Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidsportens utveckling


Rullskatearn

Recommended Posts

Tittar med stort nöje på båda, fast helst ski classicslopp där det taktiska har utvecklats och där vi har en svensk som är bäst! Tråkigast är individuella lopp på kort varvbana, sjukt orättvist, både avseende starttid som gör att förhållandena kan ändras och att det är helt ok att ligga i rygg på andra åkare som är inne på andra varv.

 

+1

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • Replies 189
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sent ska syndaren vakna. Eller inse vart utvecklingen är på väg:

http://www.langrenn.com/vegard-ulvang-spar-en-framtid-med-bare-en-stilart-i-langrennssporten.6421102-1743.html

 

Samtidigt kommer väl stakningen att leva kvar i långloppen för att vi vanliga dödliga "motionister" bakom behöver spår eller en skatebädd som inte är sönderkörd

Link to comment
Share on other sites

Det är inte omöjligt, men då krävs en utveckling av materialet, så att du har skidor, som går att skejta, diagonala och staka med, så att det går att välja den teknik som går snabbast i varje del av banan. Det troliga är då att diagonalen försvinner och man skejtar uppför och stakar på slätmark i och med att vid stakning förlorar du ingen mark som i skejting, där skidorna inte går rakt fram.

Enda chansen att diagonalen skall vara kvar är om det utvecklas skidor, där det går att med en knapptryckning trolla fram fästet och sen trycka bort det efter backen så att skidorna åter är stakskidor.

Link to comment
Share on other sites

Som jag sagt o skrivit förut: Iom att spårbäddens preparering förändra(t)s, blir det nya förutsättningar för teknik. Åker man på en pistad gata, kan vem som helst med fördel skejta. Där kommer klassiskt att dö. Turåkning i skoterspår, fottrampade spår/ospårat utan skare är en helt annan sak. Det kommer säkert att komma nya tävlingar och inriktningar där det gäller att ta sig fram i ospårat/skoterspårat/fottrampat, där det är otjänligt att bara staka och/eller skejta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Efter ÖS måndag, där många valde att staka på slätmark och skejta uppför är en naturlig utveckling att införa teknikzoner med fristil i backar på långlopp på sikt. Jag ser det som en naturlig utveckling som inte går att stoppa och då kommer man ifrån övervakningen av tjuvskejt.

 

Fast skall jag gå till mig själv föredrar jag fristil rakt över som i ÖS måndag, så det återstår att se vartåt utvecklingen går i långloppen, bäst både ock dvs renodlade fristilslopp och klassiska lopp med fristilszoner.

Link to comment
Share on other sites

Vad tycker ni om gårdagens mixstafetter? Själv ser jag gärna att det får plats i både världscup och mästerskap i fortsättningen. Dock inte på bekostnad av "vanliga" stafetten som det pratades om igår.

Tyvärr är det bara Diggins som åker alla distanser på mästerskap. Med fler tävlingar kommer många av toppåkarna stå över flera distanser, (till skillnad mot skidskyttarna)

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är det bara Diggins som åker alla distanser på mästerskap. Med fler tävlingar kommer många av toppåkarna stå över flera distanser, (till skillnad mot skidskyttarna)

 

 

Möjligt, kan dock tycka att om man är en toppåkare bör man klara av en extra tävlingsdag med en sträcka på 5 km. 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det är flera frågor i en här:

1. Ska längdåkningen ha mixedtävlingar?

2. Om ja på fråga 1: Vilka former av mixedtävlingar ska man ha i så fall?

3. Ska längdåkningen ha mixedtävlingar i mästerskap?

4. Om ja på fråga 3: Ska programmet utökas eller ska något annat tas bort?

 

Om man fokuserar på mästerskapen så skulle ett utökat program mest gynna de som redan tar många medaljer, dvs skulle skulle man införa mixedsprintstafett så skulle det i princip innebära att såna som Sundling och Kläbo kommer hem med ännu en medalj vardera. Om mixedsprintstafett istället skulle ersätta dagens sprintstafetter så innebär det att komplementåkarna (dvs de som behövs för att fylla ett lag men kanske inte är de största individuella stjärnorna) inte behövs på samma sätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det är flera frågor i en här:

1. Ska längdåkningen ha mixedtävlingar?

2. Om ja på fråga 1: Vilka former av mixedtävlingar ska man ha i så fall?

3. Ska längdåkningen ha mixedtävlingar i mästerskap?

4. Om ja på fråga 3: Ska programmet utökas eller ska något annat tas bort?

 

Om man fokuserar på mästerskapen så skulle ett utökat program mest gynna de som redan tar många medaljer, dvs skulle skulle man införa mixedsprintstafett så skulle det i princip innebära att såna som Sundling och Kläbo kommer hem med ännu en medalj vardera. Om mixedsprintstafett istället skulle ersätta dagens sprintstafetter så innebär det att komplementåkarna (dvs de som behövs för att fylla ett lag men kanske inte är de största individuella stjärnorna) inte behövs på samma sätt.

 

Samtidigt som Kläbo/Sundling skulle ta ännu en medalj hade det inneburit att typ Udnes-Weng/Calle hade fått medalj som båda kammade hem noll under årets OS. Visst, stornationerna hade tagit hem de flesta medaljerna i mixedstafetter också, men det hade öppnat upp för fler skrällar då stornationerna sällan har bäst lag på både dam/herrsidan (t.ex. Norges damer, Sveriges herrar). Sedan tror jag sporten är i behov av nya/mer varierande tävlingsformer (speciellt i världscupen) för att kunna locka nya tittare för helt ärligt är det inte så roligt att titta på 10/15 kilometerslopp med individuell start varje vecka där Johaug (skönt att hon slutar ;) ) leder med 15 sekunder efter andra mellantiden. Spontant känns det också som att mixade stafetter kan innebära lite fler omkastningar i loppen? Vilket för de flesta innebär ett högre underhållningsvärde.  

Link to comment
Share on other sites

Sprinten är ju de facto en sorts medeldistans-intervall som gynnar ungefär samma åkare som längre sträckor. Se på löpning där man knappast kör flera lopp 1500 meter samma dag. Rejält kortare sprintbanor skulle gynna andra åkare och bli mer show. Två korta branta backar, fram o tillbaka, åktid på en minut eller så ...  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...