens införande och övertagande inom backhoppningen. En annan gjorde en jämförelse med simningen, och den tycker jag var mycket bättre: Skulle bröstsim m.m. plötsligt strykas från simningen och alla elittävlingar gå i fristil (crawl)? Inom både simningen och längdskidåkningen anser jag att en del av sportens charm ligger i att olika lopp går i olika stilar och man kan vara bättre på det ena eller det andra.

 

Tror ni förslaget går igenom?

Link to comment
Share on other sites

Ja haha mycket dumt ska höra innan öronen trillar av. Vill man döda längdsporten så är det ett utmärkt sätt. Hur intressant vore simning om det bara kördes fristil där? Det är så löjliga argument så man häpnar. Norge är ju lika överlägsna i skejt. Och motionärer kommer fortsätta åka klassiskt. Klart man ska tävla i den stilen som ”alla” motionärer åker i.
Link to comment
Share on other sites

A

 Visst är det svårare att få till bra skejtbanor på byarnas elljusspår och golfbanor än klassiska spår - färre platser att träna på som följd?

 

 

Att det skulle vara svårare att få till en platt bädd =skejt kan jag inte hålla med om. Borde ju inte vara svårare än att få till ett med 2 nedsänkta spår.

Link to comment
Share on other sites

A

 

Att det skulle vara svårare att få till en platt bädd =skejt kan jag inte hålla med om. Borde ju inte vara svårare än att få till ett med 2 nedsänkta spår.

Behövs inte många cm snö för att få till ett bra skatebädd på ett jämnt underlag som tex en golfbana.

Dock är jag lika mycket emot förslaget som jag är emot dagens fixering vid enbart den klassiska stilen som råder över större delen av skidsverige.

Link to comment
Share on other sites

Just att göra jämförelsen med simning som har fler kombinationer av simsätt, sträckor, lagkapper, banlängder och mästerskap (typ EM 200m ryggsim på kort bana utomhus) än det finns utövare gör ju att en enda stil (dvs den snabbaste, fristil) låter som ett rätt attraktivt förslag... Det har ju funkat bra i skidskytte.

Link to comment
Share on other sites

Behövs inte många cm snö för att få till ett bra skatebädd på ett jämnt underlag som tex en golfbana.

Dock är jag lika mycket emot förslaget som jag är emot dagens fixering vid enbart den klassiska stilen som råder över större delen av skidsverige.

 

Sant, och det skulle nog bli mindre isbränna på gräset jämfört en-två par rännor klassiska spår som trycks till. Lokala golfbanan som föredömligt drar upp en slinga med enkla medel, en fyrhjuling och spårsläde, drog nya spår parallellt med de gamla i år, antagligen för att gräset inte skulle slitas för mycket i det tunna snötäcket som vi hade en kort tid i Götet.

 

Ski Classics skulle må bra av lite variation. Engadin förra eller förrförra året är väl enda exemplet på fristil?

Link to comment
Share on other sites

Nu föreslås det att längdskidsporten ska räddas genom att man tar bort den klassiska stilen från världscup, VM och OS, och kör alla lopp i fristil (bl.a. https://www.expressen.se/sport/langdskidor/det-ar-en-forfarlig--tanke-for-oss-norrman/).Vad tycker ni om det?

 

Jag tror att det skulle kunna minska intresset för längdskidåkningen i bl.a. Sverige. Anledningen är att de flesta av oss motionärer kör enbart eller nästan enbart klassisk stil och att en igenkänningsfaktor skulle försvinna, dvs möjligheten att identifiera vad man ser på TV med det man själv gör: "Är det inte en riktig idrott jag utövar längre?". Skulle lika många motionärer plötsligt köra skejt i stället? Visst är det svårare att få till bra skejtbanor på byarnas elljusspår och golfbanor än klassiska spår - färre platser att träna på som följd?

 

I en diskussion på vg.no vill somliga (som ställer sig positiva) jämföra med V-stilens införande och övertagande inom backhoppningen. En annan gjorde en jämförelse med simningen, och den tycker jag var mycket bättre: Skulle bröstsim m.m. plötsligt strykas från simningen och alla elittävlingar gå i fristil (crawl)? Inom både simningen och längdskidåkningen anser jag att en del av sportens charm ligger i att olika lopp går i olika stilar och man kan vara bättre på det ena eller det andra.

 

Tror ni förslaget går igenom?

Om den egna nationen har framstående idrottare så tycks det inte vara några som helst problem för folket ute i stugorna att relatera till i princip vad som helst.  :lol: 

Hur många brukar liksom åka omkring med ett vapen på ryggen och med jämna mellanrum stanna upp i ett tombolaliknande moment för att vänta in andra åkare?

...låt oss inte ens prata om hur folk plötsligt blivit intresserade av stavhopp  :huh:​  i samma stund som en amerikan började tävla för Sverige. 

 

Personligen åker jag uteslutande skate och har ändå inga problem att relatera till de som vill åka lite långsammare i spåret. Sen har jag så klart svårt att förstå varför man ska tävla i något som går så pass mycket långsammare, men om friidrottare kan tävla i att gå fortast så kan väl skidåkare tävla i att diagonala fortast.)  ;) 

 

Så länge som SWIX är norskt tror jag dock att de kommer att tävla med valla under skidorna i Världscupen. 

Link to comment
Share on other sites

Det är väl klart att alla kan relatera till stavhoppning

 

Just att göra jämförelsen med simning som har fler kombinationer av simsätt, sträckor, lagkapper, banlängder och mästerskap (typ EM 200m ryggsim på kort bana utomhus) än det finns utövare gör ju att en enda stil (dvs den snabbaste, fristil) låter som ett rätt attraktivt förslag... Det har ju funkat bra i skidskytte.

 

 Klart att vi ska ha fler stilar att tävla i:

1: Klassisk klassisk stil: Med teknikzoner, stavlängdsbegränsning etc.
2. Fri klassisk stil: Ej tillåtet att skejta men i övrigt fritt.
3. Klassisk fristil: Enbensskejt tillåten.
4. Fri fristil: Som dagens fristil.
5. Ultimate längdskidåkning: Stil á la Bolsjunov/Kläbo/Mäki 

Sedan borde ju skidsporten ha nån motsvarighet till gång. T.ex. om man förbjuder glidfasen i diagonal.

 

Link to comment
Share on other sites

Det är väl klart att alla kan relatera till stavhoppning

 

 

 Klart att vi ska ha fler stilar att tävla i:

 

1: Klassisk klassisk stil: Med teknikzoner, stavlängdsbegränsning etc.

2. Fri klassisk stil: Ej tillåtet att skejta men i övrigt fritt.

3. Klassisk fristil: Enbensskejt tillåten.

4. Fri fristil: Som dagens fristil.

5. Ultimate längdskidåkning: Stil á la Bolsjunov/Kläbo/Mäki 

 

Sedan borde ju skidsporten ha nån motsvarighet till gång. T.ex. om man förbjuder glidfasen i diagonal.

 

 

3-takts diagonal och vanlig diagonal (båda helt stakningsfria) borde väl få egna klasser också i så fall också liksom 50 km ospårat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...