Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Skidsportens utveckling

• Vänligen logga in för att kunna svara
175 svar till detta ämne

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 1 811 inlägg

Jag tror mer på ett kändis world cup där Carola, Martin Melin, Janne Josefsson mfl representerar Sverige i Världscupen medan Putin (i bar överkropp) går direkt in i det ryska laget . Sen kan FIS plantera in mullvadar i vallateamen som utan att upptäckas ska förstöra för det lag de vallar åt och hjälpa det lag de egentligen jobbar åt. Sen blir det telefonomröstning när folkets vinnare ska utses där det dyrare numret skänker pengar till FIS.

Nån har uppenbarligen lyckats plantera in mullvadar i svenska damlaget eftersom de alltid kraschar med varandra.

Jag misstänker samma nation som placerade en knapp i skallen på vår kung.

suillusbovinus

suillusbovinus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg

Nu föreslås det att längdskidsporten ska räddas genom att man tar bort den klassiska stilen från världscup, VM och OS, och kör alla lopp i fristil (bl.a. https://www.expresse...-oss-norrman/).Vad tycker ni om det?

Jag tror att det skulle kunna minska intresset för längdskidåkningen i bl.a. Sverige. Anledningen är att de flesta av oss motionärer kör enbart eller nästan enbart klassisk stil och att en igenkänningsfaktor skulle försvinna, dvs möjligheten att identifiera vad man ser på TV med det man själv gör: "Är det inte en riktig idrott jag utövar längre?". Skulle lika många motionärer plötsligt köra skejt i stället? Visst är det svårare att få till bra skejtbanor på byarnas elljusspår och golfbanor än klassiska spår - färre platser att träna på som följd?

I en diskussion på vg.no vill somliga (som ställer sig positiva) jämföra med V-stilens införande och övertagande inom backhoppningen. En annan gjorde en jämförelse med simningen, och den tycker jag var mycket bättre: Skulle bröstsim m.m. plötsligt strykas från simningen och alla elittävlingar gå i fristil (crawl)? Inom både simningen och längdskidåkningen anser jag att en del av sportens charm ligger i att olika lopp går i olika stilar och man kan vara bättre på det ena eller det andra.

Tror ni förslaget går igenom?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 414 inlägg
Ja haha mycket dumt ska höra innan öronen trillar av. Vill man döda längdsporten så är det ett utmärkt sätt. Hur intressant vore simning om det bara kördes fristil där? Det är så löjliga argument så man häpnar. Norge är ju lika överlägsna i skejt. Och motionärer kommer fortsätta åka klassiskt. Klart man ska tävla i den stilen som ”alla” motionärer åker i.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 596 inlägg

A

Visst är det svårare att få till bra skejtbanor på byarnas elljusspår och golfbanor än klassiska spår - färre platser att träna på som följd?

Att det skulle vara svårare att få till en platt bädd =skejt kan jag inte hålla med om. Borde ju inte vara svårare än att få till ett med 2 nedsänkta spår.

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 725 inlägg

A

Att det skulle vara svårare att få till en platt bädd =skejt kan jag inte hålla med om. Borde ju inte vara svårare än att få till ett med 2 nedsänkta spår.

Behövs inte många cm snö för att få till ett bra skatebädd på ett jämnt underlag som tex en golfbana.
Dock är jag lika mycket emot förslaget som jag är emot dagens fixering vid enbart den klassiska stilen som råder över större delen av skidsverige.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 406 inlägg

Just att göra jämförelsen med simning som har fler kombinationer av simsätt, sträckor, lagkapper, banlängder och mästerskap (typ EM 200m ryggsim på kort bana utomhus) än det finns utövare gör ju att en enda stil (dvs den snabbaste, fristil) låter som ett rätt attraktivt förslag... Det har ju funkat bra i skidskytte.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 555 inlägg

Behövs inte många cm snö för att få till ett bra skatebädd på ett jämnt underlag som tex en golfbana.
Dock är jag lika mycket emot förslaget som jag är emot dagens fixering vid enbart den klassiska stilen som råder över större delen av skidsverige.

Sant, och det skulle nog bli mindre isbränna på gräset jämfört en-två par rännor klassiska spår som trycks till. Lokala golfbanan som föredömligt drar upp en slinga med enkla medel, en fyrhjuling och spårsläde, drog nya spår parallellt med de gamla i år, antagligen för att gräset inte skulle slitas för mycket i det tunna snötäcket som vi hade en kort tid i Götet.

Ski Classics skulle må bra av lite variation. Engadin förra eller förrförra året är väl enda exemplet på fristil?

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 610 inlägg

Nu föreslås det att längdskidsporten ska räddas genom att man tar bort den klassiska stilen från världscup, VM och OS, och kör alla lopp i fristil (bl.a. https://www.expresse...-oss-norrman/).Vad tycker ni om det?

Jag tror att det skulle kunna minska intresset för längdskidåkningen i bl.a. Sverige. Anledningen är att de flesta av oss motionärer kör enbart eller nästan enbart klassisk stil och att en igenkänningsfaktor skulle försvinna, dvs möjligheten att identifiera vad man ser på TV med det man själv gör: "Är det inte en riktig idrott jag utövar längre?". Skulle lika många motionärer plötsligt köra skejt i stället? Visst är det svårare att få till bra skejtbanor på byarnas elljusspår och golfbanor än klassiska spår - färre platser att träna på som följd?

I en diskussion på vg.no vill somliga (som ställer sig positiva) jämföra med V-stilens införande och övertagande inom backhoppningen. En annan gjorde en jämförelse med simningen, och den tycker jag var mycket bättre: Skulle bröstsim m.m. plötsligt strykas från simningen och alla elittävlingar gå i fristil (crawl)? Inom både simningen och längdskidåkningen anser jag att en del av sportens charm ligger i att olika lopp går i olika stilar och man kan vara bättre på det ena eller det andra.

Tror ni förslaget går igenom?

Om den egna nationen har framstående idrottare så tycks det inte vara några som helst problem för folket ute i stugorna att relatera till i princip vad som helst.  :lol: 
Hur många brukar liksom åka omkring med ett vapen på ryggen och med jämna mellanrum stanna upp i ett tombolaliknande moment för att vänta in andra åkare?
...låt oss inte ens prata om hur folk plötsligt blivit intresserade av stavhopp  :huh:​  i samma stund som en amerikan började tävla för Sverige. 

Personligen åker jag uteslutande skate och har ändå inga problem att relatera till de som vill åka lite långsammare i spåret. Sen har jag så klart svårt att förstå varför man ska tävla i något som går så pass mycket långsammare, men om friidrottare kan tävla i att gå fortast så kan väl skidåkare tävla i att diagonala fortast.)  ;) 

Så länge som SWIX är norskt tror jag dock att de kommer att tävla med valla under skidorna i Världscupen. 

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 1 811 inlägg

Det är väl klart att alla kan relatera till stavhoppning

Just att göra jämförelsen med simning som har fler kombinationer av simsätt, sträckor, lagkapper, banlängder och mästerskap (typ EM 200m ryggsim på kort bana utomhus) än det finns utövare gör ju att en enda stil (dvs den snabbaste, fristil) låter som ett rätt attraktivt förslag... Det har ju funkat bra i skidskytte.

Klart att vi ska ha fler stilar att tävla i:

1: Klassisk klassisk stil: Med teknikzoner, stavlängdsbegränsning etc.
2. Fri klassisk stil: Ej tillåtet att skejta men i övrigt fritt.
3. Klassisk fristil: Enbensskejt tillåten.
4. Fri fristil: Som dagens fristil.
5. Ultimate längdskidåkning: Stil á la Bolsjunov/Kläbo/Mäki 

Sedan borde ju skidsporten ha nån motsvarighet till gång. T.ex. om man förbjuder glidfasen i diagonal.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 406 inlägg

Det är väl klart att alla kan relatera till stavhoppning

Klart att vi ska ha fler stilar att tävla i:

1: Klassisk klassisk stil: Med teknikzoner, stavlängdsbegränsning etc.
2. Fri klassisk stil: Ej tillåtet att skejta men i övrigt fritt.
3. Klassisk fristil: Enbensskejt tillåten.
4. Fri fristil: Som dagens fristil.
5. Ultimate längdskidåkning: Stil á la Bolsjunov/Kläbo/Mäki 

Sedan borde ju skidsporten ha nån motsvarighet till gång. T.ex. om man förbjuder glidfasen i diagonal.

3-takts diagonal och vanlig diagonal (båda helt stakningsfria) borde väl få egna klasser också i så fall också liksom 50 km ospårat.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 465 inlägg

. T.ex. om man förbjuder glidfasen i diagonal.

Du menar att nästan alla använder sig av "Kläbo-spring" i uppförsbackarna och då skulle man kunna lägga in zoner med "glidfasförbud" - vad det det du syftade på ? :)

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 339 inlägg

Du menar att nästan alla använder sig av "Kläbo-spring" i uppförsbackarna och då skulle man kunna lägga in zoner med "glidfasförbud" - vad det det du syftade på ? :)

Inför ny fästvalla? Piggvalla...

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 1 811 inlägg

Jag bara tänkte att gång är väl det som många tycker är det mest korkade inom fotgängarsporten och skulle då kunna vara en förebild för FIS. Hur det praktiskt skulle utformas har jag inte ägnat någon direkt tankemöda åt, och jag rekommenderar ingen annan att ägna någon tankemöda åt saken.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 555 inlägg

Jag bara tänkte att gång är väl det som många tycker är det mest korkade inom fotgängarsporten och skulle då kunna vara en förebild för FIS. Hur det praktiskt skulle utformas har jag inte ägnat någon direkt tankemöda åt, och jag rekommenderar ingen annan att ägna någon tankemöda åt saken.

Här är stilarten. Klart och betalt! https://youtu.be/uJiltgDp6qg?t=80

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Moderators
  • 2 321 inlägg

Utmärkt ide! Anton Karlsson i Lager157 föreslog ju inför Vålådalsrennet att det skulle införas teknikzoner i de brantaste backarna där enbart stakning var tillåtet. Jag ser framför mig tävlingar där det finns flera olika avsnitt under banan där enbart viss teknik är tillåten lägg till enbensskejt, långloppsskejt, smirrestak, diagonal utan stavar etc. För FIS är varje möjligheter till konstlade begränsningar just möjligheter!

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 772 inlägg

Enbart en stil skulle det onekligen göra det billigare och enklare för ungdomar att hålla på. Vallning är ett gissel. Enbart fristil skulle underlätta den biten ganska mycket särskilt för barn som tävlar. Skinskidorna har dock skapat helt andra förutsättningar och förenklar idrottande väldigt mycket. Det ger 10+ åringarna som har föräldrar som är helt ointresserade av en klistertub möjlighet att fortsätta. 

Rätt svårt att veta hur intresset för längdskidor skulle förändras om klassisk skidåkning ströks från programmet. Möjligt att det allmänna intresset skulle sjunka vilket gör att färre föräldrar tar sina barn till skidklubbarnas verksamhet. Å andra sidan kanske det skulle upplevas enklare och mindre bökigt med all utrustning.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Moderators
  • 2 321 inlägg

Enbart en stil skulle det onekligen göra det billigare och enklare för ungdomar att hålla på. Vallning är ett gissel. Enbart fristil skulle underlätta den biten ganska mycket särskilt för barn som tävlar. Skinskidorna har dock skapat helt andra förutsättningar och förenklar idrottande väldigt mycket. Det ger 10+ åringarna som har föräldrar som är helt ointresserade av en klistertub möjlighet att fortsätta. 

Rätt svårt att veta hur intresset för längdskidor skulle förändras om klassisk skidåkning ströks från programmet. Möjligt att det allmänna intresset skulle sjunka vilket gör att färre föräldrar tar sina barn till skidklubbarnas verksamhet. Å andra sidan kanske det skulle upplevas enklare och mindre bökigt med all utrustning.

Jag killgissar att gör du en enkät till landets ungdomsledare så ser de vissa utmaningar med den klassiska stilen såsom vallning och material. Jag tror ändå att de skulle svara att utan den klassiska stilen så minskar motiven för ungdomarna att inte börja med skidskytte istället, tror att de oliak stilarna  och mångfalden är längdåkningens styrka.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 406 inlägg

Jag killgissar att gör du en enkät till landets ungdomsledare så ser de vissa utmaningar med den klassiska stilen såsom vallning och material. Jag tror ändå att de skulle svara att utan den klassiska stilen så minskar motiven för ungdomarna att inte börja med skidskytte istället, tror att de oliak stilarna  och mångfalden är längdåkningens styrka.

Men om ungdomar börjar med skidskytte eller skidorientering istället för längdåkning så må det väl vara hänt. Det är fortfarande skidsport. Det är värre om dom börjar med e-sport eller ishockey istället...;)

KjellJ

KjellJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 140 inlägg

Utmärkt ide! Anton Karlsson i Lager157 föreslog ju inför Vålådalsrennet att det skulle införas teknikzoner i de brantaste backarna där enbart stakning var tillåtet. Jag ser framför mig tävlingar där det finns flera olika avsnitt under banan där enbart viss teknik är tillåten lägg till enbensskejt, långloppsskejt, smirrestak, diagonal utan stavar etc. För FIS är varje möjligheter till konstlade begränsningar just möjligheter!

Anton Karlssons förslag ett av de bättre på mycket länge såvida han menade uppför!

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Moderators
  • 2 321 inlägg

Men om ungdomar börjar med skidskytte eller skidorientering istället för längdåkning så må det väl vara hänt. Det är fortfarande skidsport. Det är värre om dom börjar med e-sport eller ishockey istället... ;)

Ja det beror på hur vilket perspektiv man har, absolut!
Men jag har inte gett upp hoppet om längdåkningen riktigt ännu...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar