Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

VM Obertsdorf 2021

• Vänligen logga in för att kunna svara
163 svar till detta ämne

NLundmark

NLundmark

Medlem

• Members
  • Pip
  • 314 inlägg

Det var pinsamt att se Oskar Svensson i finalen - han skämde ut sig själv och svensk skidåkning med sitt "huvudet under armen beslut" Man skall tävla på lika villkor och göra sitt bästa och då spelar det ingen roll om man inte räcker till. Titta på Johanna Hagström, vilken fighter, hon ger järnet i varje lopp och har all heder för sin fjärdeplats, som förutom Jonnas guld var detta det roligaste som hände första VM-dagen.

Du tyckte ju å andra sidan att det var pinsamt när Oskar gjorde sitt bästa distanslopp i karriären och kom 6:a på blanka skidor, så att du tycker det är pinsamt att han stakar är ju inte så konstigt ;)

Rejäl tankevurpa att Johanna skulle vara mer av en fighter enbart baserat på att Oskar väljer att gå blankt.
Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 559 inlägg

I kurvor där spår inte är dragna får man ta skär med den yttre skidan. Ingen begränsning på om farten ökar eller ej.

I så fall är det inte samma regler som i långlopp.

Det har varit mycket snack om kurvtagningen i avslutningsbacken på Marcialonga, många har tyckt att åkarna skejtar runt där. Nu är regeln att fartökande skejtskär är förbjudet, man får bara göra riktningsförändringar med skidorna. Elitåkarna är numera mycket noga med att bara trampa runt och att hålla farten m h a stakning och inte ta skejtskär.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Du tyckte ju å andra sidan att det var pinsamt när Oskar gjorde sitt bästa distanslopp i karriären och kom 6:a på blanka skidor, så att du tycker det är pinsamt att han stakar är ju inte så konstigt ;)

Rejäl tankevurpa att Johanna skulle vara mer av en fighter enbart baserat på att Oskar väljer att gå blankt.

Jag har inte sagt att hon var mer fighter än Oskar, men ställde upp på de förutsättningar som gällde för alla i finalen och kämpade och gjorde sitt bästa med en fin fjärdeplats som resultat som hon har all heder. Oavsett var man använder för material och vallning eller inte så går ju skidor ut på att tävla på de villkor som just gäller för den tävlingen i annat fall borde det bara tävlas i fristil. Sen att ifrågasätta den heliga kon blanka skidor gör man inte ostraffat på det här forumet, så det får jag försöka undvika i fortsättningen.

Oavsett vad som hände i finalen i VM tycker jag att Oskar är en fantastisk sprintåkare med en förmåga att hitta de rätta positionerna under loppen.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 613 inlägg

Jag tycker Oskar ska ha cred för att ha vågade tänka utanför boxen. Så länge han inte tar medalj så kommer ingen att bry sig nämnvärt om han kommer 4:a, 5:a eller 6:a i alla fall. Han hade ingen chans mot Kläbo, Valnes och Bolsjunov i semin när alla hade fäste och att han plötsligt ska vara starkare i en final med samma förutsättningar plus två bra åkare till känns långsökt. Med den bakgrunden hade han väldigt lite att förlora på att köra utan fäste. Hade det blivit ett långsamt taktiklopp fram till sista backen kunde han lika gärna ha vunnit på att ha bäst glid sista biten. Under TdS vågade han också gå utan fäste i ett distanslopp och då blev det väldigt lyckat men sånt vet man ju sällan på förhand... Att vara efterklok klarar dock vem som helst som fått facit.

snabben

snabben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 319 inlägg

Vad gör Calle? Ska han åka nåt lopp öht eller hur är hans plan? Jag letar förgäves efter nyheter kring honom, men han är väl på plats?

NLundmark

NLundmark

Medlem

• Members
  • Pip
  • 314 inlägg

Jag har inte sagt att hon var mer fighter än Oskar, men ställde upp på de förutsättningar som gällde för alla i finalen och kämpade och gjorde sitt bästa med en fin fjärdeplats som resultat som hon har all heder. Oavsett var man använder för material och vallning eller inte så går ju skidor ut på att tävla på de villkor som just gäller för den tävlingen i annat fall borde det bara tävlas i fristil. Sen att ifrågasätta den heliga kon blanka skidor gör man inte ostraffat på det här forumet, så det får jag försöka undvika i fortsättningen.
Oavsett vad som hände i finalen i VM tycker jag att Oskar är en fantastisk sprintåkare med en förmåga att hitta de rätta positionerna under loppen.

Oskar ställde, tro det eller ej, också upp på precis de förutsättningar som gällde för alla i finalen. Stakning är en del av klassisk skidåkning.

Ostraffat? Skriver man saker på ett forum får man väl räkna med att folk svarar?

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 613 inlägg

Vad gör Calle? Ska han åka nåt lopp öht eller hur är hans plan? Jag letar förgäves efter nyheter kring honom, men han är väl på plats?

Han verkar ska åka skiathlonen i morgon åtminstone.

https://www.expresse...er-tunga-tiden/

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 651 inlägg

Han verkar ska åka skiathlonen i morgon åtminstone.

https://www.expresse...er-tunga-tiden/

Enligt säkra källor inifrån herrlandslagets taktikgrupp kommer Calle gå upp i tät och dra som ett djur första 6 kilometrarna och sedan bryta loppet strax efter skidbytet. 
Citat: "det är en spännande och friskt vågad outside-the-box-strategi"

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 707 inlägg
”Hemlig kontrollrem” säger landslagstjejerna inför morgondagens skiathlon. Kan nån upplysa mig?

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

ÖSM23 5.10 NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet
Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Enligt säkra källor inifrån herrlandslagets taktikgrupp kommer Calle gå upp i tät och dra som ett djur första 6 kilometrarna och sedan bryta loppet strax efter skidbytet. 
Citat: "det är en spännande och friskt vågad outside-the-box-strategi"

:)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

”Hemlig kontrollrem” säger landslagstjejerna inför morgondagens skiathlon. Kan nån upplysa mig?

Samma som en del skidskyttar bla Hanna Öberg använder dvs klickrem. Tanken är att Frida skall tjäna några sekunder i skidbytet genom att slippa ta ur handen ur remmen och sätta i den i nästa rem. Det kallar jag att tänka utanför boxen ! tummenupp.gif

NLundmark

NLundmark

Medlem

• Members
  • Pip
  • 314 inlägg

Som jag fattade det var det helt enkelt en vanlig ”klick-rem”, så inget konstigt. Vet inte ens varför dom tar upp det som nåt nytt

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Som jag fattade det var det helt enkelt en vanlig ”klick-rem”, så inget konstigt. Vet inte ens varför dom tar upp det som nåt nytt

Sponsorpengar får världen att snurra

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 252 inlägg

Varför inte byta ut Ebbas bindningar till gamla hederliga Rottefella R3 under Skiathlon?  :(

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 651 inlägg

Varför inte byta ut Ebbas bindningar till gamla hederliga Rottefella R3 under Skiathlon?  :(

Turnamic har alltid varit ett riktigt skräpsystem. Men i just det här fallet så var det nog inte främst bindningens fel. Är det inte märkligt att skidbytet alltid ska strula för Ebba?

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 651 inlägg

Dagens glada överraskning måste väl ändå vara Kalla? Vilken helt vansinnig mästerskapsåkare hon är! ...stafettplatsen cementerad. 

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 355 inlägg

För lång stav till Frida av funktionär och hon är inte direkt kort, tur för Johaug att inte hon bröt staven då.

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 730 inlägg

Dagens glada överraskning måste väl ändå vara Kalla? Vilken helt vansinnig mästerskapsåkare hon är! ...stafettplatsen cementerad. 

Alltså jag är inte överraskad att CK åkte så bra men det är ändå väldigt bra gjort. Och nu har vi 3 damer på 2:a, 3:e och 5:e plats och alla dom har lite (Frida mycket) stolpe ut (CK startade långt bak) och Ribom gör egentligen inget dåligt lopp. Och en massa sprintdamer som också kan gå in på en stafett.

fotbollsspelaren

fotbollsspelaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 23 inlägg
Hur lyckas de som åker med Swix stavar att lösa klickbytet? Inga problem att klicka i remmen men hur får de loss den från de klassiska stavarna? Något specialsystem?

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 707 inlägg
Gött med två medaljer till i bagaget. Krocken är ju ren oflyt. Johaug far ut lite med spetsen och den sugs in under Fridas skida.
Swix har ju testat klickremmar förr så nu var det väl dags för en ny variant för skidskyttar, skiathlon-åkare och diverse motionärer.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

ÖSM23 5.10 NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet
Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar