Håller ni med Johan Olsson ?
https://www.aftonbla...ar-mot-bilister
I så fall borde vi väl skapa någon kampanj att få en förändring ?
Håller ni med Johan Olsson ?
https://www.aftonbla...ar-mot-bilister
I så fall borde vi väl skapa någon kampanj att få en förändring ?
Trafikmaktsordningen ni vet!
Som du skriver Skogvakt så händer det något med vissa när dom sätter sig i bilen. Förmodligen känner dom att cyklisterna utmananar deras (upplevda) rätt att ta sig fram (först) i trafiken. Intressant (om än dåligt) beteende. Uppenbarligen en ytterst problematiskt trafikkultur som vissa (bilister) tar till sig.
Jag upplever inte att jag som rullskidåkare har så stora problem nu för tiden, Däremot under 90-talet hände det att bilister verkligen blev arga på att man befann sig på vägen där dom själva ville befinna sig så att säga. Mer rullskidåkare nu och möjligtvis ser jag mer respektingivande ut.
Citat Lejonet; "möjligtvis ser jag mer respektingivande ut."
Ja, som iranierna säger; "man skall inte leka med lejonets svans" (inte ens om man heter Trump)
Citat Lejonet; "möjligtvis ser jag mer respektingivande ut."
Ja, som iranierna säger; "man skall inte leka med lejonets svans" (inte ens om man heter Trump)
Nä det är sant, lek inte med svansen.
Men när det gäller rullskidåkning tycker jag det har blivit mycket bättre senste 25 åren, kanske för att det är fler rullskidåkare nu, kanske för att längdskidåkningen har rätt hög status.
Men cykel, är det för att vi har så lite av cykelsporten i den allmänna svenska kulturen/medvetandet? Eller är det lika med trafiken i länder som har en större cykelsport?
Om du blir omåkt av cyklister på cykelbanan så åker du för långsamt. Snabba cyklister brukar inte nyttja cykelbanorna.
En mamma hade retat upp sig på cyklisternas framfart på cykelbanorna och skrev ironiskt om de tighta dräkterna och åldern på cyklisterna (gubbdagis är ett populärt sätt att håna de som tränar fast de uppnått respektabel ålder) Jag svarade att man som förälder också har ett ansvar att hålla koll på sina barn för att minska riskerna för olyckor. Jag var med om ett otäckt tillbud, som kunde slutat olyckligt. Jag kom på inlines ner mot en tunnel och som vanligt skrapade jag i stavarna i asfalten för att ev mötande cyklister skulle upptäcka mig i tid. Precis när jag passerat igenom tunneln stod det en liten parvel på cykelbanan, men med en snabb undanmanöver undgick jag att köra på pojken, vill inte tänka på vad som kunde hänt om pojken hoppat åt sidan, så jag inte kunnat väja. Mamman hade släppt iväg pojken från sittvagnen och han sprang i förväg och mamman kom efter med vagnen.
Vill tillägga att jag under skoltid inte åker varken rullskidor eller inlines genom dessa tunnlar pga risken att möta klungor av ungdomar på hemväg från skolan, en del dessutom med uppmärksamheten riktad mot mobilen. Det gäller mao att välja säkra rundor vare sig man cyklar eller åker rullskidor.
En mamma hade retat upp sig på cyklisternas framfart på cykelbanorna och skrev ironiskt om de tighta dräkterna och åldern på cyklisterna (gubbdagis är ett populärt sätt att håna de som tränar fast de uppnått respektabel ålder) Jag svarade att man som förälder också har ett ansvar att hålla koll på sina barn för att minska riskerna för olyckor. Jag var med om ett otäckt tillbud, som kunde slutat olyckligt. Jag kom på inlines ner mot en tunnel och som vanligt skrapade jag i stavarna i asfalten för att ev mötande cyklister skulle upptäcka mig i tid. Precis när jag passerat igenom tunneln stod det en liten parvel på cykelbanan, men med en snabb undanmanöver undgick jag att köra på pojken, vill inte tänka på vad som kunde hänt om pojken hoppat åt sidan, så jag inte kunnat väja. Mamman hade släppt iväg pojken från sittvagnen och han sprang i förväg och mamman kom efter med vagnen.
Vill tillägga att jag under skoltid inte åker varken rullskidor eller inlines genom dessa tunnlar pga risken att möta klungor av ungdomar på hemväg från skolan, en del dessutom med uppmärksamheten riktad mot mobilen. Det gäller mao att välja säkra rundor vare sig man cyklar eller åker rullskidor.
Men vänta nu lite, du menar att du skrapar i stavarna för att andra som du inte ser ska bli mer uppmärksamma på dig?? Om du inte hade hunnit väja för den lille pojken så var väl felet helt och hållet ditt? Du hade du ju då kört fortare än du kunde hantera trafiksituationen. Sen är det klarat att cykelbanan är ingen lekplats, men det verkade det ju inte som du beskrev det.
Men vänta nu lite, du menar att du skrapar i stavarna för att andra som du inte ser ska bli mer uppmärksamma på dig?? Om du inte hade hunnit väja för den lille pojken så var väl felet helt och hållet ditt? Du hade du ju då kört fortare än du kunde hantera trafiksituationen. Sen är det klarat att cykelbanan är ingen lekplats, men det verkade det ju inte som du beskrev det.
I backen ner mot tunneln bromsar jag så mycket det går, dels genom att kör en bit i gräskanten och sen hålla ut ena staven i gräset, vid motvind räcker det med att resa sig upp för att få ner farten. Det är pilat högertrafik genom tunneln och det är för att uppmärksamma ev cyklister så att de håller höger och inte genar genar i kurvan från andra hållet jag håller ner stavarna mot asfalten, för gående finns en trottoar genom tunneln. Jag tycker att jag visat aktsamhet i och med att jag saktat ner och skärpt uppmärksamheten inför tunneln och därmed hann styra undan och undvika att köra på pojken, men vidhåller att det är olämpligt att släppa barn lösa på cykel/gångbana där det finns partier med begränsad sikt.
I backen ner mot tunneln bromsar jag så mycket det går, dels genom att kör en bit i gräskanten och sen hålla ut ena staven i gräset, vid motvind räcker det med att resa sig upp för att få ner farten. Det är pilat högertrafik genom tunneln och det är för att uppmärksamma ev cyklister så att de håller höger och inte genar genar i kurvan från andra hållet jag håller ner stavarna mot asfalten, för gående finns en trottoar genom tunneln. Jag tycker att jag visat aktsamhet i och med att jag saktat ner och skärpt uppmärksamheten inför tunneln och därmed hann styra undan och undvika att köra på pojken, men vidhåller att det är olämpligt att släppa barn lösa på cykel/gångbana där det finns partier med begränsad sikt.
Alltså förutom att vi alla säkert är överrens om att vuxna ska hålla rede på små barn så långt det går och att rullskidåkare och andra trafikanter ska framföra sig i en hastighet som är hanterbar så rymmer det ju ett intressant moralfilosofiskt problem.
Även om vi följer rådande trafiklagstiftning till punkt och pricka så kan man ju med ett hypotetiskt fall som det lilla barnet som kliver ut i trafiken då hävda att alla hastigter över 10 km/h är moraliskt tveksamma. Kanske rimligare att kräva det på en cykel/gångbana än landsväg. Å andra sidan är ju bilar bra mycket farligare för både små och stora människor än rullskidåkare.
Annars så kan ni ju försöka argumentera att motorfordon ej ska framföras fortare än 10 km/h beroende på risken för små barn på vägen, blir nog svårt att få allmänheten att köpa det. Och då dödas ju tragiskt nog just små människor som springer ut i trafiken då och då, dock vad jag vet sällan av rullskidåkare.
Om ni nu tycket att det "lilla barnet" är jobbigt att ha i ett moralfillosofiskt resonemang så byt ut det mott "katt".
Såg det här precis: https://www.dn.se/ny...-riktad-attack/
4 cyklister tycks medvetet ha dödats i Tadzjikistan.
Ibland kan en åtgärd för ökad trafiksäkerhet skapa en trafikfälla på ett annat ställe. Det gäller inte den tunneln som jag tidigare skrivit om utan en tunnel ung 1 km därifrån. Man har byggt om och breddat cykel/gångbanan och avdelat gångdelen längst från körbanan och en bredare cykelbana bredvid. I tunneln har det tidigare varit pilat för högertrafik med en trottoar på sidan närmast
gatan. Vid ombyggnaden har gångbanan lagts längst ifrån och cykelbanan smalnats av genom tunneln pga att man inte tagit bort trottoaren, vilket innebär att det knappt går att mötas två cyklister utan att svänga ut på gångbanan. Nu har jag blivit tveksam till om jag vågar åka rullskidor/inlines genom den tunneln, då risken för kollision med cyklister har blivit väldigt stor och det är svårt att hoppa upp på trottoaren med rullskidor för att undvika krock. Jag funderar på att kontakta Vägverket och höra om
de inte kan schakta bort trottoaren, så att cykeldelen blir lika bred som resten av de ombyggda cykel/gångbanan.
Tydligen är även Femlings tragiska "stav genom benet" olycka orsakad av en incident med bil involverad.
https://www.aftonbla...ajde-for-en-bil
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar