Jag tillhör den äldre generationens ledare som verkat inom idrotten i närmare 50 år. Inom skididrotten har jag mer verkat som resurs och ställt upp vid behov samt ordnat några träningslopp på rullskidor. I min andra idrott gång o vandring har jag varit engagerad på klubb- och distriktsnivå under drygt 40 år och har sett utvecklingen på ledarsidan.
Under min tid har det alltid varit en blandning av kvinnor och män som ledare, givetvis flest män. De kvinnor, som kommit in i verksamheten har i de flesta fall gjort det pga att deras barn
varit aktiva, men några pga att de varit lärare på skolor, där det bedrivits uppsökande verksamhet.
De sista 15-20 åren har det blivit svårare att få ledare att ta uppdrag både på klubb och distriktsnivå. Att ställa upp någon enstaka gång tex vid en tävling brukar gå bra, men att engagera sig som tränare eller klubbledare på årsbasis har blivit mycket svårare. Allt fler
"köper sig fria" genom att betala för de kostnader, som man som klubbmedlem fick betalda
tack vare att man ställde upp och jobbade i klubben.
Inom en 10-årsperiod har "det gamla gardet" fallit ifrån och lyckas inte idrotten fylla på luckorna kommer det att uppstå en kris. Vi behöver alla både kvinnor och män som är villiga att
åta sig jobbet att driva klubbverksamheten vidare.
Det är viktigt att påpeka att det finns mycket positivt med ett engagemang tex ger det både
glädje att umgås med ungdomar och följa deras utveckling på tävlingsbanan samt att man bland sin ledarkamrater ofta får vänner för livet.
Sen är det ju inte alltid man kan välja och vraka bland ledare utan man får ta det som erbjuds. I de flesta fall får man tillfråga, innan de ställer upp, några kommer självmant och erbjuder sig och ibland bara ledaren
omärkligt glider in i verksamheten.
Vilka egenskaper som gör en bra ledare kan variera med idrott och uppdraget, men några egenskaper kan vara värda att framhålla, vad tycker ni ?